تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826121671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بایک تیر دونشان زدن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با یک تیر دو نشان زدن
تهمت
 تقوا ، تنها ملاک ارزشمند بودنتاحالا دقت کردی که گاهی اوقات شوخی هایمان از حدطبیعی خودشان خارج میشه و باعث ریختن آبروی یكی میشیم . شاید بعداً پشیمان بشیم ولی دیگه كار از كار گذشته و با آبروی طرف بازی كردیم . این روزها در جراید و مطبوعات ، بازار تهمت و آبروریزی چنان داغ شده که گاهی افراد با ازبین بردن پرده های حیا به حریم شخصی افراد وارد شده و مسائلی را به دروغ و احیاناً ، راستی که نباید گفت بیان می کنند . با راه اندازی سایت های مختلف اینترنتی این بازار ریزش آبروی مسلمان ، جنبه جهانی پیدا کرده و شنوندگان آن از مرز یک مجلس یا محله فراتر رفته و بقول خودشان به دهکده جهانی رسیده است .آنچه که امروز در مطبوعات و رسانه های دیگر به تاراج رفته و گاه به حراج عمومی گذاشته شده ، آبروی مسلمان و مؤمن است . شاید نگاهی هر چند گذرا به دیدگاه قرآن و فرمایشات معصومین  (ع)  بعنوان قرآنهای ناطق بتواند ما را تا حدودی نسبت به این مهم ، حسّاس نموده و  از حجم این گناه بکاهد . براستی در شرع مقدس اسلام ، عِرض و آبروی مؤمن چقدر ارزش دارد ؟ اگر كسی نـزد خـداوند عـزیز و ارجـمند شد ، خـداوند او را نزد خلقش نیز عزیز و ارجمند می گرداند .اسلام برای حفظ آبرو ، حرمت و شخصیّت مؤمنان اهمیّت زیادی قائل است  و  آبروی مؤمن را برابر با خون وی می داند . در حدیثی از پیامبر اكرم ( ص)  آمده است :" قُوا بِاَموالِكُم عَن اَعراضِكُم ؛ آبرویتان را به وسیله ی اموالتان حفظ كنید ." [1] و نیز حضرت در جای دیگری می فرماید : " لا تَخرِقَنَّ عَلی اَحَدٍ سِتراً  ؛ پرده ی هیچ كس را پاره نکن ".[2]   هیچ كس حق ندارد خود را برتر از دیگران ببیند و خود را صاحب آبروی مردم بداند تا هر وقت خواست آبروی آنها را مورد تعّرض قرار دهد ، زیرا فقط خداوند است كه صاحب جان و مال و آبروی مردم است . همه ی انسانها از یك زن و مرد آفریده شده و از این جهت با هم برابرند و هیچ كس به دلیل تعلّق داشتن به قوم یا ملّیت و نژاد خاص یا رنگ و زبان ویژه ، نباید از منزلت ویژه ی‌ اجتماعی برخوردار باشد . فقط تقوا و نزدیكی به خداوند است كه ملاك ارزشمندی است . قرآن كریم در این باره می فرماید :" یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَ اُنثی وَ جَعَلناكم شُعوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَكرَمَكُم عَندَاللهِ اَتقاكُم  ؛ ای مردم ! ما شما را از یك زن و مرد آفریدیم ، و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید و اینها ملاك امتیاز نیست ، قطعاً ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شما است ".  [3 ]   اگر به این آیه توجّه كنیم می بینیم كه گفته شده ارجمندترین شما نزد خدا و نه خلق خدا ، با تقواترین شما است . البتّه فراموش نشود كه اگر كسی نـزد خـداوند عـزیز و ارجـمند شد ، خـداوند او را نزد خلقش نیز عزیز و ارجمند می گرداند . اسلام برای حفظ آبرو ، حرمت و شخصیّت مؤمنان اهمیّت زیادی قائل است  و  آبروی مؤمن را برابر با خون وی می داند . آنجا كه در نظر مردم ، برخورداری از مظاهر مادّی زندگی ، عاملی برای كسب منزلت اجتماعی برتر به شمار می رود و داشتن آن را آرزو می كنند ، قرآن كریم این اندیشه را محكوم می كند ، و می فرماید : " فَخَرَجَ عَلی قَومِهِ فی زینَتِه قالَ الَّذینَ یُریدونَ الحَیاه الدُّنیا یا لَیتَ لَنا مِثلَ ما اوتِِیَ قارونُ اِنَّه لَذو حَظٍّ عَظیمٍ ... وَیكَاَنَّه لا یُفلِحُ الكافرون ؛  پس قارون با تجمّلات خود بر قومش برآمد ، كسانی كه طالب زندگی مادّی بودند ، گفتند : ای كاش  مثل آنچه به قارون داده شده است به ما داده می شد ، واقعاً او صاحب بهره ای عظیم است... عجبا ، گویی كه كافران هرگز رستگار نمی شوند " . [4]  آری با توجّه به این آیه می توان دریافت كه پست و مقام و منزلت اجتماعی و داشتن ثروت نمی تواند بهانه ای برای این شود كه انسان خود را برتر از دیگران ببیند  . تقدّس آبروی مؤمن در قرآننگاهی به قرآن کریم بعنوان حبل الله که از آسمان به زمین نازل شده و موجب اتصال فرش به عرش گشته ، نشان می دهد که آبروی مؤمن از چنان تقدّسی برخوردار است که اسلام  به کسانی که این حریم را رعایت نکنند ، هشدار و عذاب الیم را به آنان وعده داده است . ازنمونه بیانات قرآن در این زمینه می توان به موارد زیر توجه کرد :" والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بِاربَعهِ شهداءَ فاجلدوهم ثمانینَ جَلدَهَ و لاتقبّلوا لهم شهادَهً ابداً و اولئک هُمُ الفاسقون  ؛ و آنان که به زنان با عفت و مؤمنه نسبت زنا دهند و آنگاه چهار شاهد عادل نیاورند ، آنان را به هشتاد تازیانه کیفر دهید و دیگرهرگز شهادت آنان را نپذیرید که مردمی فاسق و نادرستند " [5] .   در رسیدگی به کار ناشایست زنا ، حضور چهار شاهد ضروری است  و کسانی که نتوانند چهار شاهد برای ادعای وقوع عمل خلاف عفت ارائه کنند یا تعداد شاهدان به چهار نفر نرسد بدلیل آبروریزی از مسلمان به سه کیفر شدید جسمی ، اجتماعی و معنوی محکوم می شوند . پست و مقام و منزلت اجتماعی و داشتن ثروت نمی تواند بهانه ای برای این شود كه انسان خود را برتر از دیگران ببیند . ملاحظه می شود که در این آیه شریفه حریم آبروی مردم چنان مقدس شمرده که تجاوز کنندگان به این حریم که از اقامه چهار شاهد ناتوان گشته اند ، به هشتاد تازیانه بعنوان حد قذف محکوم شده و در ادامه آن به محرومیت از یک حق اجتماعی یعنی شهادت دادن و شاهد بودن برای همیشه اشاره و در آخر صراحتاً آنان را فاسق نامیده است .  در آیه ی دیگری خداوند می فرماید : " اِنَّ الَّذینَ یَرمونَ المُحصَناتِ الغافِلاتِ المؤمِناتِ لُعِنوا فِی الدُّنیا وَ الاخِرَهِ وَ لَهُم عَذابٌ عَظیمٌ  كسـانی كه به زنـان پاكـدامن بی خــبر از فـحشا و با ایـمان ، ‌نسبت زنا می دهند ، در دنیا و آخرت لعنت شده اند و برای آنها عذاب سختی خواهد بود " . [6]  در این آیه ، همانطور كه می بینیم قرآن روش دیگری را برای دفاع از آبروی مؤمنین در پیش گرفته است و آن این است كه برای كسانی كه به دیگران تهمت می زنند و آبروی آنها را مورد هجوم قرار می دهند عذاب دردناك و شدیدی را در نظر گرفته است .تأکید بر حُسن ظّن و توجیه کار مسلمان به نیکی بجای سوء تعبیر نیز نشانی بر تقدس آبروی مؤمن است . آیات افک که ماجرای تهمت منافقین به یکی از همسران پیامبر (ص) "سوره نور"   نشانی بارز از لزوم اشاعه فرهنگ حُسن ظن در میان مردم است . قرآن کریم می فرماید: " اِذ تَلَقَّونَه بِاَلسِنَتِكُم وَ تَقولونَ بِاَفواهِكُم ما لَیسَ لَكُم بِهِ عِلمٌ وَ تَحسِبونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِندَاللهِ عَظیمٌ، وَ لَو لا اِذ سَمِعتُموهُ قُلتُم ما یَكونُ لَنا اَن نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبحانَكَ هذا بُهتانٌ عَظیمٌ      آن گاه كه آن بهتان را از زبان یكدیگر می گرفتید و خبری را كه بدان علم نداشتید ،‌ دهان به دهان می گفتید و می پنداشتید كه كاری كوچك و ساده است ، ‌در حالی كه آن امر نزد خدا بسی بزرگ بود ، چرا وقتی آن را شنیدید نگفتید : ما را نشاید كه در این باره سخن گوییم ، خداوندا منزّهی تو ، این تهمتی بزرگ است " [7] .   در واقع این آیه به سه قسمت از گناهان بزرگ در این رابطه اشاره می كند ؛ اول :  به استقبال شایعه رفتن و پذیرش شایعه . دوّم:  منتشر ساختن شایعه ای كه هیچ گونه علم و یقینی به آن نیست و بازگو كردن آن برای دیگران ، به عبارت دیگر نشر شایعه بدون هیچگونه تحقیق .  سوّم : آن را عملی ساده و كوچك شمردن در حالی كه نه تنها با حیثیّت دو فرد مسلمان ارتباط داشت ،‌ بلكه با حیثیّت و آبروی جامعه  اسلامی گره خورده بود . همانطور كه آب مایه ی‌ حیات است آبروی انسان نیز مایه ی حیات شخصیّت او است ، مؤمن نزد خداوند مقام و منزلت ویژه ای دارد تا آنجا كه می فرماید : "  اِنَّ اللهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ ءامَنوا  [8] .پس كسی را كه خداوند مدافع او است چگونه انسان به خود جرأت می دهد كه پرده اش را بدرد ، و رازش را فاش كند یا عیبش را آشكار سازد ، و یا بی دلیل به او تهمت وارد نموده و آبروی او را بریزد و به حیثیّتش صدمه برساند .قرآن روش دیگری را برای دفاع از آبروی مؤمنین در پیش گرفته است و آن این است كه برای كسانی كه به دیگران تهمت می زنند و آبروی آنها را مورد هجوم قرار می دهند عذاب دردناك و شدیدی را در نظر گرفته است . نگاهی به فرامین معصومین (ع) دراین بارهنگاهی به سخنان معصومین بزرگوار بعنوان مفسران قرآن و بررسی سیره آن بزرگواران نیز ، ضرورت پاسداشت حرمت آبروی مؤمن را روشن می سازد . در نگاه معصومین بزرگوار آبروی مؤمن در اوج تقدّس واقع شده و همتراز با کعبه و حرم امن الهی تلقی شده است. " عرضُ المؤمِنِ کالکَعبهِ "  ، ونیز حفظ آبروی مؤمن نیز از اسباب ورود به بهشت شمرده شده است . رسول اکرم (ص) می فرماید : "مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیه المُسلِم و حَبَت لهُ الجَنَّهَ البتَهً ؛   هرکس آبروی برادر مسلمان خود را حفظ کند ، البته بهشت بر او واجب می گردد." [9]نکته ی قابل توجه این است که غیبت نیز از وابستگان تهمت است و می تواند در ریختن آبروی افراد مؤثر باشد .با این اوصاف ما انسانها  گاهی اوقات با یک تیر دو نشان و گاهی چندین هدف را نشانه می گیریم ،یعنی ممکن است با یک غیبت ، آبروی کسی را ار بین ببریم و یا تهمتی را به او بزنیم که در این صورت هم غیبت کرده ایم و هم به همراه آن تهمت یا سبب ریختن آبروی کسی شده ایم .   در فرامین معصومین نیز غیبت نیز به اندازه ی آبروریزی تقبیح شده است . امام علی  (ع) می فرماید: "ابغض الخلائق إلی الله المغتاب؛ منفورترین بندگان نزد خداوند غیبت‌كننده است. " [10]  ونیز  رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: "الغیبة اشدّ من الزّنا؛  (گناه) غیبت شدیدتر از زنا است". [11] .  حال که آبروریزی مسلمانان اینهمه عقوبت داشته و حفظ آبروی مسلمان اینهمه تقدس دارد بیاییم این کعبه مقدس  ،آبروی مسلمان را همچون کعبه و بیت الله الحرام مقدس بدانیم . اگر کعبه مقدس است، پس آبروی مؤمن نیز مقدس است ، اگر به کعبه بدون احرام وارد نمی شویم به حریم آبروی مردم بدون علم و اطلاع وارد نشویم .تنها راهش آن است که آبروی مردم را همچون آبروی خویش بدانیم!                                                                                      تنظیم :زهرا اجلال - گروه دین و اندیشه ی تبیانپی نوشتها :1-  رهنمای انسانیت /ص 32ـ  همان / صفحه 4 3- سوره حجرات / آیه 13 4- قصص / 795- نور / 4 6- نور / 237- نور / 168- حج / 389- بحار الانوار / ج 72 /ص 25410- تمیمی آمدی، عبدالواحدبن محمد ،غررالحکم ،چاپ اول ،ص 23111-مجلسی ، محمدباقر ، بحارالانوار ،ج 77،ص 89





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن