تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838014345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محکم و متشابه در قرآن 2 - معنا و آراء


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محکم و متشابه در قرآنقسمت دوم: محکم و متشابه؛ معنا و آراء
قرآن کریم
فهرست مجموعهآنچه گذشت: قاریان جهنمی هُوَ الَّذِى أَنْزَلَ عَلَیک الکتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکماتٌ هُنَّ أُمُّ الکتابِ وَأُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمّا الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الفِتْنَةِ وَابْتِغاءَ تَأْوِیلِهِ وَما یعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلّا اللَّهُ وَالرّاسِخُونَ فِى العِلْمِ یقُولُونَ آمَنّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما یذَّکرُ إِلّا أُولُوا الْأَلْبابِ؛1اوست کسى که این کتاب را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آیاتِ محکم (=صریح و روشن‏) است. آنها اساس کتابند؛ و (پاره‏اى‏) دیگر متشابهند. اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه‏جویى و طلب تأویل آن، از متشابه پیروى مى‏کنند؛ با آن‏ که تأویلش را جز خدا و ریشه‏داران دانش کسى نمى‏داند. (آنان که‏ج مى‏گویند: ما بدان ایمان آوردیم، همه جچه محکم و چه متشابه‏) از جانب پروردگار ماست و جز خردمندان کسى متذکر نمى‏شود.آیه فوق، آیات قرآن را به دو گروه محکمات و متشابهات با ویژگى‏هاى خاص آنها تقسیم مى‏کند.قبل از هر چیز لازم است با دو واژه «محکم» و «متشابه» آشنا شویم:تعریف محکم و متشابه1. محکم: دانشمند محترم راغب اصفهانی در کتاب مفردات می‌نویسد: ریشه حَکمَ به معناى «مَنَعَ» است. و به همین جهت در زبان عرب به لجام اسب «حَکمة» اطلاق مى‏گردد (زیرا لجام، حیوان را از حرکت و تمرّد بازمى‏دارد).بنابراین در این ماده نوعى معناى مانعیت و نفوذناپذیرى نهفته است. وقتى مى‏گوییم: قاضى «حُکم» کرد؛ یعنى قضیه قبل از حکم او داراى تزلزل بود و پس از حُکم، حالت ثبات و استحکام به خود گرفت. «مُحکم»بودن چیزى بدین معناست که عامل خارجى نمى‏تواند در آن نفوذ نماید و به قول راغب: «مُحکم، چیزى است که نه ‏از جهت لفظ و نه از حیث معنا شبهه‏اى در آن وارد نگردد.» این ویژگى در یک کلام، هنگامى پدید مى‏آید که کلام در افاده معنا، هیچ‏گونه ابهامى و ایهامى نداشته باشد و به‏ روشنى تمام بر مقصود خویش دلالت نماید. 2. متشابه: راغب گوید: شُبهه، آن است که به جهت وجود شباهت بین دو چیز، یکى از دیگرى تمیز داده نشود (چه شباهت عینى باشد و چه معنوى). متشابه در قرآن کلامى است که به دلیل مشابهت لفظى یا معنوى‏اش به چیز دیگر، تفسیر آن مشکل گردیده است. فقها مى‏گویند متشابه چیزى است که ظاهرش خبر از باطنش نمى‏دهد و گویاى مرادش نمى‏باشد.«اشتباه» نیز به جهت مشابهت دو یا چند چیز به یکدیگر رخ مى‏دهد.بنابراین متشابه - در اصطلاح قرآن - لفظى است که احتمال چندین معنا در آن وجود دارد؛ به همین جهت در آن شک و شبهه ایجاد مى‏گردد، و همان‏گونه که امکان تأویل صحیح آن وجود دارد، احتمال تأویل فاسد نیز در آن مى‏رود و همین احتمال باعث گشته است تا منحرفان در صدد تأویل آن متناسب با اهداف خویش برآیند.2گرچه در آیه مورد بحث، آیات به دو گروه «محکم و متشابه» تقسیم شده‏اند؛ امّا در جاى دیگر همین دو عنوان، وصفِ کل قرآن نیز قرار گرفته‏اند: کتابٌ أُحْکمَتْ آیاتُه ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَدُنْ حَکیمٍ خبیر.3و در جاى دیگر: اللَّه نَزَّل أحسنَ الحدیث کتاباً متشابهاً مَثانى.4مراد از اِحکام آیات قرآن -در آیه فوق- به قرینه تفصیلى آیات، که در همان آیه ذکر گردیده است، وضعیت آیات قبل از نزول تدریجى و تفصیلى و آیه به آیه است. قرآن در مرحله قبل از نزول تدریجى از حقیقتى واحد و ثابت برخوردار بوده که تجزیه و تکثّر آیات (تفصیل) در آن راه نداشته است و به هنگام نزول تدریجى از مرحله احکام به مرحله تفصیل و تکثّر، تغییر حالت داده است.5 «محکم» آیه‏اى است که در افاده معناى خویش هیچ‏گونه ابهام و ایهامى نداشته باشد و راه ورود به هرگونه شبهه و اشتباه را ببندداطلاق وصف تشابه براى کل آیات در سوره زمر بدین معناست که قرآن کتابى است که همه آیاتش با یکدیگر هماهنگ است. کتاب متشابه، یعنى کتابى که در آن تضاد و اختلاف و اعوجاج راه ندارد، بلکه بر مجموعه آن نوعى مشابهت و یک‏نواختى و هماهنگى حاکم است و همگى یک هدف را دنبال مى‏کنند.6پس از بررسى دو اصطلاح «محکم و متشابه» به آیه اصلى بازمى‏گردیم. در این آیه، آیات محکمات، «اُمّ‏الکتاب» معرفى شده‏اند. اُمّ از ریشه أَمَّ یؤُمُّ به معناى قَصَدَ یقْصُدُ است. از آن جهت که فرزند به مادر متوجه مى‏شود و قصد او را مى‏کند، «اُمّ» مى‏گویند. اُمّ به معناى مرجع و مقصد است و ام‏الکتاب، یعنى آیاتى که براى آیات دیگر مرجع واقع مى‏شود. محکمات به تصریح قرآن آیات مادر، مرجع و اساسى هستند؛ با این ویژگى که خود هیچ ابهامى نداشته، برطرف‏کننده ابهام و تشابه از آیات متشابهند. از همین آیه مى‏توان استفاده نمود که گرچه بخشى از آیات قرآن «متشابه» مى‏باشند؛ اما با ارجاع متشابهات به آیات محکم، از این دسته از آیات نیز رفع تشابه مى‏گردد و مفهوم آنها نیز در سایه آیات محکمات معلوم مى‏شود؛ به عبارت دیگر گرچه بخشى از قرآن را آیات متشابه تشکیل مى‏دهد (بخش اندک) امّا تشابه آیات، ذاتى و همیشگى نیست؛ زیرا قرآن خود، راه تبیین متشابهات را تعیین کرده، و در حقیقت راهکار رفع تشابه را نمایانده است. تعیین محکم و متشابه (آرا و نظریات)
قرآن
به طور کلى در زمینه محکم و متشابه نظریات ذیل اظهار شده است:71. متشابهات عبارت از حروف مقطّعه‏اى هستند که در اوایل بعضى از سور نازل شده‏اند و مابقى محکماتند.2. محکمات حروف مقطّعه‏اند و غیر آنها آیات متشابهند.3. آیات مبین در قرآن محکم و آیات مجمل، متشابهات قرآنند.4. آیات ناسخ، محکم و آیات منسوخ، متشابهند.5. محکمات، آیاتى هستند که دلایلى روشن و واضح دارند. اما بازشناسى متشابهات نیاز به تأمل و تدبر دارد.6. محکم عبارت است از: هر آیه‏اى که آگاهى به آن -با برهان خفى یا جلى- ممکن باشد؛ به خلاف متشابه؛ مثل علم به زمان قیامت و....7. آیات الاحکام، محکمات قرآن و مابقى متشابهاتند.8. آیات محکمات، تأویل واحدى دارند؛ در حالى که آیات متشابه، وجوه متعددى از تأویل در آنها محتمل است.9. تقسیم آیات بر محکم و متشابه مختص به آیات قصص است؛ آیاتى که در آن اخبار پیامبران و امت‏هایشان به صورت روشن، تبیین شده محکمات، و آن دسته از آیات که با تکرار در سور متعدد الفاظ و محتواى آن در مورد سرگذشت پیامبران مشتبه شده، متشابهاتند.10. آیات متشابه، آیاتى هستند که نیاز به توضیح و بیان دارند؛ برخلاف محکمات.11. آیاتى که در قالب خبریه هستند، متشابهات و انشاءاتِ قرآن محکماتند.12. آیات صفات (خواه صفات خداوند و خواه صفات انبیا) آیات متشابه و بقیه محکماتند.13. آیات قابل فهم و درک براى انسان، محکمات و آیاتى که عقل انسان قادر به فهم آنها نیست متشابهاتند.14. آیاتى که ظاهر آنها مراد است، محکمات و آیاتى که خلاف ظاهر آنها مراد است، متشابهات قرآنند (مشهور مفسران متأخر همین قول را انتخاب کرده‏اند.)15. محکم آیه‏اى است که در تأویل آن اتفاق نظر وجود داشته باشد؛ به خلاف متشابه.بیان نظریات فوق صرفاً جهت اطلاع است. درباره نارسایى‏هاى این انظار و آرا، علّامه طباطبائى در المیزان به تفصیل سخن گفته است. به نظر مى‏رسد با توجه به تعریفى که از محکم و متشابه ارائه گردید، اشکالات وارد بر بعضى از نظریه‏هاى ذکرشده روشن بوده نیازى به طرح آن نباشد.متشابه در اصطلاح قرآن به آیه‏اى اطلاق مى‏شود که احتمال چندین معنا در آن وجود دارد و به همین جهت در آن شک و شبهه ایجاد مى‏شودگزیده مطالب1. آیات قرآن به دو دسته محکمات و متشابهات تقسیم مى‏شود. این تقسیم‏بندى را قرآن به صراحت ذکر نموده است.2. آیات محکمات، آیات مادر و مرجع در قرآن کریم هستند.3. استفاده از آیات متشابه، منوط به ارجاع آنها به آیات محکمات است.4. «محکم» آیه‏اى است که در افاده معناى خویش هیچ‏گونه ابهام و ایهامى نداشته باشد و راه ورود به هرگونه شبهه و اشتباه را ببندد.5- متشابه در اصطلاح قرآن به آیه‏اى اطلاق مى‏شود که احتمال چندین معنا در آن وجود دارد و به همین جهت در آن شک و شبهه ایجاد مى‏شود.6. برخى از آرا و نظریات در مورد تعیین محکمات و متشابهات در قرآن، با تعریف ارائه ‏شده انطباق ندارند. مثل آن‏که گفته‏اند: متشابهات، حروف مقطّعه هستند؛ یا آیات مجمل، متشابهاتند، و یا آیات منسوخ و یا آن‏ چه غیر از آیات‏الاحکام است و....7. پیدایش برخى از مذاهب انحرافى در اسلام به جهت پیروى از متشابهات قرآن بوده‏است. گروه دین و اندیشه تبیان، عسگری1 . آل‏عمران (3) آیه 72 . التمهید، ج‏3، ص‏93 . هود(11) آیه‏14 . زمر(39) آیه‏235 . ر.ك: المیزان، ج‏3، ص‏206 . أفلایتدبّرون القرآن ولو كانَ من عند غیر اللَّه لوجدوا فیه اختلافاً كثیراً.7 . ر.ك: مجمع‏البیان، ج‏1، ص‏699 و ج‏2، ص 700؛ المیزان، ج‏3، ص‏32 - 40.برگرفته از: درسنامه علوم قرآنى، سطح، حسین جوان آراسته 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 481]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن