تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840236716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داشتن خدا و طلب از مردم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: داشتن خدا و طلب از مردم؟
دعا
آدمى باید در این چند روزه زندگانى دنیا مختصرى اندیشه نماید كه چه كسى متكفل انسان است و چه كسى او را بالا برده و پایین مى آورد، چه كسى دانا به حوایج و لوازم زندگى اوست و چه كسى آنها را عهده دار مى باشد؛ دانا به امور كیست و توانا به امور چه مقتدرى است ؟براستى زمانى كه این اندیشه براى انسان پدید آید، به هر فردى رو نمى آورد و نزد هر كس سر بیچارگى فرود نخواهد آورد، به هر در گاهى نخواهد رفت ، پیش هر بى سر و پا اظهار بیچارگى نخواهد نمود نیازمند به كسى نخواهد شد، هر فردى را مقتدر و متكفل نخواهد پنداشت ، بلكه یگانه درگاه و پناه بى نیاز و مقتدر و متكفل خود را خدا مى داند و بس و به یاد مى آورد كه خداوند چنانكه خود فرموده : بنده اش را كفایت مى كند؛ «أَلَیْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ...».1 ؛ آیا خدا كفایت‏كننده بنده‏اش نیست؟و كسى كه بر خدا توكل كند، خداوند او را كفایت خواهد كرد؛  «وَمَن یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» 2 ؛ و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است. بنابراین ، اگر كسى هم خدا را براى رفع احتیاج خود بخواند، خداوند نیاز او را بر طرف خواهد نمود، ولى واسفا! از بیشتر مردمان این زمان كه راستى خداوند را فراموش كرده و به درگاه غیر او رو آورده اند، در عین حال باز لطف و عنایت او همه را شامل مى شود:  همــرهى طلبـــى ، ایـــن چــه گـمـرهى است   خاكـت بـه سر مگـر بــه خــدا آشنــا نــه اى    زهر از خلق است عطاى خلق هر چند دوا باشد   حاجت ز كه مى خواهى جایى كه خدا باشد    یک حکایت : گویند یكى از خلفا به "بهلول " گفت : آیا میل دارى و راضى مى شوى وجه كفاف و معاش تو را متكفل شده و مایحتاج تو را از خزانه مقرر دارم تا آسوده خاطر شوى ؟ (اگر من و تو باشیم ، مى گوییم چه بهتر از این، خدا سایه شما را از سر ما كم نكند. حال ببینیم بهلول در جواب چه گفت است ).بهلول گفت : اگر چند عیب در آن نمى بود راضى مى شدم :اول آنكه : تو نمى دانى من به چه محتاجم تا آن را براى من مهیاسازى .دوم آنكه : نمى دانى من در چه وقت محتاجم تا آن زمان به دادن آن بپردازى .سوم آنكه : نمى دانى من به چه اندازه محتاج هستم تا همان اندازه دهى و از بیش و كم آن مرا در ورطه بلا نیفكنى .خداوندى كه متكفل روزى من است این هر سه را مى داند، به علاوه ممكن است جسارت و حركت ناپسندى از من سر زند و تو به سبب آن ، این وظیفه را قطع نمایى ، ولى خداى من هر چه بى ادبى از من صادر شود، ا: وظیفه را قطع نخواهد فرمود. 3 ولیكن خداوند بالا و پست   به عصیان در رزق بر كس نبست  محمدی - گروه دین و اندیشه تبیان منبع : پندهاى شیرین خلاصه كتاب (ابواب الجنان )واعظ قزوینى، سید حسین شیخ الاسلامى1- سوره  زمر آیه 36.2-  سوره طلاق آیه 3.3- تهیتم تلشیعه ، ج 3، ص 620 (به نقل از: عقلاء المجانین ).





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن