تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846430110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لامپ برزخ‏


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لامپ برزخ‏
برزخ
آنچه می خوانید حکایتی است شنیدنی درباره عالم برزخ علامه مجلسی که از کتاب گرانسنگ "شذرة المعارف" نوشته آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان حضرت امام(ره) نقل می کنیم:بعضی مرحوم علامه مجلسی طاب ثراه را خواب دیده‏اند و از امور وارده بر ایشان بعد از مرگ، سؤال نموده‏اند و مرحوم علامه مجلسی فرموده‏اند: بعد از ارتقاء روح، من را در معرض الهی آوردند و از من سؤال كردند چه آورده‏ای؟ گفتم: «بحارالأنوار»؛1 پس سؤال شد دیگر چه آورده‏ای؟ ساكت شدم. پس خطاب شد كه نزد ما چیزی داری و آن، سیبی است كه به یك طفل یهودی داده‏ای و این دستگاه برزخی به سبب آن سیب است.شخص خواب بیننده گمان كرده است چون ترتیب اثری بر بحارالأنوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده، بحارالأنوار مورد قبول واقع نشده است! لكن چنین نیست؛ بلكه محل ظهور اثرش در برزخ نبوده است، چون علم باید در جبروت ظاهر شود. به عبارت دیگر، چون بحارالانوار، مشتمل بر علوم و حقایق و معارف است و لامپ بزرخ كوچك است نمی‏تواند نور علم را نمایش دهد. بلكه لامپ ملكوت نیز از این اظهار قاصر است و لامپ جبروت می‏تواند نور توحید را نمایش دهد. لذا در مُطَّلَع2، بحارالانور مسكوتٌ عنه3 شده و نور احسان كه لامپ برزخ می‏تواند آن را نمایش دهد، مورد لطف واقع شده است.4باید دانست كه ظهور باطن اعمال به حسب عالم «برزخ»، «ملكوت» و «جبروت»، مختلف است. مثلاً «احسان و اسائه»5 به اهل دنیا، در برزخ نمایش داده می‏شود، مثل سُرور و حزن كه فردی در قلب انسان ایجاد نماید؛ ولی ظهور صفات و اخلاق و صفت پرستش كه سرآمد همه‏ی صفات است در ملكوت و جنّت جسمانی ظاهر می‏شود، و معرفت و علم به حقایق، در عالم جبروت و جنت عقلانی كه مافوق عوالم قبلی است ظهور می‏یابد.6 فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان1) كتابی كه مرحوم علامه محمد باقر مجلسی، در 110 جلد تألیف نموده و مشتمل بر احادیث معصومین‏علیهم السلام است.2) عالم مُطَّلَع، محضر حق است كه بنده، مورد یكی از دو تجلی حق واقع می‏شود و لذا مُطَّلِع شود بر سریره مولی؛ زیرا كه یا مورد تجلی به رحمت جمالیه شود، یا مورد تجلی به نقمت جلالیه گردد... و این حال، اعظم احوال است و لذا در موقعی كه خاتم انبیاءصلی الله علیه وآله وسلم گریه می‏كند برای احوال بعد از موت، و اصحاب عرض می‏كنند كه آیا گریه می‏كنید و حال آن كه خداوند آمرزیده است گناهان قبل و بعد شما را؟ جواب می‏فرماید: فَأیْنَ هَوْلُ الْمُطّلَع؟ پس كجاست هول مطلع؟؛ آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 1583) ساكت باقی مانده.4) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 1655) نیكی كردن و بدی كردن.6) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 164، با تصرف.   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 534]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن