تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836295917
فروغى از دانش امام هادى (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فروغى از دانش امام هادى (ع)
سال 212 هجرى است و «صریا» غرق نور و شادى است. تقدیر دستاندركار آفرینش معجزه خلقت است و جهان در انتظار یكى اززیباترین چهرههاى ملكوتى بوستان محمدى(ص) شگفتن گل چهارمینعلى(ع) را در جمع خویش جشن گرفته و بر استمرار كوثر فاطمىقامت نماز و تكبیر بسته است. «سمانه مغربیه»، مادر عارفش، خوشحال و خندان و پدر بزرگوارش«جوادالائمه(ع») بر این نعمتبزرگ شكر گزار و شادان است. اوامام «علىالنقى» است كه باید در سن هشتسالگى، پس از پدر،سكاندار كشتى نجات انسانها از گردابهاى گمراهى گردد و امت رابه ساحل عدالت و پاكى رهنمون شود. سرفصلهاى زندگى و درخششخورشیدگونش در روزنه بیان و قلم نمىگنجد؛ زیرا امام ظهور اسماعظم الهى و تجلى شكوهمند و تام تمامى اسماى الهى است؛ امامىتوان از راه آثار و بركات پرتوى از آفاق وجودى و گسترهروحىاش را دریافت. این نوشتار به بخشى از جلوههاى امامهادى(ع) مىپردازد. الف- زیارت جامعه یكى از آثار ماندگار وارزشمند امامهادى(ع) زیارت جامعه است كهخود متقنترین متن شناخت امامت راستین است. صحت صدور و ارزشسندى آن چنان است كه مرحوم مجلسى مىنویسد: «انما بسطت الكلام فىشرح تلك الزیاره قلیلا و ان لم استوف حقهاحذرا من الاطاله لانها اصحالزیارات سندا و اعمها موردا و افصحهالفظا و ابلغها معنى و اعلاها شانا» اینكه درباره زیارت جامعهسخن اندكى به درازا كشید اگرچه حق آن را نیز ادا نكردمبدین خاطر است كه این زیارت صحیحترین آنهااز جهتسند وفراگیرترین آنها نسبتبه ائمهعلیهم السلام است و در مقایسه بادیگر زیارتها از فصاحت و بلاغت و منزلتبیشترى برخوردار است. این زیارت را مرحوم صدوق در كتاب «من لایحضره الفقیه» و شیخطوسى دركتاب تهذیب الاحكام از موسى بن عبدالله نخعى چنین نقلمىكند: از امام علىالنقى(ع) خواستم مرا زیارتى با بلاغت و كاملتعلیم دهد كه به وسیله آن بتوانم هریك از ائمه را زیارت كنم. حضرت فرمود: چون به درگاه رسیدى در حالى كه غسل كردهاى بایستو شهادتین را بگو و چون داخل شدى و قبر را دیدى توقف كن وسىمرتبه الله اكبر بگو. سپس اندكى راه برو با گامهاى كوتاه وبا آرامش و وقار؛ دوباره بایست و سى مرتبه الله اكبر بگو. پسبه قبرمطهر نزدیك شود و چهل مرتبه تكبیربگو. اهمیت این زیارترا هنگامى مىتوان دریافت كه بدانیم در آن زمان عدهاى از«غلات» معصومانعلیهم السلام را تا حد خدایى بالابرده، گروهى راتحت پرچم ضلالتخویش گرد آورده بودند. امام(ع) با سخنان خودمرز افراط و تفریط را مشخص كرد و دوستداران واقعى خویش را ازانحراف و تمایل به سوى افكار و آراى باطل دور داشت. نام چندتناز غلوكنندگان چنین است: 1- على بن حسكه قمى 2- قاسم یقطینى 3- حسن بن محمدبن باباى قمى 4- محمدبن نصیر از نامه بعضى از اصحاب امام(ع) به وى و جواب حضرت، مىتوان بهعقاید این گروه دستیافت. در آن نامه آمده است: «ان على ابن حسكه یدعى انه من اولیائك و انك انت الاول القدیمو انه بابك و نبیك امرته ان یدعو الى ذالك ...» على بن حسكه معتقد است تو خدایى و او پیامبرى است كه از جانب شما ماموریتیافته مردم را به آن دعوت كند. او بسیارى را به سوى خود جذبكرده است. اگر منت نهى و جوابى را در این باره مرقوم دارىآنان را از هلاكت نجات دادهاى. امام در پاسخ نوشت: ابن حسكه دروغ گفته است. لعنتخدا براوباد من او را در شمار دوستان خود نمىدانم.... سوگند به خدا، خداوند محمد(ص) و پیامبران پیش از او را جز بهآیین یكتاپرستى و نماز و زكات و حج و ولایت نفرستاده است. محمد(ص) تنها به خداى یكتاى بىشریك دعوت كرده است و ماجانشینان او نیز بندگان خداییم و به او شرك نمىورزیم؛ در صورتاطاعت از خدا مورد رحمت او قرار گرفته، چنانچه از فرمانشسرپیچى كنیم عقوبت و عذاب خواهیم شد. ما حجتى برخداوند نداریمو خدا برما و تمامى مخلوقاتش حجت دارد. من از كسى كه اینسخنان را به زبان آورد بیزارى جسته، به خدا پناه مىبرم. شمانیز از آنان دورى كنید. و آنان را در تنگنا قرار دهید. چنانچهبه یكى از این افراد دسترسى پیدا كردید، سرش را با سنگبشكنید. بدین جهت امام(ع) در آداب خواندن زیارت مزبور فرمود: سلام بر ائمه كه دعوت كنندگان به سوى خدا وراهنمایان برخشنودى خدایند. همانها كه ثاتب قدمان در اجراىفرمان الهى و كامل در عشق ومحبتخدا و صاحبان مقام اخلاص درتوحید خداوندند. در این زیارت اوج معنوى و جامعیت ائمهعلیهمالسلام در ابعاد مختلف، با بلاغت اعجاب انگیز كه هر سخن شناس وآشناى با ادبیات عرب آن را در مىیابد، این امر خود مىتواندبیانگر صدور این جملات از سوى امام معصوم(ع) باشد بیان شدهاستصدمرتبه تكبیر
بگوید. مرحوم مجلسى در حكمت آن مىگوید: ایندستور شاید بدین جهت است كه از غلو و زیاده روى در بارهائمهعلیهم السلام جلوگیرى كند. در متن خود زیارت نیز آمده است: «اشهد ان لااله الاالله، وحده لاشریك له، كما شهدالله لنفسه... و اشهدان محمدا عبده المنتجب و رسوله المرتضى.» در فرازىدیگر مىفرماید: «السلام على الدعاه الىالله و الادلاء على مرضاهاللهوالمستقرین فى امرالله و التامین فى محبه الله و المخلصین فىتوحیدالله.» سلام بر ائمه كه دعوت كنندگان به سوى خدا وراهنمایان برخشنودى خدایند. همانها كه ثابت قدمان در اجراىفرمان الهى و كامل در عشق ومحبتخدا و صاحبان مقام اخلاص درتوحید خداوندند. در این زیارت اوج معنوى و جامعیت ائمهعلیهمالسلام در ابعاد مختلف، با بلاغت اعجاب انگیز كه هر سخن شناس وآشناى با ادبیات عرب آن را در مىیابد، این امر خود مىتواندبیانگر صدور این جملات از سوى امام معصوم(ع) باشد بیان شدهاست. در این زیارت در باره فضایل و خصوصیات اخلاقى و اجتماعىامامان معصومعلیهم السلام مىخوانیم: «كلامكم نور و امركم رشد و وصیتكم التقوى، و فعلكم الخیر،وعادتكم الاحسان، و سجیتكم الكرم، و شانكم الحق و الصدق والرفقو قولكم حكم و حتم، و راءیكم علم و حلم و حزم.» سخن شما نوربخش دلها و فرمان شما هدایت است. سفارش شما تقوا و كار شماخیر و نیكى است. عادت شما نیكى و فطرت شما كرم و بخشش است. حالت و منزلتشما حق و راستى و مدارا و محبت است و سخن شمادستور لازم الاجراست؛ و اندیشه شما دانش و بردبارى و عاقبتاندیشى است. این زیارت امامت را رمز و راز فلسفه سیاسى اسلام مىداند؛ دولتحق و پاینده اهلبیتعلیهم السلام را فرا روى انسانها قرار مىدهدو به همه مومنان یاد آورى مىكند كه حق مسلم و حكومت عدل الهىاز آن اهلبیت عصمت و طهارت است. «ودعائم الاخیار و ساسهالعباد و اركان البلاد؛» ائمهعلیهم السلام آقاى نیكان وتكیهگاه آنها و خلفاى الهى و تدبیركنندگان امور بندگان وستونهاى محكم شهرهایند. مرحوم مجلسى مىفرماید: «وساسهالعباد» جمع «السائس اى ملوك العباد و خلفاء اللهعلیهم» ساسه جمع «سائس» به معناى پادشاه بندگان و خلفاىالهى برآنان است. این زیارت به شیعیان مىآموزد كه آمادگى خویش را حفظ كنید تاآن زمان كه دولت اهلبیتعلیهم السلام بر قرار شود: «و نصرتىلكم معده حتى یحیى الله تعالى دینه بكم و یردكم فىایامه ویظهركم لعدله و یمكنكم فى ارضه» سرانجام حدیثبرائت و ولایترا به عنوان شعارى جاوید، مطرح مىكند تا شیعیان آن را درامتداد حركت تاریخى خویش همراه داشته باشند و بتوانند اصالتمكتبى و دینى خویش را در طرد التقاط، نامردمىها و باطلگرایانحفظ كنند: «فمعكم معكم لامع غیركم»؛ همگام با شما بوده و خواهم بود. نهبا دشمنان شما. زیباییهاى این زیارت بسیار است و ساحلش دوردستمىنماید. بضاعت و مجال اندك ما را از پیشروى فزونتر در اینعرصه باز مىدارد. پس ناگزیربه همین مقدار بسنده مىكنیم. در باره فضایل و خصوصیات اخلاقى و اجتماعىامامان معصومعلیهم السلام مىخوانیم: سخن شما نوربخش دلها و فرمان شما هدایت است. سفارش شما تقوا و كار شماخیر و نیكى است. عادت شما نیكى و فطرت شما كرم و بخشش استامام هادى(ع) و آثار فقهى هرگاه فقه شیعه در مجامع علمى و جهانى مجال طرح یافته،جلوههایى به یاد ماندنى و زیبا پدید آورده است. این برخاستهاز همان منطق مستحكم و استدلالهاى عمیق مبتنى بر وحى است كه ازرسول گرامى اسلام به اهلبیت عصمت و طهارتعلیهم السلام رسید. درزمان معاصر نیز دیدیم كه مفتى مصر «شیخ شلتوت» پس از مقایسهفقه مذاهب چهارگانه با فقه جعفرى چنین گفت: «وانى لا انسىحینماكنت اشتغل بتدریس فقه المذاهب الاسلامیه و حینما كنت تجولالاراء فى ذهنى كانت آراء علماء الشیعه فقط تجلب نظرى و ربماكنت ارجح نظرهم لما فیه من قوه الاستدلال و المنطق الصحیح.» فراموش نمىكنم هنگامىكه به تدریس فقه مذاهب اسلامى اشتغالداشتم، در این میان فقط آراى علماى شیعه نظرم را جلب مىكرد وچه بسا نظر آنان را به خاطر اینكه از استدلال قوى و منطق صحیحبرخوردار بود، ترجیح مىدادم. این منطق در گفتار فقهى حضرت هادى(ع) بسیار به چشم مىخورد؛ براى مثال زمانى فردى مسیحى با زنى مسلمان زنا كرد و حریم عفتاسلامى را خدشه دار ساخت. او را نزد متوكل آوردند. یحیى ابن اكثمگفت: اسلام آوردن او، كفر و عملش را از میان برده، در نتیجهحدى بر او جارى نمىشود. برخى از فقها گفتند: مى بایست سه بار بر او حد جارى شود. دستهاى دیگر از فقها بگونهاى دیگر فتوادادند. متوكل ناچار با امامهادى(ع) مساله را در میان نهاد. امام پاسخ داد: باید آنقدر شلاق بخورد تا بمیرد. یحیى ابن اكثم و دیگر فقها اعتراض كردند و خواستار ارائه مدركشدند. متوكل از امام(ع) مدرك طلبید. حضرت در جواب آیه 84 و 85سوره غافر را یادآور شد: «چون شدت قدرت و قهرما را دیدند،گفتند: ما به خداى یكتا ایمان آوردیم و به همه بتهایى كه شریكخدا گرفتیم كافر شدیم؛ اما ایمانشان، پس از دیدن مرگ و مشاهدهعذاب ما، بر آنها سودى نبخشید. سنتخدا در میان بندگان چنینحكمفرما بوده است: و آنجا كافران زیانكار شدهاند. امام با این آیه یادآورى كرد: چنان كه ایمان مشركان پس ازنزول عذاب سودمند نیست، اسلام این مسیحى نیز حد الهى را از اوساقط نمىكند. متوكل پاسخ امام(ع) را پسندید و دستور داد آن رااجرا كنند. درود و سلام و صلوات خدا بر امام هادى(ع) آن هنگام كه در سال212 هجرى خورشید وجودش تجلى كرد و آن زمان كه با عزمى آهنین ورنج غربت و تبعید را برگزید و آن روز كه پس از 33 سال دوران شكوهنمد امامت در سال 254 هجرى به شهادت رسید. شکوری - گروه دین و اندیشه تبیان عباس كوثرى ماهنامه كوثر شماره 30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]
صفحات پیشنهادی
فروغى از دانش امام هادى (ع)
فروغى از دانش امام هادى (ع)-[B] سال 212 هجرى است و «صريا» غرق نور و شادى است. تقدير دستاندركار آفرينش معجزه خلقت است و جهان در انتظار يكى اززيباترين چهرههاى ...
فروغى از دانش امام هادى (ع)-[B] سال 212 هجرى است و «صريا» غرق نور و شادى است. تقدير دستاندركار آفرينش معجزه خلقت است و جهان در انتظار يكى اززيباترين چهرههاى ...
فروغى از دانش امام هادى (ع)
فروغى از دانش امام هادى (ع)-فروغى از دانش امام هادى (ع) سال 212 هجرى است و «صریا» غرق نور و شادى است. تقدیر دستاندركار آفرینش معجزه خلقت است و جهان در انتظار یكى ...
فروغى از دانش امام هادى (ع)-فروغى از دانش امام هادى (ع) سال 212 هجرى است و «صریا» غرق نور و شادى است. تقدیر دستاندركار آفرینش معجزه خلقت است و جهان در انتظار یكى ...
ويژهنامه اينترنتي «شهادت امام علي النقي(ع)» منتشر شد
ويژهنامه اينترنتي «شهادت امام علي النقي(ع)» منتشر شد-ويژهنامه اينترنتي «شهادت ... در بخش فروغى از دانش امام هادى ميخوانيم: «سال 212 هجرى است و «صريا» غرق نور و ...
ويژهنامه اينترنتي «شهادت امام علي النقي(ع)» منتشر شد-ويژهنامه اينترنتي «شهادت ... در بخش فروغى از دانش امام هادى ميخوانيم: «سال 212 هجرى است و «صريا» غرق نور و ...
علوم و معارف حضرت (ع)
علوم و معارف حضرت (ع)-خداوند متعال حضرت امام هادى را سيراب از علم لدنّى فرمود و حضرت را بى هيچ كوشش و تلاش ، مركز حقايق و اسرار خويش قرار داد. علم و دانش حضرت ...
علوم و معارف حضرت (ع)-خداوند متعال حضرت امام هادى را سيراب از علم لدنّى فرمود و حضرت را بى هيچ كوشش و تلاش ، مركز حقايق و اسرار خويش قرار داد. علم و دانش حضرت ...
اصحاب امام (ع) و راويان حديثشان
اصحاب امام (ع) و راويان حديثشان-تنوع علم ، گستردگى معارف و تسلط بر تفسير قرآن ، فقه ، آداب اسلامى ، اخلاق و ديگر دانش ها امام هادى را شاخص ترين فرد عصرشان ...
اصحاب امام (ع) و راويان حديثشان-تنوع علم ، گستردگى معارف و تسلط بر تفسير قرآن ، فقه ، آداب اسلامى ، اخلاق و ديگر دانش ها امام هادى را شاخص ترين فرد عصرشان ...
امام هادى(ع) و جلوههاى غدير
احادیث و روایات: امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو. ... كلمات آن زيارت زمزمه روح نواز امام هادى(ع)استو تاريخ صدور آن سالى است كه معتصم خليفه عباسى آن حضرت را بهبغداد ..... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو. ... كلمات آن زيارت زمزمه روح نواز امام هادى(ع)استو تاريخ صدور آن سالى است كه معتصم خليفه عباسى آن حضرت را بهبغداد ..... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
فعاليتهاى امام هادى عليه السلام در مدينه
فعاليتهاى امام هادى عليه السلام در مدينه-گرچه در متون تاريخى، به طور تفصيل و ... 1- ارتباط مداوم دانش دوستان و علاقهمندان به خاندان پيامبر(ص) با امام(ع) و آمد و رفت ...
فعاليتهاى امام هادى عليه السلام در مدينه-گرچه در متون تاريخى، به طور تفصيل و ... 1- ارتباط مداوم دانش دوستان و علاقهمندان به خاندان پيامبر(ص) با امام(ع) و آمد و رفت ...
فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه السّلام)
فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه السّلام)-فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه ... انگشتر 1- ثقه جليل، كافور خادم (1) مىگويد: در محل سكونت امام هادى (ع) در سامراء، ... امام هادی(علیه السلام) فروغی از دانش امام هادی (علیه السلام) فضائل وسيره فردي امام على بن .
فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه السّلام)-فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه ... انگشتر 1- ثقه جليل، كافور خادم (1) مىگويد: در محل سكونت امام هادى (ع) در سامراء، ... امام هادی(علیه السلام) فروغی از دانش امام هادی (علیه السلام) فضائل وسيره فردي امام على بن .
گوشهاى از كرامات امام هادى (ع)
گوشهاى از كرامات امام هادى (ع)-[B] امشب مدينه به جنان مينازد آدم به تمام قدسيان مينازد 1 دارد به بغل جواد آل عصمت ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر . ..... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
گوشهاى از كرامات امام هادى (ع)-[B] امشب مدينه به جنان مينازد آدم به تمام قدسيان مينازد 1 دارد به بغل جواد آل عصمت ... احادیث و روایات: امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر . ..... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
تولد و شكوفايى امام (ع)
تولد و شكوفايى امام (ع)-در اين كتاب به بررسى زندگانى يكى ديگر از ائمه هدى و خاندان نبوّت مى پردازيم ، شخصيت ... و پيش از ورود به مطلب به خانواده آن حضرت اشاره اى مى كنيم : پدر پدر امام هادى امام محمّد جواد فرزند على بن موسى. ... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
تولد و شكوفايى امام (ع)-در اين كتاب به بررسى زندگانى يكى ديگر از ائمه هدى و خاندان نبوّت مى پردازيم ، شخصيت ... و پيش از ورود به مطلب به خانواده آن حضرت اشاره اى مى كنيم : پدر پدر امام هادى امام محمّد جواد فرزند على بن موسى. ... فروغى از دانش امام هادى (ع) ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها