تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814436537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سانسور نگذاشت اتوبوس شب


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 13 آذر 1386 تعداد مشاهده : 110 كیومرث پوراحمد گفت: سال‌ها قبل از صرافت ساخت فیلم جنگی افتاده بودم. اما بعد از سالها قصه‌ی "حبیب احمدزاده" مرا مشتاق كرد و به‌دنبال خودش كشاند. دغدغه‌ام را تازه كرد كه سرانجام "اتوبوس شب" ساخته شد. ● سالها قبل دفتر فیلم‌سازی جنگ را بستم اما... این كارگردان سینمای ایران كه همزمان با اكران "اتوبوس شب"در پاسخ به دغدغه‌ی ساخت فیلم جنگی بعد از سالها فیلم‌سازی ادامه داد: در اوایل جنگ با یك گروه كوچك از كارمندان كانون پرورش فكری كودكان ۱۰تا ۱۵ روزی به‌ جبهه رفتیم و فیلم گرفتیم و فیلم‌هایی كه آوردیم قرار شد برای كارمندان آنجا به‌ نمایش بگذاریم. وقتی این فیلم‌ها را به‌ نمایش گذاشتیم یكی از حاضرین جلسه را به‌هم ریخت و گفت: «شما حق ندارید درباره‌ی فلاکت‌ها و آوارگی‌ها حرف بزنید، باید درباره سلحشوری‌ها حرف بزنید.» ما هم فكر كردیم بله درست است در دوره‌ی جنگ باید در مورد سلحشوری‌ها حرف زد؛ این بود كه دفتر فیلم‌سازی جنگ را بستم ـ گرچه در آن‌ سال‌ها فیلم "باران" را ساختم كه در حاشیه جنگ می‌گذشت و به‌نوعی احترام و تجلیل رزمندگان بود ـ تا این‌كه سینمای جنگ بچه‌های خودش را تربیت كرد و فیلم‌سازان خوبی مثل ابراهیم حاتمی‌كیا، احمدرضا درویش، رسول ملاقلی‌پور آمدند و فیلم‌های خوبی هم ساختند و ما هم از صرافت ساخت فیلم جنگی افتادیم. اما بعد از سالها قصه‌ی حبیب احمدزاده مرا مشتاق كرد و به دنبال خودش كشاند. دغدغه‌ام را تازه كرد كه سرانجام "اتوبوس شب" ساخته شد. ● می‌خواستم فیلم با همه جای دنیا رابطه برقرار كند این كارگردان درباره‌ی بازتاب مخاطبین خارجی "اتوبوس شب" با توجه به اینكه در هنگام ساخت بارها اعلام كرده است كه فیلم جنگی ساخته كه می‌توان آن را در تلویزیون عراق هم نشان داد، گفت: فقط چهار روز در جشنواره‌ی آسیاپاسفیك در استرالیا بودم، خیلی دقیق نمی‌توانم درباره‌ی نقطه‌نظر تماشاگر خارجی صحبت كنم. اما آن‌چه در CNN گفته شد و داوران و نمایندگان کشورهای مختلف مطرح كردند، این بود كه تحت‌تأثیر قرار گرفته بودند و فیلم را، فیلم موثری می‌دانستند. او خاطرنشان كرد: می‌خواستم فیلمی بسازم كه با وجود آن‌كه مشخصا درباره‌ی جنگ ایران و عراق است، ولی فراتر از آن هم باشد و بتواند با مردم همه جای دنیا رابطه برقرار كند. خوشبختانه فكر می‌كنم این اتفاق افتاده است. ● پشیمان نیستم سیاه و سفید كار كردم این كارگردان درباره‌ی فراهم شدن شرایط برای اكران "اتوبوس شب" در تلویزیون عراق هم به ایسنا خاطرنشان كرد: قرار است پخش‌كننده‌ی فیلم CMI این کار را انجام بدهد، اما هنوز زمانش نرسیده است. چون فیلم باید سیر طبیعی حضورهای جهانی خود را طی كند. در عین حال شبكه‌های مختلف تلویزیونی خود باید متقاضی خرید آن باشند كه البته بعضی شبكه‌های تلویزیون به دلیل سیاه و سفید بودن فیلم، آن را نمی‌خرند با این حال از سیاه وسفید کارکردن پشیمان نیستم. ● حرمت بچه‌های جنگ را داریم اما نمی‌توانیم طرفدار جنگ باشیم او در ادامه از اینكه "اتوبوس شب" یك فیلم ضد جنگ است، سخن ‌گفت: طبیعتاً ما نمی‌توانیم طرفدار جنگ باشیم. بچه‌های جنگ می‌گویند: "اتوبوس شب" درعین‌ حال كه فیلمی است كه حق بچه‌های جنگ را ادا می‌كند به مردم عراق هم احترام می‌گذارد. او در ادامه تاكید كرد: ما حرمت بچه‌هایی كه جنگیدند و از ایران دفاع كردند را داریم و قدرشان را هم می‌دانیم، ولی به‌ هرحال اعتقاد نداریم كه جنگ چیز خوبی است. ● چاره‌ای جز تكیه به سرمایه دولتی نیست كارگردان "شب یلدا" در پاسخ به اینكه ساخت فیلم‌هایی همچون "اتوبوس شب" را می‌توان از بخش خصوصی سینما انتظار داشت، گفت: تهیه‌كننده‌ی بخش خصوصی سینما نمی‌تواند بر روی این نوع فیلم‌ها سرمایه‌گذاری كند. من هم اول برای ساخت فیلم به بنیاد فارابی رفتم اما فارابی آن قدر کُند عمل کرد که مهدی همایون‌فر(تهیه‌كننده) با سیمافیلم قرارداد بست و من هم در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتم. او درعین‌حال گفت: لازم می‌دانم از حمایت‌ها و اعتماد آقای اسلامی‌مهر و سیمافیلم تشكر كنم اما با بودجه‌ی كمی كه در اختیار داشتیم، ساخت فیلم خیلی سخت بود. به هرحال برای ساخت این نوع فیلم چاره‌ای جز تکیه به‌ سرمایه دولتی نیست. ● علاقه‌مندم با عیسی "اتوبوس شب" سه‌گانه بسازم اما.. پوراحمد ادامه داد: خودم علاقه‌مند بودم با كاراكتر "عیسی" "اتوبوس شب" یك سه‌گانه بسازم كه فیلم دوم می‌توانست براساس رمان "شطرنج با ماشین قیامت" حبیب احمدزاده باشد که متاسفانه کوته‌بینی سانسور باعث شده با ساخت فیلم براساس این رمان موافقت نشود. ● معمولا به سینما نمی‌روم كیومرث پوراحمد درباره‌ی اینكه اتوبوس شب را با مخاطبین‌اش در سینما دیده است، گفت: معمولاً برای تماشای فیلم‌های خودم به سینما نمی‌روم. حتی برای تماشای فیلم‌های دیگران هم كه می‌روم خیلی سخت است. توی سینما یكی با موبایلش حرف می‌زند، یکی چیپس می‌خورد و به‌خاطره صدا و تصویری كه معمولا خوب نیست، ترجیح می‌دهم كه به سینما نروم اما فیلم را در جشنواره و دانشگاه‌ها با مخاطب و مردم دیده‌ام. ● مردم بیش از این دل و دماغ ندارند... این كارگردان درباره‌ی اینكه آیا چند سینمای آبرومند برای اكران "اتوبوس شب" فراهم شده است، نیز گفت: ظاهراً ۶ سینما كه در اختیار اكران فیلم است، مناسب و كافی است. چون بیش از این هم مردم دل و دماغ ندارند بروند فیلم جنگی سیاه و سفید ببینند. و تاكید داشتم پوستر فیلم و سردر سینماها همین باشد که دیده‌اید تا مردم اگر قرار است به دیدن فیلم بروند تکلیف‌شان با فیلم معلوم باشد. "اتوبوس شب" باید تماشاچی خودش را پیدا كند كه امیدوارم پیدا كند. ● سیاه و سفید حس بهتری داشت او درباره‌ی انگیزه‌ی ساخت فیلم به طریق سیاه و سفید هم به ایسنا گفت: بارها گفته‌ام چون شخصیت عماد ۴۰ دقیقه با صورت خون‌آلود و آش‌ولاش در فیلم هست نمی‌خواستم خون دیده شود و درعین حال نوستالوژی است كه خودمان به‌ فیلم‌های سیاه و سفید داریم و با فیلم‌های سیاه و سفید عاشق سینما شده‌ایم و این‌كه سیاه و سفید حس خوب و بهتری برای این فیلم داشت. وی ادامه داد: دوستان فنی توصیه می‌كردند كه فیلم را رنگی بگیریم و آن‌ها در كامپیوتر فیلم را سیاه و سفید بكنند، اما من از ترس این‌كه وسوسه نشوم فیلم رنگی بگیرم از ابتدای فیلم‌برداری، رنگ را بستم. ● امیدوارم امسال كاری را شروع كنم در پایان این گفتگو كیومرث پوراحمد از فعالیتهای این روزهایش به ایسنا گفت: اوایل سال چهار تا تله‌ فیلم كار با شبكه تهران قرارداد بستم كه تا به حال توانسته‌ام یكی از آن‌ها را به كارگردانی برادرم مهرداد پوراحمد به نام "دلشوره" تهیه‌ کنم. کندی کار به‌ خاطر وسواس زیاد خودم روی فیلم‌نامه‌ها بوده و البته حرکت لاک‌پشتی تلویزیون. او توضیح داد: سه‌تا از آن‌ فیلم‌نامه‌ها را خودم نوشته‌ام و یكی را سجادآوینی نوشته است. دوتای آن‌ها را تحویل دادم و آخری را به زودی تحویل می‌دهم. جالب است که در تلویزیون با این همه‌ کندی و وسواس که برای ما اعمال می‌کند، گاهی کارهای بنجل به سرعت و خروار خروار ساخته می‌شود. پوراحمد در پایان خبر داد: به دنبال ساخت یك كار سینمایی هستم كه فعلاً فیلم‌نامه آن قطعی نشده است، اما امیدوارم امسال كاری را شروع كنم. گفتنی است:آخرین ساخته‌ی این كارگردان در جشنواره‌ی اخیر فیلم فجر توانسته جایزه‌ی بهترین كارگردانی را از بخش بین‌الملل این جشنواره دریافت كند و همچنین در جشنواره‌ی كودك و نوجوان همدان جایزه‌ی بهترین كارگردانی و بهترین بازیگر نوجوان را كسب كرده است و در جشن خانه‌ی سینما بهترین فیلم شد و جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی آسیاپاسفیك را گرفت. پوراحمد «اتوبوس شب» را با فیلمنامه براساس داستانی واقعی از حبیب احمدزاده و با همكاری حسن شكاری ساخته است. این فیلم روایت‌گر گوشه‌ای از زندگی "عیسی" و"فاروق" است كه پس از سالها همدیگر را می‌بینند و خاطرات دوران جنگ را مرور می‌كنند. "عیسی" جوان رزمنده‌ای است كه مأموریت انتقال اسرای جنگی به پشت جبهه را دارد كه "فاروق" هم یكی از آنهاست. بنا بر این گزارش، در «اتوبوس شب» محمدرضا فروتن بازیگر نقش "فاروق" در كنار خسرو شكیبایی كه در نقش عمو رحیم راننده اتوبوس است در این فیلم بازی می‌كند و مهرداد صدیقیان نیز پس از اولین تجربه سینمایی‌اش در "عصرجمعه" مقابل دوربین پوراحمد رفته است. مصاحبه: خبرگزارى ايسنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن