تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802699220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی فرد جای قانون را می‌گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها  - شجاع احمدوند 1. فرهنگ سیاسی از عوامل بنیادین شکل‎دهی به نظام سیاسی است. فرهنگ سیاسی مجموعه نگرش‎ها، احساسات و ادراکات حاکم بر رفتار سیاسی در جامعه است. فرهنگ سیاسی شامل باور و احساسات انتقادی و مشترکی است که به فضای سیاسی ساخت و معنا می‎دهد. مفهوم مذکور بر این فرض استوار است که هر فرد در زمینه تاریخی خود باید چیزهایی را بیاموزد و به درونی کردن معرفت و احساسات مربوط به سیاست در جامعه و مردم اقدام کند. به همین خاطر است که ریشه آن را در روانشناسی جست‎وجو می‎کنند. از آنجا که فرهنگ سیاسی را هر نسل از نسل قبل به ارث می‎برد هر نظام سیاسی متضمن الگوی خاصی از جهت‎گیری به‎سوی کنش‎های سیاسی است. بدینسان سنت‎های یک جامعه، روح نهادهای آن، هیجانات عقل جمعی شهروندی و همچنین سبک و رمزهای عمل رهبران، نتایج تصادفی تجربه تاریخی نیست بلکه جزئی از یک کل معنادار است. 2. لوسین پای از متفکران شاغل در حوزه فرهنگ سیاسی که مطالعات مستوفایی در این زمینه کرده بر آن است که توسعه جوامع وابسته به فرهنگ سیاسی است. او چهار موضوع اساسی مرتبط میان فرهنگ سیاسی و توسعه را شناسائی کرده است: نخست، اعتماد در برابر بی‎اعتمادی و بدگمانی: بی‎اعتمادی، اعتماد غیرانتقادی و کودکانه به حاکمان از موانع اصلی فرهنگی توسعه است که باید اعتماد واقعی و خالصانه را جایگزین آن کرد. دوم، سلسله مراتب در برابر تساوی و برابری: جوامع توسعه نیافته بر روابط سلسله‎مراتبی و از بالا استوارند و رهبر فرهّمند را عامل توسعه می‎دانند ولی فرهنگ سیاسی مدرن بر برابری و مشارکت همه افراد و گروه‎ها تکیه دارد. سوم، آزادی در برابر استبداد: فرهنگ ضروری توسعه فرهنگ آزادی است؛ آزادی محور تعابیر و تفاسیر مختلف از توسعه است. در مقابل، استبداد با محدود کردن خلاقیت‎ها مانع توسعه است. چهارم، وفاداری و وفاق در برابر بیگانگی از ساخت سیاسی: فرایند توسعه باید فرهنگ وفاداری مردم به نظام سیاسی و وفاق را توسعه دهد نه موجب بیگانه سازی آنها از ساخت سیاسی شود.  در این چارچوب گابریل آلموند از دیگران کارشناسان فرهنگ سیاسی نیز چهار ملاک اساسی فرهنگ سیاسی را برشمرده است: یکم، فرد چه معرفتی راجع به ملت، نظام سیاسی، اندازه، موقعیت، قدرت، ویژگی‎های قانون اساسی و جز آن دارد؟ احساس او نسبت به نظم سیاسی چیست؟ دوم، از ساخت‎ها و نقش نخبگان سیاسی و سیاست‎گذاری‎های آنها چگونه معرفتی دارد؟ سوم، شناخت فرد در باره جریان رو به پائین ساخت‎ها، تصمیمات و افراد درگیر در فرایند تصمیم‎گیری چیست؟ چهارم، به چه صورت خود را عضوی از نظام سیاسی می‎داند؟ درباره حقوق، تکالیف، اقتدارات و استراتژی‎های نفوذ چه درکی دارد؟ درباره توانمندی‎هایش چگونه فکر می‎کند؟ چه هنجاری از مشارکت یا اجرا را می‎شناسد؟ برمبنای این نکات از سه نوع فرهنگ سیاسی مشارکتی(participant)، تبعیتی(subject) و منفعل(parochial) سخن می‎گوید که بحث در باره آنها نیازمند فرصت مطول دیگری است. 3. درباره فرهنگ سیاسی ایرانیان که در طول اعصار و قرون به‎ تدریج و متأثر از عوامل مختلف شکل گرفته است به نظر می‎رسد که بتوان مولفه‎های آن را در قالب سه رابطه فرد و جامعه، بازیگران سیاسی با یکدیگر و دولت و جامعه مدنی ترسیم کرد. در اینجا صرفاً از زاویه رابطه فرد و جامعه به چند نقطه ضعف مشهود در این مورد اشاره می‎کنم: 1-3. فردگرائی منفی یا بی‎تفاوتی نسبت به حقوق اجتماعی: در این فرهنگ فرد دارای روحیه تسلیم‎پذیر، فاقد مسئولیت‎پذیری و بی‎اعتنا به قوانین و مقررات است. چنین فردی که مواجه با پدیده بی‎قدرتی نیز هست فاقد روحیه همکاری جمعی و تفکر مولد و پژوهشگر بوده و درعوض دارای تفکری بهره‎جو و مصرف‎کننده است. این فرهنگ اغلب فرهنگی تبعیتی بوده و از نقایصی چون فقدان یا ضعف نگرش مجموعه‎ای، عدم تمرکز فکری، فقدان یا ضعف جدی در نگرش عینی و عمیق به مشکلات (نگرش‎های عمدتاً احساسی و عاطفی) برخوردار بوده است. شاید ساخت اقلیمی ایران، فرهنگ کشاورزی، قطعه قطعه بودن اراضی و ضرورت خود اتکائی در نظام کشاورزی را بتوان از عوامل ساختاری فردگرائی منفی در ایران دانست. 2-3. روحیه قدرگرائی از سوی مردم و تبلیغ سرنوشت پذیری از سوی ساخت سیاسی: از آنجا که به طور تاریخی برنامه ریزی و تلاش برای کنترل محیط جایگاهی در تفکر گذشته ایرانیان نداشته یا بسیار کم‎رمق بوده است، به بیان برخی نویسندگان، ایرانی برای گذران زندگی خود در پرتو فرهنگ کشاورزی همواره چشم به ابرهای مدیترانه‎ای داشته است تا اگر "قسمت" بود و باران ببارد آنها زنده بمانند و اگر "سرنوشت" و "تقدیر" حکم کند همچنان در فلاکت زندگی کنند. از این رو این روحیه وقوف، عدم تحرک و انتظار برای تن دادن به سرنوشت به امری محتوم در فرهنگ ایرانی بدل شده است. لذا بروز آفات و بلایای کشاورزی و فقدان هرگونه برنامه برای ممانعت از آن و کنترل بر محیط خارج از اراده آنها بوده است. وقتی امکان کنترل بر این وقایع نیست قطعاً حاکمیت چنگیزخان مغول و محمود غزنوی نیز نمی‎توانسته در اراده و کنترل مردم باشد چرا که "تقدیر" و "سرنوشت" چنین خواسته است. 3-3. اسطوره‎زدگی و جابه‎جایی معیارها: این ویژگی موجب شده است تا ملاک ارزیابی روندها مثل دوره‎های سیاسی نه بر اساس کل آن روند  بلکه صرفاً متمرکز بر اشخاص شود. اگر جامعه‎ای توفیقی کسب کرده به جای انتساب آن به فرد فرد افراد آن جامعه بلافاصله به یک فرد نسبت داده شده است. همچنین است اگر شکستی عارض شده نزدیک‎ترین راه قربانی کردن یک نفر بوده است. امروزه نیز این وضعیت کم‎‎ و ‎بیش به‎چشم می‎خورد، گو اینگه دست به قربانی کردن مردم هم بسی فراخ‎تر از قهرمان‎سازی آنان است. مثال ساده آن وضعیت فوتبال است که امروزه میلیونها هوادار و "کارشناس" دارد، تیمی 90 دقیقه در سطحی پایین‎تر از بازی‎های زمین خاکی بازی می‎کند اما تصادفاً گلی وارد دروازه حریف می‎شود یک دفعه  آن مربی مبدل به شخصیتی کاریزمائی می‎شود که تا مدتها از این اقبال عمومی حظ می‎برد. متقابلاً با یکی دو شکست مربی نگونبخت فدا می‎شود. سرگذشت مربیانی چون ایویچ، بلازوویچ، کرانچار، و.. نمونه‎هایی از این نگاه است. لذا فربه‎سازی، معصوم‎سازی و والا نگریستن شخصیت‎ها از سوئی و تخفیف، تحقیر، ظالم و گناهکار دانستن آنها از سوی دیگر به گفتمان مسلط فرهنگ ایرانی بدل شده است. برخی کارشناسان یکی از ریشه‎های این نگاه را در نحوه عمل تاریخ‎نویسان می‎دانند، آنها به‎جای تحلیل تاریخی رویدادها احتمالاً تحت الزامات ویژه بر شخصیت‎های تاریخی به شکل اسطوره‎وار تمرکز کرده‎اند. هرچند نگرش اسطوره‎ای که در ایران مقدم بر نگرش تاریخی بوده نیز در این امر موثر بوده است. 4-3. ضعف اعتقاد به حاکمیت قانون: برتراند راسل می‎گوید دولت یک هدف دارد و آن جایگزین کردن قانون به‎جای اعمال قدرت در مناسبات انسانهاست. دولت اگر به‎درستی بتواند روحیه آزمند، جبار و مغرور انسان‎ها را مبدل به روحیه‎ای قانونی کند به پسندیده‎ترین وجه ممکن رسالت خود را به انجام رسانده است. اما در تاریخ ایران نه تنها روحیه قانون‎گرایی در افراد نهادینه نشده بلکه اطاعت فردی جایگزین اطاعت قانونی شده است. یحیی دولت آبادی در کتاب تاریخ معاصر یا حیات یحیی می‎نویسد: "در تاریخ ایران شاه و دربار آغاز و انجام همه چیز است. رأی شاه باید بر همه مطالب مقدم باشد. اگر بفرمایند فلان شهر را بچاپید یا فلان آدم را بکشید نباید گفت این خلاف قانون است زیرا امر شاه بر همه چیز مقدم است." متأسفانه در بخش عمده تاریخ گذشته ما این فرهنگ ترویج شده تا حدی که فرهنگ مشارکتی تنها بعد از انقلاب اسلامی نضج و قوت گرفته است. در مجموع آنچه در رابطه میان فرد و جامعه در گذشته ایران مشهود است و البته در دوره‎های اخیر تحولات مثبتی در این جهات اتفاق افتاده است روحیه جامعه‎گریزی به معنای بی‎تفاوتی نسبت به حقوق اجتماعی، قانونی و مسئولیت اجتماعی ازسویی و روحیه فردگرایی منفی، اسطوره‎زدگی و قدرگرایی ازسوی دیگر بوده است.  استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن