تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812192791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاکنون 227 بازی غیرمجاز شناخته شدند -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تاکنون 227 بازی غیرمجاز شناخته شدند PhonieX 01 شهريور 1388, 10:54به گفته کارشناسان یکی از علت‌های کند بودن روند رسیدگی به بازی‌های غیربومی در ایران، اقدام دیرهنگام سیاستگذاران در خصوص فعال کردن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. با این وجود این بنیاد توانسته است در مدت زمان اندک خود و با وجود زمانبر بودن فرآیند بررسی بازی‌های رایانه‌ای، تعداد قابل توجهی از بازی‌های خارجی را مورد ارزیابی قرار داده و رده‌بندی کند. اما باید توجه داشت بررسی 969 بازی خارجی در مقابل خرید 25 میلیون بازی رایانه‌ای خارجی از سوی کاربران ایرانی، رقم ناچیزی است. این در حالی است که تعداد بازی‌های رایانه‌ای ایرانی موجود در بازار بسیار کمتر از تعداد بازی‌های غیربومی است. تاکنون 227 بازی غیرمجاز شناخته شدند حامد شفیعی- سرمایه تقریبا ماه از عمر نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در کشور می‌گذرد که در این مدت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای نظام مندکردن این نوع محصول، به بررسی بازی‌های موجود در بازار پرداخته است. اما این در حالی است که همچنان نگرانی از رشد و گسترش بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای غیربومی در ایران وجود دارد به نحوی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیشتر در این زمینه هشدار داده است. به گفته کارشناسان یکی از علت‌های کند بودن روند رسیدگی به بازی‌های غیربومی در ایران، اقدام دیرهنگام سیاستگذاران در خصوص فعال کردن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. با این وجود این بنیاد توانسته است در مدت زمان اندک خود و با وجود زمانبر بودن فرآیند بررسی بازی‌های رایانه‌ای، تعداد قابل توجهی از بازی‌های خارجی را مورد ارزیابی قرار داده و رده‌بندی کند. اما باید توجه داشت بررسی 969 بازی خارجی در مقابل خرید 25 میلیون بازی رایانه‌ای خارجی از سوی کاربران ایرانی، رقم ناچیزی است. این در حالی است که تعداد بازی‌های رایانه‌ای ایرانی موجود در بازار بسیار کمتر از تعداد بازی‌های غیربومی است. هرچند تلاش شرکت‌های خصوصی تولیدکننده داخلی با وجود تمامی مشکلات، اعم از مالی و تبلیغاتی قابل توجه است اما شناخت نیاز کاربر و بازار از مهمترین عواملی است که می‌تواند حتی با وجود تعداد اندک بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار تا حدودی نگاه مخاطبان را به سمت بازی‌های رایانه‌ای داخلی جلب کند و باعث کاهش فروش بازی‌های خارجی شود. در این میان موضوع مهم دیگر، ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی به صورت قاچاق است که به نظر می‌رسد هنوز در این زمینه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. آمارها چه می‌گویند دی ماه سال گذشته بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نظام رده‌بندی بازی‌ها را به طور رسمی افتتاح کرد. از آن زمان تاکنون این بنیاد بر اساس این نظام، 969 بازی خارجی را مورد بررسی قرار داده که تاکنون 227 مورد آن غیرمجاز اعلام شده است. البته این تعداد بررسی در بازه زمانی فروردین ماه تا مرداد ماه امسال انجام شده است. در همین حال بیشترین حجم بازی‌های رایانه‌ای خارجی غیرمجاز مربوط به فروردین و اردیبهشت ماه امسال است. همچنین براساس اطلاعات ارائه شده در سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاکنون 23 بازی رایانه‌ای داخلی تولید و ثبت شده که این تعداد نیز در مدت مشابه بررسی بازی‌های رایانه‌ای خارجی صورت گرفته است. درعین حال طبق آمار ارائه شده از سوی این بنیاد تعداد شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای در داخل، 62 شرکت است. موضوع قابل توجه در ارائه آمارها و فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های اداره بازی‌های رایانه‌ای وزارت ارشاد بوده که به موازات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است؛ چرا که بر اساس آمارهای مندرج در سایت اداره بازی‌های رایانه‌ای وزارت ارشاد، تاکنون 1206 بازی مورد تایید و مجاز شناخته شده است که البته آمار کلی از تعداد بازی‌های مورد بررسی واقع شده، درج نشده است. همچنین این نهاد تعداد شرکت‌های تولیدکننده مجاز بازی‌های رایانه‌ای داخلی را 17 شرکت عنوان کرده است. ناگفته نماند که موازی‌کاری همواره در بخش‌های مختلف وجود داشته و به نظر می‌رسد که وجود نیز خواهد داشت. گرچه همواره مسوولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را تنها متولی نظام سیاست‌گذاری و نظام‌مندکردن این صنعت بیان کرده‌اند اما وجود برخی نهادهای دیگر و اقدامات مشابه این بنیاد مانند شورای عالی اطلاع‌رسانی، کانون فرهنگی پرورشی کودک و نوجوان همچنان خط سیر موازی‌کاری در کشور را ادامه داده‌اند. ناگفته نماند براساس آمارهای ارائه شده از سوی کارشناسان و حتی مدیران داخلی در مورد رشد صنعت بازی‌های رایانه‌ای در جهان، این صنعت تا سال 2012 رشدی قابل توجه خواهد داشت. به گفته بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رشد فعلی صنعت بازی‌های رایانه‌ای شش درصد بوده و این رشد تا سال 2012 به 10 درصد خواهد رسید. او در مورد رده سنی کاربران بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: «طبق تحقیقاتی که از سوی کارشناسان بنیاد صورت گرفته، 85 درصد جوان‌های دبیرستانی ما مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند و بین 20 تا 30 درصد از این افراد هر روز بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند.» معاون شورای عالی اطلاع‌رسانی با ارائه آمارهایی درخصوص تولیدات بازی‌های داخلی می‌افزاید: «تاکنون حدود 40 نوع بازی در ایران تولید شده است که بیش از نیمی از افراد زیر 12 سال را در بر می‌گیرد، ولی کمتر از 10 نوع بازی در ایران برای گروه سنی بالای 12 سال تولید شده است که می‌توان گفت از این نظر فقیر هستیم.» براساس گزارش‌های منابع بین‌المللی منتشر شده میزان فروش نرم‌افزارهای بازی‌های ویدئویی همچنان رو به رشد است به نحوی که انتظار می‌رود این میزان فروش تا سال 2010 به 15 میلیارد دلار در سال برسد. معضلی به نام قاچاق بازی‌های رایانه‌ای گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که به طور متوسط هر هفته بین هفت تا 10 عنوان بازی جدید رایانه‌ای به طور قاچاق وارد ایران می‌شود، این رقم در مقابل اقدامی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص ممانعت از ورود برخی بازی‌ها انجام می‌دهد. طبق آخرین اظهارات بهروز مینایی در آخرین اقدام این بنیاد واردات حدود 20 بازی خارجی ترجمه شده به اسامی داخلی ممنوع شده است. به نظر می‌رسد همین تعداد بازی رایانه‌ای از مبادی قاچاق وارد کشور شود. از همین روی جعفری‌جلوه معاونت سینمایی وزارت ارشاد بر این عقیده است نمی‌توان تنها با نگاه سلبی و انتظامی جلوی تکثیر و فروش بازی‌های غیرمجاز را گرفت. از طرفی آگاهان یکی از دلایل عدم توانایی شرکت‌های داخلی برای رقابت با تولیدات خارجی و جلوگیری از افزایش سهم بازار محصول دیگر کشورها را عدم رعایت قوانین کپی رایت می‌دانند. این امر موجب شده تا شرکت‌های تولیدکننده با ضررهای قابل توجهی روبه رو شوند. به نحوی که اگر قیمت بازی بالای پنج هزار تومان باشد بلافاصله کپی می‌شود بنابراین شرکت‌ها مجبورند برای رقابت با بازی‌های خارجی قیمت را در حد دو هزار تا 2500 تومان کاهش دهند. اما با این قیمت حتی با فروش 100 هزار نسخه نیز نمی‌توانند هزینه‌های 60 تا 70 میلیونی تولید بازی را برگردانند. مینایی در این باره ادامه می‌دهد: «برای نمونه بازی‌هایی مانند عصر پهلوانان حدود 180 میلیون و بازی گرشاسب بالای 200 میلیون تومان و بازی شمشیر نادر که به تازگی تولید شده است در همین حدود هزینه در بر دارد.» به همین دلیل دست‌اندرکاران معتقدند چنانچه اقدامات عملی و حمایت‌های لازم و به ویژه اعتمادسازی کاربران از بخش خصوصی صورت گیرد، دیگر شاهد ورود قاچاق بازی‌های رایانه‌ای به کشور نخواهیم بود چون کاربران دیدگاه خود را نسبت به بازی‌های رایانه‌ای تغییر داده و به سمت تولیدات داخلی روی می‌آورند. در عین حال کارشناسان بر این باورند که با وجود پژوهش‌های مختلفی که در این زمینه از سوی نهادهای گوناگون از جمله بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته است، هنوز شاهد یک نظام یکپارچه برای بازی‌های رایانه‌ای در ایران نیستیم زیرا این نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای در حد ممنوع کردن تعداد معدودی از بازی‌های رایانه‌ای بوده است. همچنین فرهنگ‌سازی در این مورد تنها به گزارش‌های تلویزیونی یا مقالات چاپی تکراری محدود شده که تنها به بیان معایب بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. تاکنون چندین بار گزارش‌های مشابه و کلیشه‌ای از تلویزیون دیده‌ایم که به چند دقیقه صحبت با علاقه‌مندان بازی‌های رایانه‌ای و روانشناسان و کارشناسان آموزشی اکتفا شده است. منبع ()




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1876]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن