تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827891228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شناسنامه واقعی خریداریم!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شناسنامه واقعی خریداریم!
شناسنامه
ما در دنیا در شرایط اقلیمى و اجتماعى خاص زندگى مى‏كنیم و ناچاریم شناسنامه‏اى به همراه داشته باشیم. مشخصات قبیله، نژاد، قوم و... شناسنامه‏اى طبیعى است كه در هر نقطه‏اى حتى در جایى كه اداره آمار نباشد، چنین شناسنامه طبیعى وجود دارد. خداى سبحان در سوره «حجرات‏» مى‏فرماید: ما این شناسنامه طبیعى را همراه با آفرینش انسانها خلق كرده‏ایم تا یكدیگر را شناسایى كنید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا »1ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!شناسنامه، خواه آمارى باشد یا طبیعى، كه از اقلیم و نژاد و قوم و خویش نشئت گرفته، بیرون از قلمرو جان ماست. اما اخلاق، شناسنامه حقیقى ماست كه هم در دنیا و هم در قبر، برزخ و قیامت كبرا ما را همراهى مى‏كند. ما اگر به شناسنامه آمارى اكتفا كنیم، یك «شهروند» و اگر به شناسنامه نژادى و قبیله‏اى بسنده كنیم، یك «بیابان نشین‏» یا «بیابانگرد» مى‏شویم ولى اگر به شناسنامه اخلاقى روى آوریم «انسان‏» مى‏شویم. انسان هر چه بیشتر متخلق به اخلاق حسنه گردد قیمتی تر و به نصاب انسانیت نزدیکتر می شود، به همین جهت، امیرالمؤمنین (علیه السلام) مى‏فرماید: «اكرم الحسب حسن الخلق‏»2یعنى، حسب انسان را اخلاق او تعیین مى‏كند و گرامیترین نژاد، نسب، حسب و شناسنامه، حسن خلق انسان است كه همواره او را همراهى مى‏كند. این شناسنامه، مانند شناسنامه‏هاى آمارى نیست كه گاهى به همراه انسان هست و گاهى نیست و گاه مهر بطلان مى‏خورد. و نیز مانند شناسنامه‏هاى اقلیمى نیست كه با كوچ كردن از سرزمینى به سرزمین دیگر، دگرگون شود؛ بلكه همیشه به همراه انسان هست؛ چنانكه امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى‏فرماید: «لا قرین كحسن الخلق‏»3هیچ قرین و همدمى به اندازه حسن خلق، انسان را همراهى نمى‏كند و به حال او سودمند نیست. چون حسن خلق در درون جان انسان است و هرگز او را تنها نمى‏گذارد. اخلاق، شناسنامه حقیقى ماست كه هم در دنیا و هم در قبر، برزخ و قیامت كبرا ما را همراهى مى‏كند. ما اگر به شناسنامه آمارى اكتفا كنیم، یك «شهروند» و اگر به شناسنامه نژادى و قبیله‏اى بسنده كنیم، یك «بیابان نشین‏» یا «بیابانگرد» مى‏شویم ولى اگر به شناسنامه اخلاقى روى آوریم «انسان‏» مى‏شویم. انسان هر چه بیشتر متخلق به اخلاق حسنه گردد قیمتی تر و به نصاب انسانیت نزدیکتر می شود.معناى حسن خلق حسن خلق به معناى گشاده‏رویى و خنده‏رو بودن و ... نیست، گرچه آنها نیز به موقع خود سودمند است. حسن خلق، گاهى دندان بر جگر گذاشتن و مشكل را تحمل كردن است. اگر باطلى به انسان پیشنهاد شود، باید دندان بر جگر نهاده حق را رها نكند و باطل را ترك كند؛ در سخنان على (علیه السلام) آمده است: «نعم الخلق التصبر فی الحق‏»4: بهترین خلق، صابر و بردبار بودن بر پایگاه حق است. گاهى براى انسان حادثه‏اى جزئى پیش مى‏آید و او با صبر، مشكل را حل مى‏كند. در این جا اگر چه اصل كار حق، و تحمل در برابر باطل، سخت است اما این سختى، قابل تحمل است؛ مثلا اگر انسان بار كمى را به همراه ببرد، كار سختى نیست؛ ولى اگر انسان عادى بخواهد بار سنگینى ببرد سخت است و چون سنگین است، توانفرساست و تحمل مى‏خواهد به این تحمل «تصبر» مى‏گویند؛ یعنى انسان باید خیلى صابر باشد تا این بار را به مقصد برساند. این كه گاهى انسان، زود عصبانى مى‏شود و از حق مى‏گذرد و به مرز باطل روى مى‏آورد براى آن است كه تصبر ندارد و نمى‏تواند این بار را ببرد، و به اصطلاح «بردبار» نیست.5 گرو ه دین و اندیشه تبیان- شکوری1. سوره حجرات، آیه 13. 2. شرح غرر الحكم، ج 2، ص 271. 3. شرح غررالحكم، ج 6، ص 364. 4. نهج البلاغه، نامه 31.5. مبادى اخلاق در قرآن كریم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن