تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855176358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلمفارسی را منتقدها کشتند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فیلمفارسی را، منتقدها کشتند
رئیسیان
کارگردان فیلم «ایستگاه متروک» فیلمسازان و منتقدان را به یک اندازه فراری از نقد توصیف می‌کند و اعتقاد دارد فیلمسازان ما تحمل نقد را ندارند، همانطور که منتقدان و مسئولان تحمل نقد را ندارند. این روزها که بحث نقد، گفتمان انتقادی و تحمل آرای دیگران در سینمای ایران، به مدد برنامه «هفت» به موضوع روز سینماگران و سینمادوستان تبدیل شده است، تصمیم گرفتیم طی گفت و گو با برخی سینماگران - که صابون انتقاد منتقدان را بر تن و جان خود احساس کرده‌اند - در خصوص معنی و مفهوم واژه نقد بحثی دنباله دار را آغاز کنیم. علیرضا رئیسیان از جمله سینماگرانی بود که با اجابت درخواست ما به نقد مفهوم نقد نشست و باشد که با ادامه این بحث و گفت و گو با دیگر سینماگران علاقه‌مند به این مبحث، سوء‌تفاهم‌های عینی و ذهنی در این باب تا حد مقدور رفع شود. وی با بیان این مطلب به خبرآنلاین که نقد در سینمای ایران در وجود منتقد خلاصه شده است و هیچ ساختار و متر مشخصی برای ارزیابی یک نقد خوب و تمیز آن از یک نقد بد وجود ندارد، گفت: «متاسفانه ما هیچ رشته تحصیلی خاصی راجع به نقد نویسی در ایران نداریم و این در حالی است که دانشگاه‌های سینمایی بزرگ دنیا به این مبحث نگاهی آکادمیک و جدی دارند. منتقدین ما همگی به شکل غریزی و تجربی وارد این عرصه می‌شوند و هیچ دانش آکادمیکی برای کسانی که می‌خواهند در حوزه نقد فعالیت کنند وجود ندارد. در بحث حرفه‌ای قضیه هم باید اذعان داشت که نقد در ایران یک شغل تلقی نمی‌شود و اشخاصی که وارد این حوزه می‌شوند آن را بیشتر یک جور سرگرمی می‌دانند تا کار جدی و قابل بحث.»کارگردان فیلم «ایستگاه متروک» فیلمسازان و منتقدان را به یک اندازه فراری از نقد توصیف می‌کند و اعتقاد دارد فیلمسازان ما تحمل نقد را ندارند، همانطور که منتقدان و مسئولان تحمل نقد را ندارندوی در ادامه با اشاره به اینکه قصد برخی‌ها از حضور در حوزه نقد ورود به عالم به سینماست، افزود: «این کار معمولاً با مدیریت روابط عمومی یک فیلم شروع می‌شود و در ادامه به دستیاری و فیلمنامه‌نویسی و ... ختم می‌شود.» کارگردان «چهل سالگی» یکی از دلایل ساختارمند نشدن نقد در سینمای ایران را نبود یک تعریف اقتصادی مشخص برای این حوزه عنوان کرد و با انتقاد ضمنی از انجمن منتقدان سینمای ایران اظهار داشت: «حالا اینکه خود نقد به معنای واقعی کلمه چیست و در عرصه فرهنگ و هنر ایران چه روندی را طی کرده، موضوعی است که باید بسیار جدی به آن پرداخت. به نظر شخص من یکی از دلایل کاهش سطح آگاهی و علمی منتقدین ما به کم کاری انجمن منتقدان برمی‌گردد.  این صنف توانایی این را داشت که به شاخص‌سازی پرداخته و ساختار ایجاد کند. کار صنف که فقط رسیدگی به امور بیمه‌ای اعضا نیست.» وی افزود: «بخش خدماتی کار صنفی به جای خود و بخش معنوی و هنری آن هم به جای خود. یک صنف موفق، صنفی است که بتواند در حوزه فعالیت خود با رعایت استانداردهای شناخته شده دست به شاخصه‌سازی بزند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد نتیجه‌اش این می‌شود که هنگام جشنواره فیلم فجر یک سالن سینما با ظرفیتی در حدود 700 صندلی را به نویسندگان و منتقدان سینمایی اختصاص می‌دهند اما وقتی به چهره‌های حاضر در سالن نگاه می‌کنید جز 5 الی 10 نفر آنها را نمی‌شناسید.» رئیسیان با بیان این که سینماگران ما هم باید تاب و تحمل خود را در مواجهه با انتقادات بالا ببرند، گفت: «کسی که تاب و تحمل نقد اثر خود را ندارد اصلاً نباید وارد حوزه سینما شود. این حوزه حوزه مواجهه با نظرات موافق و مخالف است. اما از طرف دیگر باید پرسید آیا منتقدین ما تحمل نقد کار خود را دارند؟ این افراد حرفه‌شان نقد است اما خود تحمل هیچ نقدی را ندارند. می‌توان گفت این نبود تحمل به نوعی اپیدمی شده است.» کارگردان «ایستگاه متروک» فیلمسازان و منتقدان را به یک اندازه فراری از نقد توصیف کرد و اظهار داشت: «فیلمسازان ما تحمل نقد را ندارند، همانطور که منتقدین و مسئولان ما تحمل نقد را ندارند. این حرفه باید با نقد سازگار باشد. سینما هنر قرن معاصر است و فرآیند صنعتی پچیده‌ای دارد. هیچ صنعت و هنری مانند سینما نیست کما اینکه  تاثیرگذاری اجتماعی آن هم که بر کسی پوشیده نیست. امروز هویت ملت‌ها با همین ابزار تعریف می‌شود و منتقدین ما باید به ابزار رصد و تجزیه و تحلیل این هنر پیچیده کاملاً مسلط باشند.» وی با انتقاد از کسانی که عقیده دارند چون سینمای ایران دوران افول خود را طی می‌کند نقدمان هم به تبع آن کم جان شده است، افزود: «نقدی خوب است که بتواند سینما را از افتادن به ورطه سقوط نجات دهد. نقد در این مرحله می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد، اما وقتی نقد هم به ابتذال تن می‌دهد و آدم‌های بی‌تجربه و تازه‌کار سکانش را در دست می‌گیرند - چون ارزان‌ترند و مجانی می‌نویسند - نتیجه همین چیزی می‌شود که امروز شاهدش هستیم.» رئیسیان با اشاره به قدرت واقعی نقد گفت: «تاثیر نقد را نباید نادیده گرفت. مگر منتقدانی که پیش از پیروزی انقلاب مقابل جریان فیلمفارسی ایستادند بیش از دو سه نفر بودند؟ این افراد به علاوه برخی سینماگران شاخص در برابر این جریان ایستادگی کردند تا اینکه در سال 56 سینمای فیلمفارسی از پا درآمد؛ این اتفاق نتیجه آن ایستادگی بود.» کارگردان «پرونده هاوانا» در انتهای حرف های خود با گفتن اینکه برخی منتقدان در نقدهای خود رفیق بازی و دشمنی می‌کنند که این کار امروز و دیروز نیست، ادامه داد: «قبل از انقلاب هم چنین چیزی وجود داشت. این یک میراث ناهنجار است که متاسفانه امروز خیلی هم گسترش پیدا کرده است. نمی‌توان گفت همه اما اکثر منتقدان سینمای ایران یا با برخی فیلمسازان دوست هستند و یا دشمن. نتیجه اینکه می‌بینیم بر خلاف انتظارها یک فیلم متوسط مورد تعریف و تمجید بسیاری از منتقدان قرار می‌گیرد و از آن طرف یک فیلم خوب هم هست که اصلاً دیده نمی شود. خب مردم این چیزها را می‌فهمند و درست به همین خاطر بسیار دیده‌ایم که مردم از منتقدان سینمای ما جلو افتاده‌اند.»گروه سینما و تلویزیون تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن