واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - فروغ سجادی صحبتهای حسین مسافر آستانه رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی درمراسم معارفهاش که روز سهشنبه 12 مرداد برگزار شد، هرچند با سیاستگذاریهای کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد همگون نیست، اما میتواند برای دلهای نگران تئاتر کمی نویدبخش باشد. رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی محورهای سخنرانی خود را روی مواردی متمرکز کرد که در سالهای اخیر جای خالی آن در مدیریت تئاتر مشهود بود: «ندادن وعدههای شیرین و بزرگ و نشدنی، دوری کردن از تجربیات شخصی خود در تصمیمگیریها، استفاده از نظرات هنرمندان و استادان و پیشکسوتان و جوانان، تشکیل کمیته وضعیت اجراها در سالنهای نمایشی و رسیدگی فوری به اوضاع نابسامان سالنهای تئاتری، برنامهریزی مدون، فعالسازی سالنهای غیرفعال، تشکیل شورای هماهنگی تئاتر کشور با حضور نمایندگان همه این نهادها، دور کردن اداره کل از کارهای اجرایی و تمرکز فعالیتهای آن بر سیاستگذاری ، واگذاری امور اجرایی تئاتر به زیرمجموعههای تئاتری با نظارت شوراها و کمیتهها و اختصاص یک تلفن مستقیم گویا به هنرمندان شهرستانی.» مواردی که حسین مسافرآستانه از آن صحبت کرد، موارد قابل توجهی است که میتواند به عنوان راهکارهای مناسبی در این اوضاع بحرانی به کمک تئاتر کشور بیاید. او در صحبتهای خود از تدوین برنامههای روشن و مدون به عنوان نخستین گام صحبت کرد و گفت: «باید برای این برنامهها بودجه تعریف کنیم، چرا که بدون برنامه هرچه قدر هم افزایش بودجه داشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد.» موضوعی که در سالهای اخیر هرچه کارشناسان و اهالی تئاتر درباره آن صحبت کردند راه به جایی نبرد. او از نگاه شورایی و جمعی برای تصمیمگیریهای تئاتر سخن گفت؛ مسئلهای که در سالهای اخیر رئیس مرکز هنرهای نمایشی به آن وقعی ننهاد و مسئولان وزارت ارشاد در سالهای اخیر تنها از عنوان شورا به عنوان ویترینهای تیلبغاتی بهره بردند. بنابراین تمام این ویترینها با عناوین «شورای مرکزی تئاتر»، «شورای راهبردی تئاتر»، «شورای انتخاب آثار»، «شورای هماهنگی»، «شورای چهار فصل»، «شورای تئاترشهر» و... به دلیل نگاه فردی مدیریت تئاتر یا راه به جایی نبردند یا عملکرد قابل توجهی از خود نشان ندادند. موضوع دیگری که حسین مسافر آستانه در سخنرانی خود به آن اشاره کرد؛ موضوع رسیدگی فوری به اوضاع نابسامان سالنهای نمایشی توسط کمیتهای است که با هدف رسیدگی به وضعیت اجراها در سالنها شکل میگیرد. وضعیت اجرایی و سالنهای نمایشی یکی از جدیترین موضوعات و دغدغههای جامعه تئاتر است که در سالهای اخیر در حاشیه قرار گرفت و موجب شد سالنهای اجرا ساختار حرفهای خود را از دست بدهند و ماهیت اصلی آنان به واسطه سهلانگاری مسئولان فراموش شود و به مرور زمان به معضل پیچیده تئاتر کشور تبدیل شود. تفکر غیرتخصصی، فرد گرایانه مدیریت قبلی، خیلی زود سالنهای نمایش را به محل داد و ستد چهرههای سینمایی و تلویزیونی تبدیل کرد و موجب نزول سطح کیفی نمایشها و ابتذال در نمایشها شد. مهمترین برنامهای که رئیس جدید مرکز هنرهای نمایشی از آن صحبت میکند، دور شدن مرکز هنرهای نمایشی از امور جرئی تئاتر و پرداختن به کارهای ستادی است. در واقع مسافرآستانه تصمیم دارد با محور قرار دادن سیاستگذاری برای مرکز هنرهای نمایشی و دور کردن آن از فعالیتهای اجرایی، از دخالت نگاه دولتی این مرکز در امور اجرایی تئاتر بکاهد و با محول کردن وظایف اجرایی تئاتر به شوراها و کمیتههای متعددی که از آن صحبت کرد، زیرمجموعههای خود را تقویت کند و به نوعی به مجموعههای تئاتری استقلال عمل بدهد، این طرز نگاه نیز هرچند ممکن است با سیاستهای مدیران جدید ارشاد همگون نباشد، اما گام بزرگی برای رسیدن به تئاتر حرفهای است. این مدیر همچنین از استقرار گروهها در سالنهای اجرایی و فعال کردن سالنهای غیرفعال نیز صحبت کرد که در صورت انجام این تصمیم، پیش زمینه راهاندازی تئاتر خصوصی و مستقل حرفهای فراهم میشود و در واقع مسافر آستانه به جای آنکه بیدرنگ و بدون حسابگری مدبرانه بخواهد با استفاده از رنگ و لعابهای ظاهری به کمک گیشههای تئاتر بشتابد، تصمیم دارد بستر شکلگیری تئاتر حرفهای خصوصی را آرام آرام فراهم کند. نکته قابل توجه اینکه او در صحبتهای روز سهشنبه خود خلاف مدیران جدید وزارت ارشاد و مدیر قبلی تئاتر اصلاً به موضوع تئاتر خصوصی با کاهش یارانه دولتی اشاره نکرد و با یک تیزبینی خاصی از استقلال زیر مجموعههای تئاتری خود صحبت کرد چیزی که در آینده میتواند زمینهساز رونق تئاتر باشد. او همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش به پراکندگی فعالیتهای نمایشی نهادهای فرهنگی گوناگون کشور، به عنوان یک معضل جدی در تئاتر کشور اشاره کرد و از تشکیل شورای هماهنگی تئاتر کشور با حضور نمایندگان همه این نهادها به عنوان یکی دیگر از فعالیتهای خود یاد کرد. از سخنان حسین مسافر آستانه در جلسه معارفهاش میتوان دریافت، او با درایت خاصی سالهای اخیر از بیرون مسائل تئاتر را دنبال کرده و با استدلالی دقیق راهکارهای قابل توجهای برای حل هزاران مشکل تئاتر در نظر دارد، هرچند او به عنوان مشاور حسین پارسایی در سالهای اخیر نتوانست از تجربیات مدیرتی خود برای حل معضلات تئاتر بهره بگیرد. با توجه به سابقه مدیریتی، عملکرد و تجربههای حسین مسافر آستانه در طول سالهای مدیریتش در حوزههای مختلف تئاتر مانند: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیریت شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، دبیری جشنواره تئاتر فجر و سخنرانی هوشمندانه او در جلسه معارفهاش، میتوان بارقه امید را در دل جامعه ناامید تئاتر کشور روشن کرد و منتظر اجرایی شدن حداقل بخشی از ایدههای او بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]