واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رشيدي: دستمزد بازيگرانم، خنده دار است کارگردان نمايش "منهاي دو" آشتي، اتحاد و اميد به آينده را از پيام هاي مدنظر اين نمايش دانست و گفت: کمدي نمايش "منهاي دو" و موقعيت هاي موجود در آن باعث فرح بخشي تماشاگر ميشود. داود رشيدي در نشست نقد و بررسي نمايش "منهاي دو" در خبرگزاري مهر به تشريح بخشهاي مختلف نمايش نظير بازيگري، موسيقي و طراحي نمايش پرداخت.
• تمام پرسوناژهاي نمايش "منهاي دو" داراي زندگي تلخي هستند ولي با بروز اتفاقات و ماجراهاي طنز قرار است در انتها با وجود تلخي هاي موجود اميدي به جان نمايش و در نهايت مخاطب داده شود. آيا اين اميد شاخصه اي براي انتخاب شما براي اجراي "منهاي دو" در شرايط امروز جامعه ايران است؟- يکي از شاخصه ها همين بوده است. جامعه ما تقريبا دو قسمتي شده بود و اين دو قسمت با هم قهر بودند و ديديم که چقدر به جامعه و مردم لطمه و ضرر زد. پيام "منهاي دو" آشتي و اتحاد داشتن است نه اينکه دو گروه با هم بجنگند و سعي در از بين بردن ديگري داشته باشند. اميد به آينده از پيام هاي مهم اين نمايشنامه است. خيلي از پرسوناژها در نمايش "منهاي دو" عاقبت به خير مي شود به غير از دو پيرمردي که قرار است بميرند.مرگ براي همه وجود دارد و کسي نميتواند مدعي باشد که ناميرا است. مرگ به سراغ همه مي آيد و گريزي از آن نيست و بد نيست گاهي به مرگ نيز فکر کنيم. زيرا بعد از آن ديگر راهي براي بازگشت و جبران وجود ندارد. اين يکي ديگر از نکاتي است که "منهاي دو" مطرح مي کند. گاهي در نمايش احساس مي شود که نويسنده وراجي مي کند ولي اينگونه نيست. به عنوان مثال وقتي نويسنده داستان زني را مطرح مي کند که همسرش دست ندارد ماجرايي تکان دهنده است. به نظر من اين نقاط قوت و مثبت اثر است و انسان را به فکر وا مي دارد.همانطور که پيش از اين گفتم تماشاگر به سالن تئاتر نمي آيد تا درس بگيرد از اين رو کمدي نمايش "منهاي دو"متأسفانه اين يکي از معضلات تئاتر ما است که دستمزدهاي بازيگران خيلي کم است. خوشبختانه ما کمي دستمان بازتر است و دستمزدهاي خوبي به نسبت تئاتر داديم ولي قابل مقايسه با سينما و تلويزيون نيست. بازيگر در سينما و تلويزيون راحت است و امکانات خوبي در اختيارش قرار ميگيرد و دستمزد ماهانه خوبي مي گيرد. ولي در تئاتر بازيگران چندين ماه تمرين و اجرا مي کنند و دستمزدي که مي گيرند بسيار ناچيز است. اگر بگويم که براي چهار ماه تلاش چه مبلغي به سيامک صفري و حسن معجوني تعلق مي گيرد خنده دار استو موقعيت هاي موجود در آن باعث فرح بخشي تماشاگر مي شود. "منهاي دو" پر از زندگي و اميد است. يکي ديگر از نکات اين نمايشنامه اين است که دو پيرمرد به خاطر کمک به ديگران از رفتن به سوي مکان آرماني خود منصرف مي شوند. • يکي از نکاتي که باعث جذاب شدن اين نمايش شده انتخاب گروه بازيگري است. جدا از سيامک صفري و حسن معجوني که زوج موفقي روي صحنه هستند شاهد بازي هاي خوب در نقش هاي فرعي هستيم. آيا اين بازيگران گزينه اول انتخاب شما بودند يا نه؟- اگر سيامک صفري و حسن معجوني نبودند "منهاي دو" را کار نمي کردم زيرا اين دو مکمل يکديگرند و زوج موفقي هستند. پيش از علي سرابي که خوشحالم در اين نمايش بازي مي کند، فرد ديگري در گروه حضور داشت که براي توليد و اجراي نمايش قرارداد هم بسته بود. ولي بعد از يک ماه و نيم تمرين با من تماس گرفت و اجازه خواست تا در يک مجموعه تلويزيوني به دليل دستمزد خوبش حضور داشته باشد.متأسفانه اين يکي از معضلات تئاتر ما است که دستمزدهاي بازيگران خيلي کم است. خوشبختانه ما کمي دستمان بازتر است و دستمزدهاي خوبي به نسبت تئاتر داديم ولي قابل مقايسه با سينما و تلويزيون نيست. بازيگر در سينما و تلويزيون راحت است و امکانات خوبي در اختيارش قرار ميگيرد و دستمزد ماهانه خوبي مي گيرد. ولي در تئاتر بازيگران چندين ماه تمرين و اجرا مي کنند و دستمزدي که مي گيرند بسيار ناچيز است. اگر بگويم که براي چهار ماه تلاش چه مبلغي به سيامک صفري و حسن معجوني تعلق مي گيرد خنده دار است تازه مرکز هنرهاي نمايشي لطف کرده و دستمزد و قرارداد بالاتري به ما داده است.البته بايد مدام با مرکز هنرهاي نمايشي تماس بگيريم و به زور مبالغ و دستمزدها را دريافت کنيم. وضعيت سالن هاي نمايش هم اين امر را تشديد مي کند که تئاتر اهميت ندارد. احتمال دارد تا چند سال آينده ديگر تئاتر خوب در ايران وجود نداشته باشد و تنها نمايش هاي سطحي اجرا شوند.منبع: خبرگزاري مهر.گروه هنر تبيان.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]