واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اعجاز جاودانگی قرآن
«جهانی بودن دین اسلام» از ضروریات این آیین الهی است. اسلام، به منطقه جغرافیایی خاصی محدود نیست و بر همین اساس، پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به سران كشورهایی مانند: روم، ایران، مصر و... نامه نوشتند و همه را به پذیرفتن دین اسلام دعوت كرده و از پیامدهای كفر، برحذر داشتند، اگر دین اسلام، جهانی نبود، چنین دعوت عمومی انجام نمیگرفت و سایر اقوام و امتها هم عذری برای عدم پذیرش میداشتند. آیات قرآن نیز دین اسلام را یك دین جهانی و فراگیر میداند؛ چنانكه میفرماید: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ »1 در این آیه تأكید شده است كه قرآن برای جهانیان نازل شده است. در آیه دیگر از پیروزی دین جهانی اسلام، بر همه ادیان خبر داده و میفرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ؛2 او كسی است كه رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد.» برای جاودانی بودن قرآن كریم و دین مبین اسلام نیز دلایل فراوانی وجود دارد كه بعضی از آنها عبارتند از: 1. تازگی و اثربخشی قرآن در همه زمانها: قرآن كتابی است كه برای یك زمان نازل نشده است و الا باگذشت زمان، همه رازهای آن كشف میشد و جاذبه و تازگی و اثربخشی خودش را از دست میداد؛ حال آنكه میبینیم زمینه تدبر وتفكر و كشف جدید، همیشه برای این دریای بیكران و مفاهیم بلند آن وجود دارد. این نكتهای است كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ آن را توضیح دادهاند. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده است: «مثل قرآن، مثل خورشید و ماه است و مثل آن دو همیشه در جریان است» (پس با گذشت زمان كهنه نمیشود.) امام رضا ـ علیه السّلام ـ نقل كردهاند كه از امام جعفرصادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند: چه سرّی است كه هرچه زمان بیشتری بر قرآن میگذرد و هرچه بیشتر تلاوت میشود بر طراوت و تازگیش افزوده میگردد؟ فرمودند: برای این كه قرآن تنها برای یك زمان و نه زمان دیگر و برای یك مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده؛ بلكه برای همه زمانها و همه مردم نازل شده است. بنابراین، خداوند متعال قرآن را طوری ساخته كه در هر زمان و با وجود همه اختلافهایی كه در اندیشههای مردم به چشم میخورد، بر زمانها و افكار پیشیگیرد و در هر عصری مفاهیم تازهای از معارف بلند آن كشف شود.3 در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: «در این (قرآن) اخبار شما و اخبار گذشتهها و اخبار آیندهها و اخبار آسمان و زمین است و اگر كسی علمش را میداند شما را به آنچه در قرآن است، خبر دهد تعجب خواهید كرد.»2. احكام اسلام در فطرت و نهاد بشر جای دارد؛ لذا ماندگار است:
قرآن كریم، احكام الهی را در نهاد بشر میداند و میفرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»4 توجه خویش را به سوی دین حقگرایانه پایدار و استوار كن، به همان فطرتی كه خدا مردم را بر آن آفریده است»، پس طبق این آیه شریفه، احكام قرآن منطبق بر فطرت بشر بوده، همیشه باقی است. 3. احكام اسلام و قرآن بیان كننده همه خواستهای بشر است: قرآن كریم، در این زمینه فرموده: «نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْءٍ وَ هُدی وَ رَحْمَه وَ بُشْری لِلْمُسْلِمِینَ؛5 و این كتاب را كه روشنگر هر چیز است و برای مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگری است، بر تو نازل كردیم.» هرچند كه قرآن كریم، كتاب تربیت و انسانسازی است، ولی در آن همه چیز بیان شده و در آیات مختلفش پرده از روی قسمتهای حساسی از علوم و دانش برداشته است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «خداوند در قرآن هرچیزی را بیان كرده است؛ به خدا سوگند چیزی كه نیاز مردم بوده است كم نگذارد تا كسی نگوید: «اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل میشد»؛ آگاه باشید همه نیازمندیهای بشر را خدا در آن نازل كرده است.6در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: «در این (قرآن) اخبار شما و اخبار گذشتهها و اخبار آیندهها و اخبار آسمان و زمین است و اگر كسی علمش را میداند شما را به آنچه در قرآن است، خبر دهد تعجب خواهید كرد.»7امام خمینی(ره) درباره جامعیت قرآن میفرماید: «قرآن مخزن همه علوم است.»,8 البته نباید این مطلب را از نظر دور داشت كه اسلام دارای دو نوع احكام و مقررات است: 1. احكام و مقررات ثابت كه بر اساس آفرینش انسان و مشخصات ویژه او استوار است مانند یك قسمت از مقرراتی كه عبودیت و خضوع انسان را نسبت به پروردگارش مجسم میكند و یا كلیات مقرراتی كه با اصول زندگی انسان اعم از غذا، مسكن، ازدواج و... مربوط است و با دلایل یاد شده ثابت شد كه انسان برای همیشه به اجرای آنها نیازمند است. 2. مقررات و احكامی كه جنبه موقتی یا محلی و یا جنبه دیگری داشته و قابل تغییر است و به حسب مصالح مختلف زمانها و مكانها اختلاف پیدا میكند كه به عنوان آثار «ولایت عامه» مطرح است و به نظر نبی اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و جانشینان و منصوبین از طرف ایشان ـ علیهم السّلام ـ و علمای دین وابسته است.9 نوشته: محمود نیاكانتنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان[1] . سوره تكویر، آیه 27. [2] . سوره صف، آیه 9. [3] . میزان الحكمه، محمدی ریشهری، ج8، ص70، ح16135، مركز نشر اسلامی. [4] . سوره روم، آیه 30. [5] . سوره نحل، آیه 89. [6] . نورالثقلین، ج3، ص74. [7] . اصول كافی، ج2، ص564، دارالتعارف. [8] . صحیفه نور، رهنمودهای امام خمینی(ره). [9] . ر.ك: فرازهایی از اسلام، علامه طباطبایی، ص47ـ69، نشر جهانآرا، در ساحل اندیشه، آیت الله سبحانی، ص140، نشر توحید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]