واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا علي نقي رزاقي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس لازمه اين كار را از طريق پژوهش درميان آثار ادبي كهن ما و تبديل آن به هنرهايي مانند تئاتر امكان پذير دانست. وي ادامه داد: بايد در نظر داشت آثار حرفه اي از اين طريق بهتر به ياد مي ماند ضمن اينكه بايد بپذيريم اين تئاترها براي اقشار متوسط و بالاي جامعه است و در حقيقت افرادي كه از ديدن تئاتر هاي كوچك و معمولي و عامه پسند شروع كرده اند به دنبال تماشاي اين نوع نمايش ها هستند. رزاقي كه 52 سال نويسندگي، 36 سال كارگرداني، سه كتاب چاپ شده( با سه نمايش همراه) 18 نمايشنامه آماده چاپ و سي سال تحقيق بر روي آثار بزرگاني چون عطار، مولانا، سعدي، حافظ ،نظامي و اهلي شيرازي را برعهده داشته و در كارنامه خود ثبت كرده، معتقد است: تئاتر به دنبال رسيدن به معنويت جهاني است. ازديدگاه اين اديب نمايش نامه نويس،تئاتر اين خصوصيت را دارد و اين به دليل تاثير فوق العاده اش بر روي تماشاچي و همزاد پنداري بسيار فعالش است كه خود مي تواند تحولات بزرگي در جوامع بوجود آورد. رزاقي اظهارداشت: در نگاهي به تئاتر يونان باستان نيز اين مطلب مورد توجه قرار گرفته است و از اين رو است كه اغلب نمايش هاي آن دوران رنگ و بوي الهي دارد. وي در شيراز گروه هاي تئاتر بسياري دارد وبازيگران مطرحي به هنر تئاتر ايران معرفي كرده است. درباره نمايش و تئاتر عقيده جالبي دارد:همه انسان ها به دنبال روح سرگشته خود هستند و بشرسرگردان است و علاقه دارد راه هاي معنويت را براي خودش پيدا كند. تئاتر مي تواند به عنوان يك پاك كننده روح در جهت ترويج اديان الهي كه هميشه هدفشان ياري انسان براي بازگشت به خود است كمك كند. وي از آن دسته افرادي است كه نمايش و تئاتر را منحصر به مكاني خاص نمي داند و اتفاقا ريشه هاي تئاتر را دراين ايران جست و جو مي كند. اين از گفته هاي رزاقي است: تئاتر را مي شود در گذشته مردم سرزمين ايران جست و جو كرد به گونه اي كه بسياري از آيين هاي نمايشي شيراز، گواه اين مطلب است. او همچنين گفت: مي توان از تعزيه به عنوان معتبرترين گونه تئاتر كه از گذشته در ايران وجود داشته نام برد اما بايد در نظر داشت ايران يك كشور وسيع بلحاظ جغرافيايي بوده است و امكان وجود هر نوع آيين نمايشي در دوران هاي گذشته در آن وجود دارد. اين استاد 67 ساله تئاتر كه تا به حال شش كار نمايش كودك در كارنامه خود به ثبت رسانده معتقد است:تئاتر كودك امروز به اين دليل به نتيجه نمي رسد كه عده اي فكر كرده اند كودك نوع كار را متوجه نمي شود و اين درحالي است كه كار كودك پرمسئوليت ترين كار است و بايد دانست كودك تفاوت هاي كار را متوجه مي شود. چنين عقيده اي در مورد تئاتر كودك و اهميت آن را مي توان از جملات ديگر او دريافت: هميشه تلاش كرده ام بهترين بازيگرانم كار كودك انجام دهند تا با روح كودك آشنا شوند و امكان ارتباط را بر قرار كنند.در نويسندگي كار كودك طبيعتا ساده نويسي اصل است اما گره سازي و گره گشايي در اين كار بايد خيلي حساب شده و دقيق باشد كه البته اين جداي از بحث مفاهيم آموزش است كه بايد در كار براي كودكان در نظر گرفته شود . رزاقي درباره كم كاري در زمينه تئاتر كودكان چنين گفت: تا زماني كه طرح ساليانه براي برگزاري منظم تئاتر كودك تنظيم نشود نمي توان مدعي شد براي كودكان به اندازه كافي كار انجام شده است.همين كودكان امروز، تماشا چيان فرداي تئاتر هستند كه در صورت جذب آنها به هنر تئاتر نيازها به فرهنگ سازي براي حضور در سالن هاي تئاتر بزرگسالان، در دوره هاي بعد از بين مي رود . رزاقي درپاسخ به اين پرسش كه كارجديد چه داريد اظهارداشت: به زودي كار جديدي به نام گوته، زليخا، حافظ را آغاز خواهم كرد كه اين اثر همراه با سعدي مسافر شهر عشق كه قبلا به صورت يك تئاتر كار شده و بر اساس پژوهش مجدد از سعدي دوباره بازنگاري شده است. كارگرداني 53 نمايش، 36 كار براي بزرگسالان ، هفت كار كارگاهي پايان دوره هنر جويان، شش نمايش كودك، منتخب كانون ملي منتقد كشور در نهمين جشنواره تئاتر فجر به عنوان نويسنده و كارگردان براي نمايش قاب بي تصوير وعضو هيات بازبيني تئاراستان فارس تنها قسمتي از فعاليت هنري رزاقي است. 7382/675
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]