تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827607148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه مردان سینما از 76 تا 89


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: همه مردان سینما از 76 تا 89
سینما
بررسی انتصاب‌ها و انتخاب‌های مدیریتی در حوزه سینما در 15 سال اخیر حاصل مدیریت طیف های مختلف مدیران سینمایی در 15 سال اخیر بر پرده سینماها نقش بسته؛ مدیرانی که از آموزش و تربیت نیرو و آزادی بیان گفتند تا نظارت?ها و تحولات و نقشه‌هایی برای آینده.مروری بر مدیرانی که از سال 1376 مسئولیت اداره سینما را برعهده گرفتند از یک سو و مدیران زیرمجموعه‌های وابسته به وزارت ارشاد، بیانگر واقعیت هایی در سینمای ایران است. از جمله اینکه با توجه به گرایش های موجود در انتخاب مدیران حاصل به دست آمده بر چه موجی سوار بوده و در چه مسیری حرکت کرده است.سینمای ایران به دلیل مدیرمحور بودن بیش از هر عرصه دیگری از ناحیه تغییر مدیران و سیاست های متغیر آنان متضرر شده، اما این سود و ضررها به تعبیر مدیران دوره های مختلف متفاوت است و همین تفاوت گاه سینما را رو به پیشرفت قرار داده و گاه راکد و گاه در سرازیری انداخته است.انتصاب هاشم میرزاخانی به سمت ریاست انجمن سینمای جوان و محمدرضا عباسیان در مقام مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری از سوی جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد به عنوان دو مدیر جدید که شاید در زمینه فعالیت در سینما کم سابقه باشند، این پرسش را مطرح می کند که الزاماً مدیر سینمایی باید از جنس سینما باشد یا نه و این البته به سینما منحصر نمی‌شود و یک مساله کلی در ماجرای مدیریت فرهنگی در کشور است.صانعی مقدم: به حال سینما اشک بریزیمجعفر صانعی مقدم، رئیس اسبق اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفت و گو با خبرآنلاین، درباره سابقه?ای که برای یک مدیر سینمایی مورد نیاز است، اظهار داشت: «مدیر سینمایی باید حتماً تجربه مدیریتی داشته باشد و در این میان سینماگر بودن چندان ملاک و معیار نیست. مدیر باید سیاستگذاری، طراحی و برنامه ریزی بداند و اطلاعات مربوط به مدیریت را در اختیار داشته باشد. در میان سینماگران کمتر کسی را می توان یافت که به مدیریت علاقه داشته باشد و این گروه اغلب به دنبال فیلمسازی هستند.»او ادامه داد: «سیف الله داد هم در دوران مدیریت خود در سینما و هم در دوران فیلمسازی ثابت کرده بود که می تواند به خوبی و با موفقیت عمل کند. راه اندازی دوره دوساله آموش فیلمنامه نویسی در باغ فردوس یکی از ایده های او بود که منجر به تربیت گروه فرهیخته ای از فیلمنامه نویسان شد. بعد از سال 1376 اگر می بینیم انجمن سینمای جوان با تحولاتی روبرو می شود و اقدامات مهمی صورت می گیرد به دلیل حضور من نبوده بلکه تعامل میان من و سیف الله داد فضایی به وجود آورده بود که زمینه ای برای کشف و پروش استعداد فیلمسازان جوان به وجود آید.»صانعی مقدم گفت:? «سیف الله داد در دوران فیلمسازی خود نیز فیلمی همانند «بازمانده» ساخت که همچنان جزو فیلم های بسیار مهم و مطرح 30 سال اخیر و برجسته ترین فیلم مربوط به فلسطین محسوب می شود. اگر افرادی همانند داد را جزو استثنا محسوب کنیم، در میان سینماگران طیفی که می?تواند به مدیریت نزدیک?تر باشد،? تهیه?کنندگان هستند. تهیه?کنندگی نسبت به کارگردانی به مدیریت نزدیکتر است.»این مدیر سینمایی یادآور شد:? «مهم نیست مدیر چند سال سابقه کار داشته باشد،? مهم این است که چه طرح و برنامه و فلسفه?ای برای حرکت سینما دارد و فلسفه عملیاتی کردن برنامه‌هایش چیست و تا چه حد در جهت عملیاتی کردن آن?ها گام برمی?دارد. از سوی دیگر باید دید در نتیجه عملی کردن این طرح?ها اتفاقی به سود سینما رخ می?دهد و یا به ضرر آن.»او ادامه داد: «در دهه 60 برنامه?ای مبنی بر راه?اندازی 50 دفتر آموزش سینما طراحی و اجرا شد. در آن زمان نه شعاری از جوانان در کار بود و نه ادعایی مبنی بر عدالت?محوری، اما در نهایت این اقدام در عمل رخ داد و 50 دفتر در شهرهای مختلف راه?اندازی شد تا فیلمسازان جوان در شهرهای مختلف آموزش ببینند. در آن زمان روی جوانان سرمایه?گذاری شد و امروز حاصل آن را در سینمای ایران می?بینیم. در آن زمان 24 جشنواره در استان?های مختلف برگزار می?شد تا کارهای فیلمسازان مورد ارزیابی قرار بگیرد.»صانعی?مقدم در مورد افقی که مدیران سینمایی طراحی می?کنند،? گفت:? «وقتی مدیر سینمایی سابقه فعالیت در سینما داشته باشد،? در جریان صحبت?هایش مبنی بر سینمای مطلوب همواره آثارش مورد توجه سینماگران قرار می?گیرد و چنین به نظر می?رسد که منظور از کار مطلوب همان اثری بوده که مدیر سینمایی تولید کرده است. در این شرایط اگر مدیر کارنامه موفقی داشته باشد می?تواند اثر خود را معیار سینمای مطلوب قرار دهد، اما در غیر این صورت چنین رویکردی به سود سینمای ما نخواهد بود.»او با اشاره به دوران فعالیت خود در اداره کل نظارت و ارزشیابی گفت: «در دوران فعالیت من به صورت رسمی این اداره از عنوان قبلی به اداره کل ارزشیابی و نظارت تغییر نام داد تا روشن شود بیش از آنکه ما به فکر نظارت باشیم، به ارزشیابی توجه می?کنیم. کسی که در ارشاد مسئولیت هدایت سینما را برعهده می?گیرد باید بداند برای حکومتی کار می?کند که می?خواهد سال?ها ادامه داشته باشد و برنامه?ریزی خود را براین اساس انجام دهد.»مدیر اسبق اداره کل نظارت و ارزشیابی با اشاره به تجربه خود گفت:? «سال?های اول انقلاب در مدرسه?ای دیکته و انشا تدریس می?کردم، من از بچه?ها می?خواستم تا در انشای خود از زندگی?شان بنویسند و این موجب علاقمندی آنان به درس و کلاس من بود اما معلم دیگری از 40 دانش?آموز 35 نفر را از کلاس بیرون می?کرد. رفتار برخی از مدیران سینمایی همانند آن معلم است. آنان می‌خواهند فقط برخی افراد در سینما فعالیت کنند، اما آن گاه دیگر سینمایی وجود نخواهد داشت.»او ادامه داد:? «ممیزی در سینما نباید همانند عمل آن معلم باشد و مانع تبادل اندیشه?ها شود. نمی?توان مجموعه?ای از فیلم?های اندیشمندانه را از دور خارج کرد و فضا را برای چند فیلم سطحی به وجود آورد.»صانعی?مقدم شرایط کنونی مدیریتی سینمای ایران را چنین تشریح کرد:? «البته از آن?جا که بیشتر با سینمای مستند درگیر هستم کمتر از سینمای بلند اطلاعی در اختیار دارم، اما تا جایی که مطالعه کرده?ام،? تصور می?کنم تا چندی دیگر احتمال تعطیلی کامل شورای صنفی نمایش و خانه سینما وجود دارد و هر فردی می?تواند در شورای صدور پروانه ساخت و نمایش حضور داشته باشد و همه چیز در دست دولت قرار بگیرد. قسمت خطرناک این است که تئوری دولت در مورد سینمای مطلوب چیست،? اگر منظور همان تولیدات خود مدیران باشد که باید به حال سینما اشک بریزیم.»سجادپور: آشنایی با سینما برای مدیر سینمایی ضروری استعلیرضا سجادپور، رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفت?و?گو با خبرآنلاین در مورد انتصاب?های اخیر معاون امور سینمای اظهار داشت: «انتخاب هر مدیری از سوی مسئول بالاتر اتفاق می?افتد که این مسئول براساس سلیقه و دیدگاه خودش فردی را که صلاح می?داند انتخاب می?کند. سلیقه جواد شمقدری به عنوان معاون امور سینمایی در زمینه انتخاب مدیران زیرمجموعه?اش این بوده که افراد سینما را بشناسند و اجرای سینما،? تاریخچه و پیچیدگی?های آن را بدانند و نسبت به این?ها آشنا باشند.»او ادامه داد:? «انتخاب مدیران به این ترتیب امکان آن را فراهم می?کند تا این افراد بدون آنکه لازم باشد مدت زیادی را برای آموختن در مورد سینما صرف کنند، بتوانند کارهای لازم را برای سینما انجام دهند. از آن جا که معمولاً دوران مدیریت?ها چندان طولانی نیست، فردی که نسبت به سینما غیرآشنا است نمی?تواند فعالیت مفیدی در این عرصه داشته باشد، زیرا برای آموختن در مورد سینما زمانی طولانی نیاز است.»رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی گفت:? «کسی خود در سینما کار کرده باشد اطلاعات کافی در مورد سینما دارد و لازم نیست برای قرار گرفتن در فضا مطالعه?ای طولانی داشته باشد و زمان زیادی از مدیریت او فقط صرف آموختن شود. مدیر آشنا با امور می?تواند به سرعت دست به عمل بزند»سجادپور گفت:? «تیم جدید مدیران سینمایی به دلیل همین آشنایی با سینما در روزهای اولیه حضور در مسئولیت توانستند به سرعت وارد عمل شوند و در سه چهار ماه اول مدیریت مهمترین رویداد سینمای ایران را که می?توانست بسیار هم پرحاشیه باشد به خوبی برگزار کردند. برپایی جشنواره فیلم فجر کار دشواری است و همه نسبت به آن آگاه هستند، اما تیم جدید مدیریت توانست این جشنواره برپا کند.»او ادامه داد:? «در همین زمان برنامه سیاست?گذاری سینمای ایران که 10 سال دیگر را هم در نظر گرفته طراحی و ارائه شد تا برنامه?ها در مورد سینما روشن شود و همه این?ها نشان از آشنایی مدیران نسبت به حوزه مورد نظر خود دارد. هر کدام از ما مدت?ها در سینما فعالیت کرده بودیم و با سختی?های این حوزه آشنایی داشتیم و همین مسئله باب تعامل ما را با سینماگران گشود.»رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی در مورد دو مدیر جدید معاونت سینمایی گفت: «البته آقای شمقدری می?توانند در این زمینه توضیحات مناسب?تری ارائه کنند. در تمام این مدت آقای شمقدری در انتصاب?هایشان فرهنگی بودن شخص مورد انتخاب خود را در نظر داشتند. رئیس جدید موسسه رسانه?های تصویری مدت?ها در بخش بازاریابی بین المللی سینما و تلویزیون فعالیت داشته است و از آن?جا که در حوزه رسانه?های تصویری رویکرد جدید، ورود به بازارهای بین?المللی است،? حضور ایشان می?تواند تاثیرگذار باشد.»سجادپور یادآور شد: «در مورد مدیر جدید انجمن سینمای جوان نیز ایشان فردی بودند که در ماه?های اخیر رئیس هیئت مدیره انجمن سینمای جوان بودند و در این مدت آشنایی لازم را با فعالیت?های انجمن به دست آورده است و حالا فرصت خوبی برای اجرای برنامه?های تحول?آفرین معاونت خواهد داشت.»نوشته : سمیه علیپورتنظیم برای تبیان : مسعود عجمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن