واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حساب و کتاب را جدی بگیریم!
برای رفتن به ملاقات کسی ، چه مواردی را باید رعایت کنیم؟ « یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ »1 « کدح » یعنی تلاش و کوشش همراه با رنج و تعب . ای بشر تو داری با زحمت به سمت خدا می روی ، او را ملاقات خواهی کرد . یادت نرود که: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»2 ما داریم به سمت خدا می رویم . وقتی قصد سفر داریم و می دانیم که این سفر حتمی است و به ملاقات کسی خواهیم رفت و در آنجا مورد سؤال و جواب قرار می گیریم ، باید خود را برای هر سؤال و جوابی آماده و واکسینه کنیم . حال که داریم به سمت خدا می رویم ، باید کارهایمان را در جهت او با اهداف الهی تنظیم کنیم. چون خط سیر آنجاست ، پس کارهایمان را باید با آن مطابقت بدهیم . بالاخره باید جواب بدهیم . پس از حالا خودمان را آماده کنیم . اگر ما بدانیم که گمرکی وجود دارد و ما را می گردند از حالا چیز قاچاق حمل نمی کنیم ! انواع صورت حساب ها در قرآندر قرآن چهار نوع حساب داریم: " حساباً شدیداً "3، " حِساباً یَسیراً "4 داریم ، بعضی ها بدون حساب به بهشت می روند ، بعضیها بدون حساب به جهنّم می روند . در این مورد یک داستانی را بخوانیم :" شخصی از شخص دیگری طلبی داشت . خیلی دقت می کرد که او تا یک قران آخرش هم بدهد . هرچه می گفت : آقا 2 روز صبر کن . کمی کوتاه بیا ، می گفت : إلاّ و بالله و لابد همین است که گفتم ! و خیلی سختگیری می کرد . بدهکار از طلبکار پیش امام(ع) شکایت کرد. امام(ع) طلبکار را به حضور خواستند . فرمود : به او چه کردی ؟ گفت : من با او کاری نکردهام . از او طلب دارم و می خواهم طلبم را بگیرم . حق را باید گرفت . من قدرت دارم و حقم را از او می گیرم ! امام(ع) فرمود : درست است که حقت است و می خواهی بگیری و باید بگیری ، اما سختگیری نکن . گفت : نه من حقم را می گیرم . امام (ع) فرمود: قرآن می خوانی ؟ گفت: بله. فرمود: این آیه را خوانده ای : «وَ یَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ ؛5 بعضیها حسابشان بد است.» یعنی روز قیامت خدا به آنها سختگیری می کند. « حِساباً شَدیداً » .گفت: بله. فرمود : می دانی این آیه شامل حال چه کسانی است؟ کسانی که مثل تو سخت می گیرند خدا هم روز قیامت به اینها سخت خواهد گرفت. کسانی که با مردم مدارا کنند خدا هم با آنها در روز قیامت مدارا خواهد کرد ." امّا کسی که کارنامه اش به دست راستش داده شود ، گوید : بیایید و کتابم را بخوانید و امّا کسی که کارنامه اش به دست چپش داده شود ، گوید: ای کاش کتابم را دریافت نکرده بودم نحوه ی ارائه ی صورت حساب ها به بندگان
«فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِیَمینِهِ »6 روز قیامت ، نامه عمل مؤمنین را به دست راستشان می دهند . و نامه عمل انسانهای مجرم را به دست چپشان می دهند . اما کسی که نامه ی عملش را به دست راستش بدهند «فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسیراً ؛ وَیَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ؛ امّا کسی که کارنامه اش به دست راستش داده شود ? به زودی مورد حسابی بس آسان قرار گیرد.»7 مؤمن حسابش آسان است .« وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ ؛ امّا کسی که کارنامه اش به دست چپش داده شود .»8در سوره انشقاق به جای دست چپ آمده است: « و امّا من اوتی کتابه وراء ظهره فسوف یدعوا ثبوراً و یصلی سعیراً ؛ و امّا کسی که کارنامه اش از پشت سرش به او زود باشد که هلاک [خویش] خواهد و در آتش افروخته ، درآید. »9 صحنه شادی و غم در قیامتگویی با تقسیم نامه ی عمل ، اوضاع و احوال هر یک از دو گروه روشن می شود و هر کدام بیش و کم به آینده ی خویش واقف می گردند ؛ به خصوص این که محتوای کتاب های اعمال به قدری روشن و آشکار است که صاحب نامه در نگاه اول به سرنوشت خویش پی می برد .در جای دیگری می فرماید : " فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا كِتَابِیهْ ؛ وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَیَقُولُ یَا لَیْتَنِی لَمْ أُوتَ كِتَابِیهْ ؛ امّا کسی که کارنامه اش به دست راستش داده شود ، گوید : بیایید و کتابم را بخوانید و امّا کسی که کارنامه اش به دست چپش داده شود ، گوید: ای کاش کتابم را دریافت نکرده بودم ."10اگر کمی تیز بینانه تر نگاه کنیم می بینیم که ما در دنیا نیز این گونه هستیم .اگر دورانی که مدرسه می رفتید را به خاطر بیاورید ، می بینید که آن زمان نیز هرگاه فصل دریافت کارنامه ها فرا می رسید ، و کارنامه ها را دریافت می کردیم ، اگر نمراتمان خوب بود می خواستیم هرچه زودتر به همه مخصوصا به پدرمان با افتخار نشان دهیم و از او هدیه دریافت کنیم ، اما امان از وقتی که نمراتمان کم می شد ، دلمان نمی خواست حتی خودمان هم ببینیم ، دوست داشتیم کل کارنامه مان از بین برود . زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان1- انشقاق / 62- بقره / 156 3- طلاق / 84- انشقاق /85- رعد / 216- انشقاق / 77- انشقاق /138- الحاقّة / 259- انشقاق /10 – 1210- الحاقّة / 19 – 25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 262]