واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزش SWiSHmax - بخش دوم shirini_forush 11 ارديبهشت 1386, 11:27قسمت دوم – رابط کاربری برنامه – بخش اول وقتی برای اولین بار SwishMax رو اجرا می کنید. منوی شروع وسط صفحه ظاهر میشه: کار هایی که معمولا برای شروع انتخاب میکنیم توی این لیست قرار دارن: - شروع کار با یه فایل خالی - شروع کار با یه الگو (تو همین قسمت توضیح میدم) - باز کردن یکی از فایل های سویش که قبلا تولید و ذخیره شده - کار روی آخرین فایلی که قبلا روش کار کردیم در ضمن اگر میخواید دیگه این منو رو نبینید چک باکس زیر منو رو از حالت چک خورده در بیارید و منو رو ببندید. برای فعال کردن نمایش این منو (اگر از غیر فعال کردنش پشیمون شدید) از گزینه ی Preference توی منوی Tools یا Edit استفاده کنید (اولین چک باکس توی اولین تب از سمت چپ رو فعال کنید و تایید کنید). بعد از این که منوی شروع رو استفاده کردید یا بدون استفاده بستید محیط سویش مکس پیش روی شماست که موضوع این بخش از سری آموزشی سویشه. محیط کاری سویش مکس تشکیل شده از: - منوی اصلی - نوارهای ابزار (استاندارد – درج – کنترل) - پانل ها (خط زمان – نمای اجمالی – صفحه آرایی – اسکریپت نویسی - تنظیمات) - جعبه ابزار - نوار وضعیت * منوی اصلی (Main Menu) منوی اصلی در قسمت بالای پنجره قرار گرفته و شما می تونید از طریق اون تقریبا به تمام دستور های سویش مکس دسترسی داشته باشید. منوی اصلی از این منو ها تشکیل شده: - منوی فایل: این منو بطور کلی برای کار با فایل swf و swi تعبیه شده. مثل قالب برنامه ها عملیات ذخیره، باز خوانی و... تو این منو قرار داره که با همشون آشنایید. بعضی از گزینه ها که ممکنه مورد سوال باشن رو توضیح میدم: الگو (Template) نمونه ی پیش ساخته ایه که برای ساخت فایل های جدید بکار میره. فرضا شما کارتون تولید صفحات آموزشیه و همه ی این صفحات چهل پنجاه تا خصوصیت مشترک دارن مثل ابعاد، فریم ریت (که تو قسمت سوم دربارش توضیح میدم) و... که شما نمی خواید مجبور باشید هر دفعه برای هرکدوم از صفحات اونا رو ست کنید. برای این منظور میتونید تمام این تنظیمات رو روی یه فایل خالی سویش ست کنید و اون رو به عنوان الگو ذخیره کنید و هر وقت خواستید محتوایی از این دست تهیه کنید با گزینه ی New from template کارتون رو آغاز کنید. New window هم مثل این می مونه که دوباره برنامه ی سویش رو اجرا کنید. یعنی یه پنجره ی جدید سویش باز میکنه (بدون بستن پنجره ی فعلی). نمونه ها (Samples) نمونه های پیش ساخته ی سویشه که میتونید اونا رو ببینید تا با قابلیت های سویش آشنا بشید و اگر اونا رو میشناسید از ترکیب های اونا ایده بگیرید و کاربرد های پیشرفته تر اونا رو بیاموزید! آزمایش (Test) هم برای امتحان کردن محتوای تولید شده قبل از Export خروجی نهاییه. یعنی لازم نیست فایلتون رو ذخیره کنید بعد برید دنبالش بگردید اجراش کنید. می تونید با استفاده از این منو فایلتون رو توی فلش پلیر یا بروزر (مثلا اینترنت اکسپلورر) ببینید یا حتی میتونید به سویش بگید بدون این که شما فایل خروجی رو ببینید اون رو تست کنه و گزارشش رو به شما ارائه بده (البته واضحه که این گزارش فارسی نیست!). در ضمن برای گرفتن خروجی swf نباید از Save یا Save as استفاده کنید بلکه گزینه ی Export این امکان رو فراهم میکنه. - منوی ویرایش(Edit): این منو هم همونطور که از اسمش پیداست برای تغییر دادن و ویرایش کردن محتواست. توی این منو امکانات نمایش، عدم نمایش، قفل کردن، باز کردن، بستن و... ی اشیاء ارائه شده. همچنین توی این منو یه گزینه ی مشترک با منوی ابزار هست و اون تنظیمات برنامست (Preference). - منوی نمایش (View): توی این منو میتونید تولبار های قابل نمایش برنامه رو تغییر بدید، نمایش یا عدم نمایش امکانات برنامه (مثل صفحه شطرنجی – خطوط راهنما و تنظیماتش (مثل کشیده شدن موس به طرف اون) و...) رو تنظیم کنید و تنظیمات مربوط به نمایش محتوا هم همینجاست (مثل بزرگنمایی). - منوی درج (Insert): توی این منو میتونید چیزای مختلفی رو به محتواتون اضافه کنید. مثلا صحنه، متن، دکمه، تصویر، افکت و... که درباره این مفاهیم هم تو قسمت سوم صحبت میکنیم. - منوی اصلاح (Modify): این منو برای ایجاد تغییرات روی اشیاییه که تو صفحه محتوا انتخاب شدن. تغییراتی مثلا گروه کردن، جدا کردن، تبدیل کردن، الاین و... - منوی کنترل: این منو هم برای بدست گرفتن جریان پخش محتواست. توضیحات بیشتر هم توی مثال ها خواهد بود هم توی قسمت سوم. - منوی ابزار (Tools): این منو هم سه گزینه داره که به ترتیب برای ست کردن تنظیمات برنامه، تنظیم منوها و ابزار های موجود روی صفحه و نمایش کلید های میانبر برای انجام عملیات مختلفه. - منوی پانل ها: این منو هم برای تنظیم نمایش و عدم نمایش پانل هاست. - منوی راهنما (Help): این منو هم مثل همه ی برنامه ها راهنمای برنامه، درباره ی برنامه و آدرس های مربوط رو در بر داره. * نوارهای ابزار این نوارها قسمت هایی از منو ها رو که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرن در دسترس قرار میدن و باعث سرعت بخشیدن به کار میشن. این نوار ها میتونن توی محیط آزاد باشن یا به یکی از گوشه های پنجره چسبیده باشن. برای آزاد کردن یه نوار چسبیده از درگ کردن خطی که سمت چپش هست میتونید استفاده کنید و برای چسباندن یه نوار آزاد میتونید نوار آبی بالاش رو به سمت یکی از گوشه ها درگ کنید. نوارابزار هایی که تو سویش مکس هستند: - استاندارد این نوار بعضی از اکشن های پر کاربرد منو های فایل و ویرایش رو ارائه میده که توضیحاتش قبلا داده شده. - درج - کنترل این نوار و نوار قبلی هم ابزارهایی از منو های هم نامشون رو در بر دارن. - گروه بندی با استفاده از ابزار های این نوار میتونید اشیاءی رو که انتخاب کردید با هم گروه کنید یا از حالت گروه دربیارید یا اونها رو به دکمه و اسپریت (تو بخش تولید محتوا توضیحش رو خواهم داد) تبدیل کنید. همچنین تو نسخه 2006 امکان شکستن اشکال وکتور به اشکال ریزتر (چندضلعی – مثلث – اشکال تصادفی) رو هم دارید. - خروجی این نوار تمام امکانات مربوط به گرفتن خروجی نهایی و آزمایش پروژه رو در برداره. - نوارهای سفارشی با کلیک راست روی نوار اصلی و انتخاب گزینه ی Customize میتونید هم نوار های موجود رو سفارشی کنید هم میتونید نوار های شفارشی جدیدی تولید کنید. تو بخش بعدی از همین قسمت پانل ها رو توضیح میدیم و کم کم وارد بحث تولید محتوا میشیم. شاد باشید... Safir187 taherfx 30 مرداد 1386, 21:36من وقتی با این سویش مکس فلش ساختم و سیو کردم همه متنها به هم ریخته و بر عکس نشون میده و عکسها سیاه سفید باید چیکار کنم در حالی که تو خود محیط نر م افزار درسته shirini_forush 31 مرداد 1386, 07:25ببخشید عزیزجان ولی این سوال شونصد بار پرسیده شده. جستجو کنید. راستی سلام و ورودتون به انجمنها مبارک bahadorkhan 22 آبان 1386, 11:00آقا سامنیو علیکم.خوبید الحمدلله؟ ماسک میخوام بزنم به تن فلشم.چی کا کنم؟هان؟ یه حدودایی میدونم(البته منطقش توی Adobe Flash).مثه اینکه سه تا لایه میخواد(دولایه عکس که یکی شفاف تر باشه و یه لایه ماسک) اما مشکل اینجاست که نمی دونم shapamo چه جوری بماسک تنک یو وری ماچ!:)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1536]