واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها - رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: دستگاههای امنیتی باید قدرتهای اقتصادی را رصد کنند. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه امروز تهران اظهار کرد: هر حکومتی باید قدرتهای اقتصادی را زیر نظر داشته باشد چراکه این موضوع با امنیت ملی ارتباط دارد و این به بحث سالمسازی جامعه مربوط میشود. تقوی افزود: اگر حکومت یا دولتی تغییر کرد باید پرونده گذشتهها را ورق بزند، چراکه ممکن است گذشتگان این بار از راه سیاست نیایند بلکه از راه اقتصادی وارد شده و ضربه بزنند. وی با بیان اینکه نظام ارزشی یک جامعه بسیار مهم است، افزود: دشمن همواره سعی میکند نظام ارزشی را تغییر بدهد و لذا جامعه باید حساس باشد اگر یک ارزش شکسته شد و مردم بیتفاوت بودند یک فاجعه اتفاق خواهد افتاد. تقوی با بیان این سوال که باید دید چگونه نظام ارزشی یک جامعه را تغییر میدهند و چگونه شهادت و حجاب روزی ارزش میشود و بعد از مدتی کمکم کنار میرود و بیحجابی ارزش میشود؟، بازگرداندن چهرههای فاسد و مطرود به پستهای مهم و تغییر در اهرمهای مختلف قدرت مانند سیاست و اقتصاد را از عوامل موثر در تغییر نظام ارزشی یک جامعه عنوان کرد. رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین در ابتدای سخنانش به ناکثین اشاره کرد و گفت: ناکثین به معنای پیمانشکنان است و اینها کسانی بودند که بعد از بیعت با حضرت علی(ع) پیمان خود را شکستند. تقوی ادامه داد: به طور قطع ناکثین اولین گروهی بود که مقابل علی(ع) ایستادند و آنها همانهایی هستند که جنگ جمل را به راه انداختند و سردمداران آن از شخصیتهای مورد اعتماد جامعه مانند عایشه همسر پیغمبر به نفع خود بهره گرفتند. وی خاطرنشان کرد: فرق ناکثین با قاسطین این است که ناکثین با علی (ع) بیعت کرده بودند و بعد بیعت خود را شکستند اما قاسطین پیمانی با علی(ع) نبسته بودند. وی چگونگی به وجود آمدن ناکثین را اینطور عنوان کرد که گروههایی از مردم علیه عثمان که دوازده سال بر مسند حکومت نشسته بود قیام کردند و عدهای در یورش به خانه عثمان او را به قتل رساندند. سپس مردم به خانه علی (ع) رفتند و از او خواستند مسوولیت خلافت را بپذیرد اما امام علی (ع) بنا به دلایلی در ابتدا از پذیرفتن آن سر باز زد. تقوی وجود آشفتگیهای بسیار و عدم تحمل مردم به عدل علی (ع) را از دلایل نپذیرفتن خلافت عنوان کرد و افزود: بسیاری از اصرارها از سر دلسوزی برای اسلام نبود و امام علی (ع) به همین خاطر میخواست افراد صادق و ناصادق را از هم مشخص کند و به مردم فرمودند؛"من شما را برای خدا میخواهم ولی شما سنگ خودتان را به سینه میزنید". وی با بیان اینکه علی (ع) تنها بیعت در ملاء عام و مسجد را پذیرفتند، ادامه داد: مخالفان عثمان دو گروه بودند، عدهای برای کسب سهم بیشتر در حکومت با او مخالفت میکردند، اما عدهای دیگر که از افراد خاص علی (ع) بودند دنبال تقویت ارزشها بودند. رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین گفت: سیستم مدیریتی عثمان بسیار فاسد بود چرا که وی بعد از روی کار آمدن، بنی امیه را بر مقدرات مردم مسلم کرد و در این دوران ارزشها تغییر پیدا کرد. وی افزود: خلیفه سوم از طریق بازگرداندن چهرههای فاسد مانند حکم بن ابی العاص، مروان بن الحکم، ولید بن عقبه و معاویه به پستهای حکومتی در نظام ارزشی تغییر ایجاد کرد چرا که مدیران رفتارشان با مردم عادی فرق دارد و مورد توجه آنهاست. تقوی با بیان اینکه پیغمبر(ص) قدرت را به شکل خاصی چیده بود، ادامه داد: عثمان به کمک مشاوران اموی خود ترکیب قدرت را به هم زد و نیروی انسانی فاسد را مقدر ساخت و همه مدیران وی به قدرت اقتصادی تبدیل شدند و همان افراد بعدها جنگ جمل را به وجود آوردند. /30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]