واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: ...ولی اختصاص عجیب آن در این است که بر خلاف سایر آثار بزرگ ادبی که هریک دوران افتخار بلند یا کوتاه دارند و بعد از آن اهمیتشان فرو مینشیند این اثر در تمام دوره... دانته استاد هنر سه بعدی دنیای امروز در تاریخ هـنر و ادب جهان، بعضـی آثارند که د یا آنها را از شاهکارهای مسـلم نبوغ بـشری به شمار آورده است. اینها بر خلاف آن دسته آثاری هستند که خاص یک عصر یا سرزمین معینند. به همین جهت با گذشت زمان جلوه و فروغ خویش را کما بیش از دست نمیدهند و با مرور زمان تابندهتر و پرجلوهتر میشوند و هر قدر روزگار بیشتر میگذرد عظمت و جلالی فزونتر پیدا میکنند. «ونوس» میلو، «موسی» میکل آنژ، «ژوکوند» لئوناردو داوینچی، «ایلیاد» هومر، «جمهوریت» افلاطون، «شاهنامه» فردوسـی و بسـیاری از آثـار شکسـپیر و «فاوست» گوته از این قبیلند. «کمـدی الـهی» دانته نیز اثری است که دنیا آن را یکی از بزرگترین آثار قریحهی بشری دانسته است. تا کنون متفکرین، ادبا و هنرمندان درجه اول دنیا آن قدر از این اثر تجلیل و ستایش کرده اند که مجموعهی سخنان آنها در این باره به یقین از قـُطر «کمدی الهی» افزون میشود. «کمدی الهی» (La Divina Commedia)، که بزرگ ترین اثر دانته و مشهورترین شاهکار ادبیات ایتالیا و بزرگترین محصول ادبی و فکری قرون وسطای مغرب زمین و یکی ازبزرگترین آثار ادبی جهان به شمار آمده است، محـصـول دوران بـیسـت سـالـهی غـربــت و دربدری دانته است. شهرت خاص این اثر از همان زمان دانته شروع شد، ولی اختصاص عجیب آن در این است که بر خلاف سایر آثار بزرگ ادبی که هریک دوران افتخار بلند یا کوتاه دارند و بعد از آن اهمیتشان فرو مینشیند این اثر در تمام دورهی ششصد ساله ای که از تدوین آن میگذرد، جز مدت کوتاهی در عصر رنسانس همواره در صدر آثار ادبی مغرب زمین جای داشته است. «کمدی الهی»، در درجهی اول یک اثر شاعرانهی استادانهی بسیار عالی است. دانته با این مجـموعه نه تنها بزرگترین اثـر ادبـی کـشـور خـود را آفـریده، بـلکـه «زبان» مـملکت ایتالیا را پیریزی کرده است. بعد از انتشار «کمدی الهی»، این اثر مقیاس و محک سخن پردازی زبان ایتالیایی است، هم چنان که زبان سعدی و حافظ ما «حد سخن دانی» فارسی به شمار میرود؛ زیرا هنوز هم کسی نتوانسته است در ایتالیا پا از حد دانته فراتر گذارد، هم چنان که کسی نتوانسته بهتر از سعدی و حافظ ما سخن بگوید. در درجهی دوم «کمدی الهی»، یک داستان استادانهی بسیار عالی است که از قدرت داستان پردازی دانته حکایت میکند طرز گفتار و شیوهی نقل حوادث و وقایع و دقتی که در وصف جزییات و ریزه کاریهای «سفـر» به دوزخ و برزخ و بــهــشت بــه کـار رفتـه، بـدیـن داســتـان طولانی صـورتی خاص میدهد و آن را به شـکل سـفرنامـهی واقـعی یک مـسافر در میآورد، به طوری که از همان اول خوانـنـده فـرامـوش میکـنـد که آن چـــه میخواند زادهی خیال پردازی یک شاعر است، و بالعکس چنین میپندارد که واقعاً یک نفر مسافر، هم چنان که از شهری به شـهری و از کشـوری به کــشـوری سـفـر میکند، در این جا به سفر دنیای دیگر رفته و این حوادث را عیناً به چشم دیده و جزییات آن را یادداشت کرده است تا برای دیگران نقل کند. حتی از روی مندرجات این مجموعه، به آسانی میتوان «نقشهی جغرافیایی» دوزخ و طبقات مختلف آن و طول و عرض قسمتها و همواری و ناهمواری جادهها و وضع رودها و برج و باروها و صخرهها و غیره را تعیین نمود؛ این قدرت عجیب، در جلب توجه خواننده «و جذب او» از راه به کاربردن کلمات و تشبیهات و استعارات و جملات خاصی که تأثیر آنها به دقت و با تسلط کامل در روان شناسی حساب شده است دانته را یکی از نوادر عالم ادب کرده است. یک نویسنده و دانتـه شنـاس معـروف معـاصـر امـریـکایی، به نام «مک الیستـر» دراین باره مینویسد: «ترکیب صداها، آثار ترس، ترحـم، وحـشـت، نفرت، اشتیاق، نگاه و گفتار در سراسر این اثر بخصوص در «دوزخ» طوری است که هر کس بیاختیار خودش را در وسط آن صحنه احساس میکند که دانته برای او تجسم میکند، چنان که میتوان وی را استاد واقعی هنر سه بعدی دنیای امروز دانست». «کمدی الهی» یک اثر عالی فکری و فلسفی است این مجموعه در حقیقت عصارهای است از علوم و اطلاعات و نظریات و عقاید فلسفی چندهزار سالهی بشری که در آن با ترکیب خاصی در آمـیختهاند. در این کـتاب چـنان که گفـته اند «مجموعهی کـمالات و مـمیزات انسـانی به علاوهی طبیعت و گذشته و حال، مـحصـول خاصـی پدیـد آورده که بـرای همهی مردم جهان و همهی ادوار و قرون قابل درک و استفاده باشد.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]