تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 26 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853585065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علمای شیعه و ازدواج ام کلثوم!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علمای شیعه و ازدواج ام کلثوم!
ازدواج
در مقاله پیش به بررسی روایات اهل سنت درباره ازدواج "ام کلثوم" با عمر بن خطاب پرداختیم. براساس شواهد تاریخی و روایی "ام کلثوم" مذکور دختر امیرمومنان علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نبوده است همچنان که صحاح سته و آثار و کتب مشهور و مهم اهل سنت این موضوع را نقل ننموده اند. اما غیر از کتب اهل سنت برخی از علمای شیعه نیز به نقل این روایت پرداخته اند در این نوشتار به بررسی برخی از روایات شیعه در این باره می پردازیم تا نظرات علمای شیعه در این باره را جویا شویم. شیعه چه می گوید؟برخی از علما و محدثان شیعه این قضیه را با مضامین مختلف نقل نموده اند که از آن جمله اند:1- کلینی به سند خود از امام صادق (علیه السلام) در باره ازدواج ام کلثوم نقل می کند که حضرت فرمود: وی زنی از ما بود که غاصبانه به ازدواج دیگری در آمد... 12- همچنین کلینی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که از حضرت سوال شد، آیا زنی که شوهرش مرده است در خانه خود عده وفات بگیرد یا هر کجا که می خواهد؟حضرت فرمودند: هر کجا که می خواهد زیرا علی (علیه السلام) بعد از وفات عمر، ام کلثوم را به خانه خود برد. 23- همچنین از شیخ طوسی نقل است که از امام باقر(علیه السلام) نقل می کند ام کلثوم دختر علی (علیه السلام) و فرزندش زیدبن عمر بن خطاب در یک ساعت از  دنیا رفتند... 3نکته اساسی در این روایات آن است که همه این روایات، صحیح السند نیستند. در مورد روایت اول و دوم در سند آن «جعفر بن محمد قمی» است که مجهول است. همچنین در سند آن «قداح» وجود دارد که طبق نصّ رجالینین مهمل است. از این رو این روایت ضعیف است و ممکن است منظور از ام کلثوم در آنها دختر جرول یا کسی دیگری باشدواکاوی روایات و یک شبههبا توجه به مضامین این روایات به نظر می رسد خود شیعیان به ازدواج ام کلثوم با عمر بن خطاب خلیفه دوم معتقدند و این موضوع این شبهه را ایجاد می کند که ادعای برخی از اهل سنت در این موضوع چندان نیز ناصحیح نیست! اگر چه همه علمای شیعه این روایت را نقل ننموده اند اما نقل توسط برخی از علمای شیعه نیز ممکن است ادعای اهل تسنن را تقویت نماید.اکنون جهت رفع این شبهه تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید... رفع شبهه ازدواج ام کلثوم با خلیفه دومنکته اساسی در این روایات آن است که همه این روایات، صحیح السند نیستند. در مورد روایت اول و دوم در سند آن «جعفر بن محمد قمی» است که مجهول است. همچنین در سند آن «قداح» وجود دارد که طبق نصّ رجالینین مهمل است. از این رو این روایت ضعیف است و ممکن است منظور از ام کلثوم در آنها دختر جرول یا کسی دیگری باشد.بعلاوه در روایت دوم با یک نوع طریق استدلالی از امام(علیه السلام) مواجیهم . روش امامان این بود که در اثبات برخی از احکام به معتقد حضم استدلال می کردند. در این روایت امام در صدد اثبات قضیه ازدواج ام کلثوم نیستند بلکه در مقام اثبات حکمی هستند که مخالف با نظر اهل سنت است زیرا آنها قائل بودند که عده زن شوهر مرده در غیر خانه شوهر جایز نیست. حضرت برای اثبات جواز آن به موضوع ام کلثوم استدلال می کنند که این قضیه را علاوه بر این، خود اهل سنت نقل کرده اند. 4برخی از علمای شیعه نیز این روایات را دلالت بر تقیه می دانند که علمای شیعه آنها را در منابع خود نقل نموده اند. در واقع به علت آن که اهل تسنن این موضوع را نقل می نموده اند، برخی از شیعیان به نقل آن پرداختند. نتیجه گیری:در روایات صحیح شیعه نیز تصریح بر ازدواج ام کلثوم دختر امیرالمومنان و حضرت زهرا(سلام الله علیها) با خلیفه دوم نداریم و از این رو این مساله نمی تواند توجیهی برای تایید خلیفه از سوی امام علی علیه السلام باشد.                                                                                                                رادفر - کارشناس گروه دین و اندیشه تبیانفهرست منابع و مآخذ:1- اصول کافی- ج 5- ص 346.2- اصول کافی- ج 6- ص 115.3- تهذیب – ج 9- باب 36- ص 362.4- شیعه شناسی و پاسخ به شبهات- علی اصغر رضوانی- ج دوم- صص 180- 170.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن