تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802151161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد و دفاع از دولت بر صفحه روزنامه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انتقاد و دفاع از دولت بر صفحه روزنامه‌ها


روزنامه- انتقاد از گفتمان اخير رئيس جمهور در ديدار با روحانيون مشهد، رخدادهاي لبنان، اظهارات شيباني رئيس كل سابق بانك مركزي كه لحني انتقاد آميز نسبت به سياست‌هاي اقتصادي دولت دارد از عناوين مهم مطبوعات امروز است.

صحنه رويارويي ايران و آمريكا

روزنامه كيهان در سرمقاله امروز خود با اشاره به حوادث اخير لبنان نوشت: حوادث ‌يك هفته اخير لبنان تنها زماني معناي واقعي خود را آشكار خواهد كرد كه در يك چارچوب منطقه‌اي ارزيابي شود. نگاه منفرد به حوادث لبنان و بي‌توجهي به پيام‌هاي بسيار مهمي كه از كنار هم قرار دادن تحولات لبنان و ديگر وقايع منطقه خاورميانه - به‌ويژه آنچه اكنون در فلسطين و عراق در جريان است - مي‌توان استخراج كرد، عميقاً گمراه‌كننده خواهد بود. اين حوادث نه فقط جدا از هم نيستند بلكه در يك سطح نه چندان پوشيده ربطي وثيق به هم پيدا مي‌كنند و اگر صورت مسئله بازي قدرت در خاورميانه «در حالت كلي» طرح شود، بلافاصله خواهيم ديد اساساً با چيزي جز اپيزودهاي يك سناريو مواجه نيستيم.

بازي قدرت در خاورميانه فعلاً دو طرف بيشتر ندارد: ايران و آمريكا. در طول يكي دو سال گذشته البته خصوصاً از ناحيه آمريكا تلاش‌هايي براي باز كردن پاي ديگران به اين بازي و چند جانبه شدن مسائل منطقه - بخوانيد تغيير موازنه قوا عليه ايران و به نفع آمريكا با استفاده از برگ‌هاي عربي، سني - صورت گرفته ولي فقط تا حد بسيار اندكي توانسته بر اين معادله تأثير بگذارد و اين گزاره هنوز كاملاً درست است كه در كنه هر مسئله منطقه‌اي، اين ايران و آمريكا هستند كه روياروي هم ايستاده‌اند.

عاملان فتنه لبنان

روزنامه اعتمادملي نيز سرمقاله امروز را به لبنان اختصاص داده و نوشته است: لبنان كشوري طايفه‌اي و مذهبي است و چنين ساختار اجتماعي‌اي با وجود تجددخواهي فراوان لبناني‌ها همچنان حفظ شده است.عامل خارجي به دولت‌هاي سوريه و اسرائيل برمي‌گردد كه از نزديك بر فرآيند سياسي اين كشور تاثيرگذارند. مضافا اينكه در سال‌هاي اخير پاي كشورهاي ديگري نيز به لبنان باز شده است. مرور آنچه ذكر شد شكنندگي عميق سياسي لبنان را نشان مي‌دهد. جنگ 33‌روزه و موفقيت چشمگير مقاومت اسلا‌مي لبنان كه از پايگاه قومي و مذهبي يكساني سود مي‌برد، صحنه سياسي لبنان را وارد مرحله نويني ساخته است. واقعيت آن است كه نقش حزب‌الله پس از جنگ 33‌روزه با پيش از آن قابل مقايسه نيست.

اين نكته‌اي است كه دولت‌هاي قدرتمند خارجي خاصه آمريكا و رژيم متجاوز اسرائيل كه بازنده اصلي نبرد بود حاضر به پذيرش آن نيستند. فواد سنيوره كه از ارتباطات عربي- آمريكايي- اسرائيلي سود مي‌برد در كنار عناصر ديگر گروه 14 مارس و به‌طور مشخص ديده‌بان جاسوسي اسرائيل، وليد جنبلا‌ط، عاملا‌ن به هم زدن نقش و جايگاه جديد حزب‌الله در لبنان هستند. مهم آن است كه گروه‌هاي مذكور به‌دنبال انجام كاري هستند كه آمريكا و اسرائيل ناتوان از تحقق آن بوده‌اند. دولت لبنان به‌خوبي مي‌دانست كه تسلط بر شبكه مخابراتي حزب‌الله به معني تسلط قطعي سازمان اطلا‌عاتي اسرائيل بر (مقاومت) است.جاي تأسف آن است كه در اين طرح ماجراجويانه برخي از دولتمردان لبناني كه ارتباطات نزديكي با عربستان سعودي دارند درگير ماجرا شده‌اند.

استفاده از نام امام زمان (عج)

روزنامه مردم‌سالاري در سرمقاله خود آورده است:انتشار سخنراني رئيس‌جمهور در بين گروهي از طلاب مشهد و بيان و تشريح قرائتي غريب از امام دوازدهم(عج)، نگراني‌هاي جدي را بين معتقدين واقعي، فقها، علما و سياسيون به وجود آورده است.

آنچه كه مسلم است، مردمي كه هر صبح جمعه فوج فوج دردعاي ندبه شركت مي‌كنند و در شب‌هاي چهارشنبه مسجد جمكران را با حضور گسترده و خستگي ناپذير به صحنه انتظار عاشقانه مي‌آرايند و بعد از هر نماز چه فردي و چه جمعي دعاي فرجشان قطع نمي‌شود و... ذره‌اي ترديد در وجود آن عزيز نداشته و ندارند.

اين سرمقاله مي‌افزايد: آنچه فريادها را بلند كرده است اين است كه كسي با اين انديشه كه خود را منتخب آن حضرت بپندارد و گفتار و كردار و انديشه و عمل خود را مصون از خطا بداند و پرسش از اشكالا ت و پيامدها و خطاهاي احتمالي خود و گروه خود را بي‌وجه بشمارد و بي‌نياز از پاسخ.

همه از وجود آن حضرت استمداد مي‌طلبند و معتقدند كه اگر اراده كند، راه فلاح و رستگاري را فراروي شيعيان و پيروانش خواهد گشود و همه استغاثه دارند كه چنين شود، اما اينكه كجا مورد عنايت حضرتش قرار داريم و كجا اين توفيق را نمي‌يابيم، از حيطه تشخيص ما فراتر است. وقتي به‌صورت كلا ن به جريان انقلا ب اسلا مي‌و رويدادهاي مختلف نگاه مي‌كنيم، مسلم است كه از عنايت آن حضرت برخوردار بوده و گردنه‌هاي سختي را پشت سر گذاشته ايم، اما اينكه واسطه اين فيض كي؟ كجا و كه بوده است و تعيين مصداق بر آن، قرائتي است كه هيچيك از بزرگان آن را مجاز نمي‌شمرند.

دفاع از گرايش دولت به مهدويت

روزنامه رسالت در مقاله‌اي كه مخالف نظر برخي عالمان ديني درروزهاي اخير است به استفاده رئيس‌جمهور از نام امام زمان پرداخته و نوشته است:آيا كسى مى‌تواند منكر عنايت و توجه امام زمان (عج) در موفقيت‌هاى نظام اسلامى طى سه دهه گذشته شود؟آيا اين استفهام انكارى به معناى اين است كه امام زمان (عج) مسئول تمام مشكلات موجود است ؟ كجا احمدى‌نژاد مدعى شده است كه با امام زمان (عج) ارتباط دارد؟ چرا موضوع مهدويت هر زمان از زبان رئيس‌جمهور مطرح مى‌شود با احتجاجات خصمانه و موضع‌گيرى سقيم مخالفان دولت پاسخ داده مى‌شود؟ و صدها چرا و آ‌ياى ديگر...

رسالت مي‌افزايد: طرح مهدويت‌زدايى در ايران ميراث تلفيق راهبردي ايده‌هاى انجمن حجتيه و جريانات روشنفكرى متصل به حلقه كيان است. با روى كارآمدن دولت نهم اذناب واسلاف اين جريان، رويكرد مهدوى ومنتظرانه دولت را هدف قرار دادند و با شايعه‌سازى درباره پيدا شدن نامه هيأت دولت در چاه جمكران، هاله نورانى، ‌ارتباط احمدى‌نژاد با امام زمان (عج) و... اعتقادات مردم را به بازى گرفتند.در اين بين برخى ازمعتقدين به جامعه ولايى اما محفوف به القائات ژورناليستى و آ‌پورچيونيستى جريانات روشنفكرى نيز به بازى گرفته شدند و موضع‌گيرى‌هاى نسنجيده‌اى از خود بروز دادند كه با هيچ‌يك از مبانى اعتقادى تشيع سازگار نيست. البته برخى نقدها نه از جنس مطالبى كه گفته آمده بلكه از روى بى‌مهرى به رئيس‌جمهور انجام مى‌شود.

انتخاب بين تورم و بيكاري

روزنامه دنياي اقتصاد با طرح اين دوپرسش كه‌ نقش و جايگاه واقعي دولت در برخورد با مسئله تورم و بيكاري چيست؟و آيا كاركرد بهينه دولت در افزايش سطح اشتغال است يا مهار تورم؟نوشته است: درصورت تحليل و بررسي دقيق اين دو سؤال مي‌توان به بسياري از موضوعات مطرح در عرصه سياستگذاري اقتصادي در حال حاضر پاسخ گفت.

اولين نكته‌اي كه مي‌توان به آن اشاره كرد، آن است كه اگرچه مي‌توان در كوتاه مدت با تحريك بخش عرضه، درصدي از نرخ بيكاري را كم كرد، ولي در ميان‌مدت و بلندمدت، تعديل صورت گرفته در برخي ديگر از شاخص‌ها به‌دليل كاركرد انتظارات باعث عدم‌پايداري كاهش نرخ بيكاري خواهد شد.نكته دوم كه كمتر بدان پرداخته شده است و ريشه در برخي واقعيات نهادي كشور دارد، آن است كه اصولا دولت در برخورد با دو مسئله تورم و بيكاري اگرچه مي‌تواند همزمان به هر دو مقوله بپردازد، ولي در وهله اول بايد برخي سياست‌هاي مقابله با تورم را اتخاذ نموده و در ادامه، هدف ارتقاي سطح اشتغال را از طريق سازوكارهاي واقعي اقتصاد و فراهم كردن شرايط قابل اطمينان براي بخش خصوصي دنبال نمايد.

اين مقاله در ادامه مي‌افزايد:به‌طور كلي مي‌توان گفت روح حاكم بر سياست‌هاي ابلاغي اصل 44 كه خود به‌عنوان پيش نيازي براي رسيدن به چشم‌اندازهاي بلندمدت اقتصادي است، اصلاح نقش و جايگاه دولت از يك متصدي و مداخله گر در اقتصاد به يك دولت توانمند و در عين حال از لحاظ ابعاد تصدي اقتصادي كوچك است. در حال حاضر اغلب اقتصاددانان به اين واقعيت پي برده‌اند كه يك دولت توانمند با كاركردهاي حاكميتي مطلوب بيش از آنكه دغدغه چگونه خرج كردن منابع درآمدي را داشته باشد، بيشتر بايد به فكر تثبيت محيط اقتصادي، زمينه‌سازي‌ براي حضور مؤثر بخش خصوصي و حمايت‌هاي هدفمند باشد.

برخورد با خاتمي

روزنامه كارگزاران در سرمقاله خود به قلم صادق زيباكلام، به بحث‌هاي اخير در مورد اظهارات سيدمحمدخاتمي اشاره كرده و نوشته است: آقاي خاتمي بعدا تلاش كردند كه مطلب را طوري جمع‌وجور و درست كنند. اما واقعيت اين است كه ممكن است آقاي خاتمي در بيان مطلب فوري ظرايف و جوانب ديپلماتيك را رعايت نكرده باشد، اما يك مطلب اساسي را نمي‌توان منكر شد و اي كاش آقاي خاتمي به جاي تلاش در جمع‌وجور كردن مطلب و ريختن آب سرد روي خشم اصولگرايان، روي اين نكته مي‌ايستادند كه من ممكن است مطلب را خيلي صريح و بي‌پرده بيان كرده باشم، اما آيا غير از اين است كه از زمان روي كارآمدن اصولگرايان سياست تنش‌زدايي در ديپلماسي ايران به كل و به جز، به اصل و به فرع كنار گذارده شد و به جاي آن زبان تند و راديكال جايگزين گرديد؟ آيا زبان تند، خشن و راديكالي كه آقاي احمدي‌نژاد آمريكا و ساير مخالفان ايران را مورد خطاب قرار مي‌دهد، هيچ تناسب و سنخيتي با زبان ملايم و احترام‌آميز آقاي خاتمي پيدا مي‌كند؟ آيا لحن درشت، جملات زمخت و عبارت تمسخرآميزي كه آقاي احمدي‌نژاد غربي‌ها و آمريكايي‌ها را توصيف مي‌كند، سنخيتي و مشابهتي با كلام آرام و لحن محترمانه آقاي خاتمي دارد؟

خاتمي كه نه غرب و نه آمريكا و نه هيچ يك از ديگر مخالفان ايران را نه بزرگ مي‌دانست و نه گرامي؛ اما در عين‌حال آنان را نادان، جاهل، مغرض، احمق و بيجاره هم نمي‌خواند. آقاي خاتمي پرچم سفيد تسليم در برابر آمريكا و غرب در دست نگرفته بود. اما در عين ‌حال دليلي هم بر توهين، تحقير و تحريك آنان نمي‌ديد. در حالي كه خلف او به چيزي كمتر از خوارشمردن،‌استهزا و تحقير آمريكايي‌ها و غربي‌ها رضايت نداده و اين را مترادف با انقلابي بودن و خط امامي‌ بودن و صدور انقلاب مي‌پندارد.

مشكلات دولت بعد از احمدي‌نژاد

روزنامه اعتماد در مقاله‌اي مي‌نويسد: مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در پايان دوره رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد در سال 1388، جامعه ايران در خوشبينانه‌ترين وضعيت با سه پروژه نيمه‌تمام مواجه خواهد شد. به عبارت ديگر و در پايان دو دهه بسيار حياتي از حيات جمهوري اسلامي، نه وضعيت اقتصادي با ثبات همراه با سمت‌گيري‌هاي اطمينان‌بخش پيدا كرده‌ايم و نه تكليف خود را با نابساماني‌هاي موجود در عرصه سياسي و سمت و سوي آن روشن كرده‌ايم و نه به لحاظ ارزشي و مقولات اوليه آن به وضعيت اميدبخش نائل آمده‌ايم.

بدين‌ترتيب براي هر شخص دلسوز و مسئوليت‌شناس و آينده‌نگر و دغدغه‌مند اين پرسش مطرح مي‌شود كه كدام الگوي پاسخ‌دهنده به سه پروژه نيمه‌تمام دولت‌هاي دو دهه اخير مي‌تواندبه مثابه راهكار يا حتي شعار دولت‌هاي بعدي مطرح شود؟ طرح اين پرسش آن هم در اين مرحله از آنجا اهميت پيدا مي‌كند كه موضوع انتخابات رياست جمهوري و دولت جايگزين دولت نهم در محافل سياسي كشور داغ شده و حتي مبار‌زات انتخاباتي عملا و به صورت غيرآشكار آغاز شده و پيش‌بيني‌هاي مربوط به آرايش‌بندي و صف‌آرايي‌هاي سياسي در دو اردوي محافظه‌كاران و اصلاح‌طلبان افزايش پيدا كرده است.

اعتماد افزوده است: نكته جالب توجه در بحث‌هاي جاري سياسي اين است كه كمتر كسي از احتمال موفقيت آقاي احمدي‌نژاد براي دوره دوم رياست جمهوري سخن مي‌گويد. من نمي‌دانم كدام شخصيت شناخته شده در قالب ظرفيت‌هاي كنوني نظام سياسي به سكوي رياست جمهوري دوره بعد از آقاي احمدي‌نژاد چشم دوخته و نيز دانستن اينكه پشتيبانان و حاميان آقاي احمدي‌نژاد به چه الگويي و با چه مشخصاتي همراه با چه برنامه كاري مي‌انديشند دشوار است اما به طور قطع مي‌دانم دولت جانشين آقاي احمدي‌نژاد اين‌بار و برخلاف دوره‌هاي پيشين با سه پروژه ناتمام يا حداقل نيمه‌تمام يا حداقل نيمه‌تمام همراه با پيامدهاي گسترده‌اش در مقياس ملي و بعضا به دليل پيوندهاي حاكم بر پاره‌اي پرونده‌ها (نظير پرونده اتمي) در مقياس بين‌المللي مواجه خواهد بود.

تاريخ درج: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 11:43 تاريخ تاييد: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 15:36 تاريخ به روز رساني: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 13:39
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن