واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حیوان های خداپرست!
از آیات و روایات و تجارب برمىآید كه شعور، ویژه انسان نیست؛ به نمونههاى زیر توجّه كنید:1- حضرت سلیمان همراه با سپاهیانش از منطقهاى عبور مىكردند، مورچهاى به سایر مورچگان گفت: فورى به خانههایتان بروید، تا زیر پاى ارتش سلیمان له نشوید.1شناخت دشمن، جزو غریزهى مورچه است، ولى اینكه نامش سلیمان و همراهانش ارتش اویند، این بالاتر از غریزه است.2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمینى مطلع شده و نزد سلیمان گزارش مىدهد كه مردم منطقهى سبأ، خداپرست نیستند. آن گاه مأموریّت ویژهاى مىیابد. شناخت توحید و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سلیمان پیامبر و مأموریّت ویژهى پیامرسانى، مسألهاى بالاتر از غریزه است.23- این كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سلیمان از علّت غایب بودنش، عذرى موجّه و دلیلى مقبول مىآورد، نشانه شعورى بالاتر از غریزه است.34- اینكه قرآن مىگوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمىفهمید،4 تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مىفهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مىگوید.5- در آیات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ»...56- پرندگان در مانور حضرت سلیمان شركت داشتند. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ»67- حرف زدن پرندگان با یكدیگر و افتخار سلیمان به اینكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» 78- آیهى «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»8محشور شدن حیوانات را در قیامت مطرح مىكند.9- آیهى «وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبِیحَهُ»9نشانهى شعور و عباد آگاهانهى حیوانات است.10- وجود وفا در برخى حیوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه و فرزندانش.11- تعلیم سگ شكارى و سگ پلیس براى كشف قاچاق، یا خرید جنس، نشانهى آگاهى خاصّ آن حیوان است.12- اسلام از ذبح حیوان در برابر چشم حیوان دیگر، نهى كرده است كه این نشانهى شعور حیوان نسبت به ذبح و كشتن است.قرآن مىگوید: همه موجودات، تسبیح گوى خدایند ولى شما نمىفهمید، تسبیح تكوینى نیست، زیرا آن را ما مىفهمیم، پس قرآن تسبیح دیگرى را مىگویدپیامها1- قدرت الهى در آفرینش و هدفدارى خلقت، نسبت به همهى موجودات یكسان است. «مِنْ دَابَّةٍ»... «وَ لا طائِرٍ...»2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسانها نیست، بلكه در زندگى حیوانات هم مشاهده مىشود. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ» 3- انسانها و حیوانات، همه نیاز به تدبیر الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مىدهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ» 4- قرآن كریم، جامعترین و كاملترین كتاب آسمانى است. «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ مِنْ شَیْءٍ» 5- آنچه سبب هدایت، تربیت و رشد انسانهاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانیّت پیامبر اسلام و هدایت مردم هیچ گونه كاستى ندارد) «ما فَرَّطْنا فِی الْكِتابِ» 6- در حقّ حیوانات هم ظلم یا كوتاهى نكنیم، آنها هم مثل ما حقّ حیات دارند.»«أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ» 7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسانها نیست. «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ»... «ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ» 8- حركت همه موجودات به سوى خداوند یك حركت تكاملى و جلوهاى از ربوبیّت الهى است. «إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»10 تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان(1). جاثیه، 4.(2). تفسیر مراغى.(3). نحل، 89.(4). هود، 6.(5). نساء، 114.(6). نساء، 5.(7). مائده، 101 تفسیر نور الثقلین.(8). نمل، 18(9). نمل، 22.(10). تفسیر نور ج 03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]