تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860632759
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/140078.jpg)
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی نويسنده: محسن جهانگيريخبرنگار: سعید بابایی ابن عربی از نگاه ملاصدراابن عربی از نگاه ملاصدرا عنوانی بود که دکتر محسن جهانگیری، استاد فلسفه دانشگاه تهران برای سخنرانی در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی در تاریخ 24/2/1386 برگزیده بود. جهانگیری معتقد است یک چهارم آثار ملاصدرا همان حرف های ابن عربی است. او حتی پا را فراتر گذشته و می گوید: ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی است و درجه اعتقاد ملاصدرا به ابن عربی تا آن اندازه است که اگر هم موردی پیش آمده که نظر ابن عربی نادرست بوده، ملاصدرا کوشش کرده به گونه ای قابل قبول آن را توجیه کند.او همچنین معتقد است در عین اینکه مرتبه علمی ابن عربی بالاتر از صدرای شیرازی است اما ملاصدرا زاهدتر از ابن عربی بوده است. حاصل سخن جهانگیری این می تواند باشد که ملاصدرا به ابن عربی به عنوان یک استاد و پیر عارفی نگاه می کند که به کشف حقایق نائل آمده است.به هر حال هر اظهار نظر و سخنرانی در حوزه فلسفه زیر ذره بین نکته اندیشان قرار می گیرد و بالطبع ابهاماتی می آفریند. یکی از این سوالات و ابهامات می تواند در مورد نحوه رابطه ملاصدرای فیلسوف با ابن عربی عارف باشد. اینکه میزان تأثیر و تأتر آن یک بر دیگری چگونه است. حال باید جستجو کرد ملاصدرایی که ارسطو را معلم فلاسفه و فیلسوف بزرگ می خواند با ابن عربی که ابن رشد را فقط و فقط قاضی قرطبه می خواند چگونه رابطه مرید و مرادی برقرار می کنند؟/ سعید بابایی/موضوع بحث این است: ابن عربی از نگاه ملاصدرا تا ابن عربی در نگاه ملاصدرا. به این معنی که ملاصدرا چه نظری به ابن عربی دارد ؟ این دو از جهات زیادی با هم اشتراک دارند. هم از نظر خانواده و هم از نظر زندگی و هم از نظر طرز تفکر. از طرفی هر دو قطب و از کسانی بودند که در فرهنگ بشری و مخصوصاً در فرهنگ اسلامی اثر زیادی گذاشته اند.ابن عربی به اصطلاح اروپایی بود. در آندلس متولد و در همانجا بزرگ شد، درس خواند و کار کرد. ولی اروپایی عرب تبار بود. زیرا ابن عربی از نواده های حاتم طایی است. آن مرد بخشنده و سخاوتمند عرب که بخشندگی او در ادبیات فارسی مشهور است.خانواده ابن عربی از خانواده های اشرافی آندلس بود. از نظر فرهنگی، دینی و عنوان و موقعیت اجتماعی از خانواده های معروف «مورسیه» بوده اند. پدر ابن عربی با «ابن رشد» که قاضی قرطبه بود و مفسر کبیر لقب داشت، دوستان قدیمی بودند. پدر ابن عربی در حکومت هم عنوانی داشت. ابن عربی 13 یا 14 سالگی را سپری می کرد که به مقام کشف و شهود نائل آمد. خودش در فتوحات مکیه می گوید :«من هنوز کودک بودم، شاربم سبز نشده بود، کشفیات و مشاهداتی دیدم و این خبر پیچیده تا به گوش قاضی قرطبه ابوالولید بن رشد رسید».عجیب این است که ابن عربی نمی گوید مفسر ارسطو؛ بلکه می گوید قاضی قرطبه. این لقب جهت دار و از این رو است که اصولاً ابن عربی به ارسطو و فلسفه خوش بین نیست.ابن عربی و ابن رشد با یکدیگر ملاقات نیز داشته اند. اما ابن عربی، راه و روش ابن رشد را که توجه و گرایش به فلسفه ارسطو است نمی پسندید. چرا که بعدها خود او می گوید: «من ابن رشد را دیدم. او به احترام من ایستاد و دست به گردنم انداخت». بعد در جایی دیگر می گوید:« با یکی از دوستانم در گوشه ای ایستاده بودیم، دیدیم جنازه ابن رشد را از مراکش می آورند به اندلس. یک طرف حیوانی که جنازه ابن رشد را می آورد کتابهایش قرار داشت و طرف دیگر خود جنازه ابن رشد تا تعادل حیوان برقرار شود.من به دوستم گفتم که ای کاش می دانستند ابن رشد که این همه فکر کرد و کتاب نوشت آیا به آمال و آرزوهایش رسیده یا نه؟ سپس این شعر را گفتم :« هذا الامام و هذه الاعماله / یا الیت شعری هل اتت آماله.