واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > موسیقی - بانی فیلم نوشت: از دو یا سه هفته پیش سریال «مختارنامه» (قصه خولی) به کارگردانی داود میرباقری را با موسیقی متنی از بهزاد عبدی از نظر گذراندید، آهنگساز فیلمهای «آل»، «چشم»، «خاک و آتش»، «آمین خواهیم گفت» و ... که برای ساخت آهنگ فیلم «آل» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد و برای فیلم «فرزند صبح» هم سیمرغ از جشنواره فیلم فجر گرفت. او در گفتوگویی به نکاتی در مورد موسیقی این سریال اشاره کرده است. گویا از قسمت بیست و نهم (داستان خولی) به بعد سریال «مختارنامه» را با موسیقی متنی که توسط شما ساخته شده میبینیم. از این شکل و شمایل عجیب همکاریتان با این پروژه صحبت کنید...!البته این شکل و شمایل عجیبی نیست. نوعی همکاری است که در ایران عجیب به نظر میرسد. در تمام آثاری که به نحوی سنگین هستند برای یک سریال به تشخیص کارگردان گاهی دو یا سه آهنگساز به شرطی که اثری همرنگ از لحاظ رنگ و جنس موسیقی ساخته و آماده شود کار میکنند و هرگز هم ایرادی نداشته. در مجموع به نفع آن اثر سینمایی خواهد بود. البته این به این معنا نیست که یک نفر هرگز نمیتواند به تنهایی موسیقی یک فیلم یا سریال را بسازد، بلکه با توجه به نظر کارگردان این اتفاق می افتد. من در اوکراین بودم که از دفتر جناب داود میرباقری تماس گرفته شد و برای ساخت موسیقی ادامه کار سریال مختارنامه دعوت شدم. با توجه به سابقه کاریام با ارکستر سمفونیک، جناب میرباقری به این نتیجه رسیدند که شاید برای کار مفید باشم.در این مسیر چقدر با توسلی مشورت داشتید؟ اصلاً در هنگام ساخت موسیقی مشترک این مجموعه با هم ارتباطی داشتید؟ میتوان گفت موسیقی این سریال یک اثر مشارکتی است یا خیر؟چون من تقریبا در دوازده قسمت پایانی دعوت به کار شدم، طبیعی بود که بعضی از تم ها و ملودی هایی که مورد نظر کارگردان بود باید به کار میگرفتم. حتی در این دو قسمت بعضی از صحنه ها به آهنگسازی خود آقای توسلی انجام گرفت . اما در زمینه ساخت اثر، با هم مشترک کار نکرده ایم، بلکه با توجه به حس و حال صحنه و سابقه قبلی موسیقی، آقای میرباقری از ساخته های من یا جناب توسلی استفاده می کنند . البته در این دو قسمت 90 درصد موسیقی سریال ساخته من بود.داود میرباقری در راستای تولید موسیقی این سریال چقدر با شما در تعامل بود و چقدر در این باب به عنوان کارگردان اعمال نظر داشت؟ایشان موسیقی را تمام و کمال می شنوند و در انتها نکاتی را که برای لحظات موجود در فیلم لازم است، یادآور میشوند. نگاه ایشان یک نگاه مفهومی است و بیشتر توقع ایشان از موسیقی این است که مفهوم موجود در فیلم منتقل شود البته با رعایت ریتم موجود در صحنه. ایشان اعمال نظر نمیکنند، بلکه توضیح میدهند تا آهنگساز به منظور نظر ایشان آگاه شود.در استفاده از سازها چقدر به رنگآمیزی شخصیتها در فیلمنامه توجه داشتید؟ آیا تم کلی مدنظرتان بود یا اینکه برمبنای شخصیتها سیاه (حرمله، خولی و...) و سفید (مختار و ...) موسیقی این سریال را ساختهاید؟طبیعی است که برای اشقیا و اتقیا باید موسیقی به گونه ای طراحی شود که اصوات حتی بدون دیدن تصویر بیانگر آن احساس باشد، چه رسد به این که تصویر نیز به درک این موضوع کمک کند. من برای رسیدن به این مفهوم تلاش می کنم تم بنویسم، البته اشخاص مهمی در این سریال هستند که طبیعی است با دیدن آنان باید تم مناسب با جایگاهشان نیز نواخته شود. مانند مختار (که جناب امیر توسلی ساختهاند) یا تم کیان و ابراهیم مالک، اما در مجموع تلاشم برای رسیدن به مفهومی است که در دل صحنهها نهفته.نوع سازهایی که برای این سریال انتخاب شده آیا برگرفته از سازهای محلی است؛ ضمن اینکه توضیح دهید در ساخت موسیقی سریال مختارنامه چقدر ریتم کلی کار لحاظ شده است؟ من از همان اول، نگاهم به مختارنامه نگاهی آرکاییک بوده و هست و برای بیان لحظات موجود در فیلم به زبان موسیقی باید نگاهی این گونه داشت. موسیقی محلی صرف یا حتی ارکسترال صرف نمی توانند حق مطلب را ادا کنند. اما باید نگاهی فرامکانی داشت و از تمام امکانات موجود سازی از سازهای غربی یا محلی بهره گرفت. استفاده از سازهای الکترونیکی به شرطی که به مفهوم کمک کنند، حتی لازم به نظر میرسد. اما در مجموع نباید آن را با سازهایی که به صورت نمونههای صوتی (سمپلها) در بعضی از سریالها به کار گرفته میشود نواخت و در همه جا بهره گرفت. به نظر شما در سالهای اخیر چقدر به موسیقی آثار تلویزیونی بها داده شده است؟ کدامیک از آثار موسیقیایی در طول این چند سال، شما را به عنوان یک موسیقیدان راضی کرده است؟به عنوان کسی که به صورت جدی کار موسیقی می کنم، تنها سریالهایی که هیچ گاه از اذهان پاک نمیشوند انگشت شمارند؛ «سربداران»، «امام علی»، «ابن سینا»، «روزی روزگاری»؛ آثار جدید میتوان موسیقی مدار صفر درجه و شب دهم را نام برد که نگاهی بسیار جدی به مقوله موسیقی سریال داشتهاند و نگاهشان به این سریالها هرگز مصرفی نبوده است . البته من کمتر ایران هستم و شاید آثاری باشند که من ندیدهام، اما قبول بفرمایید سریال موفق با زبان دوم آن که موسیقی است، موفقتر خواهد شد و همیشه شنیده و دیده خواهند شد . 58301
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 525]