محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854907037
مسیحیان از قرآن ميگویند
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مسیحیان از قرآن ميگویند دکتر محمدرضا زائری در طول روزهای گذشته و به بهانه سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، اهانتهایی نسبت به قرآن کریم صورت گرفت. روشن است که اینگونه جریانات به شکل مستقیم توسط جریانهای فکری اعتقادی صهیونیستی هدایت میشوند که اساسا پیش از اسلام با آیین مسیحیت درگیر بوده و با آن دشمنی دارند. گسترش انقلاب اسلامی و موج وسیع گرایش به اسلام که پس از انقلاب اسلامی در سطح جهان رخ داده، هر روز فتنهجویان صهیونیست را بیشتر نگران میکند. از اینرو به گمان باطل خود میکوشند تا به شیوههای مختلف نور خدا را با باد دهان خاموش کنند. آنها نمیدانند که این انقلاب عظیم داستان دیگری دارد و درشگفتند که حیلهها و مکرهایشان مثل همیشه نتیجه طبیعی و ثابت را ندارد. مانعتراشی میکنند و محرومیتها میآفرینند و مردم مقاومتر میشوند، رهبران این مردم را میکشند و مردم بیدارتر میشوند، به مقدساتشان اهانت میکنند و مردم بدانها بیشتر روی میآورند. در طول تاریخ اتفاقاتی چون این اهانت فراوان رخ داده است: از حمله سپاهیان ابرهه به خانه خدا و آتش زدن کعبه توسط یزید تا پاره کردن قرآن توسط دشمنان اسلام و قرآن و مگر شهادت دردناک حسین بن علی و فرزندانش در کربلا کمتر از اهانت به صفحات قرآن است؟ در این میان، هم باید به اصل و ریشه موضوع و هدف اساسی دشمن، یعنی اسلامهراسی غرب توجه کرد و هم به توطئه صهیونیسم برای باز کردن جبههای تازه و ایجاد فتنه و دشمنی میان مسلمانان و مسیحیان و در نتیجه منحرف کردن اذهان و افکار عمومی از یهودیان صهیونیست، بهسمت کلیسای مسیحی. هر چند کلیسا رسما به وحیانیت قرآن اعتراف نمیکند و گاه کینهتوزیهایی هم نسبت به قرآن کریم در آثار نویسندگان و پژوهشگران مسیحی دیده میشود (1)، ولی با اینحال در میان مسیحیان منصف و مطلع همیشه نشانههایی از احترام به اسلام و مقدسات مسلمین دیده میشود تا آنجا که پاپ ژان پل دوم که برخلاف پاپ فعلی، نسبت به اسلام دیدگاه احترامآمیزی داشت در هنگام دریافت نسخهای از قرآن کریم بهعنوان هدیه آن را بوسید و به این کتاب مقدس ادای احترام کرد. در نوشته زیر که آن را برای کتاب جدید خود با نام «کتاب مقدس» آماده کردهام و پیشتر به شکل محدود در اختیار برخی از دوستان قرار گرفته است، نمونههایی برجسته از ارادت و احترام مسیحیان عرب به قرآن کریم دیده میشود. اگر بخواهیم از قرآن در دیدگاه مسیحیان سخن بگوییم، با موضوعی بسیار گسترده و درازدامن روبهرو خواهیم شد. از مواضع لاهوتی و کلامی مسیحیت قدیم و جدید در کلیساهای مختلف، تا مناظرههای علمی میان دانشمندان مسیحی و علمای مسلمان و از کلیساهای غربی کاتولیک و پروتستان، تا کلیساهای شرقی با مذاهب مختلف هرکدام موضوعی مستقل و گسترده بهشمار میآیند. در این نوشتار بهصورت گذرا به موضوع قرآن کریم از دیدگاه نویسندگان و شاعران مسیحی لبنانی میپردازیم. نویسندگان و شاعرانی که در دهههای اخیر پیشتاز جریانهای فکری و فرهنگی جامعه خود بودهاند و بهدلیل تفاوتهای بنیادین مسیحیت شرقی و مسیحیت غربی و به حکم ارتباط نزدیک و اختلاط با مسلمانان، قرآن کریم را شناخته و از آن بهره جستهاند. در این ارتباط و آشنایی، مخصوصا به سبب پیوند زبان عربی و جایگاه قرآن کریم چنان است که بسیاری از آیات قرآن در حکم امثال سائره درآمده؛ هم در کلام روزمره مردم کوچه و بازار به گوش میخورد و هم در سخنرانیها و نوشتههای روشنفکران و اساتید مسیحی لبنان، بدانها استشهاد میشود و هستند افرادی از کشیشها یا اساتید و اهل فکر که بخشهای قابلتوجهی از قرآن کریم را حفظ هستند و به تناسب بحث تلاوت میکنند. از اینرو، در میان کتابها و نوشتههای این شاعران و نویسندگان مسیحی، گاه آثاری دیده میشود که بهسختی میتوان باور کرد که صاحب آن مسلمان نباشد. در اینجا تنها به نمونههایی از این آثار اشاره میکنیم و قطعا بررسی همه این آثار با توجه به حجم نشریات و کتابهای منتشره در دهههای اخیر در محیط فرهنگی مسیحیت عربی ممکن نخواهد بود. بسیاری از این افراد کسانی هستند که آثاری در بیان و روایت تاریخ اسلام منتشر کردهاند، همچون جرجی زیدان صاحب کتابهای مشهوری چون «تاریخ تمدن اسلامی». وی در این کتاب و دیگر آثار خود بارها از قرآن کریم سخن میگوید و بهعنوان مثال در فصل نزول قرآن و بعثت پیامبر اکرم، داستان نزول وحی را به تفصیل شرح میدهد. طبعا موضع رسمی و دینی کلیسا مخصوصا کلیسای کاتولیک مارونی نسبت به قرآن کریم (مانند آنچه استاد حداد در چند جلد آثار خود درباره قرآن نوشته است)، خوشایند مسلمانان نیست، لیکن اگر از مواضع رسمی و دینی بگذریم، آنچه در میان عموم مردم مسیحی میگذرد، شواهد فراوان از تعلقخاطر به قرآن کریم در متن زندگی مشترک اسلامی مسیحی نشان میدهد. اسقف ارتدوکسی لبنان «جورج خضر» که خود بارها در نوشتهها و آثارش، حتی در موعظههای روز یکشنبه کلیسا از آیات قرآنی تلاوت میکند، با ذکر خاطرهای از پدر یواکیم مبارک (2) میگوید: «از او پرسیدم: چه شد که جوانی مارونی به مطالعات اسلامی کشیده شد؟ او پاسخ داد: پدرم که کشیش روستا بود مرا با، خود برای خرید شیرینی به مغازه مسلمانی میبرد که بر دیوار یک تابلو زده بود و من آن را میخواندم: کلوا من طیبات ما رزقناکم و اشکروالله ... از پدرم پرسیدم این چیست؟ گفت آیهای از قرآن است و این شرح و توضیح تا آنجا رسید که آینده مطالعات اسلامی مرا رقم زد. من خندیدم و گفتم: پس شیرینیهای مسلمانان تو را به این عالم کشاند!» دکتر میشال کعدی از نویسندگان و اساتید لبنانی میگوید: «زمانیکه کودک بودم پدرم صبحها رادیو را روشن میکرد و به آیات قرآن گوش میداد و روز خود را اینگونه آغاز میکرد و همواره به ما میگفت: انجیل و قرآن و نهجالبلاغه را با هم داشته باشید و هدایت را از آنها بخواهید.»دکتر جورج طربیه میگوید: «پدرم صبحها به قرآن صبحگاهی رادیو گوش میداد و به یاد دارم وقتی بسیار کوچک بودم، یک روز صبح زود از خواب بیدار شدم و دیدم نشسته و به رادیو گوش میدهد (و بعدا فهمیدم گویا تلاوت عبدالباسط بوده که بسیار دوستش داشت). او مرا در دامان خود نشاند و به من گفت: پسرم گوش کن ببین چه نغمههای زیبا و دلنشینی دارد، این آیات قرآن در مدح و ستایش خداست.»رویکرد توجه به قرآن کریم و مدح آیات الهی آن، پس از دوران بیداری فرهنگی و آغاز شکلگیری جریانهای قومی عربی (در واکنش به حاکمیت ترکی عثمانی) تشدید شد و نمونههای فراوانی از اینگونه آثار بهجای گذاشت. این رویکرد بیشتر بر حفظ و تقویت مبانی هویت عربی مسیحیان شرقی مانند زبان تأکید داشت. بسیاری از نویسندگان برجسته مسیحی آشکارا از قرآن کریم متأثر هستند و مشخص است که این کتاب بزرگ را بسیار خوانده و از آن بهره گرفتهاند. جبران خلیل جبران، نویسنده جهانی و مشهور لبنانی، علاوهبر اینکه گاهی مستقیما درباره قرآن کریم سخن گفته است، بارها در آثار خود از تعابیری استفاده کرده یا آثار خود را به آن نامیده که از سیاق عبارات قرآن برگزیده شدهاند، مانند اثر مشهورش «لکم لبنانکم و لی لبنان». همچنین در کتاب ماندگارش «پیامبر» تأثیرپذیری او از قرآن کریم کاملا مشهود است. بسیاری از کتابهای ادبی عربی که از نمونههای آثار جاودان ادبی سخن میگویند، معمولا با نمونههای آیات قرآنی شروع میشوند (3). مانند کتاب «من ینابیع الحکمه» از شاعر مشهور و برجسته خلیل مطران که کتاب را با ذکر آیه شریفه «لا یأتیه الباطل من بین یدیه...» شروع میکند و بیشترین حجم کتاب را به ذکر نمونههایی از آیات قرآن اختصاص داده و آنها را در موضوعات مختلفی چون امانتداری، نیکی به والدین، شکر، عدل و... تقسیم کرده است. برخی از نویسندگان و پژوهشگران مسیحی که در این زمینه کار کردهاند، چنان به این موضوع پرداختهاند که در زمینه قرآن کریم و تفسیر قرآن صاحب تخصصاند. دکتر عادل تئودور خوری، کشیش لبنانی ساکن آلمان، که سالها مشاور پاپ ژان پل دوم بود، از این گروه است و غیر از اینکه در آثار مختلف خود به قرآن کریم پرداخته، قرآن کریم را به آلمانی ترجمه کرده و علاوهبر آن، یک مجموعه 12 جلدی در تفسیر قرآن کریم منتشر ساخته است. او یکبار با افتخار به این موضوع از من میپرسید: «چند نفر از علمای مسلمان سراغداری که درباره قرآن کریم به زبان آلمانی کار کرده باشند یا چند نفر از علمای خودتان میشناسی که اینقدر با متون مقدس ما مسیحیان آشنا باشند؟»در میان نویسندگان و شاعران مسیحی غیرعرب اینگونه شهادتها و گواهیها فراوان و غیرقابلشمارش است و حتی نویسندگان لبنانی هم در آثار متنوع و پراکنده در لابهلای مجلات و کتابها بسیار بدین موضوع پرداختهاند. آنچه اینجا به آن اشاره میکنیم، تنها نمونههای در دسترس از اینگونه گواهیهاست. خلیل طوال از نویسندگان و پژوهشگران قرن گذشته مینویسد: «قرآن بود که فکر را از قید و بندها آزاد ساخت و عقل را از اوهام رها کرد و مشعل تمدن و دانش و علوم اجتماعی را روشن ساخت. آیا قرآن ابرهای توهم را از عقل کنار نزد و درهای آزادی را برای اندیشه نگشود؟ آیا از مکارم اخلاق و صفات پسندیده سخن نگفت؟ آیا در صفحات خود از علوم و معارف گوناگون بحث نکرد؟ آیا حقوق انسان و وظایفش در زندگی و ازدواج و طلاق و قصاص و... را شرح نداد؟ چه دانش و معرفتی هست که قرآن از آن نگفته باشد و چه مشکل اجتماعی و انسانی هست که در قرآن مطرح نشده باشد؟»شبلی شمیل، دانشمند و متفکر پرآوازه نیز هنگامی که سخن از اسلام به میان آمد در قصیدهای چنین سرود: «من دین محمد را نپذیرفتهام، اما هرگز به آیات قرآن کفر نمیورزم.» (4) وی پس از مدح فراوان رسول خدا صلىا... علیه و آله میافزاید: «هیچ دینی نمیتواند با پیشرفتهای اجتماعی و علمی هماهنگ باشد جز آیین قرآن.»مارون عبود، نویسنده و دانشمند معروف لبنانی نیز در قصیدهای به مناسبت میلاد پیامبر اکرم به مدح حضرت پرداخته و در ضمن آن میگوید: «خداوند از آیات خود شهابهایی بر تو فروفرستاد که سپرهای دروغ و بهتان را شکافتند و اگر این کتاب تو نبود، برای چنین مردمانی هیچ معجزهای نمییافتیم. این کتاب از دل صحرا نور هدایت و آبادانی را به همهجا برافشاند.»ریاض معلوف، شاعر و ادیب لبنانی، نیز چنین میسراید: «اگر شعر راه نیابد، به قرآن کریم و آیات درخشانش راه مییابیم. قرآن کریم تمامی گوهر درخشان و عبرتها و سخنان ارزشمند است و ما گرچه بر آیین اسلام نیستیم، اما ناقوس کلیساهایمان در نغمه محبت و برادری با اذان مساجد همنوایی میکنند.»رشید سلیمالخوری، معروف به شاعر قروی، نیز در قصیدهای که برای مدح پیامبر اکرم سروده میگوید: «میلاد کسی است که خورشید هدایت از قرآن آسمانیاش طلوع کرده، نوری که از بیابان بر تمام هستی تابیده و تمدن را آغاز کرده است.»بولس سلامه، شاعر معروف غدیر، نیز در داستان مفصلی که برای تاریخ اسلام میسراید، بارها در سیاق ذکر حوادث تاریخی و موضوعات به آیات قرآن کریم اشاره میکند؛ از جمله در بیان مبعث رسول خدا میگوید: «هستی را سکوت و آرامشی فرا گرفت تا صدای زمزمه عطرهای آسمانی به گوشها بنشیند، ناگاه بانگ منادی به گوش رسید: إقرأ... و پژواک این نغمه ندای پیامبری را بازگرداند که با تمام وجود هیبت این بانگ را حس میکرد: «من نمیتوانم بخوانم، جبرییل پاسخ داد: ای محمد، به نام خدای بزرگ تکبیر بگو و صفحه هستی در همین چند ثانیه تغییر میکند، محمد پیامبر است و قرآن مجید، این آرزو و رؤیای قرنها نازل شده است.»امین ریحانی، نویسنده و اندیشمند پرآوازه مسیحی، عرب، نیز در برخی آثار خود از قرآن کریم سخن گفته؛ از جمله در پاسخ نامهای از مرحوم کاشفالغطاء که او را به اسلام دعوت کرده در عین رد این دعوت مینویسد: «اما چهکسی میتواند کتابی را رد کند که در آن چنین آیات برجستهای آمده است: لا تزر وازره وزر أخرى، إدفع بالتی هی أحسن السیئه، لا تکلف الله نفسا إلا وسعها، لیس للإنسان إلا ما سعى» و ضمن ذکر آیات متعدد از قرآن کریم میافزاید: «بیا تا بر این آیات و امثال اینها در قرآن با تو دست بدهم.» و میگوید: «اگر اسلام و مسلمانان همه همین باشند، من هم به توحید و رسالت پیامبر شهادت میدهم.»امین نخله، نویسنده و شاعر برجسته مسیحی، یکی دیگر از کسانی است که بارها در آثار خود از قرآن کریم سخن گفته، از جمله یکبار که تلاوتی از قرآن کریم را در منزل یکی از دوستان خود شنیده و به شکل مفصل آن را از جهت هنری و موسیقایی تحلیل میکند. او مینویسد: «بعد از فوت شیخ محمد رفعت، گمان نمیکردم تلاوت قرآن کسی بتواند جانم را آنطور تازه کند تا اینکه روزی یکی از دوستانم آمد و گفت: تو همیشه از شیخ محمد حرف میزنی، امشب در منزل فلانی تلاوتی خواهی شنید که وجودت را از خوشی و خشوع لبریز میکند. و هنگامی که به آنجا رفتیم، دیدم جمعیت روبهروی قاری نشستهاند و او سوره هود را آغاز کرده است.»وی سپس شرح میدهد که چگونه قاری صدای خود را به تناسب وصف طوفان تغییر داده تا وقتی که به عبارت موج کالجبال میرسد، فقط پنج سطر به شرح تلاوت قاری و احساس او در این دو کلمه اختصاص میدهد و سپس میافزاید: «و هنگامی که به تلاوت یا بُنی ارکب معنا رسید، برای نشان دادن محبت پدری و نصیحت فرزند، صدای خود را نرم کرد و با آرامش خواند.» و سپس به همین ترتیب از آیات بعد با شرح و تفصیل یاد میکند. امین نخله همچنین در کتاب «اساتید نثر عربی» بخش دوم کتاب را به صدر اسلام اختصاص داده و آیات متعددی از قرآن کریم همچون سورههای مبارکه الرحمن و ضحى و بخشهایی از سورههای نجم و یوسف و هود را برگزیده است. وی در آغاز این بخش مینویسد: «نثر عربی با قرآن به فراتر از اندیشه صعود کرد و بهجایی رسید که نمیتوان گردن افراشت. قرآن در بلاغت و لفظ و شیرینی مقاطعش و ترکیب معانیاش معجزه است و هیچ کلامی در عربی از این جهات به پای قرآن نمیرسد و به گمان ما دلیل اعجازش این است، نه بنا بهنظر بعضی ارزش موضوعات، یا بنا به رأی گروهی دیگر خبردادن از غیب. پس نمیتوان کتابی درباره نثر عربی به خوانندگان تقدیم کرد بدون آنکه پارهای از نور قرآن در خود داشته باشد. برای همین تصمیم گرفتیم این کتاب را با سوره الرحمن آغاز کنیم که به آن عروس قرآن میگویند، چنانکه در مجمعالبیان از پیامبر نقل شده که: هر چیزی عروسی دارد و عروس قرآن الرحمن است.»جالب اینجاست که این نویسنده مسیحی سپس عبارات متعددی از کتاب «إعجاز القُرآن» باقلانی نقل میکند و به تفصیل درباره اعجاز قرآن سخن میگوید. از اینها اما شگفتتر اثری از حلیم دموس، شاعر و ادیب لبنانی، است که در کتاب «یقظه الروح» به معرفی تمامی سورههای قرآن کریم پرداخته است. وی در قصیدهای طولانی با نام سرود قرآن 228 بیت به تعریف ویژگیهای هر سوره و نمونههایی از عبارات قرآن کریم میپردازد(5). شاید در میان خود مسلمانان کسی تاکنون به چنین موضوعی نپرداخته باشد که این شاعر مسیحی بدان اهتمام کرده است. از جمله ابیات این قصیده به چند بیت اشاره میکنیم: سوره الکهف: أذکرت أصحاب الرقیم و الکهف و السد العظیم واللوح من موسى الکلیم و روائع الکنز الثمینسوره مریم: وانظر لسوره مریم أم المسیح الأعظمِ فسواه لم یتکلمِ فی المهد بین السامعینسوره الحج: و الحج للبیت العتیق من جانب البلد السحیقیأتون من فج ٍعمیق کمطوفین و ساجدین سوره کورت: و إذا الرواسی سُیرت فانظر لسوره کورت واذکر بحارا سُجرت و اخشع لذی العرش المکین سوره الناس: و الناس خاتمه الکتاب و بآیها فصلُ الخطابفلیحمِنا رب الحساب من شر وسواسٍ لعین باز هم نمونههای از این دست در آثار نویسندگان مسیحی لبنانی دیده میشود و گاه چنان فراوان است که نمیتوان از آن قطعهای برگزید و نقل کرد. مرحوم سلیمان کتانی که 9 جلد کتاب درباره پیامبر و اهل بیت (از رسول خدا و حضرت فاطمه زهرا تا امام کاظم علیهالسلام) تألیف کرده، بارها در نوشتههای خود مخصوصا در کتاب «محمد شاطئ و سحاب» از قرآن سخن میگوید و به آیات قرآن استشهاد میکند و مرحوم نصری سلهب که سه جلد کتاب در حوزه دین اسلام نوشته، بارها در این آثار مخصوصا کتاب« فی خطى محمد» و نیز در کتاب« فی خطى الإمام علی» آیات قرآن کریم را نقل میکند. این موضوع در زندگی روزمره نخبگان مسیحی بهوضوح دیده میشود. بارها در کتابخانه و روی میز کار اینگونه اشخاص قرآن کریم را بهعنوان کتابی برای مراجعه مداوم و مکرر دیدهام و از یاد نمیبرم که دوستی از کشیشهای کاتولیک، مدتی از من فایل قرآن کریم را برای موبایل خود طلب میکرد تا اینکه آن را دانلود کرده و برایش فرستادم. ملاحظه این نمونهها در عین اینکه امیدبخش و شورانگیز است، در همان حال از یکسو ظرفیت عظیم این کتاب آسمانی و معجزه جاوید را نشان میدهد که به تعبیر حدیث شریف «فی کل زمان غضٌ جدیدٌ» همیشه تازه و باطراوت است و از سوی دیگر، کوتاهی و قصور ما در مقابل این اشتیاق و آمادگی و پذیرش مخاطب گسترده و جهانی را یادآور میشود. این تجربهها درواقع به ما نشان میدهد که این گنج بیپایان هنوز چقدر گوهرهای ناشناخته و نایافته دارد که به اقتضای هر زمان و به تناسب پیشرفت دانش و در بشر باید بازیابی و عرضه شوند که «و فی بطنه بطنا إلى سبعه أبطن» (6)هرچند که همه حقایق این کتاب مبارک جز با ظهور حقیقت قرآن و قرآن ناطق، ولی خداوند، امام عصر صلواتالله و سلامه علیه آشکار نخواهند شد و تنها آن بزرگوار است که میتواند با آب گوارای ذکر، تشنگان حقیقت را در سراسر گیتی سیراب کند، اما این وظیفه ما را نفی نمیکند که فرمود: «و انتم لا تقدرون على ذلک، و لکن أعینونی...» درست است که نمیتوانید چون من باشید، لیکن اندکی مرا یاری کنید! (7) (1) حجتالاسلام دکتر زمانی در کتاب ارزشمند خود «مستشرقان و قرآن» (بوستان کتاب قم) به تفصیل این موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. (2) پدر یواکیم مبارک کشیش و نویسنده دانشمند لبنانی بود که در فرانسه تحصیل کرد و همانجا درگذشت و چند سال پیش جسدش به لبنان منتقل شد. وی آثار متعددی در اسلامشناسی دارد که مشهورترین آنها پایاننامه دکترای او درباره حضرت ابراهیم است که با نظارت مستشرق برجسته لویی ماسینیون نگاشته شد. (3) از این نمونه است کتاب «اعلام الفلسفه العربیه» از آنتوان کرم و کمال یازجی که بهعنوان کتاب درسی استفاده میشد و در سرآغاز نمونههای متون عربی آیات برگزیده از قرآن کریم را ذکر کرده. همچنین پدرحنا فاخوری محقق و نویسنده مشهور در کتاب «الجامع فی تاریخ الأدب العربی» به شکل مفصل درباره ویژگی و مضامین آیات قرآن کریم سخن گفته است. (4) مطلع این قصیده چنین است: إنی و إن أنکرت دین محمد لا أکفرن بمحکم الآیاتببلاغه القرآن قد خلب النهى و بسیفه أخنى على الهامات (5) در این مجموعه دو سوره إنشراح و تین جا افتادهاند. در عوض دو بیت در آغاز قصیده و دو بیت در پایان بهعنوان مقدمه و خاتمه اضافه شده است. بهنظر میرسد که در هنگام حروفچینی و چاپ متوجه حذف این دو سوره نشدهاند و شماره قطعات را بر اساس 114 تنظیم کردهاند. (6) این حدیث شریف میگوید که قرآن لایه لایه است. در ورای ظاهر و پوست خود، مغز و باطنی دارد و در آن نیز لایههای دیگر تا هفت لایه و مغز تا هفت بطن. در برخی روایات این تعبیر به صورت «هفتاد لایه» ذکر شده است. (7) کلام مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغهمنبع: پنجره
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
مسیحیان از قرآن ميگویند
مسیحیان از قرآن ميگویند دکتر محمدرضا زائری در طول روزهای گذشته و به بهانه سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، اهانتهایی نسبت به قرآن کریم صورت گرفت. روشن است ...
مسیحیان از قرآن ميگویند دکتر محمدرضا زائری در طول روزهای گذشته و به بهانه سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، اهانتهایی نسبت به قرآن کریم صورت گرفت. روشن است ...
مرجع دینی یهودیان ایران درباره قرآن سوزی می گوید
مرجع دینی یهودیان ایران درباره قرآن سوزی می گوید خاخام گلستاني نژاد پيروان اديان ... اگر فردي مثلا يهودي، مسلمان يا مسيحي اقدام به عمل خلافي مانند دزدي و قتل كرد، ...
مرجع دینی یهودیان ایران درباره قرآن سوزی می گوید خاخام گلستاني نژاد پيروان اديان ... اگر فردي مثلا يهودي، مسلمان يا مسيحي اقدام به عمل خلافي مانند دزدي و قتل كرد، ...
گفتگوی مسیحیان با پیامبر ص
( سوره آل عمران / 59 و 60 ) در حقیقت قرآن با یک استدلال کوتاه و روشن به ادعای مسیحیان نجران درباره الوهیت مسیح پاسخ می گوید : که اگر عیسی بدون پدر به دنیا آمد ...
( سوره آل عمران / 59 و 60 ) در حقیقت قرآن با یک استدلال کوتاه و روشن به ادعای مسیحیان نجران درباره الوهیت مسیح پاسخ می گوید : که اگر عیسی بدون پدر به دنیا آمد ...
مسیحیان و نهج البلاغه
مسیحیان و نهج البلاغهادبیات عرب پس از قرآن كریم - كه با كلام بشر قابل مقایسه ... علی شرح میدهد و می گوید كه چگونه نهج البلاغه باعث آشنایی او با قرآن كریم و تفاسیر ...
مسیحیان و نهج البلاغهادبیات عرب پس از قرآن كریم - كه با كلام بشر قابل مقایسه ... علی شرح میدهد و می گوید كه چگونه نهج البلاغه باعث آشنایی او با قرآن كریم و تفاسیر ...
منشا اقانیم ثلاثه در قرآن
منشا اقانیم ثلاثه در قرآن نويسنده: استاد علامه طباطبایى قرآن کریم خاطرنشان ... آیات شریفهاى کهعقائد باطل مسیحیان در باره مسیح(ع)را بیان مىکنند و آنچه قرآن ... (13) ونیز در همان کتاب در باره نماز مىگوید: شما نیز اینطور نماز بخوانید: اى پدر ماکه در ...
منشا اقانیم ثلاثه در قرآن نويسنده: استاد علامه طباطبایى قرآن کریم خاطرنشان ... آیات شریفهاى کهعقائد باطل مسیحیان در باره مسیح(ع)را بیان مىکنند و آنچه قرآن ... (13) ونیز در همان کتاب در باره نماز مىگوید: شما نیز اینطور نماز بخوانید: اى پدر ماکه در ...
روی دیگر سکه قرآن سوزی
روی دیگر سکه قرآن سوزی-روی دیگر سكه قرآن سوزیآتش زدن قرآن، اگر چه تلخ تر و نفرت ... می گویند - و راست می گویند- كسانی كه به آخر خط می رسند به سیم آخر می زنند. ... مسیحی می تواند اقدامی برای فاصله انداختن میان مسیحیان و مسلمانان تلقی شودكه ...
روی دیگر سکه قرآن سوزی-روی دیگر سكه قرآن سوزیآتش زدن قرآن، اگر چه تلخ تر و نفرت ... می گویند - و راست می گویند- كسانی كه به آخر خط می رسند به سیم آخر می زنند. ... مسیحی می تواند اقدامی برای فاصله انداختن میان مسیحیان و مسلمانان تلقی شودكه ...
زبان دل؛ زبان دوم قرآن
زبان دل؛ زبان دوم قرآنگروهی میپندارند منظور از تلاوت قرآن، تنها خواندن قرآن به قصد ثواب ... در خطاب به پیامبر میگوید: یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا (سوره مزمل آیه 1 - 2) شبها را ... در آیه دیگری تاکید میکند که از اهل کتاب، مسیحیان و نصارا به مسلمانان ...
زبان دل؛ زبان دوم قرآنگروهی میپندارند منظور از تلاوت قرآن، تنها خواندن قرآن به قصد ثواب ... در خطاب به پیامبر میگوید: یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا (سوره مزمل آیه 1 - 2) شبها را ... در آیه دیگری تاکید میکند که از اهل کتاب، مسیحیان و نصارا به مسلمانان ...
وقتی نتانیاهوی صهیونیست مفسر قرآن می شود!
اظهار نظر گستاخانه نتانیاهو در حالی است که با نگاهی به آیات قرآن کریم می توان چنین ... این گزارش می افزاید، نمایندگان عرب کنیست می گویند : نخست وزیر باید تاریخ را ... اولین قبله مسلمانان است و سومین حرم مقدس مسلمانان و مسیحیان بشمار می رود.
اظهار نظر گستاخانه نتانیاهو در حالی است که با نگاهی به آیات قرآن کریم می توان چنین ... این گزارش می افزاید، نمایندگان عرب کنیست می گویند : نخست وزیر باید تاریخ را ... اولین قبله مسلمانان است و سومین حرم مقدس مسلمانان و مسیحیان بشمار می رود.
افسانه تحريف قرآن
افسانه تحريف قرآن-افسانه تحریف قرآنمسأله تحریف قرآن كه مدتى است از طرف ... تحریف قرآن در همان قرن دوم و سوم، به وسیله احبار و رهبان(یهودیان و مسیحیان) در ... روایاتى كه از تفسیر قرآن سخنى مى گویند و هرگز مدعى آن نیستند كه الفاظ آنها جز قرآن است.
افسانه تحريف قرآن-افسانه تحریف قرآنمسأله تحریف قرآن كه مدتى است از طرف ... تحریف قرآن در همان قرن دوم و سوم، به وسیله احبار و رهبان(یهودیان و مسیحیان) در ... روایاتى كه از تفسیر قرآن سخنى مى گویند و هرگز مدعى آن نیستند كه الفاظ آنها جز قرآن است.
تنها می دانم که قرآن کتاب کتاب هاست
تنها می دانم که قرآن کتاب کتاب هاستاسلام و قرآن در اندیشه گوته* اشاره : یوهان ... دارد که خدا در قرآن می گوید: ما هیچ پیامبری بر قومی نفرستادیم ، مگر به زبان قوم او».
تنها می دانم که قرآن کتاب کتاب هاستاسلام و قرآن در اندیشه گوته* اشاره : یوهان ... دارد که خدا در قرآن می گوید: ما هیچ پیامبری بر قومی نفرستادیم ، مگر به زبان قوم او».
-
گوناگون
پربازدیدترینها