تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827683259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همسایه دیوار به دیوار نفاق


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باران حکمت(42)(تفسیر تمثیلی قرآن)
نفاق
اشاره:درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخ نبات مثال از مفاهیم بلند سوره بقره شکربار کنیم. تفسیر آیه شریفه: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ(البقرة/8)گروهی از مردم کسانی هستند که می‌گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده‌ایم.» در حالی که ایمان ندارند. همچو گور کافران بیرون حُلَلمنافق چیزی شبیه گور کافران است که ظاهری با سنگ های مرمرین و سقف های آینه کاری شده و مالامال از گل و بوی گلاب دارد، اما درون آن پر از مار و کژدم و موجودات موذی و مزاحم است.همچو گور کافران بیرون حُلَلاندرون قهر خدا عزَّ و جَلچون قبور آن را مُجَصَّص(1) کرده اندپرده پندار پیش آورده اند(2)یا به قول شیخ بهایی به ظاهر گونه ای وانمود می کنند که گویی بایزید روزگارند حال آنکه در درون حتی یزید هم از آنها شرم دارد!حال در نگاه قرآن کریم کسی که دروغ می گوید دیر یا زود مبتلا به نفاق خواهد شد، یعنی آن آلودگی یک آلودگی وخیم تر و بدتر می زاید.از برون طعنه زنی بر بایزیدوز درونت ننگ می دارد یزیدهر چه داری در دل از مکر و رموزپیش ما پیدا بود مانند روزتو چرا رسوائی از حد می بری(3)البته از یاد نبریم که در این آیه ی کریمه تنها از نوع نفاق در عقیده یاد شده است که از خطرناک ترین انواع آن است وگرنه اقسام دیگری هم دارد که یکی از آنها نفاق در اخلاق است مثل اینکه کسی در باطن و حقیقت اهل سخا و کرم و بخشش و انصاف و مروت نباشد اما در ظاهر خود را چنین وانمود که اینگونه است.البته اگر کسی خود را گونه ای نشان دهد که فردی کریم و سخی و منصف است اما نه به خاطر آنکه این صفات در او محقق شود، دیگر کار او را نفاق نام نمی نهند، بلکه این عین صواب است و اساساً یکی از راه های علاج اخلاق ناصواب و مذموم همین روش است. درست مثل کسی که در دل سوزی ندارد اما خود را برای سیدالشهدا علیه السلام گریان نشان می دهد.بگذارید این مسئله را با مثالی روشن تر کنم: گاهی موتور ماشین روشن می شود و چرخ های ماشین نیز به حرکت در می آید، اما گاهی هم موتور ماشین روشن نمی شود، از اینرو آن را هل داده و چرخهای ماشین را به حرکت در می آورند تا موتور روشن شود.انسان نیز گاه در حقیقت و واقع امر اهل سخا و سخاوت است، طبیعی است که با زبان از آن دم بزند و با دست خود هم دست به کار شود. ولی گاه در باطن چنین نیست ولی مثل اهل سخا رفتار می کند تا چنان بشود.و نیز همینطور است ماجرای کسی که در درون اخلاق ناپسندی مثل حسادت و بخل دارد ولی در ظاهر خود را حسود و بخیل نشان ندهد، چنین کسی هر چند ظاهری خلاف باطن دارد اما متهم به نفاق نمی شود بلکه راه اصلاح حسادت و بخل نیز همین است.و دیگر از انواع نفاق، نفاق در عمل و رفتار است و از همین رو پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند:ثَلاثُ خِصالٍ مَن کُنَّ فِیهِ کانَ مُنافِقاً وَ اِن صامَ وَ صَلّی وَ زَعَمَ اَنّهُ مُسلِمٌ مَن اذا ائتَمَنَ خانَ وَ اِذا اَحدَثَ کَذِبَ وَ اِذا اَحدَثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَحلَفَ(4)سه خصلت است که در هر کس باشد منافق است و اگرچه روزه بدارد و نماز بگزارد و گمان کند مسلمان است، کسی که هر گاه امانت به او سپرده شود خیانت کند و هرگاه تکلم کند دروغ گوید و هرگاه وعده کند وفا ننماید.هیچ گندم کاری و جو بردهد؟بنابر آنچه در روایات آمده است دنیا چیزی شبیه مزرعه است و کلیه اعمال و رفتار آدمی همچون بذر می ماند و طبیعی است که بذر هر چیزی از جنس خود می رویاند؛خواهی که نه تلخ با شدت حاصلدر مزرعه تخم تلخ مپراکن(7)بنابراین کسی که دروغ می گوید، بذری کاشته است و چیزی هم که برداشت می کند از همان جنس است و از آنجا که دروغ پلید است پس پلیدی می زاید:هیچ  گندم کاری و جو بر دهددیده ای اسبی که کره خر دهد(8)ندیده ای توی کوچه و بازار بعضی ها تا آب دهان روی زمین می بینند، آب دهان می اندازند، این نشانه ی آن است که پلیدی، پلیدی می آورد.حال در نگاه قرآن کریم کسی که دروغ می گوید دیر یا زود مبتلا به نفاق خواهد شد، یعنی آن آلودگی یک آلودگی وخیم تر و بدتر می زاید.هنگام زراعت آنچه کشتستیآنت برسد بموسم خرمن(9)از اینرو فرمود:إنَّ المُنافِقینَ لَکاذِبُون(10)منافقین دروغ گویانندو در جایی دیگر می گوید این نفاق ریشه در دروغ دارد:فأعقَبَهُم نفاقا فی قُلُوبهم إلی یَومِ یَلقَونَهُ بِما أخلَفُوا اللهَ ما وَعَدٌوهُ و بما کانُوا یَکذِبُون(11)________________1. گچ کاری شده2. مثنوی معنوی3.شیخ بهیی4. جامع السعادات، مرحوم نراقیتالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبرتنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن