واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چگونه درمانش كنم؟چگونه می توانیم با چشم چرانی و خود ارضایی مقابله كنیم؟
چشم چرانی و نگاه آلوده، آغاز انحرافات جنسی و به ویژه خودارضایی است؛ از این رو، در مرحله اول لازم است دیدهها را پاك كرد تا بتوان دل را كنترل كرد. زدست دیده و دل هر دو فریاد كه هر چه دیده بیند دل كند یاد قرآن كریم پیش از دعوت به عفت جنسی، به عفت چشم دعوت میكند و می فرماید: «به مردان با ایمان بگو عفت چشم و عفت جنسی را رعایت كنند...1 و به زنان با ایمان بگو عفت چشم و عفت جنسی را رعایت كنند». 2از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) چنین حكایت شده است:« نگاه (به نامحرم) تیر زهرآگینی از تیرهای شیطان است ».3شیطان با نگاه آلوده ، جوانان را به دام عشق ناپاك و انحرافات جنسی میكشاند. حضرت علی میفرماید: « چه بسا عشقی كه با یك نگاه بذرافشانی میشود».4چشم چرانی، از محرومیت های جنسی، محیط نامساعد، ضعف اراده و... به وجود میآید و عصب «لی بیدو» كه در اعصاب چشم متمركز است. به اعصاب جنسی متصل است و شخص، از چشم چرانی لذت میبرد و با تكرار این عمل، تبدیل به یك عادت میشود. برای مقابله با چشم چرانی و استمنا، ابتدا لازم است از ضررهای آن دو آگاهی پیدا كنیم. ضررهای چشم چرانیچشم چرانی بیشتر در مردها دیده میشود و بیماری «سادیسم» را به وجود میآورد و در زن ها، خودنمایی بیشتر وجود دارد كه بیماری «مازوشیسم» را به وجود میآورد.5چشم چرانی، سبب درشتی چشم، ضعف اعصاب و روان، بی خوابی، كم خوابی، بی اشتهایی، خیالپردازی واهی، تشویش ذهن و ... میشود.6 خودارضاییخودارضایی، یكی از گناهان كبیره است و بر اساس برخی تفاسیر قرآن كریم، كسانی كه خودارضایی میكنند، تجاوزكارمعرفی شدهاند؛ «كسانی كه فراتر از این جویند، پس آنان تجاوزگرند» . شخصی از امام صادق (علیه السلام) در مورد خودارضایی سؤال كرد و امام در پاسخ فرمودند: « خودارضایی، گناه بزرگی است. كسی كه مرتكب این كار زشت شود، همانند كسی است كه با خود ازدواج كند و اگر من بدانم كسی با خود این عمل را انجام میدهد، با او غذا نخواهم خورد» و بعد حضرت برای اثبات دلیل خود، به آیه فوق استدلال كرد.7پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید:« ناكح الكف ملعون؛ كسی كه خودارضایی كند، ملعون [از رحمت خدا دور] است.8امام صادق (علیه السلام) می فرماید: برای كسی كه خودارضایی كند، در قیامت عذاب دردناكی در نظر گرفته شده است.9امام صادق (علیه السلام) می فرماید: خودارضایی، گناه بزرگی است. كسی كه مرتكب این كار زشت شود، همانند كسی است كه با خود ازدواج كند و اگر من بدانم كسی با خود این عمل را انجام میدهد، با او غذا نخواهم خورد.ضررهای جسمانی و روانی خودارضایی 1. خودارضایی باعث كاهش انرژی بدن، خستگی و پیری زودرس میشود.2. خودارضایی به تدریج در نور چشم و قدرت بینایی اثر میگذارد و آن را كاهش میدهد.3. به دستگاه تناسلی آسیب میرساند و باعث ناتوانی های جنسی میشود. 4. باعث ضعف حافظه ، حواس پرتی و ناتوانی در تمركز فكری می شود. 5. اضطراب و افسردگی ایجاد میكند.6. موجب پرخاشگری و بداخلاقی می شود.7. احساس گناه، عذاب وجدان را باعث می شود.8. شخص را بی عاطفه، كم رو و خجالتی بار میآورد.9. موجب افت تحصیلی شده ، در ازدواج مشكل ایجاد می كند.10. بی میلی به همسر و ناسازگاری خانوادگی.10
كیفیت درمان چشم چرانی و خودارضاییایستادگی در برابر شهوت و كشش های انحرافی درونی، تنها بر تكیه بر ایمان وقدرت اراده، امكان پذیر است. هرچه ایمان و اراده قوی تر باشد، مقاومت شخص در برابر جاذبه های جنسی، بیشتر و افت او افزوده میگردد. برخی از عواملی كه سبب دوری از چشم چرانی و خودارضایی می گردند به شرح زیرند:1. عفت چشم؛ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هر مسلمانی كه بی اختیار چشمش به زیبایی های زنی بیفتد و چشم فرو نهد، خداوند به او توفیق عبادتی میدهد كه شیرینی آن را احساس كند.112. حیا؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: حیا، سبب عفت و عفت ، ثمره ی حیاست. 12 شرم ، مانع كار زشت است. 133. روزه؛ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: جوان ها ! ازدواج كنید و اگر نمیتوانید حتماً روزه بگیرید كه روزه، غریزه جنسی را كنترل میكند.14 هم چنین نقل شده كه راه كنترل غریزه ی جنسی ، روزه است . 154. توجه به زیان های چشم چرانی و خودارضایی كه درآغاز بحث بیان شد.5. ازدواج.6. خودداری از حضور در مكان های خلوت و دوری از تنهایی؛ چون تنهایی، خود عامل مهمی برای تحریك به خودارضایی و زمینه ساز ارتكاب این عمل است.7. تلاش برای تقویت اراده، از گام های مهم در علاج این بیماری است؛ نگوییم اراده از ما سلب شده است؛ زیرا ممكن است اراده ی انسان ضعیف شود ؛ ولی هیچ گاه از بین نمی رود. برای تقویت اراده، راه های زیادی پیشنهاد شده است كه برخی از آنها : الف) تلقین به خود؛ مرتب به خود بگویید كه من می توانم این عمل را ترك كنم.ب) به پایان رساندن كارهای نیمه تمام نیز در تقویت اراده مؤثر است. سعی كنید هیچ كاری را نیمه تمام نگذارید.ج) تمركز بخشیدن به فعالیت های گوناگون و پراكنده؛ از كارهای متعدد و متنوع پرهیز كنید؛ چون موجب پراكندگی و به همریختگی انسجام فكر میشوند .د) نماز، سحر خیزی، كم خوری و دوری از گناه ، از عوامل مهم تقویت اراده هستند.8. افكار جنسی را كه به ذهن خطور میكند، بلافاصله با ذكر خدا و یاد آسیب های معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی آنها ، از خود دور كنید.9. تنبیه، راه دیگر مقابله با این تحریكات است ؛ مثلاً با خود شرط كنید و بگویید: اگر این بار چنین گناهی را مرتكب شوم ،یك یا چند روز، روزه می گیرم یا مبلغی صدقه می دهم. 10. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش ، زیارت و دعا پر كنید.پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: جوان ها ! ازدواج كنید و اگر نمیتوانید حتماً روزه بگیرید كه روزه، غریزه جنسی را كنترل میكند.11. راه دیگر خنثی نمودن تحریكات، گرفتن دوش آب سرد- البته اگر از سلامت جسمی برخوردارید – یا شستن اعضاء با آب سرد و هیچ گاه در حمام كاملاً عریان نشوید و به اندام جنسی خود نگاه نكنید.12. از نگاه كردن به مواضع جنسی و برجستگی های بدن دیگران ( حتی از روی لباس) پرهیز كنید.
13. به هنگام خواب، سعی كنید شكم بیش از حد معمول پر نباشد و هرگز به رو نخوابید. 14. ایمان مذهبی خود را روز به روز تقویت كنید و توسل به ائمه (علیه السلام) را فراموش نكنید. امیدوار به رحمت الهی باشید و هیچ گاه مأیوس نشوید. 15. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری كنید.16. از نگاه كردن به تصاویر و فیلم های تحریك كننده و لباس جنس مخالف، جداً پرهیز كنید. 17. از فكر كردن، تصور و خیال در مورد جنس مخالف و مسایل جنسی خودداری كنید.18. از معاشرت و سخن گفتن و نگاه به جنس مخالف – حتی كودكان جذاب و خودسیما – خودداری كرده، از دوستی با آنان پرهیز كنید .19. به بدی گناه و عواقب آن توجه كنید. 20. از مشاهده اعمال، رفتار و گفتار زوج های جوان ، جداً خودداری كنید. نتیجه:حاصل سخن این كه چشم چرانی، پایه و اساس انحرافات جنسی است و لازم است با تقویت اراده ، ایمان، عفت، حیا و شرم، چشم ها را از نامحرم بپوشانیم. خودارضایی كه در واقع عمل زنا با خود است، علاوه بر مضرات جسمی ، روحی و روانی كه بر فرد میگذارد ؛ اثرات نامطلوب اجتماعی و خانوادگی زیادی نیز در پی دارد و لازم است با تقویت اراده و با توكل به خدا، از كمند این عمل زشت رهایی یابیم.منبع: ماهانامه پُرسمان، شماره ی 46گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالیپی نوشت ها:1. نور(24) ، آیه 30.2. همان، آیه 32.3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 104، ص38.4. محمد تمیمی ، غررالحكم و دررالكلم ، دانشگاه تهران، حدیث 5314.5. عبدالكریم بیآزار شیرازی، مسایل درمانی و طب روحانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران 1374، ج 3 ، ص 258.6. حسن رضا رضایی ، آموزه های تندرستی در قرآن ، عطرآگین، 1384، ج1،ص84.7. حسین نوری، مستدرك الوسایل، ج14، ص 356.8. ری شهری، میزان الحكم، مكتب الاعلام الاسلامی ،1362، ج9،ص150.9. همان.10. ر.ك: علی قائمی، خانواده و مسایل جنسی كودكان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.11. میزان الحكم، ج10، ص78.12. غررالحكم، حدیث 5527.13. همان، حدیث 4612.14. حرعاملی ، وسایل الشیعه، مؤسسه آل البیت ، بیروت، ج10، ص410.15. همان.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]