واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش نورپردازی در مکس fanoos_art2000 17 خرداد 1388, 17:46در این تاپیک سعی می کنم اطلاعات مفیدی در رابطه با نورپردازی در مکس عنوان کنم. امیدوارم دوستان با بیان نظریات و تجربیات خود به من در نوشتن این تاپیک کمک کنند.مقدمه:نور مهمترین بخش در هنر طراحی است. هر زمانی که یک صحنه خلق می شود، طراحان سعی می کنند آن را به دنیای واقعیت نزیدکتر کنند، در این راه یک مشکل بزرگ نورپردازی صحنه است. نورها را کجا قرار دهیم تا یک نتیجه نسبتا زیبا بدست آید.در ادامه من 3 روش نورپردازی را شرح خواهم داد که کمک می کند تکنیک نورپردازی صحیح را برای پروژهایتان انتخاب کنید. این 3 روش عبارتند از:-تکنیک نورپردازی با استفاده از 3 نور- گوی های نورانی- نورپردازی با منتال رینورپردازی با 3 نور بسیار ساده است. کافی است 3 نور مختلف را در اطراف صحنه قرار دهیم. اگر چه نتیجه کاملا خوب به نظر می رسد اما طراحان وسواس نتوانستند به این تکنیک بسنده کنند. بنابراین راه حل دیگری ایجاد شد، «گوی های نورانی» که در واقع گنبدی از نور می باشد که سایه های زیبا و نرمی ایجاد می کند. نتیجه نورپردازی با این تکنیک متحیر کننده است اما ایجاد صدها نور در اطراف صحنه باعث افزایش چشمگیر زمان رندر می شود.آخرین راه حل منتال ری است. با کمک این موتور رندر شما می توانید افکت های واقعی از نور خلق کنید که با موتور رندر پیشفرض مکس (scanline) قادر به انجام آن نیستید.من قصد دارم تا همه این روش ها را بتدریج آموزش دهم. HOMAYOON.F 17 خرداد 1388, 20:18با سلام حتما کارتون رو ادامه بدید چون واقعا بهش نیازه و مشتاق هم زیاد داره. فقط اگه میشه زود به زود بیایید. مرسی. H.S 17 خرداد 1388, 22:16جالبه، از اینجور تاپیکا زیاد دیدم، امیدوارم این یکی حداقل واسه یه مدتی آپدیت بمونه. متشـــــــــکرم. fanoos_art2000 19 خرداد 1388, 20:411- تکنیک نورپردازی با استفاده از 3 نور: واقعیت این است که یک قانون خاص برای نورپردازی .ج.ئ ندارد و هر صحنه ، نورپردازی مخصوص به خود را دارد. هر چند که در آنها بارها و بارها می توان 3 نور اساسی را یافت. این تکنیک پایه و اساس نورپردازی در مکس است. 3 نور استفاده شده در این تکنیک عبارتند از: - key light -fill light - back light عکس یک از کتاب 3d studio max r3-professional 3d effect اثر John A.Bell به خوبی موقعیت 3 نور مختلف را نشان می دهد. KEY LIGHT Keu light مسئول اصلی روشنایی صحنه است و زاویه ای را که نور اصلی از آن تابیده می شود، مشخص می کند. مثلا در عکس 2 Key light در سمت راست دوربین قراردارد. این نور قویترین نور موجود در صحنه است بنابراین تیره تیرین سایه ها را ایجاد می کند. در این عکس شدت نور (multiplier) برابر 1 و رنگ آن سفید روشن انتخاب شده است. Key light ملزم به خلق سایه است بنابراین شما باید Shadow ایم نور را فعال نمائید. در دنیای واقع (بیشتر مواقع) Key light از بالای اشیا به طرف آنها تابیده می شود (خورشیید یا لامپ سقفی) بنابراین شما از واقعیت می توانید به عنوان یک قانون در جایگذاری نور Key light در صحنه استفاده نمائید. (این نور در زاویه 45 درجه نسبت به بالاترین نقطه شیء و از سمت روبرو به شیء می تابد) (شکل 3) Key light همواره اولین نوری است که در صحنه قرارداده می شود. باید توجه داشت که اگر فقط از این نور استفاده شود پس از رندر صحنه بصورت صاف (FLAT) دیده خواهد شد. (شکل 2) اگر به شکل 2 دقت کنید می بینید که سایه ها بسیار تیز بوده و قسمتهایی از قوری نیز تیره دیده می شود بنابریان تنها استفاده از Key light باعث خواهد شد که صحنه تیره دیده شود. برای حل این مشکل بایستی از نور دوم یعنی Fill light استفاده کنیم. در پست بعدی راجع به Fill light بیشتر یاد خواهیم گرفت. fanoos_art2000 21 خرداد 1388, 17:02-Fill light fill light مکمل key light است. این نور یک اتمسفر نرم ایجاد می کند و جزئیات آبجکت را نمایان می سازد. (شکل 4) در دنیای واقع هر شیء قسمتی از نور را جذب و قسمتی دیگر را انعکاس می دهد. نور انعکاس داده شده سایر اشیا را روشن می کند و این جریان به طور متوالی تکرار می شود. این اثر radiosity نامیده می شود. برای شبیه سازی radiosity از fill light استفاده می شود. هر شیء که مستقیماً بوسیله key light تحت تاثیر قرار نگیرد از نور ساطع شده بوسیله سایر اشیا متاثر می شود. با کمک fill light شما می توانید انعکاس ها را جعل کرده یا یک منبع نور ثانویه داشته باشید. fill light به اندازه key light قوی نیست. معمولاً استفاده از یک نور با شدت 5/0 و یا حتی کمتر به عنوان fill light کافی است اما این مقدار کاملاً به تنظیمات صحنه بستگی دارد. fill light مکان و شدت ثابتی ندارد. این نور در واقع نوری که از سایر اشیا انعکاس پیدا می کند را شبیه سازی می کند. شما می توانید هم از نورهای spot و هم از نورهای omni به عنوان fill light استفاده کنید. همچنین بایستی رنگ نور را از سفید روشن به یک رنگ ملایم تر تغییر دهید. معمولاً fill light بسیار ضعیفتر از آن است که بتواند سایه ایجاد کند بنابراین بایستی shadow مربوط به fill light را غیرفعال کرد. اگر مجبور هستید که سایه fill light را در صحنه داشته باشید بایستی تغییراتی در shadow parameters بوجود آورید. مثلاً با توجه به صحنه object shadow density را به 5/0 یا کمتر کاهش داده و همزمان sample range را به 10 افزایش دهید. با این تنظیمات fill light سایه های بسیار نرم و ملایم ایجاد می کند. (هر چه sample range بیشتر باشد سایه دارای لبه های نرمتر می شود.) fanoos_art2000 22 خرداد 1388, 19:38Back light ابن نور در واقع مرز شیء را روشن می کند تا شیء از پس زمینه جدا شود. پس Back light کمک می کند تا چهارچوب شیء را مشخص کنیم. محل Back liight در زوایه مخالف Key light و کمی بالاتر از آن است و تنظیمات آن مشابه Fill light است. این نور سایه های بسیار نرم ایجاد میکند بنابراین بیاد داشته باشید که مقدار Sample range را حتماً افزایش دهید. برخلاف fill light استفاده از back light اجباری است چرا که صحنه را واقعی تر جلوه می دهد. در شکل 5 از هر 3 نور key light, fill light, back light استفاده شده است. تا اینجا شما باید بتوانید نورهای اصلی را در پروژه های خود ایجاد نمائید. خلاصه: Key light همیشه به عنوان منبع اصلی نور در صحنه می باشد و تیره ترین سایه ها را ایجاد می کند. fill light کمک می کند تا کل صحنه و بویژه قسمتهای تیره شیء را که ;ey light آن را روشن نکرده، روشن کنید. این نور فقط می تواند سایه های نرم ایجاد کند و رنگ آن باید ملایم باشد. Back light مرز و حدود شیء را روشن می کند. مثل fill light به عنوان یک منبع نوری ثانویه به حساب می آید و سایه های بسیار نرم ایجاد می کند. بطور خلاصه باید عنوان کرد که تکنیک استفاده از 3 نور اساساً برای نشان دادن 3 بعد یک شیء در یک تصویر 2بعدی بکار می رود. مشکل اینجاست که تنظیمات این نورها بسیار انعطاف پذیر است و یک قانون ثابت برای طراحی آنها وجود ندارد. به هر حال شما باید مراقب باشید که هرگز و هرگز یک نور را مستقیماً پشت دوربین قرار ندهید. fanoos_art2000 26 خرداد 1388, 17:48ادامه: در پست قبلی عنوان کردم که هرگز یک نور را مستقیما پشت دوربین قرار ندهید. دلیل این امر آن است که قرار دادن نور در پشت دوربین باعث می شود که تصویرهایی مسطح بنظر برسد. به خاطر بسپارید که هدف نورهای موجود در صحنه مشخص نمودن بعد تصویر است چه با روشن کردن شی و چه با ایجاد سایه. روش استفاده از 3 نور یک فرم ساده از نورپردازی در 3d max است. شما می توانید از این روش برای نورپردازی یک مدل استفاده کنید مثل کاری که یک عکاس در استدیو انجام می دهد. برای صحنه های پیچیده نورپردازی نیز پیچیده خواهد شد. همانطور که گفتم در دنیای واقعیت هر شیء قسمتی از نور را انعکاس و قسمتی را جذب می کند. نورهای منعکس شده سایر اشیا را روشن می کند و این جریان که radiosity نامیده می شود، ادامه پیدا می کند. ایجاد تاثیر radiosity تنها با استفاده از fill light بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. برای بدست آوردن تاثیر radiosity یک اسکریپت وجود دارد که می تواند گوی های نورانی را بوجود آورد. گوی های نورانی گام بعدی در جهت واقعگرایی تصاویر است. برزین اسایش 14 مرداد 1388, 16:49مرسی گلم کاش در مورد اتش بازی در ماکس اموزش داشتی . فدات: برزین Pendelton 29 شهريور 1388, 19:27سلام بچه ها می تونید درباره Exposure Control در پنجره Environment توضیح بدید. اگر لینک آموزشی هم می شناسید معرفی کنید. با تشکر:shock:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1053]