تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821011643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان اسلام کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انسان اسلام کیست؟
دعا
انسان در جهان‌بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یك حیوان مستقیم القامه كه ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می‏رود و سخن‏ می‏گوید نیست، این موجود از نظر قرآن ژرف‏تر و مرموزتر از این است كه‏ بتوان آن را با این چند كلمه تعریف كرد. قرآن انسان را مدح‌ها و ستایش‌ها كرده و هم مذمت‌ها و نكوهش‌ها نموده است . عالی‏ترین مدح‌ها و بزرگترین مذمت‌های قرآن درباره‏ انسان است، او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چارپایان پست‏تر شمرده است. از نظر قرآن انسان موجودی است كه توانایی دارد جهان را مسخر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد، و هم می‏تواند به‏ "اسفل السافلین" سقوط كند. این خود انسان است كه باید درباره‏ خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید. سخن خویش را از ستایش‌های انسان در قرآن تحت عنوان "ارزشهای انسان" آغاز می‏كنیم. ارزش‌های انسان 1- انسان خلیفه‏ خدا در زمین است. «روزی كه خواست او را بیافریند، اراده خویش را به فرشتگان اعلام‏ كرد.  آنها گفتند: آیا موجودی می‏آفرینی كه در زمین تباهی خواهد كرد و خون خواهد ریخت؟ او گفت: من چیزی می‏دانم كه شما نمی‏دانید.» «اوست كه شما انسانها را جانشین‌های خود در زمین قرار داده تا شما را در مورد سرمایه‏هایی كه داده است در معرض آزمایش قرار دهد.»آفرینش انسان، آفرینشی حساب شده است، تصادفی نیست. انسان‏ موجودی انتخاب شده و برگزیده است2- ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیت‌هایی است كه یك مخلوق ممكن است‏ داشته باشد. "تمام اسماء را به آدم آموخت (او را به همه‏ حقایق آشنا ساخت). آنگاه از فرشتگان(موجودات ملكوتی) پرسید: نامهای اینها را بگویید چیست. گفتند: ما جز آنچه تو مستقیما به ما آموخته‏ای نمی‏دانیم آنچه‏ را تو مستقیما به ما نیاموخته باشی ما از راه كسب نتوانیم آموخت. خدا به آدم گفت: ای آدم! تو به اینها بیاموز و اینها را آگاهی ده. همین كه آدم فرشتگان را آموزانید و آگاهی داد، خدا به فرشتگان گفت: نگفتم كه من از نهان‌های آسمانها و زمین آگاهم(می‏دانم چیزی را كه حتما نمی‏دانید) و هم می‏دانم آنچه را شما اظهار می‏كنید و آنچه را پنهان‏ می‏دارید ؟ "
ارتباط دعا
3- او فطرتی خدا آشنا دارد، به خدای خویش در عمق وجدان خویش آگاهی‏ دارد. همه‏ انكارها و تردیدها، بیماریها و انحراف‌هایی است از سرشت‏ اصلی انسان. «هنوز كه فرزندان آدم در پشت پدران خویش بوده(و هستند و خواهند بود) خداوند(با زبان آفرینش) آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و آنها گواهی دادند.» چهره‏ خود را به سوی دین نگه‏دار، همان كه سرشت خدایی است و همه‏ مردم را بر آن سرشته است.» 4- در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی كه در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصری ملكوتی و الهی وجود دارد. انسان تركیبی است از طبیعت و ماورای طبیعت، از ماده و معنی، از جسم و جان. «آن كه هر چه را آفرید نیكو آفرید و آفرینش انسان را از گل آغاز كرد، سپس نسل او را از شیره‏ كشیده‏ای كه آبی پست است قرار داد، آنگاه او را بیاراست و از روح خویش در او دمید.» 5- آفرینش انسان، آفرینشی حساب شده است، تصادفی نیست. انسان‏ موجودی انتخاب شده و برگزیده است.  برگرفته از کتاب انسان در قرآن، مرتضى مطهرىتنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 459]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن