تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804709933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

12 خرداد 1388 / 8 جمادی الثانی 1430 / 2 ژوئن 2009


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
12 خرداد 1388 / 8 جمادی الثانی 1430 / 2 ژوئن 2009
12 خرداد 1388 / 8 جمادی الثانی 1430 / 2 ژوئن 2009

1) رحلت آيت‏اللَّه العظمي "سيدمحسن حكيم" زعيم حوزه علميه نجف اشرف (1349 ش): حضرت آيت‏اللَّه العظمي سيدمحسن طباطبايي حكيم در سال 1267 ش (1306 ق) در نجف اشرف به دنيا آمد. وي پس از فراگيري مقدمات و سطوح حوزه، در 20 سالگي به درس خارج آيات عظام آخوند خراساني، آقا ضياء عراقي و ميرزاي ناييني وارد شد و به اجتهاد رسيد. آيت‏اللَّه حكيم پس از رحلت آيت‏اللَّه بروجردي به عنوان يكي از مراجع مطرح و برجسته مطرح گرديد و بسياري از مردم عراق و شيعيان مناطق اطراف از ايشان تقليد مي‏كردند. ايشان با تمام جرياناتي كه در جهت مخالفت با اسلام شكل مي‏گرفت به مبارزه بر مي‏خاست و از خود مسامحه‏اي نشان نمي‏داد. فتواي معروف ايشان درباره الحادي بودن كمونيسم، تحول بزرگي در عراق به وجود آورد. همچنين فتواي جهاد عليه اسرائيل و تقويت نيروهاي مبارز ضدرژيم صهيونيستي از ايشان صادر گرديد. ساخت و تأسيس كتابخانه‏ها، مدارس، حسينيه‏ها و مكان‏هاي فرهنگي و تأليف كتبي از قبيل مُستمسِك عروةالوثقي، نهج الفقاهه و شرح تبصره و... از جمله خدمات اين مرجع بزرگ به حوزه نجف و عالم تشيع است. سرانجام اين عالم رباني در حالي كه اهانت‏هاي فراوان و آزارهاي بسياري از رژيم بعث عراق متحمل شده بود، در دوازدهم خرداد 1349 برابر با 27 ربيع‏الاول 1390 ق در 92 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعي با شكوه، در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

2) انتصاب حجة الاسلام "هاشمي رفسنجاني" به جانشيني فرماندهي كل قوا (1367 ش): در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوري اسلامي ايران دست به اقداماتي زد كه افزايش فعاليت‏هاي سياسي براي جابجايي در بندهاي قطعنامه 598 شوراي امنيت و اعزام نيروهاي بيشتر به جبهه‏هاي جنگ از آن جمله است. همچنين اقدام برجسته‏اي كه ايران در اين زمان انجام داد، انتصاب آيت‏اللَّه هاشمي رفسنجاني به عنوان جانشين فرماندهي كل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود. زمينه‏هاي انتصاب آقاي هاشمي به مسؤوليت جديد، اساساً پس از سقوط فاو ايجاد شد و بدين ترتيب بود كه سپاه، ايشان را براي اين عنوان به امام پيشنهاد كرد. از اينرو، امام پس از سقوط شلمچه، طي حكمي، آقاي هاشمي را به اين سمت تعيين نموده و در آن حكم، به ايجاد ستاد فرماندهي كل، هماهنگي كامل ارتش، سپاه، بسيج و نيروهاي انتظامي سعي در استفاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و بهره‏برداري صحيح از كمك‏هاي مردمي اشاره كردند.

3) 12 خرداد ماه سالروز درگذشت آزاده نستوه سيدعلي‏اكبر ابوترابي در سال 1379 4) جمادي الثاني سال769هجري قمري: « ابن يمين فَريومَدي» شاعر پرآوازه ايراني درگذشت. ابن يمين درزادگاهش و نزد پدرش محمد طُغرايي تحصيل كرد و همانند وي از بزرگان ادب و فضل و شعر شد. ابن يمين مانند پدرش از مستوفيان زمان خود بود و از جواني به امور ديواني اشتغال داشت. او بعد ازمدتي به هواداري سربداران پرداخت و به خدمت آنان درآمد. شهرت عمده ابن يمين درشعر فارسي بيشتر بواسطه قطعاتي است كه درزمينه مسائل اخلاقي و دركمال سادگي و رواني سروده است. ديوان ابن يمين يكبار در فتنه جوين به غارت رفت و او مجدداً اشعاري را كه سروده بود تدوين كرد. آنچه ازكليات اشعار اين يمين باقيست شامل 10هزاربيت ازانواع مختلف شعراست. اين شاعر تواناي ايراني درسرودن قصيده، قطعه و غزل مهارت بسياري داشت. 5) 8جمادي الثاني سال1377هجري قمري: آيت الله سيد عبدالحسين شرفُ الدّين عاملي از دانشمندان بزرگ اسلام درگذشت. آيت الله عاملي ازشاگردان علماي بزرگي چون صاحب عُروَه بشمار مي رفت و خدمات ارزنده اي به جهان اسلام كرد. آيت الله شرف الدّين عاملي راه استواري و مبارزه را براي وحدت تشيع و تسنن پيمود و كتاب « اَلفُضولُ المُهِمّه» را براي نيل به اين هدف نوشت. 6) تولد "ابوالقاسم شاطبي" اديب، فقيه و قاري معروف(538 ق): ابوالقاسم قاسم بن فيرة بن ابي‏القاسم شاطبي شافعي، معروف به امام القُرّاء(پيشواي قاريان) و از اساتيد ادب و علوم قرآني در قرن ششم هجري بود. او علاوه بر اصول قرائت و تجويد، در تفسير، حديث، نحو، لغت و علوم عربي يگانه‏ي روزگار و استاد زمانِ خود به شمار مي‏رفت. شاطبي علي‏رغم اين كه از نعمت بينايى محروم بود ولي از كثرت ذكاوت و زيركي، تمامي حركات، سخنان و افعال و رفتار خود را طوري مي‏نمود كه حاضرين مجلس، اصلاً متوجه‏ي نابينايى او نمي‏شدند. شاطبي علاوه بر مراتب علمي، بسيار زاهد، صالح، متقي و داراي اخلاق پسنديده بود. بدون ضرورت حرف نمي‏زد، از مرض‏هاي بسيار سخت، اصلاً شكايت نمي‏كرد، بدون وضو قرآن نمي‏خواند و در مجلس قرائت، با كمال وقار و متانت مي‏نشست. از آثار مهم او علاوه بر حِرزُالاماني، دو قصيده‏ي لاميّه و رائيّه در علم قرائت است كه شهرت دارد و در قرون بعد، شرح‏هايي بر آن‏ها نوشته شده است. ابوالقاسم شاطبي در 28 جمادي الثاني سال 590 ق در 52 سالگي درگذشت و در قاهره مدفون گرديد. 7) درگذشت "ابن‏يمين فريومدي" شاعر معروف خراساني(769 ق): امير محمود بن امير يمين الدين طغرايى فريومدي خراساني معروف به ابن يمين، اديبي فاضل، شاعري قانع و زاهدي عارف بود كه در سال 685 ق در فريومد در خراسان به دنيا آمد. او همراه با قيام سربداران بر ظلم و جور زمانه شوريد و در اين اثنا، ديوان شعرش گم شد. ابن يمين شاعري قصيده سرا و مداح بود ولي هنر وي بيشتر در سرودن قطعات اجتماعي و اخلاقيِ سودمندِ وي است كه شهرت بسيار دارد، چنان‏كه بايد او را بعد از انوري، بزرگ‏ترين شاعر قطعه‏سرايِ پارسي دانست. اشعار وي مشتمل بر اخلاق و نصايح، عزت نفس، دوري و مذمت چاپلوسي و مدح ناكسان بوده است. ابن‏يمين به هنگام مرگ 84 سال داشت.

8) تولد شيخ "محمدتقي بهلول" از دانشمندان معاصر(1328 ق): شيخ محمدتقي بهلول، خطيب و واعظ شهير اهل خراسان، در گناباد به دنيا آمد. پس از تحصيلات مقدماتي نزد پدر دانشمندش، به سبزوار رفت و به ادامه‏ي تحصيل پرداخت. همزمان به وعظ و خطابه روي آورد و در اندك زماني در اين فن به مهارت دست يافت. پس از واقعه‏ي كشف حجاب توسط رضاخان، در اجتماع عظيم مردم مشهد در مسجدگوهرشاد عليه رژيم پهلوي سخنان تندي بيان كرد كه به عكس العمل رژيم و كشتار تعداد زيادي از زائران حرم رضوي انجاميد. از آن پس از مشهد متواري گرديد و راهي افغانستان شد. از آن جا كه سياست افغانستانِ آن روز، در راستاي سياست ايران بود، حكام افغان براي اين كه روابط دو طرف به تيرگي نگرايد، بهلول را زنداني كرده و بيش از 30 سال در زندان نگاه مي‏دارند. بهلول پس از آزادي، به ايران، مصر، عراق و ديگر كشورهاي عربي رفته و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وارد جمهوري اسلامي ايران مي‏شود. 9) ارتحال عالم جليل القدر "شرف الدين عاملي" (1377ق)

11) آغاز عمليات "روباه صحرا" توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا (1942م): در دوم ژوئن در جريان جنگ جهاني دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلماني معروف به روباه صحرا عليه نيروهاي انگليسي در شمال افريقا آغاز شد. قبل از اين حمله، انگليسي‏ها با تهاجم به ليبي، اين منطقه را از ارتش آلمان نازي پس گرفته بودند. اما در جريان ضد حمله مارشال رومل كه نزديك به يك ماه به طول انجاميد، نيروهاي تحت فرماندهي وي علاوه بر تصرف مجدّد ليبي، تا نزديكي بندر سوئز را از دست متفقين خارج ساختند. با اين حال، در حمله متقابل انگليسي‏ها در نوامبر 1942م، رومل شكست خورد و اين نقشه آلماني‏ها با شكست مواجه گرديد.

12) روز ملي و اعلام جمهوري در "ايتاليا" (1946م): كشور جمهوري ايتاليا با 301/323 كيلومتر مربع وسعت در جنوب اروپا، در شمال درياي مديترانه و در همسايگي سوئيس، اتريش، فرانسه و... واقع شده است. جمعيت ايتاليا بيش از 57 ميليون نفر است كه سفيدپوست و كاتوليك مذهبند. زبان رسمي ايتاليا، ايتاليايى و خط آن لاتين است. با توجه به صفر بودن نرخ رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ايتاليا تا سال 2025م با شش ميليون نفر كاهش نسبت به سال 2000م به بيش از 51 ميليون نفر خواهد رسيد. حكومت ايتاليا تا پايان جنگ جهاني دوم پادشاهي بود ولي در سال 1945م ويكتور امانوئل سوم پادشاه ايتاليا استعفا داد و اختيارات خود را به پسرش اومبرتوي دوم واگذار نمود. در سال 1946م پس از اجراي رفراندوم، حكومت كشور، جمهوري گرديد. اولين يكشنبه در ماه ژوئن هر سال سال‏روز تأسيس جمهوري ايتاليا در سال 1946 روز ملي نام گرفته است. پايتخت ايتاليا شهر رم است. واحد پول اين كشور ليره ايتاليا بود كه بعد از رواج پول واحد اروپايي، يورو رايج گرديد. از شهرهاي مهم آن نيز، ميلان، تورينو و ناپْلْ مي‏باشد. ايتاليا مركز يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي جهان است و امپراتوري روم قريب هزار سال قبل و بعد از ميلاد مسيح(ع) و به عنوان يكي از بزرگ‏ترين و پيشرفته‏ترين قدرت‏هاي زمان خود بوده است.

13) روز ملي "انگلستان" : كشور جزيره‏اي انگلستان با بيش از 244 هزار كيلومتر مربع مساحت در غرب اروپا و در ميان اقيانوس اطلس، درياي مانْش، درياي شمال و درياي ايرلند واقع شده است. انگلستان جمعيتي كمتر از 60 ميليون نفر دارد و با توجه به عدم رشد جمعيت در اين كشور، پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 م نيز از 60 ميليون نفر تجاوز نكند. لندن پايتخت انگلستان و بيرمنگام، ليورپول و آكْسْفورد از شهرهاي مهم آن مي‏باشند. حكومت اين كشور مشروطه سلطنتي است و قدرت اجرايى در دست نخست‏وزير مي‏باشد. اكثريت مردم انگلستان پيرو آيين انگليكان (شاخه‏اي از پروتستان) مي‏باشند. زبان رسمي آنها انگليسي و مليت انگلندي در اين كشور اكثريت دارد. بريتانيا از اتحاد اسكاتلند، انگلند، وِلزْ و ايرلند شمالي به وجود آمده كه واحدهاي فوق در امور داخلي خويش، استقلال و خودمختاري نسبي دارند و هر يك به عنوان كشوري مستقل محسوب مي‏گردند. انگلستان از جمله كشورهايى است كه در چند قرن اخير به عنوان كشوري استعمارگر در عرصه جهاني مطرح شده است. گستره و دامنه اين حضور كه معمولاً به تاراج منابع سرزمين‏هاي تحت استعمار مي‏انجاميد، در شرق و غرب كره زمين آنچنان گسترده و فراگير بود كه طبق مثل معروف آن زمان، خورشيد هيچ گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. حضور انگلستان در مناطق گوناگون جهان، گاهي توسط نيروي نظامي و با توسل به زور انجام مي‏گرفت و گاه با انعقاد پيمان‏ها و قراردادهاي ذلت بار، اين سياست استعماري به پيش مي‏رفت. سابقه طولاني و ميزان دخالت‏هاي استعماري و تعدد شيوه‏هاي نفوذ بريتانيا در نقاط مختلف زمين تا آن‏جا بود كه طي يك قرن اخير به عنوان استعمار پير انگلستان شهرت يافته است. در نيمه دوم قرن بيستم گرچه بر اثر تحولات بين‏المللي، روند استعمار مستقيم به پايان رسيد و انگلستان هم وزارت مستعمرات خود را منحل نمود، اما در آغاز هزاره سوم ميلادي، علاوه بر كشورهاي مشترك‏المنافع، همچنان حدود 20 جزيره و مجموعه جزاير تحت نظر انگلستان اداره مي‏شود. اين كشور از نظر اقتصادي با همه مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم و سال‏هاي بعد از جنگ با آن مواجه بود يكي از پيشرفته‏ترين و ثروت‏مندترين كشورهاي جهان به شمار مي‏آيد. 2 ژوئن سال‏روز تولد ملكه به عنوان روز ملي انگلستان نام‏گذاري شده است. /خ
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن