تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835837051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گمشده ای در زندگی ما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گمشده ای در زندگی ما
قرآن
از تفاوت های مهمی که بین قرآن و سایر کتب علمی و فلسفی وجود دارد این است که زبان قرآن زبان زندگی است و آن زبان خشک و انتزاعی که در علم و فلسفه وجود دارد در قرآن دیده نمی شود و غالب گفتارهای قرآنی در قالب قصه و حکایت است که می توان آن را بهترین زبان انتقال مفاهیم دانست . "لَقَدْ كَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى وَلَـكِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ كُلَّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ؛البته در سرگذشت آنان برای خردمندان درس عبرتی است این سخنی نیست که ساخته شده باشد بلکه تصدیق کننده آنچه پیش روی آن است و شرح هر چیز و هدایت و رحمتی است برای مردمی که ایمان می آورند " (یوسف /111 ) قرآن درباره ی چند ساخت از حیات با ما سخن می گوید اول وقایعی که در بدو خلقت آدم صورت گرفته و چگونگی پیدایش اتفاقات فرا زمینی و در واقع قرآن شناخت و یقین فرا تاریخی به ما می دهد و ما را با خلقت بهشتی آشنا می سازد "و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنه و کلا منها رغدا حیث شئتما و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین ؛ و گفتیم ای آدم تو و همسرت در این باغ منزل کنید و به فراوانی از هر جا می خواهید بخورید ولی نزدیک این درخت نشوید که از ظالمان خواهید بود "وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ ؛ و به آدم همه اسماء را آموخت سپس آنها را بر فرشتگان عرضه داشت و گفت اگر راست می گویید مرا از نام اینان خبر دهید " (البقره آیه 31)در اینجا قرآن ما را با گذشته و ریشه ی آسمانی ما آشنا می کند و از حیات اولیه ما در ماوراء طبیعت و دنیا و زمین سخن می گوید . بنابراین با این معرفت و آگاهی جواب بسیاری از پرسشهای ما داده می شود و علت بسیاری از دردها و دلتنگی های ما روشن می شود . با همین حس حضور اولیه در ملکوت جان خسته از خاک ، نفسی تازه می کند .بنابراین از ثمرات ایمان و انس با قرآن یافتن ریشه و پیشینه حقیقی خود و خلاصی از سرگشتگی است.  من ملک بودم و فردوس برین جایم بود   آدم آورد در این دیر خراب آبادم  اما ساحت دوم فرآیند تاریخی تکامل بشر و زمین است و قرآن با طرح حکایات انبیاء و امتهای گذشته صفحه دیگری به روی ما می گشاید و ما در کنار قرآن اسم و رسم پاک مردان و نیک زنانی را به زبان می آوریم و در ذهن می سپاریم که جمود جامعه و حکم و حکومت طاغوت ها را بر نتافتند و خود را به دنیا عادت ندادند و جان با این آموزه ها و با تأسی از ایشان حال بیداری و اصلاح می یابد.هر زن و مردی که کاری نیکو انجام دهد ، اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه ای بدو خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد.بنابراین اگر در بیان وقایع قبل از هبوط به دنیا قرآن به ما معرفت و هویت می آموزد در حکایت انبیاء حیات اجتماعی و سیاسی بر محور توحید را تبیین می کند.
قرآن
اما در ساحت سوم؛ قرآن از عوالمی پرده بر می دارد که در باطن هستی پنهان است درسوره ی واقعه می خوانیم "و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین ، فی سدر مخضود و طلح منضود و ظل ممدود و ماء مسکوب و ... "تصویر زیبای بهشت و مقام اهل یمین که ما را از دنیای فانی و آلوده دور می سازد و یا آنجا که فرمود : " و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال فی سموم و حمیم و ظل من یحموم لا بارد و لا کریم ... " توصیف جهنم و جایگاه گنهکاران که قلب خاشع را از خشیت و ترس و تقوی لبریز می سازد . بنابراین ما در روایت از بهشت و جهنم با ابدیت آشنا گشته و با تذکر آیات الهی دل برخوردار از خوف و رجایمان جان و حیات معنوی می یابد و تکرار آیات ابدیت خود بهترین ایجادگر اخلاق و تقوی روحی خواهد بود که فرمود : "وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا وَصَرَّفْنَا فِیهِ مِنَ الْوَعِیدِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ أَوْ یُحْدِثُ لَهُمْ ذِكْرًا؛ و اینگونه آن را قرآنی عربی نازل کردیم و در آن از انواع هشدارها سخن آوردیم شاید تقوا پیشه گیرید یا ذکری برای آنها پدید آید " (طه /113 ) بنابراین مومن مونس قرآن با تلاوت و توجه به آیات این کتاب از بسیاری از کتب اخلاق و موعظه بی نیاز می شود و اولین و آخرین معلم اخلاق او قرآن خواهد بود .  و اما ساحت چهارم که قرآن به آن اشاره دارد ، فراتر از حکایت و روایت و بلکه عینیت یک زندگی است و آن حس حضور خداوند که مبدأ و منتهی حقایق است می باشد که فرمود : "ذلک بان الله هو الحق ؛ این از آن روست که خدا حق است "و این بار اهل قرآن با ایمان به مبدأ و معاد و ذکر دائم آیات آسمانی عینیت همان وعده ی الهی را در همین دنیا حس می کند و با گذر از حجاب دنیا و جسم به مرتبه ای از حضور می رسد که چون بهشتیان جانش سیراب از اسرار آسمانی می گردد که در آیه ی قبل نیز بدان اشاره شد که "او یحدث لهم ذکرا " یا ذکر بر آنها حادث خواهد شد و این ذکر همان حال عرفانی است که در پرتو قرآن به سالک سلوک قرآنی دست می دهد . بنابراین قرآن بهترین مرشد و سپهر عرفانی خواهد بود و اهل قرآن برخوردار از لذت و احوال عارفان و واصلان به حقیقت اند که فرمود : "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ یَعْمَلُونَ ؛ هر زن و مردی که کاری نیکو انجام دهد ، اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه ای بدو خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد."(نحل / 97 ) و نتیجه آنکه ما در قرآن حداقل با چهار ساحت ؛ بدو خلقت ، ابدیت ، حیات تاریخی و اجتماعی و بالاخره زندگی ذاکرانه آشنا می شویم و در دنیای کنونی که مملو از تردید و شک و مجاز و خیال است تنها تمسک به قرآن می تواند قلب و عقل ما را از اضطراب و اضطرار برهاند و یقین گمشده را به زندگی ما برگرداند و هم متن اندیشه و عمل اجتماعی و سیاسی و هم مرجع اخلاق و عرفان ما باشد .  منبع:زارعی، مرتضی،مجله ی راه قرآن،ش 21گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن