تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820898722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدعت اذان دوم در نماز جمعه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بدعت اذان دوم نماز جمعه
اذان
محدثین و بزرگان اهل سنت در كتب خود بر این مطلب تصریح كرده‏اند كه: "در عصر پیامبر گرامی اسلام (ص) سنت الهی بر این بود كه برای نماز جمعه یكبار اذان می‏گفتند و این سنت در زمان خلافت ابوبكر و عمر هم ادامه داشت، ولی وقتی كه عثمان به خلافت رسید دستور داد كه اذان دیگری اضافه شود و این دستور را در تمام بلاد اسلامی اِعمال كردند و این شیوه همین طور باقی ماند.1برخی از بزرگان اهل سنت در توجیه این كار عثمان می‏گویند: "چون تعداد مردم در زمان عثمان زیاد شده بود، عثمان دستور داد یك اذان دیگر هم در روز جمعه گفته شود".2مرحوم علامه امینی در كتاب شریف الغدیر در ردّ این توجیه سه دلیل می‏آورند: 1. آنها می‏گویند كثرت مردم باعث شد تا خلیفه سوم دستور بدهد اذان دیگری ندا داده شود. این مطلب درست نیست، زیرا آیا این كثرت مردم پدیده‏ای بود كه ناگهان در هفتمین سال از خلافت عثمان روی داد؟ و یا از همان هنگام كه این شهر، پایتخت مسلمانان گردیده بود؟ 2. اگر واقعاً تعداد انبوه مردم باعث دستور عثمان شده بود، پس چرا در بلاد كم جمعیت هم این شیوه را پیش گرفتند؟ و چرا دستور نداد كه این حكم مختص به شهرهای بزرگ است؟ و یا چرا تعداد مؤذنین را زیاد نكرد كه همه آنها همزمان در یك گوشه‏ای از مصلیها اذان بدهند، چنانكه پیامبر همین كار را می‏كرد؟ 3. و اگر انبوه جمعیت ملاك برای زیاد كردن اذان بشود (نه مؤذنین) الآن باید تعداد اذان خیلی بیشتر می‏شد، در حالی كه چنین نشده است".3مرحوم امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله فرموده: «اذان دوم در روز جمعه بدعت و حرام است.» 4 تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان[1] . صحیح بخاری، (چاپ بیروت، انتشارات دار الكتب العلمیه)، ج1 ص219، و كتاب الام ابن ادریس شافعی، (چاپ بیروت، انتشارات دار المعرفه)، ج1 ص195، سنن ابی داود ج1 ص 655، باب 225، چاپ اول حمص. صحیح ترمذی ج1 ص68. سنن ابن ماجد ج1 ص 348. سنن نسائی ج3، ص100. سنن بیهقی ج1 ص 429 و ج3 ص 192. تاریخ طبری، ج5، ص68. كامل ابن اثیر ج3، ص48. [2] . صحیح بخاری، (چاپ بیروت، انتشارات دار الكتب العلمیه)، ج1 ص219، و كتاب الام ابن ادریس شافعی، (چاپ بیروت، انتشارات دار المعرفه)، ج1 ص195، سنن ابی داود ج1 ص 655، باب 225، چاپ اول حمص. صحیح ترمذی ج1 ص68. سنن ابن ماجد ج1 ص 348. سنن نسائی ج3، ص100. سنن بیهقی ج1 ص 429 و ج3 ص 192. تاریخ طبری، ج5، ص68. كامل ابن اثیر ج3، ص48. [3] . ترجمه الغدیر علامه امینی، ج15، ص206 تا 213. [4] . تحریر الوسیله امام خمینی (ره) ج1، ص217 (مرحوم مقدس اردبیلی، در مجمع البیان ج2 ص376 فتوا به تحریم داده است).





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن