تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830137920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آواز از دورترین کرانه مه‌آلود زمین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آواز از دورترين کرانه مه‌آلود زمين
آواز از دورترين کرانه مه‌آلود زمين
متني براي نشنيدن، نمايشي براي گفتن آنچه پايه‌هاي نمايش شهرام گيل‌آبادي را سست مي‌کند متن آن است که اصولاً گويي براي نمايش نوشته نشده بلکه در بهترين حالت متني روايي براي خواندن است.از همان آغاز نمايش «آواز از دورترين کرانه مه‌آلود زمين» با فضاسازي از طريق پخش صداها و آهنگ‌ها به سبک برنامه‌هاي راديويي متوجه مي‌شويم که گوش‌هامان براي اين نمايش بايد تيز باشد و پس از آغاز تک‌گويي طولاني سيما تيرانداز متوجه مي‌شويم حتي اگر تيزترين گوش دنيا را داشته باشيم باز هم بخش اعظم اين کلمات قلمبه و جمله‌هاي بيش از اندازه حکمت‌آموز را از دست خواهيم داد.«آواز از دورترين کرانه مه‌آلود زمين» نوشته ايوب آقاخاني است و شهرام گيل‌آبادي آن را کارگرداني کرده است. گيل‌آبادي مدير موفقي در راديو بوده و بسياري او را با دوران موفق و جذاب راديو جوان به ياد دارند. اين نمايش که در کارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌شود يک تک‌گويي بر اساس شخصيت اديپ شهريار و سرنوشت اوست که از زبان يک زن بيان مي‌شود. مهمترين نکته اجراي گيل‌آبادي از اين متن پرگو ايجاد تمهيداتي متفاوت براي مواجهه تماشاگر با آن است.نشستن تماشاچيان دور صحنه‌اي که با آينه پوشيده شده و تابي که بازيگر اصلي بخش عمده‌اي از تک‌گويي خود را روي آن بازگو مي‌کند و در سطحي بالاتر از ديد تماشاچي است، همه نشانه‌هايي براي شکل دادن به مواجهه تماشاگر با اثر است، اما سئوالي که در ذهن پيش مي‌آيد اين است که پل ارتباطي اصلي کار با تماشاگر آنگونه که در متن پيش‌بيني شده و ساختار اثر را شکل داده آيا چيزي جز زبان و کلمه است؟ و آيا زبان سخت و ناآشناي اثر مجالي براي سخت‌تر کردن پل‌هاي ارتباطي آن با تماشاگر از طريق عناصر بصري مي‌دهد؟شايد مهمترين دليل  ايجاد اين راه‌هاي سخت تبديل خود فرايند ارتباطي به يک عنصر مضموني باشد؛ به اين معنا که کارگردان تلاش کرده تا بگويد فهم شرايط اديپ تنها از مجرايي پر رياضت ميسر مي‌شود، اما با اين وجود اجرا بيشتر از تجربه زيباشناسانه تبديل به تجربه‌اي سخت شده که با وجود داشتن اين فرايند تجربي پيامش محصول آن نيست.اجراي بخش زيادي از نمايش حدود يک متر بالاتر از گردن تماشاگر - که روي زمين نشسته - بر روي تابي معلق اتفاق مي‌افتد. بازيگر مرد پاره‌اي از گفته‌هاي زن را در کنار تماشاگر زمزمه مي‌کند و يا عکس‌العمل‌هايي مبهم نسبت به آنها نشان مي‌دهد.او در طول نمايش مدام بين تماشاگران مي‌لولد و اجازه تمرکز را از آنها سلب مي‌کند. همچنين حضور آينه‌ها و يادداشت‌هايي روي آنها هم هست که اجرا را در فضاي محدود سالن شلوغ کرده است. همه اين عناصر باعث شده‌اند تا ارتباط با اثر سخت و زجرآور شود. شايد مهمترين دليل  ايجاد اين راه‌هاي سخت تبديل خود فرايند ارتباطي به يک عنصر مضموني باشد؛ به اين معنا که کارگردان تلاش کرده تا بگويد فهم شرايط اديپ تنها از مجرايي پر رياضت ميسر مي‌شود، اما با اين وجود اجرا بيشتر از تجربه زيباشناسانه تبديل به تجربه‌اي سخت شده که با وجود داشتن اين فرايند تجربي پيامش محصول آن نيست.به نظر مي‌رسد مهمترين امور تکرار‌شونده در نمايش گيل آبادي اول خرد است و دوم تحريک براي سخن گفتن. تأکيدهاي اثر بيشتر بر تکرار جملاتي است که اين دو را بازگو مي‌کنند. در ابتداي نمايش که از بيرون سالن آغاز مي‌شود تأکيد بر خرد و چيستي آن است و واداشتن تماشاگر به گفتن تعريف خود از آن و در انتهاي آن بارها به تماشاچي پيام داده مي‌شود که چيزي بگويد، انگار که سکوت تماشاچي نوعي بي‌خردي است! در اين ميان تأکيدات کارگرداني است که چنين پيامي را از درون اثر بيرون مي کشد و به مخاطب منتقل مي‌کند؛ استفاده از ويدئو پروژکشن و تکرارهاي زباني بازيگران چنين مضموني را از متن انتزاع کرده و در فرايندي اجرايي به مخاطب منتقل مي‌کند.آنچه پايه‌هاي نمايش «آواز...» را سست مي‌کند متن آن است که اصولاً گويي براي نمايش و حتي قرائت کردن براي تماشاچي نوشته نشده بلکه در بهترين حالت متني روايي براي خواندن است. زبان غيرروزمره و ناآشنا عيب نيست و استفاده از آن بدعت هم به شمار نمي‌آيد چرا که در تئاتر به فراخور الزامات زماني و مکاني بسيار استفاده شده، اما قطعاً نگرش تزئيني به زبان آن هم در اثري نمايشي عيب است.تزئين در زبان نمايشي به اين بر‌مي‌گردد که زبان اثر فاقد کنش باشد و تنها به مصنوعات فرم زباني در آن توجه شده باشد. از سوي ديگر اين تزئين‌گرايي از سختي زباني هم مي‌آيد که اساساً علتي زماني و مکاني در آن نيست و تنها جلوه‌فروشانه است. اگر در اجراي اثر تکرار بخش‌هايي از تک‌گويي زن توسط خودش و  فيلمي که در طول اجرا پخش مي‌شود نبود، به دليل سختي و يکنواختي زبان همين مفاهيمي که الآن در طول اجرا ساخته مي‌شود هم از اثر به مخاطب منتقل نمي‌شد.يکي از نکته‌هاي ستايش‌آمير نمايش بازي سيما تيرانداز است که رنج اجرايي سخت را به جان خريده تا همه تماشاگران نمايش «آواز از دورترين کرانه مه‌آلود زمين» شکوه تلاش يک بازيگر را روي صحنه ببينند و به جديت آن احترام بگذارند. آنچه از تيرانداز به مخاطب منتقل مي‌شود نفوذ و قدرت او براي بازي‌سازي از متني تخت و غيردراماتيک است که اساساً نمايشي کردن آن بس دشوار است.عليرضا نراقي / خبرآنلاين تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن