واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسخه ای برای تشرّف به محضر امام عصر علیه السلام
از جمله کتابهای ارزشمندی که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد، کتابی است با عنوان" زمزم عرفان" نوشتهی آیت الله محمدی ری شهری که در حقیقت یادنامه بزرگداشت فقیه فقید و عارف ربانی، آیت الله بهجت (ره) است.مولف در پیش گفتار این کتاب، یکی از برکات نمایندگی اش در حج و زیارت را توفیق ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با آن مرجع عالیقدر در پیش و پس از هر سفر خود می داند که این کتاب حاصل آن دیدارها و انعکاس رهنمودهای آن عارف روشن ضمیر است.وی کتاب را در چهار بخش تنظیم کرده است: بخش نخست که مبسوط ترین قسمت کتاب است جمع بندی و تحلیل رهنمودهایی است از آن پیر سفر کرده در زمینه های گوناگون قرآن، حدیث، فقه و اصول، ارزشهای اخلاقی و عملی، عرفان، فلسفه و...مولف در بخشی از پیش گفتار آورده است: «دیدارهایی که با آن بزرگوار داشتم، گاه قریب به یک ساعت طول میکشید. در این دیدارها، ایشان مطالب متنوعی را درباره قرآن، حدیث، فقه، اصول، اخلاق، عرفان، کشف و کرامات علمای سلف، حج و سرپرستی حجاج، امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و برخی امور سیاسی بیان میفرمود و همچنین گاه رهنمودهای خاصی درباره برخی اذکار و اعمال داشتند که اینجانب شماری از برجستهترین مطالب ایشان را گاه در محضر ایشان و گاهی پس از آن یادداشت میکردم.»آیه الله بهجت افزودند که: «این ختم از شیخ عباسعلی قزوینی واعظ، از شاگردان میرزا حبیب الله رشتی، نقل شده. گویا ایشان این ختم را روی منبر، مطرح کرده. یکی از حاضران که مشکلی داشته، به آن عمل کرده و آن حضرت را زیارت نموده، که حضرت به او می فرماید: " فسیکفیکم الله " و مشکلش حل می شود.بخش دوم، گفتگویی است ویژه با فرزند آیت الله بهجت(ره)، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی بهجت.بخش سوم دربردارنده سلسله یادداشتهای مولف در ضمن دیدارها و بخش پایانی کتاب مشتمل است بر شرح مختصر زندگی نامه و حالات شخصیتهای نامبرده در ضمن سخنان حضرت آیت الله بهجت(ره).اینک برای تبرک و استفاده بیشتر، یادداشت شماره 26 این کتاب (دیدار مربوط به تاریخ 4/10/1382) را با هم می خوانیم:پرسیدم که: راه رسیدن به محضر امام عصر علیه السلام چیست؟تأکید کردند که: «مومن باید خود را در همه حال، در محضر آن حضرت ببیند. توجه داشته باشید که هر کاری می کنید، در محضر اوست. او حتی از خیال شما، آگاه است. حتی افرادی مانند سیّد مرتضی کشمیری ضمیر افراد را می فهمیده [اند]. چه رسد به امام عصر علیه السلام.در ادامه دیدار، دستور العملی برای تشرّف به محضر امام عصر علیه السلام خواستم. ابتدا نفرمردند. عرض کردم که: گویا شما به فلانی، دستورالعملی داده اید؟فرمودند: «آری»تقاضا کردم که : در صورت امکان بفرمایید.فرمودند: «ماهی که نخستین روز آن جمعه باشد، بعد از نافله صبح و نماز صبح، در اول وقت، 256بار، آیه نور 1 را خواندن تا پانزده روز. پس از آن تا پانزده روز دیگر، 256 بار گفتن ذکر لااله الاالله».در ادامه فرمودند: «آن شخص، این عمل را انجام داده بود. پس از آن، حضرت را در اتاق خود دیده بود. وی می گفت که: وقتی آن حضرت را دیدم، میل داشتم برود!2به ایشان فرموده بود: «نماز و روزه منزل آقای خمینی!» ؛ ولی ایشان منظور را نفهمیده بود».آیه الله بهجت افزودند که: «این ختم از شیخ عباسعلی قزوینی واعظ، از شاگردان میرزا حبیب الله رشتی، نقل شده. گویا ایشان این ختم را روی منبر، مطرح کرده. یکی از حاضران که مشکلی داشته، به آن عمل کرده و آن حضرت را زیارت نموده، که حضرت به او می فرماید: " فسیکفیکم الله " و مشکلش حل می شود.وقتی [آن شاگرد] موفقیت خود را به شیخ عباسعلی قزوینی گزارش می کند، شیخ، خطاب به او می گوید: مرحبا به شاگرد بهتر از استاد!».این جانب، پس از پایان این مطلب، از آیة الله بهجت پرسیدم که: آیا شما این ختم را گرفته اید؟در پاسخ، اشاره کردند که: « نپرس!» 3 شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان1- منظور، آیه 35 از سوره نور است.2- ظاهراً مقصود، این است که: توان و تاب حضور در محضر ایشان را نداشتم!3- برای توضیح در باره شرط بهره گیری از ختومات، ر. ک : زمزم عرفان، ص 211 (نکاتی در باره ره نمودهای ویژه).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1007]