یعنی: این امام (ابن رشد) و این هم کتابهایش، ای کاش می دانستند که این شخص به آمال و آرزوهایش رسید یا نرسید.از سوی دیگر می بینیم که ملاصدرا بر عکس ابن عربی به فلسفه ارسطو خیلی خوش بین است. او ارسطو را معلم فلاسفه و فیلسوف بزرگ می داند. ابن عربی در آندلس بزرگ شد و تعلیم دید تا اینکه به مکه معظمه رفت. یعنی شرق عالم اسلام. در مکه مکرمه به درس امام جماعت مقام ابراهیم، شیخ متین الدین اصفهانی بزاز رسید. در همین مجلس درس است که با دختر شیخ متین الدین به نام نظام اصفهانی آشنا و به او شیفته می شود. نظام اصفهانی زنی با شخصیت والا بود. ابن عربی در وصف زیبایی های روحی و روانی او دیوان شعری به رشته تحریر در آورد که آن را همتراز کمدی الاهی دانته می دانند. در همین شهر، ابن عربی نگارش کتاب بزرگ « فتوحات مکیه» را آغاز می کند.ابن عربی کتاب های زیادی باقی گذاشته تا جایی که بیش از 500 جلد کتاب و رساله به او نسبت داده اند. کثیری از این کتاب ها به چاپ رسیده اند. کتاب های مهم او «فتوحات مکیه»، « فصوص الحکم» و دیوان شعری است که از او به چاپ رسیده است. ملاصدرا وقتی که درباره شعر و شاعری بحث می کند، شاعران را در سه مرتبه قرار می دهد: مرتبه اول: شعرای فاضل اند. مرتبه دوم: شعرای حکیم هستند و مرتبه سوم: اولیای مرضیین. او در حکمای مقبولین (دسته دوم) از ابن عربی نام می برد. ملاصدرا می گوید: ابن عربی از شاعرانی است که از حکمای مقبولین به حساب می آید مثل ابن سینا، فارابی، سعدی،عطار.کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی بر مبنای خواب مبشرین است. او می گوید من در دمشق بودم. پیغمبر اکرم را در خواب دیدم و دیدم دست مبارک پیغمبر کتابی است. خطاب به من فرمودند : هذه الفصوص الحکم.یعنی: این کتاب است.از این عبارت بر می آید که کتاب ابن عربی توسط پیغمبر اسلام نامگذاری شده است. بدین ترتیب معنای این کتاب از رسول اکرم است و الفاظ و عبارات آن از ابن عربی.تاکنون متجاوز از 100 شرح به زبان های مختلف بر فصوص الحکم نوشته شده است. اخیراً نیز ابن عربی در اروپا و آمریکا موقعیت خاصی پیدا کرده است. در آکسفورد مدت هاست سمینارهای زیادی درباره او برگزار می شود.در عالم اسلام فصوص الحکم یکی از کتاب های موفق است. این کتاب متن مسلم عرفان نظری است. فتوحات هم بسیار مفصل است و چندین بار توسط پروفسور کربن و عثمان یحیی چاپ شده است. ظاهراً ابن عربی روی دانته نیز تأثیر زیادی داشته است. «آسین پالاسیوس» یکی از ابن عربی شناسان بزرگ که اخیراً فوت کرد، تمام عمر خود را صرف تحقیق درباره ابن عربی کرده است. نیکلسون، شرق شناس معروفی که در عرفان اسلامی صاحب اثر است نیز درباره ابن عربی تحقیقات زیادی انجام داده است. همانطور که می دانید دانته 25 سال پس از مرگ ابن عربی متولد شد. نظر پالاسیوس و نیکلسون این است که تشابه میان کتاب ضیافت و کمدی الاهی دانته با فتوحات مکیه ابن عربی بیش از آن است که بگوییم اتفاق بوده است. بلکه دانته متاثر از ابن عربی است. نماینده و حلقه اتصال عرفان ابن عربی با عرفان اسلامی – ایرانی فضل الدین قونوی شاگرد بلاواسطه ابن عربی بوده است.او همچنین با مولانا معاشرتی داشت و مولانا ارادتی خاص به قونوی داشت. مولانا اهل فلسفه نبود. چنانکه می گوید: پای استدلالیان چوبین بودپای چوبین سخت بی تمکین بودغیر آن قطب زمانه دیده ورکز ثباتش کوه گردد خیره سر.منظور مولانا از «قطب زمانه » قونوی است. قونوی هم شاگرد بلاواسطه ابن عربی است که در قونیه عرفان را به فارسی تدریس می کرد و پیروانی هم داشته است. همچون عبدالرزاق کاشانی و فخرالدین عراقی که پدید آورندگان عرفان اسلامی به زبان فارسی هستند.قونوی متفلسف تر از ابن عربی است و به فلسفه توجه بیشتری داشته است. این گزارش کوتاهی از زندگی و آثار ابن عربی بود.ملاصدرای زاهد، ابن عربی عالماما ملاصدرا ایرانی و ایرانی تبار بود. او از خانواده های اشراف شیراز بود. پدر ملاصدرا همچون پدر ابن عربی در دستگاه حکومت مقام و عنوانی داشته است. او از خانواده قوام بوده. یعنی همان حاجی قوام که ممدوح حافظ است. بنابراین خانواده او نیز همچون ابن عربی از اشراف روزگار بودند. ملاصدرا در شیراز درس خواند. به اصفهان رفت و سپس در کهک قم زندگی کرد. نکته جالب آن است که ابن عربی از نظر زندگی دنیایی در سطح بالایی بود در حالی که ملاصدرا این گونه نیست. ابن عربی خیلی خوب زندگی کرد ولی ملاصدرا این گونه نیست. ابن عربی خیلی خوب زندگی کرد ولی ملاصدرا همواره در ریاضت، زحمت و غربت زندگی کرد. او هفت بار پای پیاده به مکه رفت.نکته ای که مورد غفلت واقع می شود مسلمانی ملاصدرا است. هیچ کس از هفت بار سفر پیاده او به مکه سخن نمی گوید. بار هفتم نیز در بصره از دنیا رفت. دور از خانه و کاشانه و حتی قبر او هم شناخته نشده است. ولی ابن عربی خوب زندگی کرد از این رو ملاصدار زاهدتر از ابن عربی است و ابن عربی عالم تر از ملاصدرا است.وسعت علم و قدرت تخیل ابن عربی در ملاصدرا کمتر دیده می شود اما ملاصدرا زاهدتر و مسلمان تر از ابن عربی بوده است. تا جایی که ملاصدرا تفاسیری فلسفی بر قرآن نوشته است. به گمان من یک چهارم آثار ملاصدرا همان حرف های ابن عربی است. به اندازه ای اعتقاد ملاصدرا به ابن عربی عجیب به نظر می آید که او از هیچ کس به اندازه ابن عربی تکریم و ستایش نکرده است؛ حتی در مهمترین مسائل فلسفی در مرتبه «حکمت جوهریه »، « وجود ذهنی »، « معاد» و مسائل دیگر از این قبیل ملاصدرا اقوال ابن عربی را به عنوان موید به کار می برد.در بحث حرکت جوهری ملاصدرا برابر مخالفان ابتدا برهان می آورد و سپس به آیات قرآن استناد می کند. پس از آن اقوالی را از ارسطو نقل می کند که متعلق به ارسطو نیست، بلکه از اثولوجیاست. ملاصدرا اثولوجیا را متعلق به ارسطو و دلیلی برای حرکت جوهری می داند. او در نهایت در بحث هم از ابن عربی به عنوان موید سخن خود نام می برد.وجود ذهنی برابر وجود عینی، لفظی و کتبی ملاصدرا قائل به وجود ذهنی است. برای اثبات وجود ذهنی هم از سخنان ابن عربی استفاده می کند و از ابن عربی با شکوه فراوان یاد می کند. من چند جمله از عبارات ملاصدرا را در این باره از اسفار مثال می آورم :« از جمله چیزهایی را که تأیید می کند آن چیزی را که ما اصل قرار دادیم (حرکت جوهری ). شیخ الهی، عارف ربانی ابن عربی قبل از من قائل به حرکت جوهری بوده است. در فتوحات مکیه نوشته است و موید من قول ابن عربی است.» پس از اینکه عبارتی را از ابن عربی نقل می کند در آخر می گوید: « کلام نورانی که ابهامات را برطرف می کند » از این جهت من می خواستم عنوان سخنرانی خود را بگذارم : «ملاصدرا شارح پیرو ابن عربی » چرا که شارح زیاد است ولی شارح پیرو زیاد نیست. اعتقاد ملاصدرا به ابن عربی تا آن اندازه است که اگر موردی هم پیش بیاید که به نظرش نادرست است، کوشش می کند به وجه قابل قبولی آن را توجیه کند. شاهد دیگر مسأله «وجود ذهنی» است. مسأله وجود ذهنی در حکمت متعالیه اهمیت زیادی دارد و در آنجا نیز ملاصدرا از کلام ابن عربی استفاده می کند:« عارف به جایی می رسد که در قوه تخیل خود، اشیایی را متصور می کند که این اشیاء در خارج می بیند». او از این قضیه برای اثبات وجود ذهنی استفاده می کند و معتقد است اشیاء همان گونه که وجود خارجی دارند وجود ذهنی نیز دارند.عرفا معتقدند عالمی به نام عالم خیال منفصل وجود دارد. خیال متصل همان خیالی است که ما داریم. بنابراین در این مسأله نیز ملاصدرا از ابن عربی کمک می گیرد. حاصل این سخن این است که ملاصدرا به ابن عربی به عنوان یک استاد نگاه می کند که به کشف حقایق نائل آمده و خود هم در کتاب هایش از سخنان ابن عربی استفاده می کند و بهره می گیرد.منبع: سایت باشگاه اندیشه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 757]
صفحات پیشنهادی
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی نويسنده: محسن جهانگيريخبرنگار: سعید بابایی ابن عربی از نگاه ملاصدراابن عربی از نگاه ملاصدرا عنوانی بود که دکتر محسن ...
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی نويسنده: محسن جهانگيريخبرنگار: سعید بابایی ابن عربی از نگاه ملاصدراابن عربی از نگاه ملاصدرا عنوانی بود که دکتر محسن ...
كنگره بينالمللي بزرگداشت ملامحسن فيض كاشاني/ 4محسن ...
من معتقدم كه مرحوم فيض يك عارف وحدت وجودي و پيرو ابنعربي و البته شارح شيعي ... من استثنا ديدم كه با تندي نسبت به اين مسئله برخورد نميكند، ملاصدرا است. ... اين كلمات را درباره او مينويسد كه عجيب است: فهذا شيخ هم الاكبر محييالدين ابن عربي .
من معتقدم كه مرحوم فيض يك عارف وحدت وجودي و پيرو ابنعربي و البته شارح شيعي ... من استثنا ديدم كه با تندي نسبت به اين مسئله برخورد نميكند، ملاصدرا است. ... اين كلمات را درباره او مينويسد كه عجيب است: فهذا شيخ هم الاكبر محييالدين ابن عربي .
روح افلاطوني در فلسفه ملاصدرا
روح افلاطوني در فلسفه ملاصدرا نويسنده: سيد محمد خامنه اي به مناسبت چهارصد و چهل و چهارمين سالگرد ولادت حكيم و مفسر بزرگ، ... ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی ...
روح افلاطوني در فلسفه ملاصدرا نويسنده: سيد محمد خامنه اي به مناسبت چهارصد و چهل و چهارمين سالگرد ولادت حكيم و مفسر بزرگ، ... ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی ...
اضطــراب در وجــود
پيروان، اتباع و شاگردان ملاصدرا معنايي بسيار دقيق را بر اين اصطلاح بار كردند و آن را ... ميرزا مهدي آشتياني، يكي از پرآوازهترين شارحان مكتب ملاصدرا طي قرن گذشته، در حاشيهاي ... هيچ نكته اساسي نيست كه ملاصدرا در مورد آن با ابن عربي مخالفت كند.
پيروان، اتباع و شاگردان ملاصدرا معنايي بسيار دقيق را بر اين اصطلاح بار كردند و آن را ... ميرزا مهدي آشتياني، يكي از پرآوازهترين شارحان مكتب ملاصدرا طي قرن گذشته، در حاشيهاي ... هيچ نكته اساسي نيست كه ملاصدرا در مورد آن با ابن عربي مخالفت كند.
مسئله وجود در مکتب ابن عربي
مسئله وجود در مکتب ابن عربي نويسنده: غلامرضا اعواني بحث درباره مسئله وجود در ... در سوره حديد آياتي وجود دارد که گوياي نظريه وجود در نزد ابن عربي و پيروان اوست. ... وجود به عمل آوريم، تعريف شرح الاسمي يا شرح اللفظي است يعني تعريف حقيقي به حد و .... که ملاصدرا در بسياري از مسائل و خصوصاً مسئله وجود از پيروان مکتب ابن عربي ...
مسئله وجود در مکتب ابن عربي نويسنده: غلامرضا اعواني بحث درباره مسئله وجود در ... در سوره حديد آياتي وجود دارد که گوياي نظريه وجود در نزد ابن عربي و پيروان اوست. ... وجود به عمل آوريم، تعريف شرح الاسمي يا شرح اللفظي است يعني تعريف حقيقي به حد و .... که ملاصدرا در بسياري از مسائل و خصوصاً مسئله وجود از پيروان مکتب ابن عربي ...
فلسفه ملاصدرا در اروپا شناخته شده نيست
30 نوامبر 2010 – ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی به هر حال هر اظهار نظر و سخنرانی در حوزه فلسفه زیر ذره بین نکته اندیشان قرار می گیرد و ... یکی از این سوالات و ابهامات ...
30 نوامبر 2010 – ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی به هر حال هر اظهار نظر و سخنرانی در حوزه فلسفه زیر ذره بین نکته اندیشان قرار می گیرد و ... یکی از این سوالات و ابهامات ...
حكمت متعالیه چیست؟ (1)
(1)واژه حكمت متعالیه مدتها پیش از ملاصدرا توسط عرفایی همچون قیصری به كار می رفت. ... و حكمای اسلام است باید به عنوان یكی از برجسته ترین شارحان ابن عربی و شاگردانش نیز در نظر گرفته شود. .... «ابراهيموويچ» و «دل پيرو» مرد سال 2008 سري A..
(1)واژه حكمت متعالیه مدتها پیش از ملاصدرا توسط عرفایی همچون قیصری به كار می رفت. ... و حكمای اسلام است باید به عنوان یكی از برجسته ترین شارحان ابن عربی و شاگردانش نیز در نظر گرفته شود. .... «ابراهيموويچ» و «دل پيرو» مرد سال 2008 سري A..
گزارشي از كنگره بزرگداشت فيض كاشاني اجتهاد در فهم قرآن ...
12 نوامبر 2008 – از چند سال قبل كه كنگره مرحوم ملاصدرا راه افتاد، بنده به دوستان گفتم كه ... شنيدهام فقها نزديك به 20 شرح به اين كتاب نوشتهاند. .... دكتر محسن جهانگيري: مـوضوع صحبت من اين است كه فيض كاشاني پيرو محييالدين ابن عربي است.
12 نوامبر 2008 – از چند سال قبل كه كنگره مرحوم ملاصدرا راه افتاد، بنده به دوستان گفتم كه ... شنيدهام فقها نزديك به 20 شرح به اين كتاب نوشتهاند. .... دكتر محسن جهانگيري: مـوضوع صحبت من اين است كه فيض كاشاني پيرو محييالدين ابن عربي است.
ملاصدرای شیرازی
ملاصدرای شیرازی-صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و ... ابن سینا و ابویعقوب الکندی و برخی از دانشمندان اندلسی همچون ابن عربی و ابن رشد بودند. ... ملاصدرا شیعهمذهب و پیرو آئین دوازدهامامی بود، به اصول و فروع دین اسلام و مذهب ... حاشيهای بر شرح حكمة الاشراق (شرح قطبالدين شيرازی بر كتاب حكمة الاشراق سهروردی) ...
ملاصدرای شیرازی-صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و ... ابن سینا و ابویعقوب الکندی و برخی از دانشمندان اندلسی همچون ابن عربی و ابن رشد بودند. ... ملاصدرا شیعهمذهب و پیرو آئین دوازدهامامی بود، به اصول و فروع دین اسلام و مذهب ... حاشيهای بر شرح حكمة الاشراق (شرح قطبالدين شيرازی بر كتاب حكمة الاشراق سهروردی) ...
نگاهی به شروح کهن مثنوی معنوی (6)
... کند و در واقع پیوندی بین افکار مولوی و مکتب ملاصدرا (صدرالمتألهین) به وجود آورد. ... 62-المنهج القوی (ق 13) مشهورترین تفسیرمثنوی به زبان عربی است که شارح آن یوسف ... شارح از پیروان طریقت نقشبندیه و همچنین «خمرویه» بوده است و به تدریس مثنوی ... شده است و به سیاق آرای ابن عربی به خصوص نظریه وحدت وجودی شرح شده است.
... کند و در واقع پیوندی بین افکار مولوی و مکتب ملاصدرا (صدرالمتألهین) به وجود آورد. ... 62-المنهج القوی (ق 13) مشهورترین تفسیرمثنوی به زبان عربی است که شارح آن یوسف ... شارح از پیروان طریقت نقشبندیه و همچنین «خمرویه» بوده است و به تدریس مثنوی ... شده است و به سیاق آرای ابن عربی به خصوص نظریه وحدت وجودی شرح شده است.
-
گوناگون
پربازدیدترینها