واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شدت عذاب آخرت (عرفان روح الله 9)
وصف عذاب آخرت و شدت حرارت آتش جهنم و اوصاف ديگر آن٬ از جمه مسائلي است که از کودکي تا به حال٬ بارها و بارها شنيده ايم. قرآن کريم و روايات هر کدام جهنم را به تصوير کشيده اند و گوشه اي از اين سياه چال وحشتناک اخروي را به ما نشان داده اند.در اين جلسه٬ همه اهتمام امام٬ به معرفي و انذار از جهنم و آتش آن و عذاب دوزخ است.... تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدى، بد قياس كردى. آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است. عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، إدراك تو در اين عالم ناقص و كوتاه است. همه آتشهاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمىتواند بسوزاند، آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مىسوزاند روح را مىسوزاند، قلب را ذوب مىكند، فؤاد را محترق مىنمايد. تمام اينها را كه شنيدى و آنچه تا كنون از هر كه شنيدى جهنم اعمال تو است كه در آنجا حاضر مىبينى كه خداى تعالى مىفرمايد:وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِرا (1) يعنى (يافتند آنچه كرده بودند حاضر.)همه آتشهاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمىتواند بسوزاند، آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مىسوزاند روح را مىسوزاند، قلب را ذوب مىكند، فؤاد را محترق مىنمايد. اينجا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانيدى، اين سوزش قلب عباد خدا را خدا مىداند چه عذابى دارد در آن دنيا، وقتى كه ديدى مىفهمى چه عذابى خودت براى خودت تهيه كردى. وقتى غيبت كردى، صورت ملكوتى او براى تو تهيه شد، به تو ردّ مىشود، با او محشورى و خواهى عذاب آن را چشيد. گاهى اين ملكات اسباب مىشود كه انسان را مخلد در جهنم مىكند، زيرا كه ايمان را از انسان مىگيرند، مثل حسد كه در روايات صحيحه ماست كه ايمان را حسد مىخورد، همان طور كه آتش هيزم را مىخورد و مثل حبّ دنيا و شرف و مال كه در روايات صحيحه است كه دو گرگ اگر در گله بىشبان رها شود، يكى از آنها در اوّل گله و يكى در آخرش، زودتر آنها را هلاك نمىكنند از حب شرف و حب دنيا كه دين مؤمن را از او مىگيرد.(2) خدا نكند عاقبت معاصى منتهى بشود به ملكات و اخلاق ظلمانى زشت، و آنها منتهى شود به رفتن ايمان و مردن انسان با حال كفر، كه جهنم كافر و جهنم عقايد باطله از آن دو جهنم بمراتب سختتر و سوزانتر و ظلمانيتر است. اى عزيز، در علوم عاليه ثابت شده است كه مراتب اشتداد غير متناهى است هر چه تو تصور كنى و تمام عقول تصور كنند شدت عذاب را، از آن شديدتر هم ممكن است. اگر برهان حكما را نديدى يا كشف اهل رياضت را باور ندارى، تو كه بحمد اللّه مؤمنى، انبيا، صلوات اللّه عليهم، را صادق مىدانى، تو كه اخبار وارده در كتب معتبره ما را، كه همه علماى اماميه قبول دارند، درست مىدانى، تو كه ادعيه و مناجات وارده از ائمه معصومين، سلام اللّه عليهم، را صحيح مىدانى، تو كه مناجات مولاى متقيان، امير المؤمنين، سلام اللّه عليه، را ديدى، تو كه مناجات سيد الساجدين، عليه السلام، را در دعاى أبو حمزه ديدى، قدرى تأمل كن در مضمون آنها، قدرى تفكر نما در فقرات آنها. اى عزيز، در علوم عاليه ثابت شده است كه مراتب اشتداد غير متناهى است هر چه تو تصور كنى و تمام عقول تصور كنند شدت عذاب را، از آن شديدتر هم ممكن است.لازم نيست يك دعاى طولانى را يك دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفكر در معانيش نكنى، بنده و شما حال سيد سجّاد، عليه السلام، را نداريم كه آن دعاى مفصل را با حال بخوانيم، شبى يك ربع آن را، يك ثلث آن را، با حال بخوان و تفكر كن در فقراتش شايد صاحب حال شوى. از همه گذشته، قدرى تفكر در قرآن كن ببين چه عذابى را وعده كرده كه اهل جهنم از مالك مىخواهند كه آنها را بكشد، هيهات كه مرگ در كار نيست. ببين خداى تعالى مىفرمايد:يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطتُ في جَنْبِ اللّه (3) آيا اين چه حسرتى است؟ كه خداى تعالى با آن عظمت با اين تعبير ذكر مىفرمايد. تدبر كن در آيه شريفه قرآن، بى تأمل و تدبر از آن مگذر: يومَ تَرَونَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكنَّ عَذَابَ اللّهِ شَديد (4) وصف روز قيامت را مىكند مىفرمايد: «روزى كه فراموش مىكند هر شير دهى از آنچه شير مىدهد، و مىاندازد هر آبستنى بچه خود را، و مىبينى مردم را مست، با اينكه آنها مست نيستند و لكن عذاب خدا سخت است». منبع: 1. کهف٬ 49. 2. اصول كافى، ج 2، ص 315، «كتاب ايمان و كفر»، «باب حب الدنيا و الحرص عليها»، حديث 2 و 3. 3. زمر٬ 56. چهلحديث ص : 22 تهيه و فرآوري٬ محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1148]