تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831332760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالاترین مرتبه شکر خدا(آرایشگاه اینترنتی رایگان6)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آرایشگاه اینترنتی رایگان (6)
شکر
اشاره:پیشتر در نوشتارهای دنباله دار "کلینیک اینترنتی رایگان"  با انواع بیماری های روحی آشنا شدیم، در آنجا نسخه های شفابخشی از داروخانه قرآن و اهل بیت علیهم السلام پیچیدیم تا رفتارمان را از صفات ذمیمه پیرایش کنیم امید که بیماران را شفای کامل حاصل شده باشد.اینجا اما در پی آرایشیم، آراستگی روح و جان به خلعت فضایل اخلاقی و دیبای سلوک قرآنی.این پنجره به مثابه یک آرایشگاه اخلاقی مجازی است که به روی مشتریان همیشگی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام گشوده شده است.مبنا و طراز ما در این نگاره های سلسله وار، کتاب گرانسنگ "تحلّی" تالیف استاد اخلاق، کریم محمود حقیقی از شاگردان عارف ربانی آیت الله نجابت است، که می کوشد سلوک قرآنی را با زبانی هنرمندانه و بیانی ادیبانه به تصویر کشد.شکوری_گروه دین و اندیشه بالاترین سپاسگرسنگان را بر خوان کریم، نظر جز برخوان نباشد و محبّان را بر میزبان، نعمت عمیم است؛ ولی ملاقات منعم را هم لیاقت ندارند.مرتبه بالای شکر آن که، همه نعمت ها از آن منعم بینی و همه مواهب از او شناسی و دست غیر با او در کار ندانی. بیش از اینت گویم.«خدای تعالی به موسی علیه السلام خطاب بود: ای موسی! شکر مرا چنان که حق من است، به جای آر. عرض کرد: پروردگارا! چگونه به جای آرم؟ چه، هر شکری کنم، تو آن را بر من ارزانی داشتی. فرمود: اکنون که دانستی شکر نعمت من هم از من است، حقیقت شکر مرا به جای آوردی.»اگر راه محبت پویی، بدان جایت کشانند که نظر از منعم به نعمت نیندازی. کام از نعمت نجویی که آرام از منعم دانی. باش تا سعدی این سخن باز گوید که الحق زیبا سروده:یکی خرده بر شاه غزنین گرفت   که حسنی ندارد ایاز ای شگفتگلی را که نه رنگ باشد نه بو   دریغ است سودای بلبل بر اوبه محمود گفت این حکایت کسی    بپیچید زاندیشه برخود بسیکه عشق من ای خواجه بر خوی اوست  نه بر قد و بالای دلجوی اوستشنیدم که در تنگنایی شتر    بیفتاد و بشکست صندوق در نماند ازو شاقان گردن فراز   کسی در قفای ملک جز ایازچو سلطان نظر کرد او را بدید   ز دیدار او همچو گل بشکفیدبگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ    زیغما چه آورده ای گفت هیچمن اندر قفای تو می تاختم    ز خدمت به نعمت نپرداختمگر از دوست چشمت به احسان اوست  تو دربند خویشی نه دربند دوستخلاف طریقت بود کاولیا    تمنا کنند از خدا جز خدا(سعدی)حافظ، همشهری دیگرم، گاه گله دارد که تو از سعدی بیش سخن گویی. با او بگویید اشعار تو را در کتاب تجلی انشاء الله آورم. گله را کنار بگذار. تا بر خاطرش گرد ملال ننشیند، این بیت را در این مقال اضافه کنم:فراق و وصل چه باشد رضای دوست طلب   که حیف باشد از او غیر او تمنایی( حافظ )من چرا از معصوم شاهد نیاورم که در مناجات فرماید:«یا نعیمی و جنتی یا دنیای و آخرتی»  «ای نعمت و بهشتم، ای دنیا و آخرتم»که مراد از این بحث آن که ، نکند عشق نعمتت به کوی منعم کشیده باشد که اگر با منعم سر و کارت فتاد، آن چنانت جمال و کمال مشغول دارد که دیگر به نعمت توجهی نداری و از وصف و شکرانه نعمت، به حمد و ستایش منعم پردازی و گفته اند: « شکر عالمان با زبان است و شکر عابدان با اعمال و شکر عارفان به استقامت در نگرش جمال ». و مرتبه ای والا از شکر هم آن که دانی: «هر نفسی که فرو می رود، ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.از دست و زبان که برآید   کز عهده شکرش به درآیدو نیز گفته اند که شکر هر نعمت، انفاق از جنس همان نعمت است. شکر ثروت، انفاق مال و شکر باغ، انفاق میوه و شکر زبان، ذکر حق تعالی و شکر دست، دستگیری و شکر چشم، ستّاری. آن چنان که فرمود:«و ممّا رزقنا هم ینفقون».«و از آنچه روزیشان دادیم، انفاق همی کنند»
شكر نعمت
و نیز گفته اند که شکر نعمت آن است که نعمت حق تعالی در معصیت او به کار نبری و در صدر اسلام غلامی را حکایت کنند که چون زن خواست، بر هر در که رفت، جوابش گفتند تا بر خانه یکی از ائمه شد. آنجا کرم دید و نعمت دختری از اعیان نامزدش کردند و بدان سعادت رسید که در خواب نمی دید.در شب زفاف سجاده بگسترد و تا صبح با خدایش در راز بود. فردا شب و پس فردا شب بدین طریق به سر آمد. یاران زن شکایت به امام بردند. چون امامش طلبید، چنین گفت: «مرا تا چند روی پیش نه دیناری بود و نه خانه و نه زن. همی بینم که در این قلیل زمان، هم زن آمد و هم ثروت و هم کاشانه. دریغ آمدم از چنین خدای روی به نعمت آرم!»و تو ای عزیز! این پیام در نظر آر و از این غلام کمتر مباش تا سخن به درازا نکشد و ملولت نیابم. با این احادیث، بحث شکر را همی بندم؛ شرط آن که تا پایان زندگی، از شکرانه منعم بدر نیایی.«سپاس خدای نگزارد آن که سپاس مخلوق ندارد.»«سخن گفتن از نعمت حق تعالی خود سپاس بود.»«هر آن کس اندک را سپاس نگوید، بسیار را هم نگوید.»«ایمان دو نیمه بود؛ نیمی صبر و نیمی شکر.»«آن که طعام خورد و شاکر بود، اجرش چون روزه دار صابر بود.»«هر که را خدای نعمتی داد، باید خلق بر روی بینند نه پنهان دارد.»امام صادق علیه السلام نیز فرمود:«سپاس نعمت بدان است که از محرّمات او اجتناب ورزی و شکر کامل آن که بگویی الحمدلله رب العالمین.»«خدای تعالی به موسی علیه السلام خطاب بود: ای موسی! شکر مرا چنان که حق من است، به جای آر. عرض کرد: پروردگارا! چگونه به جای آرم؟ چه، هر شکری کنم، تو آن را بر من ارزانی داشتی. فرمود: اکنون که دانستی شکر نعمت من هم از من است، حقیقت شکر مرا به جای آوردی.»و اما سجاد علیه السلام فرمود:«خداوند دل شکسته و بنده شاکر را دوست دارد.»«سپاس دارترین شما آن است که از مردم سپاس بیش دارد.»گفته اند که شکر هر نعمت، انفاق از جنس همان نعمت است. شکر ثروت، انفاق مال و شکر باغ، انفاق میوه و شکر زبان، ذکر حق تعالی و شکر دست، دستگیری و شکر چشم، ستّاری. و سرانجام، امام باقر علیه السلام فرمود:«ما بندگان خدا صبح می کنیم در حالی که غرق در نعمت های اوییم؛ ولی سراپایمان را گناه فرا گرفته. پروردگارمان را با نعمت ها و عنایات خود مورد محبت و مهربانی قرار می دهد؛ اما ما با گناهان و معصیتمان آن را پاسخ می دهیم در حالیکه فقیر و گدای اوییم و او غنی و بی نیاز مطلق. تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن