تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820056671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل زندانها و اقدامات تاميني خوزستان: زندانيان 4 برابر ظرفيت زندانها هستند 90 درصد زندانهاي خوزستان نياز به جايگزيني و بازسازي دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل زندانها و اقدامات تاميني خوزستان: زندانيان 4 برابر ظرفيت زندانها هستند 90 درصد زندانهاي خوزستان نياز به جايگزيني و بازسازي دارند


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي

مدير كل زندانها و اقدامات تاميني استان خوزستان يكي از بزرگترين مشكلات زندانها را بالا بودن جمعيت كيفري استان و كمبود فضا دانست كه باعث شده خروجي نامطلوب و بازگشت دوباره زندانيان به زندان را به دنبال داشته باشد.

سيدابوالقاسم علوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ با بيان اين مطلب و با اشاره به وجود 9 هزار زنداني در زندانهاي استان افزود: متاسفانه زندانهاي خوزستان 4 برابر ظرفيت استاندارد خود زنداني دارند. از اين تعداد 18/27 درصد به جرم سرقت، 64/19 به جرم مواد مخدر، 25/19 عليه اشخاص و اطفال و 46/9 به جرم اعتياد دستگير شده و در زندانهاي استان به سر مي‌برند.

وي تشريح كرد: 48/98 درصد زندانيان استان را مرد و 52/1 درصد آنها را زنان تشكيل مي‌دهند. 20/93 زندانيان بومي و مابقي غير بومي هستند. مواد مخدر علت عمده زنداني شدن زنان است كه 58/32 درصد را به خود اختصاص داده و 24/24 نيز به دليل بروز اعمال ضد عفت و اخلاق عمومي زنداني شده‌اند.

علوي در خصوص ميزان تحصيلات زندانيان خوزستاني گفت: 53/17 درصد زندانيان بي‌سواد و 71/2 درصد داراي تحصيلات نهضت و 29/43 درصد نيز داراي تحصيلات ابتدايي هستند. بيش از 50 درصد زندانيان استان خوزستان را افراد مجرد و 49 درصد را افراد متاهل تشكيل مي‌دهد. كم سن‌ترين و مسن‌ترين زنداني به ترتيب 13 و 85 ساله هستند كه هر دو به جرم ضرب و جرح دستگير شده‌اند.

وي با بيان اينكه قصد داريم زندانهاي جديدي در آبادان، بهبهان، رامهرمز، شوشتر و مجتمع زندانهاي اهواز را احداث كنيم، به راه‌اندازي نخستين بازداشتگاه موقت در زندان سپيدار اشاره كرد و افزود: اين مكان براي افراد بدون جرم سنگين كه در مدت 30 تا 45 روز مي‌توانند مشكل خود را حل كنند و از مجموعه زندان خارج شوند، راه‌اندازي شده است.

مديركل زندانهاي خوزستان از علل تشديد جرايم مجرمين در زندان به بالا بودن جمعيت كيفري استان، وجود قوميتها، افكار و سلايق مختلف، كم و ناكافي بودن مكان زندان براي زندانيان اشاره كرد كه مي‌توانند جايي براي آموزه‌هاي ديگر جرايم باشند.

علوي ادامه داد: طرح طبقه‌بندي زندانيان بر اساس جرايم، سن، جنسيت و تعداد سوابق كيفري در استان صورت گرفته، كه اين طبقه بندي در بخشهاي زنان، اصلاح و تربيت، اتباع بيگانه، جرايم نظاميها، قتل و مواد مخدر باعث كاهش تشديد جرايم شده است.

وي هدف از اجراي طرح طبقه‌بندي زندانيان را كاهش جرم و جلوگيري از زورگيري قلدرها در زندان عنوان كرد.

مدير كل زندانهاي خوزستان در تعريف جرم و متهم گفت: هر چيزي كه در نظم و امنيت اجتماع اختلال ايجاد و آن را به خطر بيندازد و مغاير با قوانين كشوري باشد جرم و بزه است و متهم نيز كسي است كه براي وي حكم قضايي داده نشده و احتمال رفع آن جرم نيز هست.

علوي اضافه كرد: 12 زندان در استان وجود دارند كه از اين تعداد 90 درصدشان از لحاظ قدمت و گنجايش‌ فرسوده و نامطلوب است و نياز به جايگزيني و بازسازي دارد.

وي ادامه داد: كاهش جمعيت كيفري هدفمند و كاهش استفاده از حبس باعث كاهش ورودي به زندانها مي‌شود و كساني كه حرفشان كسب بوده و جرمهايي نظير خلل در امنيت اجتماعي، فسادهاي بزرگ اقتصادي، سرقتهاي مسلحانه، قتلهاي عمد و ناموسي را مرتكب نشده باشند مشمول اين طرح شده‌اند. با كاهش اين جمعيت، جمعيت كيفري زندانها كاهش مي‌يابد.

علوي با اشاره به برنامه‌هاي اصلي در سيستم زندانباني گفت: كاهش استفاده از مجازات حبس، خروج زندانهاي فرسوده، شوراي انفورماتيك، تقويت يگان حفاظت زندان، كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر، شوراي طبقه بندي، تكريم ارباب رجوع، افزايش سطح آموزش و دانش و تخصيص نيروي انساني و بازداشتگاه موقت كه در 2 سال موفقيت بالايي داشته و باعث كاهش برگشت زندانيان به زندان از 40 به 20 درصد شده است، از برنامه‌هاي عمده در اين سيستم است.

مدير كل سازمان زندانها و اقدامات تاميني خوزستان از وجود كلينيك مثلثي در زندان كه در بعد آموزش، بهداشت روان و درمان با متادون فعاليت مي‌كند، خبر داد و افزود: دريافت 3 جايزه برتر در مجامع بين‌المللي آموزشي، بهداشت و درمان و متادون درماني از جمله اين افتخارات و موفقيت‌هاست.

علوي خاطرنشان كرد: براي كاهش جمعيت كيفري به زندانها و ورود آنها به زندان بايد با بي‌سوادي و بيكاري مقابله كرد و با ارتقا دانش و اطلاعات، ايجاد زمينه اشتغال و مهارتهاي كار فرصت را به آن داد. همچنين آموزش و پرورش و خانواده به عنوان تاثيرگذارترين محيط‌هايي كه مي‌تواند در كاهش بزه موثر باشد را نبايد ناديده گرفت.

وي در پايان از تعامل سازنده و مثبت با دادگستري و حضور قضات خبر داد كه باعث رويارويي مستقيم با قضات و زنداني و آَشنا شدن با مشكلات در نتيجه پيدا كردن راه براي كاهش ورودي به زندانها دارد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن