تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850709431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا انفاق همان زکات است؟(محتواى سوره آل عمران)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیا انقاق، همان زکات است؟ محتواى سوره آل عمران
انفاق
این سوره داراى بیست بخش است كه خلاصه بخشهاى آن به این قرار است:بخش اول- (آیه‏هاى محكم و آیه‏هاى متشابه)- در این بخش، ابتدا سخن از آن است كه خداوند قرآن را به حق و به راستى بر پیامبر نازل كرد و تورات و انجیل را براى هدایت مردم بر پیامبران پیشین فرود آورد و در همین بخش در ضمن آیه‏اى  قرآن را با صفت «(فاروق) یعنى: فرق دهنده بین حق و باطل» به مؤمنان وصف مى‏فرماید. پس از آن، سخن از تصویر آدمى است در رحم‏ها، و نیز اشاره به آیات «محكم» و «متشابه» است.بخش دوم- (پایه ادیان آسمانى یكى است). در این بخش مى‏فرماید دارایى و فرزند، آدمى را بى‏نیاز نمى‏كند، بلكه چیزى كه آدمى را بى‏نیاز مى‏كند عقیده و ایمان او است.بخش سوم: (فرمانروایى به مردم دیگرى داده میشود) در این بخش سخن از این است كه بشر هر چه را پنهان یا آشكار داشته باشد، خدا بر آن آگاه است و روزى برسد كه هر كس، هر چه كرده است از خوب و بد با آن رو برو شود و در آن وقت است كه به شدت خواهد خواست تا میان او و اعمالش فاصله‏اى پیدا شود.بخش چهارم- (اى مریم، این از كجا براى تو آمد؟) در این بخش گفتگو در آن است كه زن عمران كه باردارى را حس مى‏كند، سر به آسمان برمى‏دارد و مى‏گوید: پروردگارا، آنچه در شكم خود دارم مخصوص خدمت تو كردم و نذر تو ساختم پس تو آن را از من بپذیر. و داستان ولادت مریم را شرح مى‏دهد.بخش پنجم- (او را به كلمه‏اى بشارت داد) در این بخش نداى فرشتگان است كه: اى مریم! خداوند تو را برگزید و پاكیزه ساخت و تو را بر زنان جهان برترى داد و برگزید، و اینكه او را به كلمه‏اى بشارت داد كه لقبش مسیح و نامش عیسى بن مریم است.بخش ششم- (عیسى از تهمت پاك است)- آیه اول این بخش را بعضى از مفسران اشاره به كشتن مسیح دانسته‏اند كه مى‏فرماید: «اى عیسى: من بردارنده روح توأم و بلند كننده توأم بسوى خود و پاك كننده توأم از میان آنانكه كه كافر شدند و در همین بخش است كه باز اشاره به داستان مباهله با یهویان نجران مى‏شود. و در آیه 61 است كه بعضى قصص را كه به فتح اول و دوم و مصدر است به قصص كه جمع قصه است ترجمه كرده‏اند.بخش هفتم- (دعوت مردم به یگانگى و وحدت كلمه) در آغاز این بخش است كه محمد(ص) به نام خدا و از جانب خدا مردم را به یگانگى و وحدت كلمه مى‏خواند و اساس ایمان و عقیده را بر پرستش خداوند قرار مى‏دهد، نه پرستش بتها و نه اشخاص.بخش هشتم- (آنان كه پیمان خدا را به بهاى اندك میفروشند)- در این بخش اشاره به دسیسه‏هاى یهود است كه با دوستان خود مى‏گفتند: «در آغاز روز، به آنچه بر مؤمنان نازل شد ایمان بیاورید و در پایان روز آن را انكار كنید تا شكستى میان گروه مسلمانان بیاندازید»- و پس از آن اشاره به امانت‏دارى بعضى افراد است كه اگر زر فراوان به آنان بدهى، به تو بازگردانند و نیز گروهى هستند كه اگر یك دینار به آنها بدهى، پس نمى‏دهند.         (ابو طلحه انصارى) نزد پیامبر آمد و گفت: اى رسول خدا، تو می دانى كه مرا بوستانى است برابر مسجد كه در آن نخل فراوان و آب روان است من آن را از همه داراییهایم بیشتر دوست دارم و چون این آیه را از تو شنیدم آمده‏ام كه این باغ را به تو بدهم كه در راه خدا انفاق كنى.  بخش نهم- (پیمان پیامبران)- خدا، پیمان از پیامبران مى‏گیرد و پس از آن به آنها كتاب و حكمت و نبوت مى‏بخشد.بخش دهم- (نخستین خانه‏اى كه براى مردم ساخته شد) درباره این حقیقت مهم است كه: شما هرگز به نیكویى بزرگ و پاداش عظیم- از بهشت و سعادت- نائل نمى‏شوید مگر اینكه از آنچه در این دنیا بیشتر دوست دارید در راه خدا به فقرا بدهید و در این بخش (آیه 91) آمده است كه باز به توانگران دستور داده شده كه بهترین چیزهایى كه دوست دارند در راه خدا به مستمندان بدهند و در این آیه است كه مفسران گفتند: مقصود از كلمه «البرّ»: همان بهشت موعود است: و مقصود از كلمه (انفاق) دادن زكات است از مال خویشتن. مفسران تذكر داده‏اند كه این خطاب به توانگران است كه تا زكات مالشان را ندهند به بهشت نمى‏رسند و نیز نوشته‏اند كه این خطاب بر همه مؤمنان است از توانگران و نیازمندان- كه هر كس به اندازه خود بدهد- چنانكه در جاى دیگر مؤمنان را- گرچه فقیر باشند- با ایثار آنچه دارند ستوده است: «وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ».
انفاق
مفسران نوشته‏اند: آن روز كه این آیه درخشان یعنى: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ» بر پیامبر فرود آمد زید بن حارثه نزد پیامبر آمد و اسبى آورد و گفت: اى رسول خدا، این یگانه چیزى است كه من بیش از هر چیز دوست دارم، مى‏خواهم آن را در راه خدا به مصرف برسانم، تو آن را از من براى خدا و در راه خدا بپذیر، پیامبر اسب را پذیرفت و آن را به اسامة بن زید داد كه وى را به امرى مهم مأمور كرده بود. و نیز (ابو طلحه انصارى) نزد پیامبر آمد و گفت: اى رسول خدا، تو می دانى كه مرا بوستانى است برابر مسجد كه در آن نخل فراوان و آب روان است من آن را از همه داراییهایم بیشتر دوست دارم و چون این آیه را از تو شنیدم آمده‏ام كه این باغ را به تو بدهم كه در راه خدا انفاق كنى.پیامبر فرمودند: بهتر است آن را براى خویشان خود انفاق كنى و با آن، صله رحم بجا آورى. بو طلحه همین كار را كرد و آن را میان فرزندان و عموها و نزدیكان خویش قسمت كرد.بخش یازدهم- (روزى كه رویهایى سپید میشود و رویهایى سیاه) در این بخش به مؤمنان توصیه شده كه از خدا بترسید و همگى به ریسمان وحدت و یگانگى- به ریسمان خدا- دست بیفكنید و از هم جدا نشوید.بخش دوازدهم- در این بخش از بهترین امت و اجتماع سخن گفته شده و صفت چنین امت و جامعه‏اى را چنین فرموده: «كه  آنها به كارهاى پسندیده فرمان مى‏دهند و از كارهاى ناپسند جلوگیرى مى‏كنند.»بخش سیزدهم- سخن از جنگ بدر است.بخش چهاردهم- (بهشتى كه پهناى آن، آسمانها و زمین است) و در این بخش از رباخواران و در مقابل آنها از گروه مردمى یاد كرده كه در شادى و ناخوشى، مال خود را به فقرا انفاق مى‏كنند و عاقبت هر دو آنها را یكى دوزخ و دیگرى بهشتى قرار داده كه پهناى آن آسمانها و زمین است.بخش پانزدهم- خدا براى هر كس سرنوشتى معین كرده است.بخش شانزدهم- (روزى كه دو گروه روبرو شدند) در این بخش از جنگ (احد) و بدبختى‏هایى كه دامنگیر مجاهدان شد سخن گفته  شده است ...بخش هفدهم- در این بخش از كسانی كه در راه خدا كشته شدند، سخن گفته شده كه آنها به نعمت خداوند شادمانند و آمرزش او را بهتر از مالى مى‏دانند كه میتوانستند گرد آورند.بخش هیجدهم- (آن كسان كه بخل میورزند)- در این بخش به ثروتمندان و توانگران هشدار میدهد كه در انفاق آنچه بدست آورده‏اید در راه مردم بخل نورزید: آنچه را كه از مال و نیرو بخل بورزید در قیامت طوقى بگردنتان خواهد شد و شرى برایتان فراهم خواهد كرد.بخش نوزدهم- (زندگى دنیا جز متاع غرور، چیزى نیست.) در این بخش است كه میفرماید: هر نفسى طعم مرگ را مى‏چشد و بیگمان مزدهاى شما روز رستاخیز داده خواهد شد و شما در دنیا در اموالتان و در نفوستان آزمایش میشوید.بخش بیستم- (پروردگارا، تو ما را خوار و رسوا مكن)- در این بخش میفرماید كه گردش روزگار براى خردمندان درس عبرتى است. و در این بخش است كه پنج دعاى بزرگ و مؤثر آمده است. نوشته آمنه اسفندیاری – کارشناس گروه دین و  اندیشه تبیانمنابع:- تفسیر نمونه- تفسیر احسن الحدیث- ترجمه و تفسیر راهنما، ج 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن