تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837541561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیه ما فیه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فیه ما فیه
فیه ما فیه
فیه ما فیه مجموع مقالات و تقریرات مولاناست که بتدریج به دست بهاءالدین یا دیگر شاگردانش، نوشته شده و از نظر مولانا نیز گذشته است. تدوین کامل کتاب و نامگذاری آن به "فیه مافیه" و القابی چون "اسرار جلالیه" و "مقالات" بعد از وفات مولانا صورت گرفته است.این کتاب مانند سایر آثار مولانا دارای نظم و ترتیب منطقی نیست و فصل بندی روشنی ندارد. مسئله ای از خود مولانا یا سخن بزرگانی چون برهان الدین محقق ترمذی، سنائی، مولانای بزرگ (پدر مولانا) و یا شخص مجهولی با عنوان "یکی گفت" در موضوعات بسیار متنوع از تفسیر قرآن تا مسائل سیاسی روز، طرح می گردد و بحث بتدریج از موضوع اصلی دور می شود و دهها بحث تازه بر حسب مسایل جدید و احوال و خاطرات مولانا پیش می آید. مانند آن جا که می گوید:" در خاطرم می آید که این آیت را تفسیر کنم، اگرچه مناسب این مقال نیست که گفتیم، اما در خاطر چنین می آید، پس بگویم تا برود..."           مولانا تخلّف از قرآن و سنت را وسیله خسران و فرو رفتن در گمراهی دانسته و هدایت قرآنی را تنها راه نجات معرفی می کندمطالب این کتاب، گفتگویی دوستانه و روی سخن با یاران و مریدان مولاناست. یکی از این مریدان "معین الدین پروانه"، وزیر "علاءالدین محمد سلجوقی" است که با اخلاص و ارادت برای شنیدن سخن مولانا به مجلی او می آمده است.عبارت "فیه مافیه" که عنوان مقالات مولاناست، ظاهراً از اشعار ابن عربی اخذ شده و شاید اشاره به آن دارد که این کتاب نام و عنوانی ندارد و مراد از این کتاب چیز دیگری است.      اسم کم جو، رو مسما را بجو       مه به بالا دان، نه اندر آب جو محتوای این اثر، بیانگر پایبندی مولانا به اصول شریعت است و مطالعه دقیق این اثر بیان میدارد كه محور تفكر و عرفان مولانا را قرآن و سنت تشكیل داده است. مولانا پایبندی به كتاب الهی و سنّت رسول الله را اساس دست یابی به همه سعادتها میداند و كسانی كه خود را از آن حضرت بی نیاز دانسته، گمراه خوانده و آن ها مذمت می کند. در فیه ما فیه می خوانیم: "شخصی میگفت که مرا حالتی است که محمد و ملک مقرّب آنجا نمیگنجد، شیخ فرمود که عجب... آخر این حالتی که یافته ای از برکت و تأثیر محمد است؛ زیرا اول جمله عطاها را بر او میریزند؛ آنگه از او به دیگران بخش شود." و در ادامه گفته است: "اکنون بدان که پیشرو محمّد است، تا اول به محمّد نیاید به ما نرسد."محتوای این اثر، بیانگر پایبندی مولانا به اصول شریعت است و مطالعه دقیق این اثر بیان میدارد كه محور تفكر و عرفان مولانا را قرآن و سنت تشكیل داده استمولانا تخلّف از قرآن و سنت را وسیله خسران و فرو رفتن در گمراهی دانسته و هدایت قرآنی را تنها راه نجات معرفی می کند. او در این مورد می گوید: "راه را از اول او پیدا کرد و هر جای نشانی نهاد که این سو مروید و آن سو مروید و اگر آنسو روید هلاک شوید؛ چنانکه قوم عاد و اگر این سو روید خلاص یابید چنانکه مومنان. همه قرآن در بیان این است که فیه آیات بیّنات؛ یعنی در این راهها نشانها قرار داده ایم.در بخشی دیگر از این کتاب آمده است:"روزی سخن می گفتم میان جماعتی و میان ایشان هم جماعتی کافران بودند. [کافران] در میان سخن می گریستند و متذوّق می شدند و حالت می کردند. [فردی] سؤال کرد که ایشان چه فهم کنند و چه دانند این سخن را؟ مسلمانان گزیده از هزار یک فهم می کنند؛ ایشان چه فهم می کردند که می گریستند؟فرمود که لازم نیست که نفس این سخن را فهم کنند. آن چه اصل این سخن است آن را فهم می کنند. آخر همه مقرّند به یگانگی خدا، و به آن که خدا خالق است و رازق است و در همه متصرف؛ و رجوع به وی است و عقاب و عفو از اوست.چون این سخن را شنید - و این سخن وصف حق است و ذکر اوست - پس جمله را اضطراب و شوق و ذوق حاصل شود که از این سخن بوی معشوق و مطلوب ایشان می آید..." منبع: گزیده "فیه ما فیه" - استاد الهی قمشه ایگروه کتاب تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن