تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805456132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرايش جديد در مجلس براي تعيين رئيس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آرايش جديد در مجلس براي تعيين رئيس


قانونگذاري- گروه سياسي:
زمان زيادي تا هفتم خرداد روز پايان عمر مجلس هفتم و تشكيل مجلس هشتم باقي نمانده است.

اگرچه درمجلس هشتم مانند مجلس هفتم اكثريت با اصولگرايان است اما به‌نظر مي‌رسد اصولگرايان مجلس هشتم با مجلس هفتم تفاوت دارند. اين تفاوت درنوع نگاه آنان به عملكرد دولت نهم است.

اكنون همگان انتظار دارند با وجود حفظ تركيب اصولگراي مجلس هشتم شاهد مجلسي غيراز مجلس هفتم باشند.

مواضع اقتصادي دولت نهم، تورم و گراني موجود درجامعه، افزايش نقدينگي و.....كه فشارهاي زيادي را برقشرمستضعف جامعه وارد كرده اصولگرايان را درشرايطي قرارداده كه قادر به همسويي كامل با دولت نيستند. همين امر مي‌تواند بخش منتقد دولت درمجلس هشتم را تقويت كرده و درموضع برتري قراردهد.

اين روزها آن چه كه درقدم اول براي اكثريت مجلس هشتم مطرح است انتخاب رئيس مجلس است. اصولگرايان كه درمجلس هفتم نيز اكثريت داشتند براي انتخاب رئيس مجلس راهي را طي كردند كه نتيجه آن روشن ومشخص بود.

درآن زمان رقيبي جدي براي حداد عادل وجود نداشت و كسي هم نسبت به رياست او شك نداشت لذا چند همايش با دعوت ازهمه اصولگرايان راه يافته به مجلس تشكيل دادند وعلاوه بررئيس مجلس، اعضاي هيات رئيسه را نيزانتخاب كردند.

اما اينك 4 سال پس از مجلس هفتم آرايش سياسي نيروها در جامعه با توجه به پيش‌رو بودن انتخابات رياست‌جمهوري دهم شكل ديگري پيدا كرده است. در طيف اصولگرايان، گرايش‌هاي مختلفي ايجاد شده و شرايط به گونه‌اي شكل گرفته كه نقد دولت در آن افزايش يافته است. از اين‌رو انتخاب رئيس مجلس مي‌تواند معنا و مفهوم موضع‌گيري در برابر عملكرد و وضعيت دولت را داشته باشد.

براي مجموعه كساني كه به مجلس راه يافته‌اند اين موضوع مهم است كه رئيس آينده بتواند به آنها اعتبار بيشتري ببخشد و منزلت نمايندگي و جايگاه مجلس را ارتقا دهد و براي نامزدهاي رياست مجلس افق دورتري تا انتخابات رياست‌جمهوري دهم هم مد نظراست.

اقليت اصلاح‌طلبان مجلس هشتم گفته‌اند كه اين مجلس مثل مجلس هفتم نخواهد بود، بدين معنا كه روحيه انتقادي نسبت به دولت و استقلال‌خواهي آن بيشتر است و نمود اين تحول در انتخاب هيات‌رئيسه و رئيس مجلس پديدار خواهد شد.

اصلاح طلبان همچنين معتقدند كرسي رياست مجلس در شرايط كنوني اهميت ويژه‌اي براي نامزدهاي آينده رياست‌جمهوري دارد و به‌نظر مي‌رسد حاميان احمدي‌نژاد تلاش خواهند كرد اين كرسي در اختيار رقباي او قرار نگيرد.

درحال حاضر ۲ نفر بيش از بقيه احتمال نشستن بر صندلي رياست مجلس را دارند.

غلامعلي حداد عادل و علي لاريجاني. انتخاب علي لاريجاني به رياست موقت هيات ۴۴ نفري فراكسيون اصولگرايان خبر جديدي بود كه بعد از آخرين همايش استاني جبهه متحد اصولگرايان كه روز ۱۹ ارديبهشت تشكيل شد تحليل‌ها را راجع به رئيس آينده مجلس تغييرداد.

خبرهاي ديگر حاكي از آن بود كه علي اكبر ناطق نوري، محمود احمدي‌نژاد، برخي مراجع قم و جامعتين نيز از رياست لاريجاني حمايت مي‌كنند.به وجود آمدن شرايط جديد درانتخاب رياست مجلس اين گمانه را تقويت كرده است كه شايد لاريجاني قصد حضور درانتخابات رياست‌جمهوري آينده را ندارد كه حاضر شده حمايت هواداران احمدي‌نژاد درمجلس را نيز جلب كند.

البته حداد عادل به‌عنوان يكي از نامزدهاي احتمالي رياست‌جمهوري نيازمند آن است كه موقعيت خود را در تركيب سياسي كشور به‌عنوان سران يكي از ۳ قوه، حفظ كند تا سكويي را براي جهش در انتخابات رياست‌جمهوري آينده در اختيار داشته باشد.

قرار است جمعي ۹ نفره متشكل از حسين فدايي، عليرضا زاكاني، اسدالله بادامچيان، شهاب‌الدين صدر، محمدرضا باهنر، روح‌الله حسينيان، غلامعلي حدادعادل و علي لاريجاني با جمع‌بندي نهايي در ميان خود نامزدهاي رياست مجلس هشتم را به ساير اصولگرايان مجلس آينده معرفي كنند.

براساس اخبار شنيده شده در راهروهاي مجلس جبهه متحد اصولگرايان نسبت به كاهش آراي حدادعادل در مجلس نگراني دارد و از اين‌رو احتمال چرخش از او به سمت نامزد ديگر وجود دارد. ظاهرا اكنون طيف حاميان حدادعادل در مجلس محدود به چهره‌هايي چون احمد توكلي، حسين فدايي و الياس نادران هستند.

راي اصولگرايان حاضر در همايش توفيق خدمت، به رياست علي لاريجاني، براي هيأت‌مديره موقت اصولگرايان مي‌تواند به گام نخست او براي رسيدن به مديريت مجلس هشتم تعبير شود. البته اگر چه اين راي، موقعيت لاريجاني را نسبت به حداد عادل تقويت كرده است اما نزديك شدن لاريجاني به احمدي‌نژاد باعث شده‌است كه اقليت مجلس هشتم شامل اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرايان، مستقل‌ها و اصولگرايان مستقل يا منتقد دولت از لاريجاني فاصله گرفته و به حداد عادل نزديك شوند.

البته برخي از صاحب‌نظران، معتقدند انتخاب لاريجاني به رياست فراكسيون اصولگرايان را بايد در راستاي تحقق رياست حداد عادل بر مجلس هشتم ارزيابي كرد. اين عده دليل خود براي چنين تحليلي را پذيرش رياست فراكسيون اصولگرايان توسط لاريجاني مي‌دانند. برخي از تحليلگران هم بر اين عقيده‌اند كه جبهه متحد، با اين اقدام به نوعي حداد عادل را دور زده‌ و با انتخاب لاريجاني به‌عنوان رئيس فراكسيون، او را براي رياست مجلس انتخاب كرده‌است.

به‌نظر مي‌رسد براي نخستين بار نقش دولت درتعيين رئيس مجلس بسيار پررنگ‌تراز دوره‌هاي گذشته نمود يافته است كه لاريجاني با سابقه استعفا ازدبيري شوراي‌عالي امنيت ملي حاضر شده به هواداران دولت نزديك شود.

جابه جايي نقش‌ها

تا پيش از تشكيل همايش‌هاي اصولگرايان براي تعيين رياست مجلس اخبارسياسي حاكي از آن بود كه با توجه به عملكرد حداد عادل درمجلس هفتم و تضادي كه بين لاريجاني و احمدي‌نژاد وجود دارد لاريجاني شانس بيشتري براي كسب راي اكثريت مجلس خواهد داشت.

اما درجريان همايش اخير استاني جبهه متحد خبرهايي منتشر شد كه به‌نظر مي‌رسد تحليل‌هاي قطعي دراين زمينه را با شك و ترديد روبه‌روكرده است.

اين ترديد ناشي از جابه‌جايي نقش لاريجاني با حداد عادل دربرابر مواضع دولت است. حداد به جبهه منتقد دولت نزديك شده و خبرهاي غيررسمي حكايت از نزديك شدن هواداران دولت به علي لاريجاني دارد.

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 20:26 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 22:18 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 22:18
 پنجشنبه 26 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن