تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827824810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلم کوتاه؛ طومار بلند مشکلات


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  فیلم كوتاه؛ طومار بلند مشکلات
فیلم کوتاه
ناصرباكیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی چند هفته‌ی گذشته با تاكید بر امكان نمایش فیلم‌های كوتاه گفت: آن‌چه كه امروز در حوزه فیلم كوتاه با آن مواجه هستیم تولیدات متعددی است كه قطعا باید چرخه‌ی مناسبی را طی كند، یعنی آموزش‌دادن فیلم‌سازان و سپس تولید و عرضه كه نمایش این آثار از همه مهم‌تر است اما نمایش آثار كوتاه یك حلقه مفقوده این چرخه است كه تلاش‌های بسیارزیاد و توجه بسیارجدی دیگر دستگاه‌های كشور را نیاز دارد.او مطرح كرد: در كشوری كه به‌طور میانگین سالیانه سه‌هزار عنوان فیلم كوتاه تولید می‌شود و خیل عظیمی از جوانان علاقه‌مند به هنر هفتم هستند، باید توجه جدی‌تری به این موضوع انجام شود.باكیده تصریح كرد: در سال گذشته 40 جشنواره رسمی برگزار شد كه اگر جشنواره‌هایی مانند كودك و نوجوان و فجر را حذف كنیم مابقی از فیلم كوتاه ارتزاق كردند و این جشنواره‌ها به فضایی تبدیل شده كه هرسال چند فیلم‌ساز برجسته مطرح می‌شود، اما بعد از جشنواره كسی به سراغ آن فیلم‌سازها نمی‌رود و یا برای نمایش و سازماندهی نمایش و اكران آنها فكر جدی نمی‌شود.مدیرعامل انجمن سینمای جوانان همچنین اظهار كرد: در بحث استقلال فیلم كوتاه نكته‌ای كه می‌تواند بسیار موثر باشد این است كه دستگاه‌های دولتی مرتبط بتوانند به خرید، عرضه و نمایش فیلم‌های كوتاه اقدام كنند تا چرخه اقتصادی این فیلم‌ها به حركت درآیدو اگر این چرخه به وجود نیاید ما هم‌چنان اندر خم یك كوچه خواهیم بود و خواهیم ماند.او همچنین اظهار تاسف كرد از اینكه؛ فیلم كوتاه محل جدی نمایش ندارد و همین باعث شده فیلم كوتاه از چرخه مناسب اقتصادی برخوردار نباشد و دچار مشكلات عدیده‌ای شود. كیفیت برخی فیلم‌ها شایسته عرضه نیستمهرداد اسكویی عضو هیات موسس انجمن فیلم كوتاه هم با تاكید بر این‌كه فیلم خوب و فیلمساز خوب به‌ سادگی بدست نمی‌آید در مورد عرضه‌ی فیلم‌های كوتاه هم گفت: برای عرضه‌ی داخلی و خارجی موفق این فیلم‌ها باید آنها، از ایده‌ای خوب و متفاوت، فیلمنامه‌ای قوی و كارگردانی سنجیده و فكوری بهره‌مند باشند و مسائلی مانند كیفیت صدا‌و صداگذاری و زیبایی‌های بصری نیز درحد استاندارد‌های جهانی باشد اما در حال حاضر، دراین فیلم‌ها به كیفیت برخی موارد ازجمله تصویر و به‌خصوص صدا توجه شایسته‌ای نمی‌شود. برای عرضه‌ی داخلی و خارجی موفق این فیلم‌ها باید مسائلی مانند كیفیت صدا‌و صداگذاری و زیبایی‌های بصری نیز درحد استاندارد‌های جهانی باشد اما در حال حاضر، دراین فیلم‌ها به كیفیت برخی موارد ازجمله تصویر و به‌خصوص صدا توجه شایسته‌ای نمی‌شود او درعین حال خاطرنشان كرد: احساس می‌كنم در سال‌های اخیر فیلم‌كوتاه ما، وارد بحث‌های حاشیه‌ای شده و توجه فیلمسازان معطوف مسائلی مانند جشنواره‌ها و شهرت و ... شده است. لذا معتقدم سینمای كوتاه به‌خصوص در عرصه‌ی داستانی نیازمند نشاط و خون‌تازه‌ای است و اگر این نشاط ایجاد شود، درعرصه‌ی اقتصادی نیز موفقیت‌های متعددی حاصل می‌شود.كارگردان «خانه‌ی مادری‌ام مرداب» ادامه داد: در واقع فیلمسازی حرفه‌ای به‌شدت تحت فشار قرار دارد و در فرایند تولید چه در داخل و چه در خارج از مرزهای ایران فشار زیادی را تحمل می‌كند، چرا كه هنگامی كه فیلمی برای بخش انبوهی از مخاطبان تهیه می‌شود، باید دارای شاخصه‌های خاصی باشد. دركشورهای دیگر، فیلم‌های كوتاه جایگاه خاص و مخاطب خود را دارند و دست‌اندركاران آن وقت زیادی صرف مخاطب‌شناسی كرده‌اند، اما جای چنین اقدامی در ایران خالی است.هم‌چنین اسكویی با تاكید بر این نكته كه درصورت عدم توفیق فیلمسازان برای امرار معاش از طریق حرفه‌ی خود ، قطعا فیلم‌های آنها نیز فاقد كیفیت لازم خواهد بودتصریح كرد:حرفه‌ی سینما علی‌رغم جذابیت‌هایی كه دارد بسیار بی‌رحم است و به‌راحتی دست به حذف می‌زند، لذا فیلمساز برای استمرار حضور دراین عرصه نیازمند سخت‌كوشی و دقت فراوان است و فیلمساز باید در این میان فردی بسیار باهوش باشد. عرضه‌ی فیلم‌های كوتاه به‌ شیوه‌ی آزمون و خطا پیش‌ می‌رود
فیلم کوتاه
امیرشهاب رضویان نیز معتقد است: فیلم‌كوتاه، بخشی فرهنگ‌ساز از سینماست كه درصورت توجه كافی مسوولان، می‌تواند همانند كشورهای اروپایی از چرخه‌ی اقتصادی مناسبی بهره‌مند شود.این فیلمساز در گفت و گو با ایسنا همچنین عنوان كرد: اكنون؛ امكاناتی مانند فیلم، فیلمساز و امكان پخش مهیاست، لكن این موارد به‌شكل مناسبی دركنار یكدیگر قرار نگرفته‌اند و اگر این موارد به‌شیوی‌ درستی دركنار یكدیگر جا داده شوند، قطعا چرخه‌ی اقتصادی فیلم‌كوتاه با پیشرفت مواجه خواهد شد.كارگردان فیلم‌سینمایی «مینای شهر خاموش» در رابطه با موفقیت فیلم‌های كوتاه در بدست آوردن بازارهای جهانی نیز متذكر شد: لازم است برای برقراری ارتباط با جهانیان آموزش‌هایی صورت گیرد، چرا كه درحال حاضر، باوجودیكه نزدیك به سی‌وپنج سال از نمایش فیلم‌های كوتاه ایرانی در جشنواره‌های جهانی می‌گذرد، همچنان عرضه‌ی این فیلم‌ها به شیوه‌ی آزمون و خطا پیش می‌رود. چرخه‌ای كه از ابتدا تا انتها تعریف نشده استشهرام مكری نیز با بیان این كه در صورت حكم‌فرمایی دغدغه‌های فرهنگی در جامعه، فیلم‌های كوتاه نیز صاحب چرخه‌ی اقتصادی خواهند شد،ب سیاری از فیلم‌های كوتاه را فاقد استانداردهای فروش دانست و با تاكید بر استانداردهای فروش،در مورد صادرات فیلم‌های كوتاه متذكر شد: تا هنگامی كه فیلم‌های ایرانی تصویر بكری از ایران ارایه می‌كردند، در كشورهای خارجی مورد استقبال قرار می‌گرفتند، اما بعد از مدتی این فیلم‌ها از حالت بكربودن درآمدند و مسئله‌ی كیفیت مطرح شد كه بخشی از این كیفیت وابسته به ابزار و وسایل بود كه در این زمینه، معمولا فیلم‌های ایران دچار نقص هستند و در آن‌ها استانداردها به دلیل تورم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.این فیلم‌ساز همچنین عنوان كرد: درست است در كشورهای مختلف، جشنواره‌های متعددی برپا می‌شود، اما در این میان، مسوولان نیز سعی می‌كنند مردم را به دیدن این فیلم‌ها ترغیب‌كننده اما در ایران، این چرخه از ابتدا تا انتها تعریف نشده و فقط میزان تولید موردتوجه قرار می‌گیرد.كارگردان فیلم كوتاه «آندوسی» در ادامه مشكل كپی‌رایت را از دیگر مسایل مهم در این زمینه دانست و خاطرنشان كرد: در ایران، فیلم‌های كوتاه به‌راحتی پخش می‌شوند و ایده و داستان آن‌ها به‌راحتی مورد استفاده‌ی عموم قرار می‌گیرد و به نوعی، خلاقیت هنر و ایده مورد آسیب و صدمه قرار می‌گیرد. وضعیت فعلی فیلم كوتاه به‌هیچ عنوان اقتصادی نیستآرش رصافی نیز معتقد است: قطعا فیلم‌های كوتاه بدون توجه به چرخه‌ی اقتصادی قادر به ادامه‌ی حیات نخواهند بود.این سازنده‌ی فیلم كوتاه هم اعتقادش را درباره‌ی چرخه‌ی اقتصادی فیلم كوتاه اینگونه مطرح كرد: سینمای كوتاه، به‌تنهایی توانایی حل‌كردن مشكلات اقتصادی خود را ندارد و نیازمند حمایت‌های جدی مسوولان است.او به شرایط صادرات فیلم كوتاه اشاره كرد و افزود: درحال حاضر مراكز دولتی و خصوصی به صادرات و بازاریابی این فیلم‌ها پرداخته‌اند و طی 2 تا سه‌سال گذشته با بهره‌گیری از اینترنت صادرات این فیلم‌ها گسترش یافته است، اما با این حال به نظر می‌رسد، كیفیت این فیلم‌ها نسبت به گذشته تنزل پیدا كرده است.رصافی همچنین كیفیت نازل را به ورود ابزار دیجیتال و سهل‌الوصول‌بودن آن مربوط دانست و تصریح كرد: آموزش‌های فیلم‌سازی به طور متناسب با نیازهای زمانه پیش نرفته‌اند. تغییرات شرایط فرهنگی و اجتماعی نیز از دیگر دلایل این امر است چراكه سرعت پیشرفت تكنولوژی، موجب شده است ریتم كلی حركت جامعه تندتر شود و این ریتم تند در مواردی از تعمق برروی فیلم كاسته است.لازم است حمایت‌های دولتی از فیلم‌های كوتاه بی‌دریغ باشد، چراكه فیلم كوتاه بخشی فرهنگ‌ساز و زمینه‌ای مناسب برای رسیدن به سینمایی بهتر است، لذا نباید برای حمایت از آن پیش‌شرطی چون بازگشت سرمایه تعیین كرد 
فیلم کوتاه
توقع نادرست از بازدهی اقتصادی فیلم كوتاهفرود عوض‌پور هم با بیان این كه توقع بالای مدیران از بازدهی اقتصادی فیلم‌های كوتاه درست نیست گفت: چنین تفكری جرات ریسك‌كردن را از فیلم‌سازان می‌گیرد و تاكید بر اقتصادی‌بودن فیلم‌های كوتاه، امری نادرست و كارشناسی نشده است كه مطمئنا تبعات منفی متعددی را به‌دنبال خواهد داشت.او همچنین خاطرنشان كرد: امروزه، از نظر دانش تكنولوژیك، سینما با پیشرفت‌های متعددی مواجه شده است، اما با این حال درحیطه‌ی اندیشه و پرورش فكر هیچ‌گونه پیشرفتی حاصل نشده است و گویی تكنولوژی این قسمت را به یغما برده است. نباید برای حمایت از فیلم كوتاه پیش‌شرط گذاشتسعید پوراسماعیلی رئیس پیشین هیئت‌مدیره‌ی انجمن فیلم كوتاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا عنوان كرد: اگر از زاویه‌ی سینمای حرفه‌ای، نگاه كنیم فیلم‌های كوتاه به دلیل موقعیت متفاوت خود، فاقد جایگاهی ویژه در زمینه‌ی فروش هستند و درحال حاضر، عرضه‌ی آن‌ها تعریف نشده است.وی همچنین تقویت سینمای كوتاه را نیازمند حمایت‌های جدی دولتی دانست و افزود: لازم است حمایت‌های دولتی از فیلم‌های كوتاه بی‌دریغ باشد، چراكه فیلم كوتاه بخشی فرهنگ‌ساز و زمینه‌ای مناسب برای رسیدن به سینمایی بهتر است، لذا نباید برای حمایت از آن پیش‌شرطی چون بازگشت سرمایه تعیین كرد.این فیلمساز به‌ نقش كلیدی رسانه‌ی ملی اشاره كرد و گفت: با توجه به بودجه‌ی این سازمان،‌این سازمان می‌تواند با اختصاص بخش ناچیزی از بودجه‌اش، حمایت مالی چشم‌گیری از این سینما به‌عمل آورد. موفقیت محدود به چند جشنواره جهانیبایرام فضلی نیز گفت: متأسفانه فیلم‌های كوتاه معمولا بازده اقتصادی چندانی ندارند و ساخت آن‌ها در سال‌های اخیر مگر جهت اكران در چند جشنواره موفقیت چندانی نداشته است.با این حال معمولا اكران این فیلم‌ها بنا به دلایلی همچون عدم بازدهی مالی، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. حال آن‌كه، اگر سینمایی اقدام به پخش این فیلم‌ها كند، حتا اگر عموم مردم هم به آن‌ها علاقه‌مند نباشند، فیلم‌سازان و فعالان این عرصه از آن استقبال خواهند كرد.كارگردان فیلم سینمایی «بازهم سیب داری؟»افزود: به‌نوعی جشنواره‌ها محل نمایش و ارایه‌ی فیلم‌های كوتاه معرفی شده‌اند و از آن‌جا كه در نمایش این فیلم‌ها، مسایل مادی مطرح نیست، جشنواره‌ها به خوبی می‌توانند آن‌ها را پوشش دهند. لذا گسترش تعداد جشنواره‌ها می‌توانند كمكی موثر به صنعت فیلم‌سازی باشد، چراكه فیلم‌های كوتاه زمینه‌ای برای ورود به سینمای بلند هستند.وی همچنین اختصاص یارانه به پخش‌كنندگان فیلم كوتاه و ایجاد امكانات پخش این فیلم‌ها را از گام‌های موثر در بهبود شرایط اقتصادی فیلم كوتاه برشمرد و گفت: عدم حمایت از پخش‌كنندگان فیلم كوتاه موجب شده است، این افراد تنها به فیلم‌هایی كه بازده اقتصادی آن‌ها تضمین شده است، علاقه‌ نشان دهند و بدین‌ترتیب تنها نهادها و ارگان‌های محدودی بدون توجه به بازدهی اقتصادی به معرفی سینمای ایران در جهان می‌پردازند. تنظیم از محمد نبوی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن