تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840411044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهندسی سینما یا کمونیسم سینمایی؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مهندسی سینما یا کمونیسم سینمایی؟ 
مهندسی
در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمای سن پترزبورگ، یکی از بازیگران مطرح کرد که افخمی، مثل مهندس کار می کند و دقیقا بازیگران و عواملش را، طبق چیزی که از آن ها می خواهد، می چیند. بحث مهندسی، آدم را یاد کارهای سخت و بی روح و ریاضیات و محاسبات می اندازد و شاید در نگاه اول، با روح هنر، چندان سازگار نباشد. اما جالب است که بدانید، در درجات بالای فلسفه، فیلسوفانی که مشغول تحصیل این دانش هستند، ریاضیات و موسیقی را با هم می خوانند. چرا؟ چون موسیقی، صورت عالی ریاضیات است. برایتان جالب نیست؟ همه ما به خاطر کم کاری و عدم طراوت آموزش ریاضیات در دوران مدرسه، از آن بیزار هستیم؛ اما حسابی از موسیقی خوش مان می آید. و جالب این که موسیقی ای که از آن خوش مان می آید، از دل همان ریاضیات بیرون می آید.
مهندسی
***واژه مهندسی و سینما، چندان با هم بیگانه نیستند: مهندسی، نیاز به برنامه و پیش بینی شرایط و مطالعه همه عوامل دارد و سینما نیز، چنین است. در سینما، شما با گروهی سر و کار دارید که شاید درکی از کار هنری نداشته باشند. آن ها، زبان نظم را می فهمند و زبان برنامه را؛ و شاید هم زبان گریز از این نظم و برنامه را. یکی از مشکلاتی که کارگردان مختارنامه با آن روبه رو بود، همین بود: سیاهی لشگرها و هنروران سریال، درکی کلی از کاری که قرار بود شکل بگیرد، نداشتند. برای آن ها، آمدن، رفتن و پولی که بابت کارشان می گرفتند، مهم بود. می بینید؟ سینما و مهندسی، شباهت های زیادی به هم دارند. ***سینمای رسمی و متولیان رسمی و غیررسمی سینمای امروز ما، از ناحیه مهندسی سینما دارند ضربه می خورند. یعنی چه؟ یعنی نمی دانند یا شاید هم نمی خواهند که با یک برنامه مشخص و مطالعه شده پیش بروند. در مهندسی، شما نمی توانید یک فرمول محاسباتی را عوض کنید؛ چون دل تان می خواهد یا چون باورتان این است که باید به نظر می رسد متولیان امروز سینمای ما، باید دست به مهندسی حوزه خودشان بزنند؛ آن هم مهندسی ای که اصول و مبانی اش مشخص باشد و با باور شخصی و سلیقه انفرادی و نفوذ مدیریتی، نشود آن را تغییر داد. و بعد البته اگر حس کردند توانایی لازم را دارند، دست به مهندسی محتوا در حوزه سینما بزنند. سینما، به تنوع نگاه و ادراک سینماگرانش زنده است؛ وگرنه ما با یک سیستم کمونیستی و یکنواخت، در آن روبه رو خواهیم شد؛ که همه باید یکسان بیندیشند، یکسان ببینند و لاغیر. در امر مهندسی محتوا، درک این نکته فوق العاده حیاتی استعوض شود. و البته اگر باورتان هم این باشد، باید با همان فرمول های اثبات شده مهندسی، این باورتان را ثابت کنید. البته می توانید این کار را هم بکنید و فرمول ها را طبق باورها و سلیقه های خودتان عوض کنید؛ اما بعدش می شود قضیه آن پل ماشین گذر در یکی از شهرهای کشورمان که نتیجه اش این شد: این طرف پل، که قرار بود به آن طرف پل برسد، یک مقدار ناقابلی فاصله داشت! فکرش را بکنید؟ مهندسی سینمای امروز نیز، چیزی شبیه این است: باید با مطالعه و برنامه و با اجتناب از هرگونه سلیقه و باور شخصی و غیرسینمایی جلو برود. غیر از این اگر باشد، می شود قضیه همان پل ماشین گذری که حرفش را زدیم. ***و البته این وسط، اشتباهی مهلک هم صورت گرفته است: مهندسی ساختار کاری شان را یکسره رها کرده و کارشان را به مهندسی محتوا تغییر داده اند. کار مهندسی محتوا، کاری سخت و ظریف است. اگر کسی بخواهد این کار را انجام بدهد، ولی دانش لازم را نداشته باشد، مدیریتی فاجعه آمیز را تجربه خواهد کرد. کسانی می توانند دست به مدیریت و مهندسی محتوا بزنند، که پیش از این، خودشان را در حوزه مورد نظرشان اثبات کرده باشند و اساسا فعالان آن حوزه، آن ها را از نظر دانش روز و دانش تخصصی مورد نیاز، نه تنها به رسمیت بشناسند، که نوعی مرجع هم بدانند. غیر از این اگر باشد، اولین سئوال پیش آمده چنین خواهد بود: "مدیران نامبرده، چه شأن و منزلت غیرمدیریتی و تاثیرگذاری در سینما دارند که به خودشان حق چنین کارهایی را می دهند؟" و همین سئوال، برای تشکیک در مدیریت محتوای پیش آمده کفایت می کند. و کار، به کاریکاتوری از این مهندسی خواهد رسید. ***به نظر می رسد متولیان امروز سینمای ما، باید دست به مهندسی حوزه خودشان بزنند؛ آن هم مهندسی ای که اصول و مبانی اش مشخص باشد و با باور شخصی و سلیقه انفرادی و نفوذ مدیریتی، نشود آن را تغییر داد. و بعد البته اگر حس کردند توانایی لازم را دارند، دست به مهندسی محتوا در حوزه سینما بزنند. سینما، به تنوع نگاه و ادراک سینماگرانش زنده است؛ وگرنه ما با یک سیستم کمونیستی و یکنواخت، در آن روبه رو خواهیم شد؛ که همه باید یکسان بیندیشند، یکسان ببینند و لاغیر. در مهندسی محتوا، درک این نکته فوق العاده حیاتی است. چرا که اگر درک نشود، متولیان و مدیران محترم، به راحتی از حوزه ذهن و باور شخصی سینماگران و سینمادوستان، کنار گذاشته خواهند شد؛ و تنها مدیریتی ظاهری برایشان باقی خواهد ماند. مدیریتی ظاهری، که چند سال بعد نیز، از دست خواهد رفت...عیسی محمدیگروه سینما و تلویزیون تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن