تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833609270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروری بر كارنامه مهدی فخیم‌زاده به بهانه سریال «ساختمان 85»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یكی دیگر از نكات قابل توجه این سریال درباره پلیس و بازپرس داستان است. بازپرس داستان نیز شخصیت پیچیده‌ای دارد و معمای آن نیز باید در خلال داستان رمزگشایی شود. معمایی كه به اندازه.. شاخص استاندارد كارهای پلیسی مروری بر كارنامه مهدی فخیم‌زاده كه این شب‌ها سریال پلیسی جنایی «ساختمان 85» را در حال پخش دارد مهدی فخیم‌زاده چندی است كه مجموعه دیگری را در ژانر پلیسی و با نام «ساختمان 85» در حال پخش دارد. بی‌شك با داشته‌ها و دانشی كه از ساخت سه مجموعه پیشین او یعنی «خواب و بیدار»، «حس سوم» و «بی‌صدا فریاد كن» در این ژانر از او سراغ داریم تصور كیفیت و ساز و كارها و ساختار مجموعه پلیسی مهدی‌ فخیم‌زاده چندان دور از ذهن نیست اما درك و شناخت كامل و جامع از وجوه كاری و قابلیت‌های منحصر به فرد او در عرصه‌های مختلف از جمله ژانر پلیسی، ملودرام، كمدی و دیگر گونه‌های فیلمسازی لزوم بررسی آثار این كارگردان را واجب می‌سازد.   نخستین گام «تنهاترین سردار» «تنهاترین سردار» سریالی بود كه به‌خاطر مشكلات نامعلوم متوقف شده بود كه البته تا آن تاریخ توقف و طولانی‌شدن كارهای تاریخی در تلویزیون موضوعی طبیعی به‌نظر می‌رسید زیرا تجربه كارهای تاریخی در تلویزیون نیز منحصر به آثاری مانند «سربداران»، «گرگ‌ها»، «كوچك جنگلی»، «هزاردستان» و «امام علی (ع)» می‌شد كه البته سریال امام‌علی(ع) تا آن زمان همچنان در حال تولید بود اما اكثر سریال‌های مذكور هم در حین ساخت بارها متوقف شده بودند یا زمان تولیدشان به درازا كشیده شده بود. در چنین شرایطی فخیم‌زاده برای یك اثر سترگ و مهم انتخاب شد. تنهاترین سردار به‌زعم بسیاری از صاحبنظران سینمایی از نظر ساختار، شكل اجرایی، دكوپاژ فیلمبرداری و دكور اثری قابل تامل و تحسین‌برانگیز بود اما از آنجا كه سریال «امام علی (ع)» كه همزمان با این سریال تولید شده بود و پیش از آن به پخش رسید، ذائقه مخاطب را نسبت به گونه سریال‌سازی تاریخی- مذهبی تغییر داده بود و باعث شد عظمت سریال «تنهاترین سردار» برای مخاطب كهنه شده و به چشم نیاید. فخیم‌زاده خود در این باره می‌گوید: «بارها گفته‌ام كه اگر جای سریال «امام‌علی(ع)» و «تنهاترین سردار» عوض می‌شد مسلما «تنهاترین سردار» همه توقعات را برآورده می‌كرد اما سریال «امام‌علی(ع)» كه آمد بازی عوض شد زیرا با مخاطب به شكل عام برخورد كرد و نگاه به مسائل مانند چگونگی حضور زن در آثار تاریخی را نیز تغییر داد و همین كار باعث بحث برانگیز شدن خود اثر و مخالفت‌ها و موافقت‌های فراوانی با آن شد. به هرحال «تنهاترین سردار» توانست آن طیف از مخاطبانی را كه برنامه‌های مناسبتی را دنبال می‌كردند، با خود همراه كند اما در جذب مخاطب عام ناموفق بود و در سایه سنگین سریال تلویزیونی «امام‌علی(ع)» قرار گرفت.   ولایت عشق تجربه‌ای موفق سریال تلویزیونی «ولایت عشق» دومین ساخته تلویزیونی فخیم زاده، حكایتی دیگر داشت و با اقبال عمومی روبه رو شد به‌طوری كه این اثر جایزه مخاطبان خارج از كشور را هم كسب كرد و در نظرسنجی صدا‌وسیما استقبال خوبی را نشان داد. بخشی از موفقیت این سریال به جلوه‌های بصری و زیبایی‌شناسی اثر باز می‌گشت كه شامل شگردها و جنبه‌های تكنیكی آن می‌شد كه ابداعات منحصر‌به‌فرد او برای نشان دادن امام‌رضا(ع) به شكل عینی، یكی از این شگردها به‌حساب می‌آمد. او این بار شجاعانه‌تر از داوود میرباقری كه در «امام ‌علی(ع)» توانست شمایلی از حضرت‌علی(ع) را نشان دهد، عمل كرد و چهره‌ای نورانی و جنبه‌ای عینی را برای این شخصیت خلق كرده و در میان بازیگران، مناسب‌ترین فرد را نیز برای ایفای این نقش انتخاب كرد: «فرخ نعمتی» بازیگر بلندقامتی بود كه در لانگ‌شات‌ها به‌خوبی دیده و حضورش احساس می‌شد. حركت‌های آرام و باطمانینه و صدای پخته، حرفه‌ای و پرطنین او كه مدتی طولانی از آن استفاده نشده بود، رویكردی در خلق شخصیت وارسته‌ای چون امام‌رضا(ع) بود و بسیار كارساز شد. یكی دیگر از وجوه مهم و تاثیرگذار این سریال، خلق شخصیت‌های قصه و به‌خصوص پررنگ شدن نقش شخصیت‌های زن داستان و قهرمانان سریال در بیان روایت‌های حاشیه‌ای و كشمكش‌های دراماتیك به جای حوادث اصلی و آشنای مخاطب بود. به عبارت دیگر، فخیم‌زاده كوشید بخشی از تاریخ را كه بیان آنها بیشتر حالت روایی داشت از داستان حذف كند چراكه این موارد برای آنكه شبهاتی بر آن وارد بود، ممكن بود باعث انحراف اذهان عمومی شود بنابراین شخصیت‌هایی ساختگی را در آن گنجاند كه داستان‌ها را بدون آنكه به مسیر تاریخ لطمه‌ای وارد شود، هدایت كنند.   یك اثر پلیسی متفاوت در سال‌های اخیر و در آثار تلویزیونی و سینمایی معمولا با پلیسی روبه رو هستیم كه جایگاهش چندان برای ما آشنا و باورپذیر نیست زیرا نگاه سازندگان این آثار به پلیس، نگاهی توریستی، غربی و وارداتی است چون به زعم خودمان آنها را ایرانیزه می‌كنیم، ماهیت خود را از دست می‌دهند و تنها لایه رویی و جنبه شعاری پیدا می‌كنند یا بنابر گفته مهدی فخیم‌زاده جنبه تبلیغاتی به خود می‌گیرند و به ورطه مستقیم‌گویی گرفتار می‌آیند. او درباره نگاهش به جایگاه پلیس در كشور و تفكرش در ساخت سریال‌های پلیسی می‌گوید: «به‌هر حال پلیس‌ها هم اشتباه می‌كنند اما كسی به عمد خطا نمی‌كند. از طرف دیگر بدی، و پلیدی و نامردی هم در جامعه وجود دارد اما هنوز به درستی به آن پرداخته نشده است. وقتی من رفتم پیش حیدریان، گفت یا كار پلیسی نساز یا اگر می‌سازی، كاری كن كه مردم از حضور چنین پلیسی احساس امنیت كنند و كسی كه خطاكار است یا تمایلی به خطا دارد بترسد، از این رو در تمام مدت كار سعی كردم پلیسی خلق كنم كه در عین دوست داشتنی بودن در برخورد با خطاكارها خشن باشد.» حاصل این تفكر و تلاش‌های مهدی فخیم‌زاده منجر به ساخت چندین سریال پلیسی به نام‌های «خواب و بیدار»، «حس سوم» «بی صدا فریاد كن» و ساخت كار جدیدش«ساختمان 85» شده است. جدا از ریتم صحیح و شكل و فرم بدیع سریال «خواب و بیدار» شخصیت‌پردازی این سریال به‌خصوص نقش‌های منفی آن در مقایسه با شخصیت‌های دیگر سریال‌های پلیسی تلویزیون به شكلی عجیب برای مخاطب باورپذیر بودندبه‌طوری كه بیننده را به‌خاطر خصوصیات منحصربه‌فردشان جذب می‌كردند. معمولا تا آن زمان سابقه نقش‌های منفی در سینمای ما به آدم‌های لمپن، احمق و لاابالی بازمی‌گشت كه پس از طی چند فقره دزدی و قتل دستگیر می‌شدند و توسط پلیس باهوش به مراجع قضایی تحویل داده می‌شدند. اما فخیم‌زاده طبق این اصل كه هرقدر شخصیت‌های منفی محكم تر، باهوش‌تر و غیرقابل نفوذتر باشند، به همان نسبت هم جایگاه و ارزش فعالیت‌های قهرمان داستان ارزشمندتر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود، جای نقش‌های لمپن سابق را با دزدان، سارقان و خلافكاران حرفه‌ای جامعه مدرن امروزی و پلیس‌های تك بعدی را با پلیس‌های انعطاف‌پذیر عوض كرد به‌طوری كه شخصیت ناتاشا در سریال «خواب و بیدار» خاص‌ترین نقش حال حاضر تلویزیون و سینمای ایران به حساب می‌آید. در كل باید گفت «خواب و بیدار» با داستان پركشش و كاراكترهای جذابش به یكی از پرطرفدارترین سریال‌های پلیسی سال‌های اخیر تبدیل شده است كه بخشی از جذابیتش را مرهون شخصیت‌های منفی قصه یعنی ناتاشا و اصغركپك می‌داند.   «حس سوم» تجربه‌ای متفاوت اما این موفقیت در دومین اثر پلیسی‌اش تكرار نشد. «حس سوم» با وجود آنكه سریال خوش ساخت و پرداختی بود، نتوانست در جایگاه «خواب وبیدار» قرار گیرد. یكی از دلایل آن شاید غلوآمیز بودن داستان و طنزگونه بودن آن بود كه برای بیننده تازگی داشته و غیرقابل باور بود. همچنین باید گفت جایگاه این جنس كار آن هم در شكل پلیسی آن برای مخالفان تلویزیون تعریف نشده بود. مورد دیگر اینكه اثر فاقد شخصیتی جذاب و تاثیرگذار مانند شخصیت ناتاشا در جایگاه نقش منفی بود. از سوی دیگر، سریال «خواب و بیدار» سرشار از تعلیق و ورود و خروج آدم‌های مختلف و جریان ساز در داستان بود در صورتی كه وقایع و روابط آدم‌ها در «حس سوم» بسیار شناخته شده و قابل پیش‌بینی بود. این در حالی بود كه سرنوشت شخصیت ناتاشا تا قسمت پایانی سریال هم برای بیننده نامعلوم بود.   ژانر تریلر در «بی‌صدا فریاد كن» «بی صدا فریاد كن» دیگر سریال مهدی فخیم‌زاده است كه در ژانر پلیسی و با موضوع قرص‌های اكستازی ساخته شد. این سریال در ژانر «تریلر» و با قصه‌ای مبتنی‌بر تعلیق ساخته شده بود و مخاطب را تا كشف حقیقت قصه با خود پیش می‌برد. اگرچه در مواردی هم مخاطب از بازیگران و پلیس پیشی می‌گرفت اما برخلاف سریال «ساختمان 85» مخاطب همواره پس از پلیس حركت می‌كرد و همزمان با پلیس به حقایق داستان پی می‌برد از این لحاظ به این سریال به «خواب و بیدار» نزدیك‌تر بود ووجه دراماتیك در آن بیشتر در نظر گرفته شده بود.   قصه‌ای كه از دل شخصیت‌های منحصربه‌فرد نقش‌های فخیم‌زاده برآمده است نكته قابل‌توجهی كه در سریال «ساختمان 85» وجود دارد، این است كه شخصیت اصلی آن ساختمانی است كه همان اتفاق‌ها حول محور آن می‌گذرد. همه دزدان و جنایتكاران به نوعی آن را مامن و ماوای خود قرار داده اند. با پیدا شدن یك جسد، نویسنده و كارگردان یك به یك شخصیت‌هایی را به مخاطب نشان می‌دهد. شخصیت‌های هر یك از این شخصیت‌ها داستانی جنایی و معمایی دارند و مخاطب از آغاز تكلیفش را با شخصیت‌های قصه مشخص می‌كند. حتی در مواردی دانای كل به‌حساب می‌آید. مجرم و جرم را پیش از بازپرس می‌داند و از بالا بر حوادث نظاره می‌كند و تمایل دارد تا نحوه كشف جرم را كه توسط بازپرس پیش می‌رود، ببیند. یكی دیگر از نكات قابل توجه این سریال درباره پلیس و بازپرس داستان است. بازپرس داستان نیز شخصیت پیچیده‌ای دارد و معمای آن نیز باید در خلال داستان رمزگشایی شود. معمایی كه به اندازه شخصیت‌های ساكنان ساختمان پیچیده به‌نظر می‌رسد. فضای كلی و روابط فانتزی شخصیت‌های قصه باعث شده است تا روایت قصه از فضایی تلخ و گزنده فیلم‌های پلیسی به فضایی تبدیل شود كه مخاطب با دیدن وقایع آن نه‌تنها آن را دنبال می‌كند بلكه از نوع روابط فانتزی شخصیت‌ها احساس خوشایندی را تجربه می‌كند. از سوی دیگر این روابط سبب نمی‌شود تا از جدی بودن تعقیب و گریز پلیسی نیز غافل شود. نگه داشتن این دو عامل كه هریك می‌تواند در تضاد دیگری باشد یكی از نقاط تمایز این سریال با دیگر كار‌های فخیم‌زاده است این حالت را پیش از این در بازی ونقش‌های فخیم‌زاده می‌توانستیم جست‌وجو كنیم.   بازیگری تمام عیار حضور فخیم‌زاده در آثارش یكی از مهم‌ترین عوامل موفقیت كارهایش محسوب می‌شود به‌طوری كه فیلم‌هایش را به‌واسطه نقش‌هایی كه در آنها حضور داشته به‌یاد می‌آورند. وجه اشتراك عمومی این نقش‌ها در منفی بودن یا مجنون بودن‌شان است به‌طوری كه امروز نقش‌های خاصش اكثرا از این قالب نقش‌ها خارج نیستند. نقش‌هایی مانند توحید نیز قابلیت او را در اجرای نقش و شخصیت‌های مثبت نشان می‌دهد اما این نقش تنها در بخش‌های كوتاه اول و انتهای فیلم «تشریفات» دیده می‌شد و در بقیه قسمت‌ها ما با شخصیت «رضا حسن مطرب» كه در اصل یك دزد و لمپن بود، مواجه بودیم یا در سریال «تنهاترین سردار» با نقش «شمر» و در سریالی چون «ولایت عشق»، «علی‌بن عثمان» و «خواب و بیدار» با «اصغر كپك» روبه‌رو هستیم كه نقش‌هایی منفی و در مواردی منفور بودند. او به‌تازگی هم در سریال «مختارنامه» ساخته جدید داوود میرباقری نقش «عمر سعد» را بازی كرده است. خودش درباره این ویژگی‌اش می‌گوید: «شخصی روزی به من گفت باید آخر كشف كند كه چه كلكی در كار من است كه وقتی كارگردانی می‌كنم بدترین نقش را برای خودم انتخاب می‌كنم، من نقش‌ها را برای دیگران انتخاب می‌كنم و هروقت شرایط حضور آنها فراهم نمی‌شود، خودم آن كارها را انجام می‌دهم. اینها مسائلی است كه به ذات آدم‌ها باز می‌گردد.»  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 460]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن