تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837898672
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 1) 27آذرماه سال1369هجري شمسي: با صدور رأي ديوان عالي لاهه پرونده كنسرسيوم نفت به طور قانوني مختومه اعلام شد . قرارداد كنسرسيوم به نوعي ادامه امتيازنفت ويليام ناكس لارسي محسوب ميشد كه در زمان قاجار به اين تاجرانگليسي واگذارشده بود. به بسته شدن پرونده كنسرسيوم نفت مقاديرچشمگيري ازثروت ملي مردم ايران اعاده شد. ازسال1343هجري شمسي تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي كليه عمليات نفتي درايران زيرنظركنسرسيوم بود.
2) رحلت مجتهد اصولي و عالم و عارف بزرگوار آيتاللَّه "شيخ محمدتقي آملي" (1350 ش): حكيم بزرگوار آيتاللَّه شيخ محمد تقي آملي در حدود سال 1265 ش برابر با 1304 ق در تهران متولد شد. وي قسمتي از دروس معقول و منقول را نزد پدرش آقا شيخ محمد آملي و ميرزا حسن كرمانشاهي خواند و اين دروس را نزد حاج شيخ عبدالنبي مجتهد نوري تكميل نمود. آيتاللَّه آملي از آن پس به نجف رفت و در محضر درس ميرزاي ناييني، ميرزا ابوتراب خوانساري، شيخ محمدحسين غروي اصفهاني، ميرزا محمود قمي، سيدابوالحسن اصفهاني و آقاضياءالدين عراقي به تكميل فقه و اصول پرداخت تا به مقامات عالي علم و اجتهاد رسيد. اين عالم رباني، در اخلاق نيز از محضر عارف كامل حاج ميرزا علي آقا قاضي طباطبايي فيض گرفت و به مدارج بالاي اخلاق و عرفان دست يافت. آيتاللَّه آملي از آن پس در تهران اقامت گزيد و به تدريس منقول و معقول اشتغال ورزيد. اين حكيم فرزانه، فقيهي گوشهنشين بود و از شهرت و مسؤوليتِ رياست ابا داشت به طوري كه تا پايان زندگي، عليرغم داشتن صلاحيت علمي، حتي از نوشتن و چاپ رساله عَمَليه خود نيز خودداري نمود. آيتاللَّه محمدتقي آملي نزديك به چهل سال در رأس آيات و مراجع بزرگ تهران به تدريس و ترويج دين اشتغال داشت. در محضر درس ايشان، شاگردان فاضلي پرورش يافتند كه حضرات آيات: عبداللَّه جوادي آملي، حسن حسنزاده آملي و علامه محمدحسين تهراني از آن جملهاند. حاشيه بر مكاسب شيخ انصاري در 2 جلد، كتاب الصلاة در 3 جلد، حاشيه بر شرح منظومه سبزواري در 2 جلد و شرح استدلالي بر عروةالوثقي از مهمترين آثار آيتاللَّه آملي هستند. سرانجام اين حكيم وارسته و عارف الهي در 27 آذر 1350 ش برابر با 30 شوال 1391 ق در 85 سالگي دار فاني را وداع گفت و در تهران به خاك سپرده شد.
3) شهادت مجاهد آگاه و انقلابي آيتاللَّه دكتر "محمد مفتّح" توسط گروه منحرف فرقان (1358 ش): آيتاللَّه دكتر محمد مفتّح در سال 1307 ش در همدان ديده به جهان گشود. وي در آنجا به تحصيل دوره دبستان و مقدمات علوم اسلامي روي آورد و سپس به حوزه علميه قم مهاجرت نمود. دكتر مفتح در قم از محضر بزرگاني همچون حضرات آيات: سيد محمد حجت كوه كمرهاي، سيدحسين بروجردي، سيدمحمد محقق داماد، علامه طباطبايي و امام خميني(رحمت الله علیه) استفاده نمود و خود مدرسي بزرگ در حوزه گرديد. شهيد مفتح در اين حال كه در حوزه علميه قم به درجه اجتهاد رسيده بود، در دانشگاه نيز موفق به اخذ درجه دكتري گرديد. وي در حوزه علميه قم علاوه بر تدريس علوم حوزوي به تدريس در دبيرستان نيز همّت گماشت. ايشان در ايام مبارزات روحانيت و مردم انقلابي ايران به رهبري امام خميني از آموزش و پرورش قم اخراج و به منطقه دورافتادهاي تبعيد شد، در نتيجه مجبور به اقامت در تهران گرديد. با اقامت ايشان در تهران فصلي نوين از مبارزات سياسي و عقيدتي شهيد مفتّح آغاز شد. نقش شهيد مفتّح در صحنههاي مهم مبارزات انقلابي از جمله اقامه نماز دشمنشكن عيد فطر 1357 بسيار حساس بود. ايشان در خطبههاي نماز، براي اولينبار نام امام خيمني(رحمت الله علیه) را آشكارا بر زبان جاري كرد و رهبري امام را مورد تاكيد قرار داد و مردم را براي راهپيمايي در روزهاي بعد دعوت نمود. شهيد مفتح، با تشكيل شوراي انقلاب، از طرف امام به عضويت اين شورا درآمد و در اين سنگر منشا خدمات شاياني گرديد. ايشان همچنين پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فعاليتهاي ارزشمندي بهويژه در زمينه تدريس در دانشگاهها و نيز نزديك ساختن دو قشر روحاني و دانشجو به عمل آورد. او كه توطئه استعمار را در جدا نگاه داشتن اين دو قشر، با تمام وجودش حس كرده بود، ايجاد وحدت و انسجام ميان اين دو قشر را وجهه همت خود ساخت. آيتاللَّه مفتّح سرانجام در 27 آذر 1358 ش به همراه دو تن از پاسداران جان بر كف خود در مقابل دانشكده الهيات دانشگاه تهران از سوي گروهك منافق فرقان به شهادت رسيد و پس از تشييعي با شكوه، در صحن حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. 4) افتتاح راديو چيني در واحد برون مرزي سازمان صدا و سيما (1374 ش) 5) ارتحال فقيه بزرگوار آيتاللَّه "ميرزا حسن انصاري" (1375 ش): آيتاللَّه ميرزا حسن انصاري محلاتي در سال 1289 ش (1330 ق) در شهرستان محلات به دنيا آمد. وي پس از طي دروس مقدماتي و سطح، راهي حوزه علميه قم شد و از محضر استادان نامداري همچون، حضرات آيات: حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيد محمدتقي خوانساري، سيدمحمد حجّت كوه كمرهاي، سيد حسين بروجردي و حضرت امامخميني(رحمت الله علیه) بهره برد و پس از سالياني به مدارج بالاي فقهي و فلسفي دست يافت. اين عالم وارسته و حافظ قرآن كريم در طول ساليان عمر، خود را از تمام قيود و تعلقّات دنيوي به دور نگاه داشته بود و راه زهد و تقوا در پيش داشت. ميرزا حسن انصاري همواره از انقلاب اسلامي و رهبري عظيمالشأن آن حمايت نموده و از آن به عنوان "نعمت الهي" ياد ميكرد. اين فقيه فرزانه و حكيم وارسته سرانجام در 27 آذر 1375ش برابر با ششم شعبان 1417ق در 86 سالگي وفات يافت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد. 6) افتتاح شبكه جامجم و آغاز پخش برنامههاي انگليسي و عربي شبكه جهاني سحر (1376 ش)
7) درگذشت خطيب شهير و واعظ كبير حجت الاسلام و المسلمين "محمدتقي فلسفي" (1377 ش): حجتالاسلام و المسلمين محمدتقي فلسفي در سال 1286ش (1326ق) در خانوادهاي عالم به دنيا آمد. وي پس از فراگيري ادبيات و سطوح، به آموختن فلسفه و معقول از استاداني همچون ميرزا طاهر تنكابني، ميرزا محمود قمي، سيدمحمد كاظم عصار و ميرزا مهدي آشتياني پرداخت و بنيه علمي خود را استوار ساخت. وي پس از آن به وعظ و خطابه روي آورد و در پانزده سالگي اولين جلسه منبرش را در محضر پدر و گروه بسياري از مردم برپا كرد كه تشويق همگان را برانگيخت. از آن پس، نام فلسفي بر سرزبانها افتاد و در نوزده سالگي براي منبر به مجلس شوراي ملي دعوت شد. وي پس از اعتراض به كشتار مسجد گوهرشاد، ممنوع المنبر و خلع لباس شد تا اينكه پس از سه سال و با كوشش آيتاللَّه كاشاني، منبرش رسماً آزاد گرديد. حجت الاسلام فلسفي در منبر و خطبه، روش نويني را پايه گذاري كرد و تحول عميقي در فن سخنوري به وجود آورد. او با تتبُّع در اخبار و احاديث و مطالعه پيگيرِ كتابهاي روانشناسي، جامعهشناسي، اخلاق و تعليم و تربيت و به كارگيري تجربيات و ابتكارات خويش، به يكي از مشهورترين خطيبان پايتخت مبدل شد و در مجالس مهم تهران، اداره منبر را برعهده گرفت. اين روحاني مبارز، در طول دهها سال، بارها در منبرهاي پرشور خود، رژيم پهلوي را مورد انتقاد قرار داده و در زمانهاي گوناگون به تبعيت از علما به ويژه حضرت امام خميني(ره)، به مخالفت با رژيم برخاست. وي در اين دوران، چندين بار بازداشت شد و بارها ممنوع المنبر گرديد. در سال 1350، در مجلس بسيار مهمي، به ياوه گوييهاي دو نفر از سناتورها عليه امام خميني(ره) پاسخ داد و آشكارا نام امام را برفراز منبر تكرار نمود و از مقام شامخ ايشان تجليل به عمل آورد. اين سخنراني باعث شد كه تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي ممنوع المنبر شود ولي اين وضعيت باعث عقبنشيني وي از مواضعش نگرديد. علاوه بر اين، حجتالاسلام فلسفي، هماره با فرقه بهائيت و كمونيسم و حزب توده مبارزه ميكرد و در اين راه، ترسي به خود راه نميداد. او پس از پيروزي انقلاب اسلامي و پس ازهفت سال ممنوعيت منبر و اندكي پس از ورود امام به ايران، در حضور معظمٌ له و هزاران نفر ديگر، سخنراني كرد و بار ديگر مورد تاييد و تفقد امام قرار گرفت. با پيروزي انقلاب اسلامي، حجت الاسلام فلسفي به رغم كهولت سن، تا پايان عمر خود به فعاليتهاي مختلف و منبرهاي روشنگر خويش ادامه داد و لحظهاي نياسود تا اين كه در 27 آذر 1377 ش برابر با 28 شعبان 1419 ق در 91 سالگي دار فاني را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظيم در ري به خاك سپرده شد. عمده آثار وي با نام گفتار فلسفي انتشار يافته كه كودك از نظر وراثت و تربيت، جوان از نظر عقل و احساسات و بزرگسال و جوان از نظر افكار و تمايلات و الحديث در 5 جلد از آن جملهاند.
8) روز وحدت حوزه و دانشگاه : بيست و هفتم آذرماه، يادآور عروج سرخ مجاهدي خستگيناپذير و عالمي رباني، آيتاللَّه دكتر محمدمفتح است كه از پيشروان انديشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. اين شهيد والامقام در راه تحقق اين انديشه و آرمان بلند كه از انديشه نوراني امام راحل برخاسته بود، تلاشهاي بيوقفهاي انجام داد و سختيهاي فراواني را به جان خريد. به پاس خدمات چشمگير شهيد مفتح در راه ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همكاري و همفكري اين دو قشر انديشمند و فرهيخته، روز 27 آذر، همزمان با سالروز شهادت اين عالم سترگ، با نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است. وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پايگاه مهم فكري - فرهنگي جامعه، براي حفظ فرهنگي اصيل در مقابل هجوم ارزشهاي غربي و وارداتي، امري ضروري و اجتنابناپذير است. وحدت و همكاري ميان اين دو نهاد، نه يك وحدت فيزيكي و شكلي، بلكه تقارب و يكي شدن در مباني معرفت شناختي، ارزشهاي فرهنگي و دغدغهها و حساسيتهاي سياسي - اجتماعي است و همين حالت است كه هر يك از اين دو قشر را در جايگاه واقعي خود قرار داده است. 9) اول محرم الحرام سال اول هجري قمري: طبق روايتهاي نقل شده پس ازهجرت حضرت محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ازمكه به مدينه، اولين ماه سال يعني محرم آغاز تاريخ مسلمانان تعيين شد. ازابن شهاب روايت شده است: « وقتي پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مدينه آمد و اين به ماه ربيع الاول بود؛ بفرمود تاتاريخ نهند». ازعبدالله بن عباس نقل شده است كه تاريخ نهادن ازهمان سال كه پيامبرخدا به مدينه آمد آغازشد.ازعُبيدبن عُمرروايت كردهاند كه محرم ماه خداي عزّوجل است و آغازسال كه درآن خانه كعبه را جامه پوشانند و تاريخ ازآن آغازكنند و سكه درآن زنند. 10) اول محرم الحرام سال4هجري قمري: غزوه «ذاتُ الرّقاع»واقع شد. حضرت محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) دراين غزوه با جماعتي بيش از700تن به نبرد با مشركان اَنمارو ثَعلبيه رفتند. نبرد درمنطقهاي آغازشد كه به علت پستي و بلنديهاي بسيارش همچون جامهاي مرقّع به نظرميرسيد ازاين رو اين غزوه را ذاتُ الرِّقاع ناميدند. اين غزوه با شكست مشركان پايان يافت. 11) اول محرم الحرام سال20هجري قمري: سرزمين مصر بدست مسلمانان فتح شد. مصرتاآن زمان تحت حكومت ايرانيان و يونانيان بود و ازقدرت نظامي عظيمي بهرهمند بود. اما سرانجام سپاه آزاديبخش اسلام مصريان را شكست داد. فرماندهي سپاه اسلام دراين نبرد به عهده عمروعاص بود. 12) اول ماه محرم الحرام61هجري قمري: امام حسين (علیه السّلام) درمسيرحركت تاريخي خويش پس ازورود به عراق درمكاني بنام شِراف منزل كردند و پس ازفراهم كردن ذخيرهاي ازآب به راهشان ادامه دادند. دراواسط روزنيروهاي دشمن ازدورنمايان شدند؛ ازاين رو ياران امام درمكاني امن پناه گرفتند. سپاه دشمن مركب از1000تن به فرماندهي حرّبن رياحي مأموريت داشت كه راه را برامام حسين (علیه السّلام) ببندد يا ايشان را به شهادت برساند. اما امام حسين (علیه السّلام) به ياران خود دستوردادند كه دشمن ار ازآب سيراب كنند. حرّ اگرچه هنگام نمازبه امام حسين(علیه السّلام) اقتدا ميكرد، همچنان به تعقيب ايشان ادامه داد. اين نخستين روزازحماسهاي بود كه تاامروز جاودانه درتاريخ مانده است. 13) اول محرم الحرام سال618هجري قمري: « اِبن اَبي حَفص» ازوزيران سلسله موحّدون درگذشت. او بدستوراميران اين سلسله فرمانروايي اِفريقا راتاپايان عمربه عهده داشت. ابن ابي حفص مردي دادگر، فاضل و بخشنده بود و باوجود مشاغل بسيار، بطورشخصي و مستقيم به داوري ميان مردم مينشست. گفتني است كه دردوران حكمراني وي، مسلمانان سيسيل با اعزام نمايندگاني اطاعت خود را ازموحدون اعلام كردند.
14) آغاز سال هجري قمري
15) آغاز هفته احياي امر به معروف و نهي از منكر 16) رحلت فقيه بزرگوار "ميرزا جعفر قزويني" (1297 ق): ابوهادي جعفر بن سيدمهدي بن حسن حسيني، از علماي اماميهي خاندان آلقزويني و شاعري ماهر و اديبي لغوي است كه در "حِلِّه" در عراق سكونت داشته و داراي رياست مذهبي بوده است. اين عالم گرانقدر نزد پدر خود و شيخ انصاري و فاضل ايرواني به مدارج عالي علمي دست يافت و سپس به تدريس و تاليف مشغول شد. كتاب اشراقات در منطق و تلويحات در اصول فقه از تاليفات ميرزاجعفر قزويني ميباشند. ميرزاجعفر قزويني در حله وفات يافت و در نجف اشرف دفن گرديد.
17) ارتحال آيت اللَّه "سيدابوالحسن رفيعي قزويني" (1395 ق): آيتاللَّه ميرزا ابوالحسن رفيعي قزويني در سال 1310 ق در قزوين به دنيا آمد و دروس حوزوي را در قزوين و سپس در تهران گذراند. پس از ورود آيتاللَّه حائري يزدي به قم، به اين شهر عزيمت كرد و به تدريس و تاليف پرداخت. ميرزاي قزويني پس از اخذ درجهي اجتهاد راهي قزوين گرديد و حوزهي آن ديار را احياء كرد. وي از افراد نادري بود كه علوم عقلي و نقلي را به خوبي فرا گرفته و مدارج عالي كمال را پيمود. علامه سيدابوالحسن قزويني سرانجام پس از سالها مجاهدت، در 85 سالگي به لقاءاللَّه پيوست و در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
18) رحلت آيتاللَّه العظمي "سيد عبداللَّه شيرازي" زعيم حوزهي علميهي مشهد (1405ق): آيتاللَّه سيدعبداللَّه شيرازي در سال 1309 ق در بيت علم و فضيلت در شيراز به دنيا آمد. ايشان در 21 سالگي به همراه پدر بزرگوار خود به دليل مبارزات ضد استعماري انگليس به مدت شش ماه از شيراز تبعيد شد و پس از بازگشت، به تحصيل و تدريس ادامه داد. وي سپس به مدت سيزده سال در نجف اقامت گزيد و پس از اخذ اجتهاد به شيراز بازگشت. آيتاللّه شيرازي در مسير مخالفت با حكومت رضاخان متحمل سختيهاي فراواني گرديد. از اينرو مخفيانه راهي نجف شد و اين اقامت، چهل سال به طول انجاميد. ده سال پاياني عمر معظمٌ له در مشهد گذشت و حضور ايشان، حوزهي اين شهر را رونقي دوباره بخشيد. آيتاللَّه شيرازي همچنين در نهضت اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني همواره پشتيباني خود را اعلام داشته و در آگاه سازي افكار مردم مشهد، نقش مهي ايفا نمود. از آيتاللَّه شيرازي آثار و بناهاي فراواني به جاي مانده كه تاسيس مدارس، كتابخانهها، مساجد و... در شهرهاي مختلف از آن جملهاند. همچنين عُمدَةُالوسايل، الامامَةُ و الشيعَه و ذخيرةُ الصّالحين از جمله كتب اين عالم آگاه ميباشند. 19) 18 دسامبر سال 1894 ميلادي : يرسن و كنيا ساتو همزمان با هم باكتري طاعون را در ژاپن كشف كردند. طاعون از حشره اي بنام كك به انسان سرايت مي كند. رايج ترين نوع طاعون ، طاعون ريوي است كه از انسان به انسان ديگر سرايت مي كند. شايان توجه است كه ميزان مرگ ومير ناشي از بيماري طاعون بعد از كشف عامل بيماري به كمتر از پنج درصد كاهش يافت.
20) 18 دسامبر سال 1902 ميلادي : ماركوني مخترع مشهور ايتاليايي نخستين ايستگاه راديويي جهان را گلس پي تاسيس كرد. بدين ترتيب گفتگو هاي سريع ميان دوقاره اروپا و آمريكا برقرار شد. گفتني است كه تا آن زمان راديو فقط وسيله مخابراتي بود از آن پس به وسيله اي براي سرگرمي تبديل شد.
21) تولد "جوزف جان تامْسون" فيزيك دان امريكايي و پدر الكترون (1856م) :جوزف جان تامسون دانشمند برجسته انگليسي در هجدهم دسامبر 1856م در نزديكي منچسْتر انگلستان، به دنيا آمد. وي از كودكي اشتياق فراواني به مطالعه داشت و از شاگردان باهوش مدرسه به شمار ميرفت. تامسون در طي تحصيلات عالي خود به فيزيك و رياضي پرداخت و در 24 سالگي ثابت كرد كه ماده و انرژي هر دو از نظر فيزيكي يكسانند و اين نظر، زيربناي تئوري آلبرت انيشتين، مبتكر تئوري نسبيت گرديد. تامسون در 28 سالگي مسئوليت يكي از آزمايشگاههاي بزرگ و معروف انگلستان را برعهده گرفت و به مدت 34 سال، آن را به خوبي اداره نمود. تامسون در سال 1897م ذره كوچك و معجزه آساي الكترون را كشف كرد و از آن پس به عنوان پدر الكترون معروف شد. وي عقيده داشت كه الكترون يكي از اجزاي تشكيل دهنده ماده است. تامسون در سال 1903م اعلام كرد كه اتم به صورت كُرهاي پر از ماده و داراي بار برقي مثبت بوده و الكترونها در آنها موّاج ميباشند. تامسون در سالهاي بعد تلاش وافري در تكميل دانستههاي بشر در اين زمينه از خود بروز داد تا اينكه در سال 1906م موفق به اخذ جايزه نوبل فيزيك شد. تامسون اين نكته را كشف كرد كه اشعه قطب منفي، شامل ذرات الكتريسيته منفي يا اِلِكترون است. او سرعت و بارالكتريكي الكترونها را اندازهگيري كرد و بدين نتيجه رسيد كه الكترونهاي مزبور از نظر جرم تقريباً دو هزار برابر كوچكتر از سبكترين ذره اتمي شناخته شده آن روز عالم هستند. وي در اين هنگام محاسبه جالبتري انجام داد و سرعت الكترونها را كه به دور هسته اتم در گردش هستند، 196 هزار كيلومتر در ثانيه تعيين كرد. تحقيقات تامسون اطلاعات و درك بيشتري درباره جريانات الكتريكي به جهان علم عرضه كرد چرا كه جريان برق در واقعْ جرياني از الكترونها است. وقتي الكترونهاي يك سيم فلزي، بيهدف حركت كنند، جريان برقي در ميان نخواهد بود ولي وقتي الكترونها در يك مسير حركت كنند، جرياني برقرار خواهد شد. تئوري مهم تامسون درباره طبيعت الكتريكي ماده، فرضيه تغيير ناپذيري اتم را زير و رو كرد و تامسون را به شهرتي عالمگير رساند. علاوه بر تامسون، هشت نفر از شاگردان و نيز پسرش موفق به اخذ جايزه نوبل شدند. جوزف جان تامسون سرانجام در سال 1940م در 84 سالگي درگذشت. 22) الحاق رسمي مصر به عنوان مستعمره انگلستان (1914م): مصر از اواسط سده نوزدهم ميلادي تحت نفوذ انگلستان و فرانسه قرار گرفت و طي سالهاي آغازين قرن بيستم، حضور انگلستان در مصر بسيار پررنگتر از فرانسه بود. مصر تا سال 1914م كه جنگ جهاني اول آغاز شد. رسماً جزو قلمرو امپراتوري عثماني به شمار ميرفت ولي عملاً تحت نفوذ انگلستان بود. در جريان جنگ جهاني اول، دولت عثماني با دولتهاي مخالف انگلستان يعني آلمان و اتريش متحد شد. انگليس نيز به منظور مقابله با اين عمل، مصر را كه تا آن زمان متعلق به دولت عثماني بود، تصرف كرد و در هجدهم دسامبر 1914م آن را به طور رسمي تحت استعمار خود درآورد. دليل انگلستان در انجام اين عمل، جلوگيري از اشغال مصر توسط آلمان بود كه در اين ميانْ، بايد نقش حياتي كانال سوئز در جريان جنگ را نيز مدّ نظر قرار داد. تلاش نيروهاي عثماني در بازپسگيري مصر در طول جنگ جهاني اول ادامه داشت، اما به دنبال مبارزات مردم مصر با استعمار انگليس، اين كشور در 28 فوريه سال 1922م، استقلال خود را اعلام نمود. (ر.ك: 28 فوريه) 23) پايان عمليات طولاني "وُردن" در جريان جنگ جهاني اول (1916م): در آغاز سال 1916م و در جريان جنگ جهاني اول، نيروهاي آلمان به قصد تصرف پاريس، در 21 فوريه 1916م به مهمترين مانعي كه در راه پيشروي آنها به سوي پاريس قرار داشت، يعني شهر وردن و استحكامات نظامي اطراف آن حملهور شدند. در اين ميان هر چند يكي از قلعههاي اطراف شهر به تصرف آلمان درآمد ولي نيروهاي مدافع وردن كه با كمك قواي كمكي و تازه نفس تقويت شده بودند، پيشروي آلمانيها را در همين مرحله متوقف ساختند و پنج حمله بزرگ نيروهاي آلمان براي پيشروي به طرف وردن تا ماه مارس 1916م با شكست مواجه گرديد. در اول ژوئيه 1916م، در حالي كه آلمانيها حمله بزرگ و تازهاي را براي تصرف وردن تدارك ميديدند، نيروهاي انگليس و فرانسه به تهاجم وسيعي در شمال غربي فرانسه دست زدند و پس از پنج ماه نبرد سنگين، يكي از خونينترين و وسيعترين عملياتهاي نظامي در طول جنگ جهاني اول رقم خورد. در اين جنگ، علاوه بر به كار گرفتن وسيع نيروي هوايى، براي اولين بار از تانك استفاده شد، ولي كاربُرد تانكهاي انگليسي كه براي نخستين بار در پانزدهم سپتامبر وارد ميدان شدند، به علت بارندگيهاي شديد و گل آلود بودن زمينْ، چندان درخشان نبود. نيروهاي انگليس و فرانسه با وجود تحمل تلفات سنگين در اين نبرد، موفق نشدند آلمانيها را از مواضع خود در اين منطقه عقب برانند ولي تلفات و ضايعات وارده بر ماشين جنگي آلمان در اين جنگ سنگينتر بود و كارشناسان نظامي آلمان بعدها بر نقطه عطف بودن نبرد وُردن در تاريخ جنگ جهاني اول و سرآغاز شكست آلمان در اين جنگ، اذعان كردند. اين نبرد وحشتناك سرانجام پس از ده ماه درگيري خونين، با مرگ بيش از دو ميليون و دويست و شصت و پنج هزار نفر از نيروهاي متخاصم در 18 دسامبر 1916م به پايان رسيد. تلفات عظيم اين جنگ، علاوه بر وسعت عمليات نظامي و به كار گرفتن سلاحهاي جديد جنگي، ناشي از استفاده وسيع نيروهاي متخاصم از گازهاي سمي و سلاحهاي شيميايي بود.
24) آغاز عصر اتم، با شكافتن هسته اتم توسط "اوتو هان" فيزيكدان آلماني (1938م) : اوتوهان فيزيكدان و دانشمند آلماني در سال 1889م در فرانكفورت به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود، دكتراي شيمي گرفت. وي از آن پس به مطالعه و آزمايش در علم فيزيك مشغول شد كه سرانجام، موفق به شكافتن اتم اورانيوم گرديد. وي در 18 دسامبر 1938م توانست يك ايزوتوپ اورانيوم را كه هستههاي پروتون آنها يكسان است با سرعت فراوان توسط نوترونها بمباران كند و به اين وسيله موفق به شكستن هسته ايزوتوپ گردد. نتيجه حاصل از شكافتن هسته، ايجاد گرماي زياد بود. اين عمل باعث آزاد شدن انرژي عظيمي گرديد و اين انرژي بعدها در رآكتورها و بمبهاي هستهاي مورد استفاده قرار گرفت. 25) تصويب كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان از سوي سازمان ملل (1979م): كنوانسيون رفع كليه اَشكال تبعيض عليه زنان كه در هجدهم دسامبر 1979م توسط سازمان ملل به تصويب رسيد، مجموعه منسجمي است از همه استانداردهاي حقوق زنان كه توسط سازمان ملل متحد، در طي سالهاي 1945 تا 1979 م به تدريج شناسايى و تعيين شدهاند. تساوي حقوق مدني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي همه انسانها بدون تمايز بر اساس نژاد، جنسيت، زبان و مذهب، تحت حمايت قانون قرار گرفتن همه زنان، اهميت دادن نقش زنان در سياستهاي جمعيتي، شناسايى اهميت كليدي نقش زنان در توليد كشاورزي و اقتصاد روستايى و مواردي از اين قبيل، جزو مصوبات تدريجي اين كنوانسيون ميباشد كه البته فعاليتهاي اين اتحاديه همچنان ادامه دارد. از آن جا كه هيچ كشوري در جهان يك جزيره تنها نيست، شايد پيوستن به نهضت دموكراسي و آزادي حقوق بشر در قالب سازماندهي دموكراتيك غربي چارهناپذير باشد، ولي آيا دموكراسي، حقوق بشر و توسعه به سبك غربي مطلوب است و ميتواند براي جهان اسلام الگو باشد؟ ضمن اين كه علي رغم اين همه مصوبات، باز هم به زنان در جهان غرب گاهي در حد ابزار و وسيلهاي منفعت آور نگريسته ميشود. با اين حال، اسلام از يك طرف به مقام و شخصيت زن ارج مينهد و رعايت حقوق او را لازم ميداند و از سوي ديگر با توجه به تفاوت ظاهري و جسمي ميان زن و مرد و اختلاف در تمايلات و تواناييهاي آنها، براي آنان به صورت طبيعي، حقوقي مجزا قائل ميباشد. در حقيقت تفاوت موجود بين اين دو نيمه جامعه بشري، اختلاف در حقوق را نيز ميطلبد. 26) فروپاشي نظام اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي (1991م) : اتحاد جماهير شوروي در سالهاي پاياني عمر خود، علاوه بر مشكلات سياسي و سرپيچي رهبران بسياري از جمهوريها از فرامين مسكو با بحران شديد اقتصادي و كمبود مواد غذايى مواجه شد. در ماه دسامبر سال 1990م، ميخائيل گورباچف، آخرين رهبر شوروي براي مقابله با بحران اقتصادي و اوج گرفتن حركتهاي استقلال طلبانه در جمهوريهاي شوروي، كنگره نمايندگان خلق را به تشكيل يك اجلاس فوقالعاده فرا خواند و اختيارات تازهاي براي جلوگيري از فروپاشي شوروي به دست آورد. گورباچف با استفاده از اين اختيارات موفق شد حركتهاي استقلال طلبانه در جمهوريهاي شوروي را براي مدتي مهار كند. در اين ميان كودتايى بر ضد گورباچف شكل گرفت كه علي رغم شكست كامل آن، موقعيت وي را متزلزل نمود. وي همچنين پس از استعفا از دبير كلي حزب كمونيست شوروي و اعتراف به اين مطلب كه تجربه كمونيسم در شوروي با شكست روبرو شده است، كنترل اوضاع را از دست داد و تلاش او براي جلوگيري از فروپاشي كاملا اتحاد شوروي و تشكيل يك اتحاد جديد از جمهوريهاي مستقل به جايى نرسيد. در اين زمانْ سه جمهوري بزرگ روسيه، اوكراين و بلاروس در اوايل دسامبر 1991م علي رغم مخالفت گورباچف اتحاد تازهاي با عنوان سازمان كشورهاي مستقل مشترك المنافع تشكيل دادند و جمهوريهاي ديگر نيز به اين سازمان پيوستند. در اتحاد جديد، يك حكومت مركزي كه سياستهاي اقتصادي، دفاعي و روابط خارجي اين مجموعه را هماهنگ سازد پيشبيني نشده بود و در نتيجه گورباچف كه ديگر اختياري در مقام رياست جمهوري اتحاد شوروي نداشت از اين مقام استعفا داد و رسماً اعلام داشت كه ديگر كشوري به نام اتحاد جماهير شوروي وجود ندارد. بدين سان، ابرقدرت شوروي كه طي سالهاي 1990 و 1991 م عملاً از ميان رفته بود، اسماً و رسماً از ميان رفت و دنيا سال 1992م را تنها با يك ابرقدرت در صحنه سياست بينالمللي آغاز كرد. ويران شدن بناي نظام اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي علل داخلي و خارجي متعددي داشت كه ميتوان از ايدئولوژي انحرافي معتقد به ديكتاتوري پرولتاريا، تقويت بنيه نظامي به قيمت نابودي كل جامعه، بياعتمادي مسؤولان سيستم حكومتي شوروي به مباني ايدئولوژيكي نظام خود و نيز پيدايش و شتاب در انقلاب الكترونيكي و انفجار اطلاعات نام برد. اين عقيده را نيز نبايد از نظر دور داشت كه حكومت شوروي نه تنها مبتني بر كفر و انكار خالق هستي بود بلكه پايههاي آن بر ظلم و ستم و سركوبي تودهها و اقليتها قرار داشت. حكومتي كه بزرگاني همچون حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار عظيمالشأن انقلاب اسلامي ايران، از چندين سال قبل، از سرنگوني كمونيسم خبر داده بودند. 27) روز ملي كشور افريقايي "نيجر" (ر.ك: 3 اوت) /خ
#سرگرمی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 631]
صفحات پیشنهادی
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 1) 27آذرماه سال1369هجري شمسي: با صدور رأي ديوان عالي لاهه پرونده كنسرسيوم نفت به طور قانوني مختومه اعلام شد .
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 1) 27آذرماه سال1369هجري شمسي: با صدور رأي ديوان عالي لاهه پرونده كنسرسيوم نفت به طور قانوني مختومه اعلام شد .
تصویر/ تهران سال 1310 و 1388
تصویر/ تهران سال 1310 و 1388-تصویر/ تهران سال 1310 و 1388. 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009-27 آذر 1388 ...
تصویر/ تهران سال 1310 و 1388-تصویر/ تهران سال 1310 و 1388. 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009-27 آذر 1388 ...
محرم یا ربیع، کدام اول سال قمری هستند؟
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 - اضافه به علاقمنديها ... 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009-27 آذر 1388 ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 - اضافه به علاقمنديها ... 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009-27 آذر 1388 ...
يکم دي در آئينه تاريخ معاصر ايران
يکم دي در آئينه تاريخ معاصر ايران-یکم دی در آئینه تاریخ معاصر ایران امروز سه شنبه یکم دی 1388 برابر با پنجم محرم 1431 هجری قمری و بیست و دوم دسامبر سال 2009 ...
يکم دي در آئينه تاريخ معاصر ايران-یکم دی در آئینه تاریخ معاصر ایران امروز سه شنبه یکم دی 1388 برابر با پنجم محرم 1431 هجری قمری و بیست و دوم دسامبر سال 2009 ...
30 شهریور 1387 / 19 رمضان 1429 / 20 سپتامبر 2008
30 شهریور 1387 / 19 رمضان 1429 / 20 سپتامبر 2008 1) 19رمضان سال40هجري قمري: «حضرت علي(علیه السلام)» نخستين امام و پيشواي مسلمانان ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... 29 آذر 1388 / 3 محرم 1431 / 20 دسامبر 2009 . ... 29 شهریور 1387 / 18 رمضان 1429 / 19 سپتامبر 2008 ...
30 شهریور 1387 / 19 رمضان 1429 / 20 سپتامبر 2008 1) 19رمضان سال40هجري قمري: «حضرت علي(علیه السلام)» نخستين امام و پيشواي مسلمانان ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ... 29 آذر 1388 / 3 محرم 1431 / 20 دسامبر 2009 . ... 29 شهریور 1387 / 18 رمضان 1429 / 19 سپتامبر 2008 ...
انفجار در نزدیکی حرم حضرت معصومه
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 اين فقيه فرزانه و حكيم وارسته سرانجام در 27 آذر 1375ش برابر با ششم شعبان 1417ق در 86 سالگي وفات يافت و در حرم ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009 اين فقيه فرزانه و حكيم وارسته سرانجام در 27 آذر 1375ش برابر با ششم شعبان 1417ق در 86 سالگي وفات يافت و در حرم ...
10 بهمن 1387 / 2 صفر المظفر 1430 / 29 ژانویه 2009
10 بهمن 1387 / 2 صفر المظفر 1430 / 29 ژانویه 2009 1) 10بهمن ماه سال1357هجري شمسي: ... به دور خود جمع كرد و پس از تشكيل جلسهاي در روز 27 رمضان سال 255 قمري قيام را آغاز نمود. .... 18) مرگ "الكساندر پوشكين" اديب شهير روسيه (1837م) الكساندر سرگييويچ .... 29 آذر 1388 / 3 محرم 1431 / 20 دسامبر 2009 · 10 بهمن 1387 / 2 صفر المظفر ...
10 بهمن 1387 / 2 صفر المظفر 1430 / 29 ژانویه 2009 1) 10بهمن ماه سال1357هجري شمسي: ... به دور خود جمع كرد و پس از تشكيل جلسهاي در روز 27 رمضان سال 255 قمري قيام را آغاز نمود. .... 18) مرگ "الكساندر پوشكين" اديب شهير روسيه (1837م) الكساندر سرگييويچ .... 29 آذر 1388 / 3 محرم 1431 / 20 دسامبر 2009 · 10 بهمن 1387 / 2 صفر المظفر ...
دانشگاه آزاد اسلامي . واحد مشهد . دانشكده فني و مهندسي ، کتابخانه
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
دانشگاه آزاد اسلامي . واحد مشهد . دانشكده فني 2 ، کتابخانه
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
دانشگاه آزاد اسلامي . واحد نجف آباد. دانشكده ادبيات و علوم انساني ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
27 آذر 1388 / 1 محرم 1431 / 18 دسامبر 2009... كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران ، كتابخانه فرهنگي هنري شماره 26 تهران... كانون پرورش فكري كودكان و ...
-
سرگرمی
پربازدیدترینها