تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804738536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گدايي در جانان به سلطنت مفروش


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گدایی در جانان به سلطنت مفروش
گدا
بسم الله الرحمن الرحیماگر از ما بپرسند که آرامش با چه چیزی به دست می‌آید؟ اولین پاسخی که می‌دهیم٬ ذکر خداست. و مهمترین دلیلی که برای حرفمان اقامه می‌کنیم٬ آیه شریفه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (1) است.از طرفی هم این مساله را می‌دانیم که یاد خدا در زندگی ما پررنگ نیست و علت آن هم٬ تشویش ها و ناآرامی های درونی ماست. امروز یکی از راهکارهای مهم برای (اطمینان) و ایمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم: كمال ایمان (اطمینان) است. نور ایمان كه قوى شد، دنبالش اطمینان در قلب حاصل مى‏شود. و تمام این‏ها غیر از علم است. ممكن است عقل شما به برهان چیزى را ادراك كند، ولى قلب تسلیم نشده باشد و علم بیفایده گردد. مثلا شما به عقل خود ادراك كردید كه مرده نمى‏تواند به كسى ضرر بزند و تمام مرده‏هاى عالم به قدر مگس حس و حركت ندارند و تمام قواى جسمانى و نفسانى از او مفارقت كرده، ولى چون این مطلب را قلب قبول نكرده و تسلیم عقل نشده شما نمى‏توانید با مرده شب تاریك به سر برید.كمال ایمان (اطمینان) است. نور ایمان كه قوى شد، دنبالش اطمینان در قلب حاصل مى‏شود.ولى اگر قلب تسلیم عقل شد و این حكم را از او قبول كرد، هیچ این كار براى شما اشكالى ندارد. چنانچه بعد از چند مرتبه اقدام قلب تسلیم شده دیگر باكى از مرده نمى‏كند. پس، معلوم شد كه تسلیم، كه حظ قلب است، غیر از علم است، كه حظ عقل است. ممكن است انسان به برهان عقلى اثبات صانع تعالى و توحید او و یوم معاد و دیگر از عقاید حقه نماید، ولى این عقاید را ایمان نگویند و او را مؤمن حساب نكنند، و در جمله كفار یا منافقین یا مشركین باشد. منتها امروز چشم دل شما بسته است و بصیرت ملكوتى ندارید، این چشم ملكى ادراك نمى‏كند، وقتى كشف سریره شد و سلطنت حقه الهیه بروز كرد و طبیعت خراب شد و حقیقت به پا گردید، ملتفت مى‏شوید مؤمن به خدا نبودید، و این حكم عقل به ایمان مربوط نبود. تا لا إله إلا اللّه با قلم عقل بر لوح صافى قلب نگاشته نشود، انسان مؤمن به وحدت خدا نیست. و وقتى این كلمه طیبه الهیه در قلب وارد شد. سلطنت قلب با خود حقّ تعالى مى‏شود، و دیگر انسان كس دیگر را مؤثر در مملكت حق نمى‏داند و از كسى دیگر متوقع جاه و جلال نیست و منزلت و شهرت را پیش دیگران طالب نمى‏شود، پس قلب ریا كار و سالوس نمى‏شود.پس اى عزیز، براى یك خیال باطل، یك محبوبیت جزئى بندگان ضعیف، یك توجه قلبى مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهى قرار مده،اگر فطرت توحید از دست رفت، كه فطرة اللّه است، و به جاى آن شرك و كفر جایگزین شد، دیگر شفاعت شافعین نصیب انسان نشود، و انسان مخلد در عذاب است - آن هم چه عذابى؟ عذابى كه از قهر الهى و غیرت ربوبى بروز كند. پس اى عزیز، براى یك خیال باطل، یك محبوبیت جزئى بندگان ضعیف، یك توجه قلبى مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهى قرار مده، و مفروش آن محبتهاى الهى، آن كرامتهاى غیر متناهى، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یك محبوبیت پیش خلق كه مورد هیچ اثرى نیست و از او هیچ ثمرى نبرى جز ندامت و حسرت. وقتى دستت از این عالم كوتاه شد، كه عالم كسب است، و عملت منقطع گردید، دیگر پشیمانى نتیجه ندارد و رجوع بیفایده است. منبع:(1). رعد٬ 28.چهل حدیث امام خمینی.تهیه و فرآوری: محمد حسین امین، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 385]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن