تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854920852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محکم و متشابه در قرآن - فلسفه وجود متشابهات در قرآن (قسمت سوم)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محکم و متشابه در قرآنقسمت سوم : فلسفه وجود متشابهات در قرآن
مهارت های زندگی در قرآن
فهرست مجموعهآنچه گذشت: محکم و متشابه؛ معنا و آراء وجود متشابهات در قرآن‏كریم بهانه برخى خرده‏گیرى‏ها بر این كتاب مقدس شده است. آنان مى‏گویند قرآن مدعى است كه قول فصل است، فرقان و تمیز دهنده حق از باطل است، هیچ‏گونه باطلى در آن وجود ندارد؛ در حالى كه آیات متشابه آن آیاتى هستند شبهه‏انگیز، دیریاب و مشكل‏آفرین. فرقه‏ها و مذاهب گوناگون اسلامى هر یك براى اثبات حقّانیت خویش به همین قرآن استدلال كرده آیاتى از قرآن را مورد استناد خویش قرار مى‏دهند. دلیل این امر چیزى جز وجود متشابهات در قرآن نیست. آیا اگر این كتاب تمامش محكمات بود با اهداف تبیین‏ شده از سوى خود قرآن سازگارتر نبود؟ و اصولاً فلسفه و حكمت وجود متشابهات در قرآن چیست؟امام فخر رازى در تفسیر خود پنج وجه در این مورد بیان كرده‏است: 1. ثواب اخروى: وقتى قرآن متشابهاتى داشته‏باشد، مردم براى فهم آن زحمت مى‏كشند و این زحمت باعث پاداش اخروى آنها مى‏شود.2. جلب مخالفان: مردم در زندگى روش‏ها و مسلك‏هاى مختلفى دارند، اگر قرآن به صورت صریح و محكم در برابر آنها قیام مى‏كرد، باعث تنفر و انزجار آنها مى‏شد و از همان اول مى‏گفتند این كتاب مخالف ماست.3. تقویت جنبه عقلانى مردم: مردم ناچارند براى فهمیدن متشابهات قرآن، تأمّل و تدبّر نمایند و از این جهت، عقل آنان ورزیده و فربه مى‏شود.4. فراگرفتن علوم دیگر: افراد براى فهم متشابهات ناچارند علوم دیگرى را از قبیل لغت، نحو و جز اینها بیاموزند تا به مراد آیه پى ببرند.5. استفاده هركس به اندازه توان خویش: هركس به اندازه استعداد خود بتواند از آیات قرآن استفاده برد. در تفسیر المنار، رشید رضا پس از سخیف‏ شمردن وجوه مذكور،1 سه وجه دیگر را از استادش «شیخ محمد عبده» نقل مى‏كند؛ از جمله این ‏كه وجود متشابهات خود جنبه آزمایشى و امتحانى دارد: اگر قرآن تماماً محكمات بود همه كسانى كه در ظاهر ایمان آورده بودند، ناچار آن را قبول مى‏كردند؛ ولى قسمتى از آن به صورت متشابه نازل شد تا وسیله امتحان باشد.روشن است كه هیچ ‏یك از موارد پیش‏گفته نمى‏تواند بیانگر حكمت متشابهات در قرآن باشد. بعضى از موارد یاد شده، نه ‏تنها پاسخى را ارائه نمى‏دهند، بلكه به ضعف و وهن كلام خدا مى‏انجامند. ما به جهت وضوح بطلان این اقوال از بحث در زمینه ابطال آنها خوددارى مى‏كنیم.القاى مفاهیم و معانى به انسان جز از طریق معلومات ذهنیى كه در طول زندگى وى بـرایش فـراهـم گـردیده، ممكـن نخواهد بود. اگر فردى مأنوس با امور حسى باشد القا از طریق محسوسات، و اگـر بـه معانـى كلى نایل گشته‏باشد، از همان طریق، به میزان نیل به معانى صورت خواهد گرفتفیلسوف بزرگ، ابن‏رشد اندلسى در پاسخ به علّت وجود متشابهات مى‏گوید: "مردم سه گروهند: علما و دانشمندان؛ عامه مردم كه بهره‏اى از علم و دانش نبرده‏اند، و گروهى بین این دو گروه قرار مى‏گیرند كه نه در سطح علمى دانشمندان هستند و نه در مجموعه عوام. همین گروهند كه «تشابه» برایشان پدید مى‏آید و خداوند آنان را نكوهیده است؛ زیرا دانشمندان، در شرع مقدس تشابهى به‏ وجود نمى‏آورند و مى‏دانند هر آیه را چگونه به ‏وجه صحیح مورد نظر شرع ارجاع دهند. عموم مردم هم كه اساساً آگاهى از این شكوك و ایرادات ندارند و به همان ظاهر آیات بسنده مى‏كنند".2وى اضافه مى‏كند: "تعالیم شرعى همانند غذایى است كه براى اكثر بدن‏ها (نوع افراد) نافع و سودمند است و چه ‏بسا براى اقلیتى ایجاد ضرر نماید و به همین جهت قرآن به این نكته اشاره نموده است: و ما یُضِلُّ به إِلَّا الفاسقین‏3 این تشابه براى اندكى از مردم در تعداد كمى از آیات قرآن كه متضمّن اعلام از چیزهاى ماوراى حسى است رخ مى‏دهد. قرآن از امر غیر محسوس و غیبى به یك امر حسى، كه از همه امور حسّىِ دیگر به آن امر غیبى نزدیك‏تر است و شباهت بیشترى دارد، تعبیر مى‏كند. برخى از مردم همین مثال محسوس را اخذ مى‏كنند و دچار شك و تردید مى‏شوند".4سخن بالا، در آن جا كه برخى از موارد تحقّق تشابه را بیان مى‏كند، قابل قبول به‏نظر مى‏رسد. علاّمه طباطبائى در تبیین علّت وجود متشابه در قرآن در یك بیان تفصیلى به این نتیجه مى‏رسد كه، اساساً اشتمال قرآن بر آیات متشابه امرى واجب و ضرورى بوده است و جز این امكان نداشته است.
تبلیغ در قرآن
وى مى‏گوید: " القاى مفاهیم و معانى به انسان جز از طریق معلومات ذهنیى كه در طول زندگى وى برایش فراهم گردیده، ممكن نخواهد بود. اگر فردى مأنوس با امور حسى باشد القا از طریق محسوسات، و اگر به معانى كلى نایل گشته‏باشد، از همان طریق، به میزان نیل به معانى صورت خواهد گرفت.از طرفى هدایت دینى اختصاص به گروهى خاص از مردم ندارد؛ بلكه همه گروه‏ها و تمامى طبقات را در بر مى‏گیرد. اختلاف سطح افكار مردم از یك‏سو و عمومیت امر هدایت براى همه از سوى دیگر باعث شده است كه بیانات قرآن در قالب اَمثال صورت گیرد؛ بدین صورت كه آن دسته از معانى و مفاهیمى كه انسان به آنها آشناست و ذهنش با آنها معهود است انتخاب مى‏شود تا از رهگذر این معانى، آن‏چه را نمى‏داند برایش تبیین‏نماید".5به عبارت دیگر: الفاظ قرآن، مثَل‏هایى براى معارف حق الهى مى‏باشند و از آن جهت كه فهم عموم مردم جز محسوسات را درك نمى‏كند و دسترسى به معانى كلى ندارد، این معارف در قالب مثل‏ها و امور مادى عرضه مى‏گردند. در این صورت اگر درك مردم در دریافت معارف الهى در همان مرحله حسى جمود پیدا كند، براى چنین افرادى بیانات و امثال قرآن، حقایق جلوه مى‏كند و مثال، مُمثَّل به نظر مى‏رسد و در این صورت منظور و مقصود آیات از بین رفته است. اگر مردم در درك معانى، جمود بر مثال‏ها ننمایند و با تجرید مثالهاى بیان‏شده خود را به معانى و مفاهیم مجرّد از حس و محسوسات منتقل نمایند، در این صورت هم میزان تجرید و الغاى خصوصیات مثالها براى همه یكسان نیست و در نتیجه در انتقال از این مثالهاى محسوس به معانى مجرد، تفاوتهایى پدیدار مى‏گردد.6به هرحال از آن‏جا كه انتقال مفاهیم عالى و معنوى قرآن به انسان‏ها جز از طریق الفاظ و عبارات امكان‏پذیر نمى‏باشد، این الفاظ مادى نمى‏توانند در برگیرنده همه آن محتوا و معنا باشد. به همین جهت، تشابه پدید مى‏آید و دلیل آن همان است كه معانى در قالب این الفاظ نمى‏گنجند. معانى هرگز اندر حرف ناید                   كه بحر بیكران در ظرف ناید بعضى از قرآن‏پژوهان در پاسخ به همین اشكال كه چرا قرآنى كه مَثَل اعلاى فصاحت و روشنى و صراحت است، داراى متشابهات شبهه‏انگیز و دیریاب است؟ گفته‏اند:"قرآن در قالب و بر وفق موازین كلام طبیعى انسانى نازل شده است و در كلام بشرى از ساده‏ترین تعابیر روزمرّه گرفته تا عالى‏ترین تعبیرات و عبارات ادبى و هنرى، انواع صورت‏هاى مجازى و استعارى و تمثیلى و كنایى را دارد و هرجا كه مجاز باشد لامحاله تشابه و متشابه پیش مى‏آید".7بنابراین در یك نتیجه‏گیرى نهایى با توجّه به القاى دقیق‏ترین معانى در قالب الفاظ مادى از یك سو و استفاده قرآن از تعابیر رایج لفظى نظیر مجاز، استعاره، تمثیل و كنایه از سوى دیگر، وجود آیات متشابهات كه چیزى حدود دویست آیه‏8 از كل قرآن را تشكیل مى‏دهند، امرى غیر قابل اجتناب و ضرورى بوده است و در حقیقت اگر جز این بود جایى براى سؤال و ابهام وجود داشت.مردم در زندگى روش‏ها و مسلك‏هاى مختلفى دارند، اگر قرآن به صورت صریح و محكم در برابر آنها قیام مى‏كرد، باعث تنفر و انزجار آنها مى‏شد و از همان اول مى‏گفتند این كتاب مخالف ماستگزیده مطالب1. ابن‏رشد مى‏گوید: تشابه تنها براى اندكى از مردم در تعدادى از آیات كه متضمن اعلام امور غیبى و غیرحسى هستند رخ مى‏دهد، و علت آن تعبیر از امور غیبى به امور حسى است.2. به عقیده علامه طباطبائى چون هدایت دینى براى همه مردم است و آنان از نظر سطح فكرى متفاوتند، بعضى فقط قادر به درك محسوسات و برخى دیگر قادر به معانى كلى و مجرد مى‏باشند. در هر صورت القاى مفاهیم الهى و معارف بلند قرآنى در قالب الفاظ مادى و بیان ممثّل در قالب مثال موجب تشابه مى‏گردد و این امر اجتناب‏ناپذیر است.3. بعضى وجود تشابه در قرآن را از این جهت امرى طبیعى دانسته‏اند كه قرآن همانند سایر كلام‏هاى طبیعى بشر، براى تبیین معارف خویش از ساده‏ترین تعابیر تا عالى‏ترین عبارات ادبى، هنرى را در خود جاى داده است و از انواع مجازات، استعاره‏ها، تمثیل‏ها و كنایه‏ها استفاده نموده و در كاربرد چنین امورى به ناچار تشابه رخ مى‏دهد.4. به نظر مى‏رسد نظریه فوق تكمیل‏كننده نظریّه علامه طباطبائى بوده و بتوان وجود متشابهات را به یكى از این دو امر نسبت داد. در این صورت وجود متشابهات نه‏ تنها اشكالى نخواهد داشت، كه خود از جهت لطافت و ظرافت تعابیر قرآنى، امتیاز به شمار مى‏آید. در شماره آینده خواهید خواند: نمونه‌های آیات متشابه در قرآن گروه دین و اندیشه تبیان - عسگریبرگرفته از: درسنامه علوم قرآنى، سطح، حسین جوان آراسته1. المنار، ج‏3، ص‏167 و 168.2. التمهید فى علوم القرآن، ج‏3، ص‏16 و 17.3. بقره (2) آیه 26.4. التمهید، ج 3، ص 16 و 17.5. المیزان، ج‏3، ص‏60 و 61.6. ر.ك: همان، ج‏3، ص‏62.7. قرآن‏پژوهى، ص‏736 و 737.8. ر.ك: التمهید، ج‏3، ص‏14.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن