تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813024697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پروین زنی مردانه؟!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او در پایان از برخی روحیات منفی زنانه انتقاد كرده و آن را باعث پستی و عدم پیشرفت آنها دانسته است. عدم میل به كسب دانش و هنر، در بند كفش و كلاه و زینت بودن، خودنمایی و تن‌آرایی...  زن در شعر پروین اعتصامییكی از موضوعات عام در شعر مشروطه توجه به زنان و مسائل مرتبط با حقوق زن و جایگاه آنان در جامعه‏ی ایرانی بود. اغلب شاعران متجدد دوران مشروطه و پس از آن این موضوع را به طور گسترده‏ای در اشعار خود مطرح كرده اند. پروین اعتصامی ‌نیز در چنین فضای فكری و فرهنگی به سر می‌برد و علاوه بر آن از امتیاز زن بودن برخوردار بود. پس هیچ عجیب نبود اگر پروین به مسائل زنان توجه خاصی مبذول داشته باشد. اما تعجب در این است كه بر خلاف تصور اولیه در شعر پروین از حال و هوای عوالم و احساسات زنانه چندان خبری نیست. در دیوان او تنها سه شعر مستقل درباره‏ی مسائل زنان در ایران وجود دارد: «نهال آرزو»، «فرشته‏ی انس» و «زن در ایران».   تصویری آرمانی كه پروین در خلال این شعرها از زن ایرانی ارایه می‏كند چندان از چارچوب‏ها ی فرهنگ مرد سالار حاكم فاصله ندارد. او «نقش» زن را مطابق با فرهنگ و سنت و عرف و ادب مردانه می‌ستاید و تنها می‌خواهد اهمیت و عظمت  مقام و جایگاه زن را در همین مناسبات و با حفظ همین روابط مرد مدارانه‏ی جامعه نشان دهد... ناخشنودی شاعر تنها از آن روست كه جایگاه زن را در آن مناسبات، آن چنان كه به واقع آرزومند است، پاس نمی‏دارند. 1 پروین در شعر فرشته‏ی انس با رد دیدگاهی كه معتقد به نقصان زن است، زن را «ركن خانه‏ی هستی» و «فرشته‏ی عشق» می‌خو‏اند كه بدون وجود او نظام عالم ناتمام خواهد بود. او سپس با تجلیل از مقام زن- مادر و تاكید بر نقش مادری او دامان مادر را نخستین پرورشگاه همه‌ی بزرگان عالم می‌داند:اگر فلاطن و سقراط بوده‏اند بزرگ                 بزرگ بوده پرستار خردی ایشان دیوان،‌ص 210 سپس به تشریح وظایف زن به عنوان یك همسر و كدبانوی خانه می‌پردازد و برای زن نقشی همسان و برابر با مرد قائل می‏شود هر چند این تساوی به هیچ وجه به تساوی حقوق و امتیازات منجر نمی‌شود. او زن و مرد را مانند كشتی و كشتی‏بان می‏داند كه هر دو لازم و ملزوم همدیگرند و باید با تدبیر و سعی  و تلاش در دریای حوادث روزگار خانواده را به سلامت به ساحل امن برسانند.وظیفه ی زن و مرد ای حكیم دانی چیستیكی است كشتی و آن دیگری است كشتی‏بانچو ناخداست خردمند و كشتی‏اش محكمدگر چه باك ز امواج ورطه‏ی طوفانبه روز حادثه اندر یم حوادث دهرامید سعی و عمل هاست هم از این هم از آنسمند عمر، چو آغاز بد عنانی كردگهیش مرد وز ما نیش زن گرفت عنان                              دیوان، ص 21   او در پایان از برخی روحیات منفی زنانه انتقاد كرده و آن را باعث پستی و عدم پیشرفت آنها دانسته است. عدم میل به كسب دانش و هنر، در بند كفش و كلاه و زینت بودن، خودنمایی و تن آرایی از جمله مسائلی است كه پروین به عنوان موانع رشد شخصیت زن و عوامل تنزل شأن و جایگاه او معرفی می‌كند. نه بانوست كه خود را بزرگ می‌شمردبه گو شواره و طوق و به یاره و مرجانچو آب و رنگ فضیلت به چهره نیست چو سودزرنگ جامه‏ی زر بفت و زیور رخشانبرای گردن و دست زن نكو پروینسزاست گوهر دانش نه گوهر الوان                                          دیوان، ص27 پروین در شعر نهال آرزو مجددا از تصور عامه در باره زن و جایگاه نازلی كه به او بخشیده‌اند شكایت می‌كند اما این پستی و بی‌قدری را به دلیل بی‌دانشی و بی‌هنری زنان می‌داند و از آنان می‌خواهد در كسب دانش و هنر بكوشند تا در آینده وضعیت آنان بهتر شود.پستی نسوان ایران جمله از بی دانشی استمرد یا زن برتری و رتبت از دانستن استبه كه هر دختر بداند قدر علم آموختنتا نگوید كس پسر هشیار و دختر كودن استزن ز تحصیل هنرشد شهره در هر كشوریبر نكرد از ما كسی زین درد بی دردی سری....با چنین در ماندگی از ماه و پروین بگذریمگر كه ما را با شد از فضل و ادب بال و پری                         دیوان، ص 201   با اجباری شدن قانون كشف حجاب توسط رضا خان و شعارهای متجددانه‏ی او در باب آزادی زنان، بحث حقوق زن و جایگاه او درجامعه، مورد توجه و علاقه‌ی نویسندگان و شاعران شده بود. «پروین در شعر «زن در ایران» آشكارا خشنودی خود را نسبت به برخی از دگرگونی‏هایی كه در زندگی زن ایرانی در دوره معاصر رخ داده نشان می‏دهد. او این تغییرات را غائی و مطلوب می‏بیند و تصور می‌كند زن از كنج غربت در آمده و از سیاهی و سكوت قرنها رها شده و در «عدالتخانه‏ی انصاف» دیگر «شاهد» دارد. همین گونه نگاه نشان می‌دهد كه پروین ژرفای تناخر نظام مرد سالارانه را نسبت به هستی مستقل آزاد و برابرانه‏ی زنان در نیافته است و می‌اندیشد با ایجاد امكانات آموزشی برای زنان تا سطح عالی، تغییر پوشش زنان و رفع حجاب كار اسارت و سكوت و تباهی زن در جامعه‏ی مرد سالار یكسره شده است.»2. منابع:  ۱- اعتصامی‌، پروین، دیوان اشعار، به کوشش ولی الله درودی، نشر نی، ۱۳۷۵ ۲-  مهری بهفر، عشق در گذرگاه های شب زده،ص15۳   - همان، ص153-154  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن