واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ازغدی: نظر آیت الله سیستانی با علمايی كه تشكيل حكومت را قبول ندارند، فرق دارد در حال حاضر شرايط اين امر در عراق كه كشوري اشغال شده، بحرانزده و داراي دولتي نامستقر است، وجود ندارد وگرنه نظرات ايشان و استادشان آيتالله خوئي با نظر فقهي علمايي كه تشكيل حكومت در عصر غيبت را قبول ندارند، فرق ميكند. ایسنا: يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: از نگاه امام(ره) نه تنها ولايت اجتماعي- سياسي فقيه بلكه تمامي مبارزات عدالتخواه سراسر دنيا بايد تحت اصول و دكترين مهدويت انجام شود.حسن رحيمپور ازغدي در پنجمين اردوي طريق جاويد ـ كه در مشهد در حال برگزاري است ـ با تاكيد بر اينكه « بين مهدويت و مولفههاي فرهنگ ديني و ملي از نظر امام(ره) ارتباطي تنگاتنگ وجود دارد» افزود: شيعه در عصر غيبت تمامي حاكمان از شرق تا غرب عالم را نامشروع ميداند، مگر اينكه حاكميت و رهبري به نيابت از سوي امام زمان(عج) صورت پذيرد و اعتبار و مشروعيت امام در انقلاب از سوي مردم به همين مساله برميگشت.وي افزود: هر چند ادعاي مهدي بودن در عصر غيبت محكوم به شكست و نامشروع ميباشد اما انجمن حجتيه از اين سخن اينگونه برداشت ميكنند كه برافراشتن هرگونه پرچم عدالتخواهي و قيام و انقلاب در دنيا محل اشكال است در حالي كه امام(ره) هيچگاه چنين قرائتي از مساله مهدويت نداشتند و معتقد بودند بايد تا حد توان براي تحقق عدالت نسبي كوشيد.وي ادامه داد: امام(ره) اعتقاد داشت به انتظار ايستادن درست است نه به انتظار آن حضرت نشستن؛ بنابراين بايد نماز، جهاد، انفاق و ساير وجوه زندگيمان منتظرانه باشد.اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنانش به تبيين شرايط دنيا در آستانه وقوع انقلاب جهاني امام عصر(ع) از نگاه روايات پرداخت و با اشاره به حديثي از پيامبر(ص) درباره وضعيت ذلتبار برخي مسلمانان در آن زمان ادامه داد: پيامبر ريشه اين ذلت را در دنياپرستي مسلمانان و فرار آنها از شهادت عنوان كردند.وي با استناد به حديث ديگري از امام باقر(ع)، دوره آخرالزمان را دوره تشتت معرفت در فرهنگ ديني مردم سراسر دنيا دانست و افزود: در اين دوره تمامي ايدئولوژيها و مكاتب به شكست منجر و تمامي راهحلها براي خروج از آن بحران جهاني به بنبست ميرسد. اين اوضاع وخيم در عرصه معرفت امنيت و اقتصاد تا آنجا ادامه مييابد كه مردم هر روز و شب آرزوي مرگ ميكنند.وي با تاكيد بر اينكه « تعيين وقت در مورد ظهور حضرت مهدي(عج) افتراست» تصريح كرد: اما اين روايات قابل تطبيق با شرايط حال حاضر است. اكنون بيشترين آمار خودكشي نه در كشورهاي فقير آفريقايي بلكه در كشورهاي مرفه و با سطح بالاي خدمات اجتماعي مثل سوئد و ژاپن است. اين امر حاكي از آن است كه انسان صرفا براي اين مسائل خلق نشده است و ظهور حضرت مهدي(عج) رفاه مادي و رشد معنوي را توامان در اختيار بشر قرار ميدهد.رحيمپور ازغدي با طرح پرسشي مبني بر اينكه « انقلاب حضرت، انقلاب جنگ و خون است يا انقلاب منطق و فكر؟» خاطرنشان كرد: اين انقلاب دو چهره دارد؛ حضرت از زبان منطق براي آگاهي اكثريت بشر استفاده ميكند، يعني با يهودي و مسيحي از طريق تورات و انجيل حقيقي سخن ميگويد و البته با ائمه كفر كه زباني جز خشونت و جنگ را نميفهمند و آثار جناياتشان در هيروشيما، حلبچه و فلسطين باقي است با زبان مناسب خودشان حرف ميزنند.وي تاكيد كرد: اگر بناست در آن دوران جوي خوني راه بيافتد، اين جوي، جوي خون خونخواران عالم خواهد بود.وي در بخش ديگري از سخنانش با تاييد و تحسين گراميداشت مناسبات اسلامي از جمله نيمه شعبان افزود: متاسفانه درك بعضي از ما كه ادعاي شيعه بودن داريم از تشيع به چراغاني نيمه شعبان و عزاداري عاشورا ختم ميشود، يعني در طول سال هرگونه كه ميپسنديم فارغ از شرعي بودن يا نبودن اين مشي زندگي ميكنيم و با حضور در اعياد و مراسمات عزاي اسلامي خود را منتظر امام زمان ميپنداريم.يكي از حضار پرسيد: آيا نظريه ولايت مطلقه فقيه امام(ره) متقن و خدشهناپذير است؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چرا مرحوم آيتالله گلپايگاني موافق آن نبود؟رحيمپور ازغدي پاسخ داد: بله؛ اين نظريه متقن است اما مجال بحث آن در اين جلسه وجود ندارد. اگر كسي گمان ميكند مرحوم گلپايگاني با ولايت فقيه، امام و انقلاب اسلامي مخالفت داشت، اشتباه ميكند. ايشان از سال 42 بيانيه ميداد و از امام حمايت ميكرد و ولايت ايشان را پذيرفته بود.وي تاكيد كرد: اختلاف نظر ميان دو متفكر امري طبيعي است اما ما فقيهي نداريم كه در عصر غيبت براي فقيه عادل جامعالشرايط ولايت قائل نباشد.يكي ديگر از حضار پرسيد: چرا آيتالله سيستاني در عراق مقام ولايت را برنميگزيند؟رحيمپور ازغدي پاسخ داد: در حال حاضر شرايط اين امر در عراق كه كشوري اشغال شده، بحرانزده و داراي دولتي نامستقر است، وجود ندارد وگرنه نظرات ايشان و استادشان آيتالله خوئي با نظر فقهي علمايي كه تشكيل حكومت در عصر غيبت را قبول ندارند، فرق ميكند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]