تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805848531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب،لینک، یا هر چی درباره ی گل و مرغ -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: کتاب،لینک، یا هر چی درباره ی گل و مرغ Mandana 26 خرداد 1386, 19:16سلام خوبین؟ من یه مقدار اطلاعات لازم دارم.مطلبي در مورد گل و مرغ و اساتيد و تاريخچه اش و اينا کسی سراغ داره؟؟ من هر چي گشتم فقط يه مطلب پيدا كردم: چيزي بيشتر اگه دارین لینک بدین.شدیدن ضروری ئه. با تشکرات ویجه :} فعلن AMiR 26 خرداد 1386, 23:34اينو ببين: Mandana 27 خرداد 1386, 00:11اینو خوندم اول.اما زیاد درباره گل و مرغ نبید :"> akshayparham 27 خرداد 1386, 06:40ببین اینا به دردت می خوره. درباره جهانگير شهدادي اردي نویسنده کتاب گل و مرغ درباره زينت السادات امامى نگارگر ( گل و مرغ ) این دو تاهم فکر کنم همش تصویر و گالری akshayparham 27 خرداد 1386, 06:43گل و مرغ در هنر فرش دوران قاجاریان دوران قاجاريان : در دوره ي نادري و زنديه قالي بافي به سبب اقتصاد ضعيف ايران رونقي نداشت ولي پس از پايان جنگهاي ايران دروس و آغاز پادشاهي ناصرالدين شاه دوباره قالي بافي رونقي گرفت .در اين دوران هنر اروپايي از راههاي مختلفي به ايران نفوذ كرد و هنر هاي تزئيني كشورمان تا حدود زيادي تحت تاثير نقاشي اروپايي قرار گرفت و نوعي نقاشي گل و مرغ با تاثير از رنگ آميزي اروپايي در ايران اوج گرفت . اين نوع نقاشي به تدريج در تمام نقاشهاي تزييني از جمله نسخه هاي كتابها و سرانجام به هنر و سنت فرش ايران راه يافت. از اواخر دوره ي قاجار فرش ايران توسعه زيادي يافت و توليد فرش با وجود آنكه شرايط كار درآن زمان بسيار سخت بود با فشار كمپانيهاي خارجي و بعدها نيز بوسيله توليد كنندگان ايراني افزايش چشمگيري يافت بعد از جنگ جهاني اول و بر چيده شدن كمپاني هاي خارجي تجار ايراني توانستند كاملا جاي آن را بگيرند . :بررسی کارهای گل و مرغ بهرام دبیری توسط ليلا نقدي پري نقاشي هاي اخير بهرام دبيري اگرچه هنوز متاثر از دوره هاي قبلي كار او هستند اما دو ويژگي آنها را كمي متمايز مي كند. اول حذف فيگور انساني و دوم تمركز بر دو عنصر گل و مرغ كه برگرفته از پيشينه ذهني هنرمند درباره گل و مرغ هاي دوره صفويه و نزديكي آنها با شعر است. قبلاً ما گل و مرغ ها را در كنار آدم هايي كه در تابلوهاي بهرام دبيري زندگي مي كردند، مي ديديم به شكل دسته گل هاي وحشي و پرنده ها... در دهه هفتاد خروس هاي او در گالري گلستان به ياد مانده اند، اما اين آثار مجموعه اي از تجربيات تازه اي است كه در ابعاد كوچك تر خود را نشان مي دهند. دبيري قبلاً نقاشي پشت شيشه و كولاژ را هم تجربه كرده بود و كارهاي اخير هم تداوم همان تجربيات قبلي است. اين بار شروع به كار بر روي عكس كرده و كولاژ جديدي بر اساس آنچه كه خود مي خواهد پديد آورده است. مي توان حسي از گل و مرغ هاي چيني را در لابه لاي فرم هاي مختص دبيري جست وجو كرد. سطوح رنگي اگرچه پراكنده اند و گاه به عنوان زمينه براي پرنده ها برگزيده شده اند اما همان حس و حال را در من به وجود آوردند. البته نبايد فراموش كرد كه عنصر رنگ براي دبيري كاركرد معنايي به خصوصي ندارد. گاهي با حضور خود فرم ها را سيال تر مي كنند ولي واقعاً نمي توان به عنوان يك اصل روي آنها تمركز كرد. نبايد اين نكته را از نظر دور داشت كه ما مي توانيم دوره هاي مختلف رنگي را در آثار او ببينيم مثل آبي ها، اكرها و زردها، گل بهي ها و... اما همه اينها تجربياتي براي به دست آوردن تناليته هاي مختلف رنگ از تأثير نور بر روي آنهاست و ديده هاي هنرمند از بازنمايي نور بر رنگ هاي طبيعت. در برخورد با كارها گاهي فكر مي كنيم كه كم رنگ يا بي رنگند. با كمي دقت متوجه مي شويم نور جايگاه ويژه اي نسبت به رنگ دارد و او با مهارت اين نور را از سطح بوم بيرون مي كشد. اصلاً در كارهاي دبيري فرم ها و خطوط هستند كه معنا را بازمي نمايانند در واقع همه شخصيت هاي نقاشي هاي او يك رنگ دارند و از يك ماده ساخته شده اند و اين فقط خطوط هستند كه به آنها تشخص مي دهند. خودش مي گويد: «رنگ و نور حس يك كار هستند و خط عقل آن». براي همين است كه حتي خطوط او نيز در رنگ هاي مشخص و ثابت شكل مي گيرند و با بيننده حرف مي زنند و گاه به نمايش لحظه اي از طبيعت از دريچه نگاه بهرام دبيري مي پردازند. البته وقتي با نقاشي هاي پشت شيشه مواجه مي شويم يكباره همه چيز برهم مي ريزد و نقاش مجبور مي شود براي به دست آوردن چيزي كه مي خواهد رنگ به كار ببرد، حتي اگر سفيد باشد. اما همان پراكندگي فرم ها مثل پيدايش يك شعر، يك شعر سپيد در سطح تابلو به چشم مي آيد: نكته اي كه در تابلوهاي اخير ديدم اين است كه اگرچه پرنده ها در حال پروازند اما گويي براي هميشه در همين حال باقي مي مانند و زمان در همان لحظه باقي مانده است. ديگر نه بهاري خواهد بود و نه زمستاني! در پاسخ به اين پرسش دبيري به اين امر اشاره مي كند كه آيا اين ذاتي نيست و به نقاشي هاي ايراني و نقش برجسته ها برنمي گردد؟ در اين آثار هم گياهان و حيوانات و انسان ها براي هميشه ثابت مانده و به يك وضعيت ازلي و ابدي رسيده اند. اين ويژگي آثار كلاسيك است و به راستي كه وقتي به بقيه كارهاي دبيري نظر مي اندازم اين حس در من زنده مي شود. همه نقاشي هاي او اگرچه بايد با وجود آن خطوط سيال و رها شده در سطح بوم و آن رنگ هاي وسيع و كم تحرك به زندگي ديگري ادامه دهند، اما به كلاسيك ترين شكل ممكن در يك نقطه ثابت مي مانند. اگرچه هر يك با ارتباطي كه با هر بيننده ايجاد مي كنند زندگي ويژه اي براي خود مي يابند. نكته ديگر در كارهاي او اين است كه هميشه انسان ها، زن ها و مردها و حتي پرندگان در يك شكل ثابت باقي مي مانند و كم و بيش تكرار مي شوند. درست مثل نقاشي هاي ايراني كه مثلاً چهره پادشاه و مردم عادي با يك شكل ثابت كار مي شود و همه به يك اندازه پرداخت مي شوند. فقط برخي عناصر هستند كه شخصيت آنها را متمايز مي كنند. در نقاشي ايراني تزئينات لباس ها و زيورآلات باعث اين افتراق مي شد و در كارهاي دبيري عناصر امروزي تر خارج از قواعد و اصول رايج در يك اثر كلاسيك او در واقع عناصر مختلف از دوره هاي مختلف و سنت هاي متفاوت از همه آئين ها و تجربيات را مي گيرد و به شكلي مدرن و شخصي به نمايش مي گذارد. او با يك سطح رنگي كه بيشتر مربع يا مستطيل است و در كارهاي اخير دايره يك ويژگي شخصي به كارش مي دهد. اما اين سطوح به دليل شكل خود به حس ابدي بودن عناصر كمك بيشتري مي كنند. در اين تابلوهاي آخر دايره ها با رنگ هاي گرمي كه دارند، بايد تحرك را بيشتر كنند ولي شايد به دليل پراكندگي فرم ها در سطح بوم اين اتفاق در ديد من به وجود نيامد. در دو تابلوي خروس و طاووس كه باز هم ويژگي طراحي هاي دبيري را دارند من به نوعي شعف به دليل حضور رنگ هاي شاد رسيدم. با وجود سياليت خطوط چون ابعاد تابلوها كوچك است گويا آنها در يك فضاي كوچك محصور شده اند و دست نيافتني. يكي ديگر از نكاتي كه من به آنها فكر كردم اين است كه رنگ ها و فرم هاي دبيري كاملاً حسي زنانه در خود دارند و شايد به همين دليل مرا مجذوب خود مي كنند. البته يك مالكيت مردانه براي به دست آوردن آنها ديده مي شود ولي اين چيزي است كاملاً حسي و خارج از قواعد كه شايد ديگران به آن توجهي نكنند. به هر شكل دبيري با كارهايش زنده است و مدام تجربه مي كند و به چيزهاي تازه اي دست مي يابد. نبايد براي او و كارهايش اظهارنظر قطعي كرد و به يك نظريه رسيد. اينكه او هر ماده و تكنيكي را تجربه مي كند، چيزي است كه در هنرمندان مطرحي همچون پيكاسو مي توان جست وجو كرد. دبيري مي داند چه مي كند و اين مهمتر از هر چيزي است. موفق باشی. Mandana 27 خرداد 1386, 08:54عالی ئه آقا خیلی خیلی سپاس اگه بازم بود با جان و دل پذیراییم.هر چند همینا هم عالی بودن ممنون از همگی akshayparham 28 خرداد 1386, 06:11خواهش می کنم قابل شما رو نداشت.:cool: اگه زیاد عجله نداری. می شه مطالب بیشتری پیدا کرد. موفق باشی.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن