تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815517743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادارات نيشابور در برآورد خسارات كشاورزي با تاخير عمل مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ادارات نيشابور در برآورد خسارات كشاورزي با تاخير عمل مي كنند
مشهد - خبرگزاري مهر: فرماندار نيشابور گفت: ادارات مسئول نيشابور در برآورد خسارات خشكسالي، سرمازدگي و تگرگ به كشاورزان و دامداران شهرستان با تاخير عمل مي كنند و هميشه بر آوردها در لحظه اتفاق صورت نمي گيرد.

به گزارش خبرنگار مهر در نيشابور، سيد جلال هاشمي عصر روز گذشته در جلسه كار گروه كشاورزي، آب و منابع طبيعي افزود: هنگامي كه خسارتي وارد مي شود، بايد همه دستگاه ها جهت بر آورد خسارت و اعلام آن به استان بسيج شوند تا هنگام تخصيص اعتبارات جبراني با مشكل مواجه نشويم.

وي با بالا توصيف كردن حجم خسارت خشكسالي و سرمازدگي به كشاورزي شهرستان نيشابور از ادارات مرتبط با كشاورزان خواست اين مشكل را مديريت كرده و گرفتاري كشاورزان را كاهش دهند.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين جلسه تصريح كرد: عمق سرمازگي به حدي است كه نه امسال بلكه تا سه سال ديگر در توليد زعفران با مشكل بسيار جدي مواجه خواهيم شد.

سابقي خاطرنشان كرد: امسال به خاطر كاهش بارندگي نمي توانيم هيچ گندم ديمي را برداشت كنيم.

وي اظهارداشت: متاسفانه وزارتخانه، قيمت خريد گندم را از 225 تومان در سال گذشته به ميزان كمي به 280 تومان افزايش داده است كه به نظر مي رسد بايد حداقل به 320 تومان مي رسيد.

وي عنوان كرد: با اين قيمت پيش بيني مي شود حجم فروش گندم به سيلوها به شدت پايين بيايد.

وي وضعيت پرداخت پول چغندر به كشاورزان در كل كشور را بسيار بد توصيف كرد و يادآور شد: در سطح استان كارخانه جات قند آستان قدس بهترين پرداخت و كارخانه جات قند نيشابور و شيروان بدترين پرداخت را به چغندر كاران داشته اند.

وي تاكيد كرد: مطابق بخشنامه معاونت راهبردي رئيس جمهور، بايد كشاورزان را به سمت بيمه كردن محصولات كشاورزي هدايت كنيم.

مدير جهاد كشاورزي نيشابور نيز عنوان كرد: با توجه به اينكه سهميه برقي كردن چاه هاي آب كشاورزي شهرستان فقط 20 حلقه چاه در سال است، طرح اتمام برقي شدن چاه هاي كاشورزي نيشابور، بيش از 21 سال زمان مي برد.

علي دهباشيان ياد آور شد: هم اكنون از 722 حلقه چاه نيشابور، فقط 187 حلقه برقي شده است.

وي در عين حال عنوان كرد: با برنامه ريزي انجام شده، چاه هاي كشاورزي نيشابور مشكل تامين سوخت ندارند.

وي با بيان اينكه كشاورزان قيمت بذر اصلاح شده گندم توزيعي را گران مي دانستند و بدان اعتراض داشته اند گفت: براي حل اين مشكل به ازاي هر كيلو بذر 61 تومان يارانه به كشاورزان پرداخت و اين مشكل نيز حل شد.

وي با اشاره به افت سطح آب زير زميني دشت شمال نيشابور خواستار تسريع در آب استحصالي تصفيه خانه آبفاي شهري نيشابور براي مصارف كشاورزي شد و آن را در استفاده بهينه از آب شرب شهري و مقابله با كم آبي موثر توصيف كرد.

وي افزود: جهت حل مشكل بخشي از دامداران شهرستان به خاطر خشكسالي و از بين رفتن مراتع، اكيپ خريد دام در شهرستان تشكيل شده كه طرح خريد سه هزار واحد دامي در دستور كار است.

دهباشيان با بحراني خواندن وضعيت ديم كاري شهرستان گفت: خشكسالي و سرمازدگي، موضوع بيكاري روستاييان را تشديد كرده و اين امر به مهاجرت روستاييان به شهرهاي شهرستان، دامن زده است.

وي خواستار چاره انديشي مقامات كشوري براي خالي نشدن روستاهاي بحران زده ازسكنه و مهار مهاجرت روستايي شد تا اين چالش به بحران اجتماعي تبديل نشود.

عضو شوراي خانه كشاورز نيشابور هم تصريح كرد: كشاورزان نيشابور از عملكرد صندوق بيمه حمايت از محصولات كشاورزي بسيار ناراضي هستند.

ابوالفضل كرباسي با ضعيف توصيف كردن فرهنگ بيمه محصولات ميان كشاورزان نيشابور، نحوه عملكرد اين صندوق را در كاهش استقبال 30 درصدي كشاورزان درسال زراعي جديد نسبت به سال گذشته موثر خواند.

وي ياد آور شد: درسال هاي زراعي 84-83 ، 85 -84 ، 86 – 85 و 87 - 86 به ترتيب 20 هزار و 600، 21 هزار و 600، 20 هزار و 800 و 13 هزار هكتار اراضي بيمه شده داشته ايم.

وي خاطر نشان كرد: به رغم دعوت از مسئول صندوق نيشابور براي مذاكره با كشاورزان، وي تاكنون هيچ دعوتي را پاسخ نداده است.

وي تصريح كرد: به دليل عملكرد بد كارخانه قند نيشابور، چغندركاران فقط 30 درصد پول خود را دريافت كرده اند و پولي براي خريد بذر و كود كشت بهاره خود ندارند.

معاون برنامه ريزي و عمراني معاونت استانداري و فرمانداري نيشابور نيز عنوان كرد: حجم 598 ميليارد توماني خسارت كشاورزي شهرستان به حدي بالاست كه هر چه مديريت كنيم، باز هم نيازمند مساعدت مسئولان استان هستيم.

علي مغربي تاكيد كرد: بايد بخشداران به تشكيل كارگروه هاي كشاورزان دربخش ها جهت بررسي و رفع مشكلات اقدام كنند.

وي افزود: بايد صندوق بيمه حمايت از محصولات كشاورزان به نحوي عمل كند كه اطمينان كشاورزان را جلب كند.
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن